taas on ollu vihreät edustajat asialla... eikö ne oikeesti tajua että toi pitäisi olla polttoaineessa toi vero prk

Valvoja: Moderators
Kokonaismassaltaan 1300kg on varsin kevyt auto.Tazio kirjoitti:Eihän se ihan noin mene. Ensimmäinen porras on 1300 kiloa, tuota en ihan heti menisi kutsumaan _kevyeksi_.AlfaTom kirjoitti:Tavallaan vero suosii nyt kevyitä tehokkaita vanhoja autoja...pitikö sen mennä näin?
-Tazio
mulla 164 superissa 127,75€, pitänee siis seuraavana ostaa joku fiat uno taas ajoautoksi ja työntää tuo bensakrematorio latoon piiloon..hjpp kirjoitti:Aah..Ekoauto Spiderin käyttömaksu jääkin 124 euroon vuodessa. Siitähän jääkin mukavasti ylimääräistä tuohta paikkaamaan kuutosen murahtelun aiheuttama vaje tankissa.
Moni vanhemman auton omistaja voisi kyllä olla eri mieltä. Esimerkkeinä voisi käyttää vaikka 500, 600, 850, 127, 128 Fiateja, Sudia, 33sta, miniä, rättäriä, suurinta osaa MGistä, Triumpheista jne.AlfaTom kirjoitti:Kokonaismassaltaan 1300kg on varsin kevyt auto.Tazio kirjoitti:Eihän se ihan noin mene. Ensimmäinen porras on 1300 kiloa, tuota en ihan heti menisi kutsumaan _kevyeksi_.AlfaTom kirjoitti:Tavallaan vero suosii nyt kevyitä tehokkaita vanhoja autoja...pitikö sen mennä näin?
-Tazio
Voihan sitä tehdä liikennekäytöstäpoiston, jolloin maksua ei mene? Museoautoista ei taida joutua ajoneuvoveroa maksamaan alunperinkään.Tazio kirjoitti: Moni vanhemman auton omistaja voisi kyllä olla eri mieltä. Esimerkkeinä voisi käyttää vaikka 500, 600, 850, 127, 128 Fiateja, Sudia, 33sta, miniä, rättäriä, suurinta osaa MGistä, Triumpheista jne.
Nuo on melkein kaikki jo museoajoneuvon ikäisiä. Tuskin käyttöautoina enää muutenkaan kovin kauaa noita näkee.Tazio kirjoitti:Moni vanhemman auton omistaja voisi kyllä olla eri mieltä. Esimerkkeinä voisi käyttää vaikka 500, 600, 850, 127, 128 Fiateja, Sudia, 33sta, miniä, rättäriä, suurinta osaa MGistä, Triumpheista jne.AlfaTom kirjoitti: Kokonaismassaltaan 1300kg on varsin kevyt auto.
Ah, en huomannutkaan, että tämä laki koskee vain käyttöautoja.AlfaTom kirjoitti:Nuo on melkein kaikki jo museoajoneuvon ikäisiä. Tuskin käyttöautoina enää muutenkaan kovin kauaa noita näkee.Tazio kirjoitti:Moni vanhemman auton omistaja voisi kyllä olla eri mieltä. Esimerkkeinä voisi käyttää vaikka 500, 600, 850, 127, 128 Fiateja, Sudia, 33sta, miniä, rättäriä, suurinta osaa MGistä, Triumpheista jne.AlfaTom kirjoitti: Kokonaismassaltaan 1300kg on varsin kevyt auto.
Joo, poiston voi tietysti tehdä tulevaisuudessakin. Mutta jos vaikka museoimaton Mini 850 on liikennekäytössä huhti - lokakuun välisen ajan siitä kuitenkin maksetaan tältä ajalta veroa sellaisen taulukon mukaisesti jonka ensimmäinen porras alkaa 1300 kilosta. Ei mielestäni kovin kevyitä autoja suosiva ratkaisu.mattijus kirjoitti:Voihan sitä tehdä liikennekäytöstäpoiston, jolloin maksua ei mene? Museoautoista ei taida joutua ajoneuvoveroa maksamaan alunperinkään.Tazio kirjoitti: Moni vanhemman auton omistaja voisi kyllä olla eri mieltä. Esimerkkeinä voisi käyttää vaikka 500, 600, 850, 127, 128 Fiateja, Sudia, 33sta, miniä, rättäriä, suurinta osaa MGistä, Triumpheista jne.
Vanhan mallin mukaan ennen -94 käyttöönotetun auton ajoneuvovero on ollu vuosittain ~95e ja sen jälkeen otettujen ~128e. Jos uudessa mallissa kevyestä autosta joutuu maksamaan ~75e vuosittain niin onhan se 20e vähemmän kuin aikasemmin. Jos sillä 20e:llä nyt olisi autoilun kokonaiskustannusten kanssa yhtään mitään väliä.Tazio kirjoitti:Pointtini oli ja on edelleen se, että tuo kokonaispainotaulukko _ei_ suosi_
kevyitä autoja. Päinvastoin, se rankaisee niitä kohtuuttomasti. Riippumatta siitä, ovatko ne harraste- tai käyttöpelejä
Ihan kuin olisin lukenut tämän jo.... Joten:AlfaTom kirjoitti: Nuo mainitsemasi automallit on jo niin harvinaisia näkyjä liikenteessä,
Tazio kirjoitti: Pointtini oli ja on edelleen se, että tuo kokonaispainotaulukko _ei_ suosi_
kevyitä autoja.
Se, että auto on museoikäinen ei tarkoita eikä saa tarkoittaa sitä että sen on automaattisesti oltava museorekisteröity välttyäkseen kohtuuttomalta verokohtelulta.
Sinäkö se määrittelet millaista mielenkiintoa joku omaa Pösö 106:aan kohtaan tuntee ja sen perusteella linjaat, että 'osoittaa vähäistä mielenkiintoa' joten 'maksakoot sitten'? Eli verotusasteella ei ole väliä kunhan 'oma tapa' harrastaa ja 'minun hyväksymien merkkien ja mallien' kohtelu ei pahemmin muutu ja muista EVVK?AlfaTom kirjoitti:
että niiden käyttö puhtaasti käyttöautoina osoittaa omistajilta aika vähäistä mielenkiintoa niitä kohtaan.
Tästä olemme ilmeisesti samaa mieltä: ei kaiketi koskaan.AlfaTom kirjoitti:
Epäreilua kohtelua verotuksessa? Milloin suomalainen liikenteen ja ajoneuvojen verotus on sitten ollut reilua?
Niinpä niin, kaikkihan on halpaa kun rahalla maksaa ja sitten kun ajoneuvon käyttö ja harrastaminen maksaa riittävästi on kivaa kun teillä näkee vain tuttuja?AlfaTom kirjoitti:
Jos 75 € on ylittämätön este ajoneuvon käytölle niin sitten on paras vaihtaa johonkin halvempaan liikennevälineeseen.
Jep, tätä tuskin kuitenkaan tullaan "koskaan" näkemään. Muutenhan saattaisi muutama byrokraatti menettää suojatyöpaikkansa.Tazio kirjoitti: Kuten useampi on jo todennut, jos haluttaisiin oikeasti vaikuttaa syntyvien
päästöjen määrän pitäisi verottaa polttoaineita. Lienee ainoa oikea ja suoraviivainen tapa.
-Tazio
Ei kait tämän uudistuksen tarkoituskaan ollut suosia kevyitä tai raskaita autoja, vaan vähäpäästöisiä. Mutta omastakin mielestä helpoin ja paras tapa olisi ollut laittaa vero polttoaineen hintaan. Jokainen poltettu bensalitra taitaa saastuttaa suunnilleen yhtä paljon (vaikka katti saasteen laatua muuttaakin).Tämä uudistus ei suosi _kevyitä_ eikä _raskaita_ autoja.
Eikös 2001 mene jo päästöjen mukaan vai ymmärsinkö taas väärin?Nyt kannattaa olla siis vm.2001 tai vanhempi V6, verotus paljon kevyempää
Ihan viisasta pohdintaa. Kyllä tuo arvonalenema keskimäärin on ihan toista luokkaa kuin tuo vero. Otetaan maksimiveron omaava esim. bensamaasturi: vero n. 600e/vuosi verrattuna 6000 tai vaikkapa 12000 euron arvonalenemaan, ei pitäisi hirveästi tuo vero painaa..Pasi kirjoitti:Tossa ykspäivä pohdittiin vaimon kanssa tilannetta.
Mini Cooper S tai MiTo tuolla 155 kaakkisella koneella.Savo kirjoitti:^Case Savo: 2001 156 V6 vaihto vähintään yhtä suorituskykyiseen ja hauskaan autoon. Ei saa olla vanhempi, eikä enemmän ajettu kuin nykyinen 128 tkm. Päästöt pitäisi olla pienemmät, että säästöä tulee. Mihin vaihdan ja paljonko joudun maksamaan välirahaa. Ja minä vuonna alan säästämään?
eihän näitä kukaan kannata mutta mieluummin niin että jos ajaa (päästelee niitä päästöjä) niin maksaa, eikä niin jos omistaa niin maksaa, tässä on hiukan sama homma kun ylen maksuissa että on pakko maksaa vaikka ei katselisi yhtään ko lafkan ohjelmia...ja jos on isompi telkkari niin maksaa vielä enemmän..Kahvivatsa kirjoitti:
Polttoaineissa on jo älytön vero (kokonaishinnaltaan joittenkin tilastojen mukaan Euroopan toiseksi kalleinta) eli jos kuluttaa paljon niin verojakin maksaa paljon. En kannata polttoaineiden hintojen korotuksia koska siinä on jo iso ympäristöohjaavuus huviajelun vähenemiseen. Hinnat ovat nytkin jo niin korkeita ettei jää varoja moniin muihin kohteisiin esim. palveluiden käyttämiseen.
Kannattaiskos nyt joulukuussa poistaa auto tieliikennekäytöstä päiväksi, jolloin saisi maksaa uuden 12kk jakson vielä vanhalla verolla?AKE kirjoitti: Mikäli ajoneuvo myydään, poistetaan liikennekäytöstä tai lopullisesti rekisteristä kesken maksetun verokauden, liikaa maksettu ajoneuvoveron määrä hyvitetään tai palautetaan verovelvolliselle.