Liikenneturvallisuus - Sitä saa mitä tilaa

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Avatar
KJS
Viestit: 4670
Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
Car(s): 1.3 TC, 1.3 Boxer, 1.6 TC, 6C TB, 2.0 CRDi, 2.2 TDCi, D3
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja KJS »

^^Juu ei, kyllä puhun sellaisesta tiedonsiirtolaitteesta. Niitä on tullut jokunen asenneltua.

Avatar
AlfaTom
Viestit: 2735
Liittynyt: 20 Maalis 2003, 20:09
Car(s): 164 Super 3.0 V6 1995
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja AlfaTom »

fahlsjy kirjoitti:Kokeilkaas joskus kuinka stressitöntä ja mukavaa autoilu on kun ajelee nopeusrajoitusten mukaan ja lähtee niin ajoissa että aikataulussa on pelivaraa vaikka liikenteessä olisikin jotain häiriötä.... :-D
Samaa mieltä. Varmasti iso osa ylinopeuksista ajetaan ns. kiireen vuoksi.
Minulla työmatka 10km johon menee rauhallisesti ja kiireettömästi ajaen noin 20 min. mutta jos tulee kiire niin tuokaan ei tunnu riittävän :crazyeyes:
Se ylimääräinen 5 minuuttia tekee ihmeitä :)
Alfa164Super3.0A LexusRX400h MBSprinter2,9 Moto Guzzi California III

La vita è

Avatar
Pasi
Viestit: 6773
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Laku kirjoitti:Vakionopeudensäädin on kyllä hermoja lepuuttava peli ja sen voi säätää mille nopeudelle vaan, vaikka +?. Käytössä aina kun vähänkin saumaa, myös kaupunkialueella.
Kahdessa edellisessä biilissä oli vakkarit. On kyllä hemmetin hieno keksintö... Sitä tuli käytettyä kyllä aina kun vaan mahdollista.

Yksi asia mikä vaan vähän tappoi mukavuutta ja joka tuli parhaiten esille kun käytiin lapinreissulla pari vuotta sitten ja ajeltiin 90% pelkästään pikkuteitä... Nopeusrajoitus seilasi monesti muutaman kilometrin välein 60 - 80 - 60 - 80 - 40 - 80 - 60 jne...

Siinä sit vääntelet vipua jatkuvasti edestakaisin ja tuijotat mittaria että varmasti tulee oikea lukema tauluun. Ja sitten hirveä stressi päälle kun epähuomiossa et huomaakkaan yhtä merkkiä ja päristelet 80km/h 60 alueella :roll:
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

Avatar
Pasi
Viestit: 6773
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pasi »

AlfaTom kirjoitti: Samaa mieltä. Varmasti iso osa ylinopeuksista ajetaan ns. kiireen vuoksi.
Minulla työmatka 10km johon menee rauhallisesti ja kiireettömästi ajaen noin 20 min. mutta jos tulee kiire niin tuokaan ei tunnu riittävän :crazyeyes:
Se ylimääräinen 5 minuuttia tekee ihmeitä :)
Varmaan toimii hyvin työmatkalla yms muulla tutulla matkalla, mutta valitettavan usein tuntemattomaan määränpäähän mentäessä ajo-ajasta ei ole kuin arvio. Onneksi itse on oppinut hahmottamaan näitä sen verran että olen usein 10 - 15 min etuajassa perillä.... Navigaatorista on muuten suuri apu ihan tuohon ajan hallintaankin. Ainakin minun Tom Tom näyttää kauanko matka kestää, ja yleensä vielä joku 5% ylikin.
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

Avatar
juhala
Viestit: 685
Liittynyt: 11 Kesä 2006, 08:40
Car(s): Alfa 159 SW 1.9 JTDm 2010
Alfa 156 2.5 1998
Fiat Abarth 500 Essesse
Giulietta 1.4. T-jet 2010
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja juhala »

Tähän topikkiin tältä päivältä.
Otin oikein asiaksesni ajaa nopeurajoitusten mukaan nyt kun sunnuntaiaamuna piti poiketa töissä Pasilassa Espoosta.
Oli oikeasti yllättävän vaikeaa.... :roll:
Länsiväylällä vaihtuu useamman kerran 100-80-100 ja jos ei erikseen ota asiakseen niin kovin usein tulee mentyä sen 90-100 kmh koko matka. No onko tällä kauheasti mitään merkitystä liikenneturvallisuuden kannalata paikoin kolmikaistaisella motarilla?

Taajama:Tämä kirvoitti keskustelua kun "kaahasin" 65-40 aluella taannoin. Tänään oikein keskityin aiheeseen ja koitin opetella ajamaan niin ettei tule kalliiksi. Kuitenkin tämän tästä nopeus nousi varkain sen jopa 20 yli sallitun. Ihmettelin oikein, että mikä siinä on niin vaikeaa. Huomasin että katseeni oli koko ajan jossain kaukana, katsomassa onko suojateitä, jos on, onko lähistyllä ihmisiä jotka voisivat niille "hyökätä" jopa yllättäin. Risteyksiä, muita autoja jne. Eli sitä helevetin liikennettä nopeusmittarin sijaan!.Väylät luonteeltaan nelikaistaisia ja usein paikoin näkyvyys eteenpäin kilometrin luokkaa... (paikalliset tietävät esim. takatöölön , munkkivuoren, seurasaaren tienoilla nämä paikat). Heti kun tuli alamäki, piti erikseen jarruttaa ettei nopeus nouse ja tarkkailla sitä mittaria.
Mulla meni vähintään saman verran huomiokykyä nopeuden vahtimiseen kuin muun liikenteen seuraamiseen....
Hivenen huvituin koko touhusta mutta pääsin toki turvallisesti töihin :wink:
Huvittuneisuus katosi Täysin kun palasin kotiinpäin samaa kaavaa noudattaen....
Ruoholahdesta nousimme jonossa klo 12 aikaan Länsiväylälle ja siin leppoisasti kiihdyttelin länttä kohti kun edessä alkaa kauhea jarruvaloshow...
Niin vaan viranomainen oli valvomassa liikenneturvallisuutta sunnuntai päivänä Lauttasaaren sillan alussa. Siviilipakettiauto parkissa kuvaamassa. Liikenneturvallisuutta toki lisää se että kaikki jarruttavat vaistomaisesti vaikka varsinaista, ainakaan merkittävää, ylinopeutta ei olisikaan.
Turvallisuudella ei paikanvalinnan kanssa ollut kyllä mitään tekoa, budjetin täyttäminen sitävastoin on melko varmaa!
Nopeuksien valvontaa on ainakin PK seudulla hiipinyt ihan avoin sakkorysämeininki. Valvontaa on eniten silloin kun sen suorat vaikutukset turvallisuuteen ovat vähäisimmät. Sunnuntai iltapäivät ovat erittäin suosittuja kehäteillä jne..
Juurikaan en ole nähnyt valvontaa suojateiden ja muuten ongelmallisten kohteiden lähellä. Kamerat seuraavat nimenomaan nopeuksia eivätkä esim. liikennevalojen noudattamista. Bussikaistat ovat helppoja kohteita rahastaa, ryhmityt pari korttelia liian aikaisin kun et tarkkaan muista paikkaa mistä olet kääntymässä ja rapsua tulossa. (tällaisesta selvisin Mannerheimintiellä kerran ihan puhumalla).
Ylipäätään näkyvä valvonta ja vieläpä relevanteissa paikoissa, on se mikä vaikuttaa liikennekäyttäytymiseen eniten. Puskissa kyttääminen sitä vastoin rapauttaa ihmisten arvostusta viranomaisia kohtaan.
Ottaa päähän näihin asioihin liittyvä hymistely, lässytys ja suorastaan avoin älyllinen epärehellisyys. Piilokameran kanssa kyttääminen on useissa tapauksissa tuottoisaa sijaistoimintaa varsiaisiin ongelmiin tarttumisen sijaan ja erilaisissa työryhmissä voidaa todeta tehdyn "jotain" asian hyväksi.
Lakkaan yrittämästä omalla kohdalla tämän enempää ja laitaan tulevaisuudenkin sakot henk.koht. taloudessa kohtaan "autoilun verot ja maksut"! :evil:
Tämä täältä tähän.

Avatar
Pasi
Viestit: 6773
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Täyttä asiaa!
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

gYdEbUh
Viestit: 2369
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Audi A4 2.0 Tfsi Quattro -07. BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

^^Juuuri näin. On parempi ajaa keskittyneesti ylinopeutta kun aivottomasti alinopeutta. Eilen illalla muuten puhallutettiin Pertunmaan keskustan vieressä, pieni kylä. Radiosta soi samalla kun poliisi oli ikkunassa sattumalta Reggai musaa :-D Kuski oli 5min aiemmin ottanut huikan viiniä, mutta alkometri näytti ilmeisesti nollaa :(
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

Avatar
alfa164
Viestit: 2016
Liittynyt: 16 Huhti 2003, 20:47
Car(s): pösö 607,nissan primera,toyota corolla verso mmt,renault clio sport-04.GTV tb v6(ex)166 v6(ex)4x164(ex)
Paikkakunta: luvia

Viesti Kirjoittaja alfa164 »

Eikö se ole hyvä,että nollaa näyttää puhallus :?
Itsellä periaate,että yhden oluen voipi ottaa,tai jos koko päivän merellä,niin kaksi

V6
Viestit: 5030
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

juhala kirjoitti: Tämä täältä tähän.
hyvä kirjoitus, tuli tuossa taas luettua uutta Moottori lehteä ja sen kuolonkolarit palstaa, suurin osa rattijuoppoja tai mielentervysongelmaisia.
Lehdessä oli juttu myös tasoristeyksistä, artikkelin mukaan siihen mennessä kun tasoristeykset on korjattu (40 v) 400 menettää henkensä....keskimäärin menee 8 henkeä vuodessa.
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02

Avatar
Laku
Viestit: 1760
Liittynyt: 15 Elo 2005, 14:35
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Laku »

Just näitä Moottorin kuolonkolareita vuosia lukeneena perustan myös minä omat edellä olleet mielipiteeni.

Olen myös erittäin paljon samaa mieltä mittariin toljottamisesta, siksi käytän myös 40 alueella usein vakionopeudensäädintä.

Tietysti olette mittarinne tarkistaneet - meillä kaikki autot lähes poikkeuksetta (2 CV) ovat olleet noin 7 km/t optimistisia. Toisin sanoen rajoitus + 10 km/t ei aiheuta edes huomautusta ja voit tarkkailla liikennettä mittarin sijaan.

Ps. ja oikea jalka voi olla jarrupolkimella, voitat ehkä ratkaisevan sekunnin.
Laku
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6

Avatar
fahlsjy
Viestit: 1608
Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
Car(s): Giulietta QV
Jaguar XKRR convertible
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja fahlsjy »

Ja tähän topiikkiin tälle päivälle..

Joo, kyllähän se on ihan oikeasti haastavaa noudattaa nopeusrajoituksia, siinä joutuu ihan joka kerta rajoituksen muuttuessa liikuttamaan kaasupoljinta..... unohtakaa mun typerä ehdotus ja lukitkaa nilkka jottei liikenneturvallisuus vaan vaarannu nilkan liikuttelun takia.... bonuksena voi sitten harmistua siitä että ne vitun poliisit on taas kyttäämässä siellä missä mä ajan. Menisvät sinne missä niitä tarvitaan....
Ihan hyvä ehdotus myös että kortti pois vanhoilta, itse ajattelin luovuttaa kortin veke siinä vaiheessa kun en huomaa ilman apuvälineitä että nopeuteni poikeaa yli + - 1/3 sallitusta ( esim. 40 ->65 )

Jaa, aurinko paistaa, taidan vapaapäivän kunniaksi lähteä kesäkissalla päiväkahville ja lukita nilkan.... toivottavasti jepet ei taas ole väärässä paikassa paikkaamassa budjettivajetta :-D

Avatar
AlfaTom
Viestit: 2735
Liittynyt: 20 Maalis 2003, 20:09
Car(s): 164 Super 3.0 V6 1995
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja AlfaTom »

Maalaisjärjen käyttö (maaseudulta kun olen) ei ole kielletty vaikka noudattaisikin nopeusrajoituksia. Ymmärrän kyllä että Helsingin tai pääkaupunkiseudun liikenne on ihan eri asia kuin esim Kuusankosken. Silti olen sitä mieltä että ei riitä vaikka itse on skarppina, kun ne muut ei välttämättä ole. Ja hei... Ollaan varovaisia siellä ulkona ;)
Alfa164Super3.0A LexusRX400h MBSprinter2,9 Moto Guzzi California III

La vita è

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

TestarosaFinland kirjoitti:
Matti_S kirjoitti:
- Liikennekamerat aiheuttavat suoranaisia vaaratilanteita kun ne on sijoitettu heti nopeusrajoituksen vaihtumisen jälkeen.
Juuri niin! RAHAstahan on kyse! Eikä tarvit kertoa meille, että turvallisuus on pelissä mukana! :evil:
Hyökkääkö se telkänpönttö kimppuun sieltä tien sivusta kun se aiheuttaa vaaratilanteita? Vai olisiko se vaaran aiheuttaja kuitenkin se törppö kuski? Rajoitukset pienenevät usein sellaisissa paikoissa, että jos nostaa jalan kaasulta merkin kohdalla ja antaa vauhdin hidastua omia aikojaan ollaan jo ohitettu se vaaranpaikka jonka takia rajoitus on asetettu.

Ajaa järjen kanssa niin ei se kamera aiheuta mitään ongelmia.

Avatar
Alfieri
Viestit: 636
Liittynyt: 17 Syys 2006, 23:42
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Alfieri »

Jep! Eilen oli pääkaupunkiseudulla valvontapäivä, itsekin näin kolme partiota mittauspuuhissa. Tuntuu kyllä, että todelliset ongelmat ovat jossakin ihan muualla kuin ylinopeuksissa, osin asenteissa, varmasti, mutta kyllä liikennesuunnittelulla on oma osansa ajotapaan ja liikenneagressioihin. Esim. liikennevaloja on aivan järjetön määrä ja ihan turhissa paikoissa, ja minkä ihmeen takia niiden pitää olla toiminnassa esim. sunnuntai-aamuna ja yöaikaan.

Eihän autoilijoille kehity minkäänlaista yhteispelikäsitystä kun kaikki kanavoidaan kaistoille ja liikennevirtoja seisotetaan liikennevaloissa. Sitten kun joustavuutta tarvittaisiin esim. tietyöalueella tai kolariruuhkassa tai kun muuten vaan voisi liikenteen sujuvoittamiseksi antaa tietä ja tinkiä omasta etuajo-oikeudestaan, niin ei osata. Ja kun ei osata, niin sitten kaikkien tuntemat kusipäiset audikuskit tekevät itselleen tilaa väkisin ja aiheuttavat lisää agressiota.

Punaisia päin ajaminen vähenee kun poistetaan turhat turva-ajat valojen vaihtumisesta. Kukaan ei aja toisen alle, mutta nyt voi turvallisest ajaa risteykseen vaikka ikivanhoilla vihreillä. Liikennevalojen kunnioitus lisääntyy, kun niitä laitetaan vain välttämättömiin paikkoihin ja ne ovat käytössä vain silloin, kun niitä todella tarvitaa. Muuten liikkujat oppivat kyllä yhteispeliin, ainakin vähitellen.

Samaa voi soveltaa nopeusrajoituksiin. Ne voitaisiin pääsääntöisesti poistaa. Eihän tietty nopeus ole mikään itseisarvo. Tarkoituksena on saada aikaan järkevä turvalisuustaso. Poliisi sakottaa, jos katsoo, että liikennetilanteen, kelin ym. tekijöiden vallitessa ajaa varaa aiheuttavaa nopeutta.

Avatar
AlfaTom
Viestit: 2735
Liittynyt: 20 Maalis 2003, 20:09
Car(s): 164 Super 3.0 V6 1995
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja AlfaTom »

Ei taida löytyä kahta samanlaista mielipidettä tässä asiassa. Jotakin positiivista on mielestäni saatu aikaan: kiertoliittymät! Kunhan vielä opitaan ajamaan niissä niin ainakin risteysonnettomuudet toivottavasti vähenee ja liikenne tulee joustavammaksi. Valvonnan lisääminen kuullostaa isovelivalvoo-meiningiltä mutta on seurausta liikennetilastojen kehittymisestä huonompaan suuntaan. Tuttu juttu: keppiä, ei porkkanaa.
Alfa164Super3.0A LexusRX400h MBSprinter2,9 Moto Guzzi California III

La vita è

Avatar
juhala
Viestit: 685
Liittynyt: 11 Kesä 2006, 08:40
Car(s): Alfa 159 SW 1.9 JTDm 2010
Alfa 156 2.5 1998
Fiat Abarth 500 Essesse
Giulietta 1.4. T-jet 2010
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja juhala »

En nyt erityisesti haluaisi profiloitua ylinopeuden kannattajaksi tälläkään foorumilla. En myöskään pidä liikennettä paikkana joka on sopiva harrastamiseen ja itseilmaisuun kaahailulla jne.
Ylinopeus on kiellettyä ja pääsääntöisesti rikkeistä pitää seurata joku seuraamus.
Mutta:
  • nopeusrajoitusten olisi hyvä olla järkeviä
    valvonnan ja viranomaistoiminnan pitää keskittyä turvallisuuden parantamiseen, ei rahankeruuseen.
Silmiin sattui viime perjantain Kaleva jossa oli juttua siitä kuinka Irlannissa on oikeasti saavutettu huikeita tuloksia turvallisuuden suhteen. Lääkkeet oli kovin erilaiset siihen verrattuna mistä nyt on ollut puhe.... :wink:

TestarosaFinland
Viestit: 1754
Liittynyt: 10 Elo 2006, 17:14
Car(s): 164 3.0 V6 Super manual, 33 1.7 i.e 8V, Sprint 83', Spider ph2, GAZ-24 74', Lincoln Navigator 5.4 V8.

Viesti Kirjoittaja TestarosaFinland »

^
Olen täysin sama mieltä! Mutta ongelman muodostaa se, että jos tehdään järkevän katonopeuden niin rahan virta loppuu! Koska kuka ajelisi 200km/h jos moottoritiellä olisi sallitu 150-160km/h?
Nothing beats cubic inch

Avatar
Satakuusnelonen
Viestit: 1773
Liittynyt: 10 Maalis 2006, 09:13
Car(s): 75 TS Serie Numerata, Giulietta 2.0TC, 166 2.4JTD, 164 TS FL, 164 QV
Paikkakunta: Parkano

Viesti Kirjoittaja Satakuusnelonen »

Usein huomaa nopeusrajoituksiin tuleva ennemmin alentamisia kuin nostoja. Esim. oman 10km työmatkani varrella (valtatie 3) on koulu jota ennen nopeurajoitus muutettiin 100>80 ja jatkuu sinä parkanoon asti. Nopeus laskettin tuohon kohtaan koska lapsien piti kävellä tien yli kouluun. Aivan järkevää... :-D
Seuraavana vuotena lapsia kyyditettiin tuon tien yli linja-autolla kun oli edelleen niin vaarallista. Ok, mut miks yhä 80 rajoitus. :roll:
Nyt koulu on ollut lakkautettuna jo viisi vuotta ja siinä on edelleen se sama 80 nopeusrajoitus... :evil:

Ei voi nostaa rajoitusta ei... on se niin vaikeeta. :evil: Silti suunnitellaan samaan tiehen kahden kilometrin päähän monen miljoonan hintaista oikaisua että liikenne sujuisi joutuisammin. WTF

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Veikkaan että jonkin aikaa rajoitusten nostosta 150:een seuraisi mussutusta siitä että vähintään 180 sen pitäisi olla, nykyautotkin ovat niin hyviä.

Eipä tuo ole itselle teettänyt suurta ongelmaa ajella rajoitusten mukaan, korkeintaan Spiiderillä jossa ei nopeusmittari toimi. Taitaa olla 13 vuotta edellisistä ylinopeussakoista. Silti olen sitä mieltä että valvonnan painopistettä voisi kyllä siirtää maantienopeuksien tutkaamisesta johonkin ihan muualle.

Ja kyllä, kyllä se jyrsii että kun Kehä Kolmosen ramppeja rempataan niin rajoitus pudotetaan sataseen jo Klaukkalassa. Paljonkohan mahtaa vaikuttaa nopeuksiin työmaan kohdalla siellä kahdeksan kilometrin päässä.
- Epäkelpokeräilijä -

gYdEbUh
Viestit: 2369
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Audi A4 2.0 Tfsi Quattro -07. BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

Alfierin teksti on kyllä myös pääpiirteissään todella hyvä.
Mainitsenpa samalla että Moottoriteillä ei tunnu olevan pahemmin nopeusvalvontaa. Toissakesänä ajeltiin kimppakyydillä kolme-neljä viikkoa joka arkipäivä Lahti-Kerava-Lahti. Käytännössä aina mittarissa 150. Tuona aikana yksi auto ohitti meidät, joka sitten hiljensi vauhtia ja ohitettiin takaisin. Mainitaan nyt vielä että itse en ollut kertaakaan kuskina.
Mutsi sai tänään 300e sakot ajettuaan 25km/h ylinopeutta pienituloisena... Kyllä on todellakin rahastusta vaikka olisi ajanut kehitysvammaisten kevätretkeläisten vierestä. Kyllä tähän maailmanaikaan saa pienituloisen kassan miinukselle pienemmälläkin sakolla.
Sitten kun oikeasti jotain tapahtuu kuten lievä pahoinpitely, niin korvaussumma on tuota samaa luokkaa luokkaa kuin se että kehittää erittäin minimaalisen riskin vahingon tapahtumiselle, ei ihan linjassa.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

Avatar
Toronado
Viestit: 499
Liittynyt: 15 Maalis 2003, 07:23
Car(s): AR 156 SW JTDm -05
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Toronado »

Kyllä mä vähän ihmettelen jos liikennesäännöt (ja eritoten niiden nuodattaminen ) tekee elämästä ihan yhtä helvettiä.Tämä tästä. :roll:
Alfa Romeo, isännän ylpeys ja naapurien naurun aihe.

AAW
Viestit: 975
Liittynyt: 08 Loka 2003, 18:31
Car(s): Stelvio JTD
159 JTS
QP V8 Evo
75 2.0 TC
ex.159 Tbi & 159 2.0 JTD, 2x156 TS, GTV V6, 166 JTDm
Paikkakunta: Billnäs

Viesti Kirjoittaja AAW »

Toronado kirjoitti:Kyllä mä vähän ihmettelen jos liikennesäännöt (ja eritoten niiden nuodattaminen ) tekee elämästä ihan yhtä helvettiä.Tämä tästä. :roll:
No ainakin tänä aamuna olisi vissiin yhden Honda Accord kuskin elämä ollut sietämätöntä helvettiä jos olisi noudattanut liikennesääntöjä. Tultiin kehä 3 liikennevaloihin jotka muuttui punaiseksi kun oltiin vielä 200 m valoista, tämä Honda kuski helpotti elämänsä ja posautti reipasta ylinopeutta ohi ja valoista läpi jotka oli jo sen 10 sek ollut punaisella. Että näin tänä aamuna.

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 9645
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Car(s): Mégane+Mii=265hv
Paikkakunta: 13100

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:Veikkaan että jonkin aikaa rajoitusten nostosta 150:een seuraisi mussutusta siitä että vähintään 180 sen pitäisi olla, nykyautotkin ovat niin hyviä.
Niin, kyllähän se OOOO haluaa ohitsesi rajoituksesta riippumatta.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Mistähän Vittorio arvasit että nimenomaan OOOO oli ajatuksissa? :wink:
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
liekki
Viestit: 1079
Liittynyt: 31 Maalis 2005, 17:50
Car(s): Mitoc TCT 135hv
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja liekki »

gYdEbUh kirjoitti:Mutsi sai tänään 300e sakot ajettuaan 25km/h ylinopeutta pienituloisena... Kyllä on todellakin rahastusta vaikka olisi ajanut kehitysvammaisten kevätretkeläisten vierestä.
Mikä siinä on rahastusta? Kaipaisin hieman perusteluita vai olisiko tässä taas vähän niitä värilaseja mukana. Ja toiseksi, kun kerran on niin pienituloinen niin kannattaako ajaa ylinopeutta? Joku voisi kärkkäästi todeta ettei siinä ole rahastuksesta kyse vaan tyhmyydestä.

Yleensäkin tämä keskustelu tuntuu olevan kovin värittynyttä (sen mukaan kuinka paljon niitä sakkoja on ropissut?) ja tuntuu poliisin ainoa tehtävä olla (lainkuuliaisten, HAH) kansalaisten kiusaaminen. En parhaalla tahdollakaan pysty näkemään mitä haittaa valvonnasta voi olla, tapahtui se sitten taajamassa tai maanteillä. Nimittäin melkoisen vaikeaa on saada sakkoja syyllistymättä ylinopeuteen.

Avatar
liekki
Viestit: 1079
Liittynyt: 31 Maalis 2005, 17:50
Car(s): Mitoc TCT 135hv
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja liekki »

Vittorio Jano kirjoitti:Niin, kyllähän se OOOO haluaa ohitsesi rajoituksesta riippumatta.
Älä unohda Skoda-Seat-VW- akselia. Niissähän on samat osat ja täten ovat yhtä kuin OOOO. :wink:

Bones
Viestit: 753
Liittynyt: 10 Elo 2004, 02:52
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja Bones »

Vittorio Jano kirjoitti: Ongelmaksi muodostuisivat nopeuserot yhdistettynä Suomen liikennekulttuuriin. Siinä olisi moni sataaviittäkymppiä runttaava audimies ihmeissään, kun ohituskaistalle tullaankin ohittamaan sitä suoran päässä siintävää rekkaa tasaisella 110 km/h nopeudella. Ainakin tarvittaisiin kolmas kaista. Ja paljon asennekasvatusta.
No mikä ihme tuo 40 nopeusero muka on? Johan tuolla nyt näkee kaiken maailman tahvoa työntämässä jollain 80 lätkällä varustetulla romulla ohi rekasta 120-moottoritiellä.
120-80 nopeuden pudotus tapahtuu n. 45 metrin matkalla.
150-110 taas 57 metrin matkalla.
Ja tässä siis ei ole otettu huomioon mitään reaktioaikaa, tarpeeksi tarkkaavaisuutta ja se on aika lähellä nollaa
:wink:

Liikennekulttuurista olet oikeassa. Peileihin ei katsota ja vilkkua ei käytetä. ja näihinhän ei poliisilla ole oikein mitään vaikutuskeinoja.

Avatar
alfista
Viestit: 2803
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja alfista »

Vittorio Jano kirjoitti: Ongelmaksi muodostuisivat nopeuserot yhdistettynä Suomen liikennekulttuuriin. Siinä olisi moni sataaviittäkymppiä runttaava audimies ihmeissään, kun ohituskaistalle tullaankin ohittamaan sitä suoran päässä siintävää rekkaa tasaisella 110 km/h nopeudella. Ainakin tarvittaisiin kolmas kaista. Ja paljon asennekasvatusta.
Niin? Noinhan ohitukset nykyäänkin juuri tehdään. Ohitus kestää viikon, eikä valomerkeilläkään saisi avittaa.

Kolmas kaista olisi todella tarpeellinen.

Avatar
mattijus
Viestit: 5098
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja mattijus »

alfista kirjoitti: Kolmas kaista olisi todella tarpeellinen.
Tätä odotan itsekin innolla, oikeanpuolimmaisella kaistalla (jolla siis pitäisi ajaa aina kun siellä on tilaa) ajaa rekat ja karvanaamarit kuten nytkin, vasemmanpuolimmaisella kaistalla ajaa sitten kaikki muut sitä 117km/h cruisepäällänopeutta, kuten nytkin mutta keskikaista jäisi täysin tyhjäksi ja siinä pystyisikin ajamaan rajoitusten mukaan ilman rasittavaa 75-12x km/h pumppausliikettä.
VMP

gYdEbUh
Viestit: 2369
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Audi A4 2.0 Tfsi Quattro -07. BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

liekki kirjoitti:
gYdEbUh kirjoitti:Mutsi sai tänään 300e sakot ajettuaan 25km/h ylinopeutta pienituloisena... Kyllä on todellakin rahastusta vaikka olisi ajanut kehitysvammaisten kevätretkeläisten vierestä.
Mikä siinä on rahastusta? Kaipaisin hieman perusteluita vai olisiko tässä taas vähän niitä värilaseja mukana. Ja toiseksi, kun kerran on niin pienituloinen niin kannattaako ajaa ylinopeutta? Joku voisi kärkkäästi todeta ettei siinä ole rahastuksesta kyse vaan tyhmyydestä.
Rahastusta on tietenkin se että yllättäen suomessa on maailman korkeimmat ylinopeussakot, helppohan se on huudella jos ei muutamaan vuoteen ole sakkoja saanut. Ja äiskäni on toki tyhmä, muttei sitä tuntunut juurikaan nuo sakot haittaavan, puhuin yleisesti. Monia vuosia mutsi on tuurilla ollut sakoitta.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

Avatar
Alfieri
Viestit: 636
Liittynyt: 17 Syys 2006, 23:42
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Alfieri »

Satakuusnelonen kirjoitti:Ei voi nostaa rajoitusta ei... on se niin vaikeeta. :evil: Silti suunnitellaan samaan tiehen kahden kilometrin päähän monen miljoonan hintaista oikaisua että liikenne sujuisi joutuisammin. WTF
Voihan rajoituksia nostaa! Syksyin keväin tehdään järjetön rumba kun 100:set vaihtuu 80:iin ja päinvastoin. Miksi ihmeessä? No, siksi että jos talvinopeusrajoitus jätettäisiin 100:aan niin eikö tietty osa autoilijoista tulkitsisi sen niin, että heillä on silloin OIKEUS sumupimeässä ja liirtoliukkaallakin ajaa omaaa luovuttamatonta 115:n mittarinopeuttaan!

ONHAN se vähän kohtuutonta, että tienpitäjän pitää osata määrittää etukäteen, mikä milläkin pätkällä on suurin turvallinen nopeus. Ei liene vaikea ymmärtää, että kauniilla kesäkelillä ja suomalaisessa liikennetiheydessä osan autoilijoista on vähän kitkerää ajaa suurimmalla SALLITULLA nopeudella, jos ihan yhteisesti voidaan olla sitä mieltä, että SELLAISISSA olosuhteissa voisi ihan turvallisesti ajaa kovempaakin. Voi tulla tuntu, että sua holhotaan! (Ja sitten peruutuspeilissä välähtää sinistä ja punaista: tiedät siis, että sua myös VALVOTAAN!)

Avatar
liekki
Viestit: 1079
Liittynyt: 31 Maalis 2005, 17:50
Car(s): Mitoc TCT 135hv
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja liekki »

gYdEbUh kirjoitti:Rahastusta on tietenkin se että yllättäen suomessa on maailman korkeimmat ylinopeussakot, helppohan se on huudella jos ei muutamaan vuoteen ole sakkoja saanut. Ja äiskäni on toki tyhmä, muttei sitä tuntunut juurikaan nuo sakot haittaavan, puhuin yleisesti. Monia vuosia mutsi on tuurilla ollut sakoitta.
Suomessa käytetään rikesakkoa, joka on rikkeestä riippuen 10-115 euroa. Kun äitisi sai 300e sakot, oletan hänen saaneen päiväsakkoja. (LUE: tarpeeksi vakava rike)

"Suomessa on käytössä ainutlaatuinen järjestelmä, jossa seuraamus lasketaan päiväsakkoina. Päiväsakon määrään vaikuttavat muun muassa rangaistavan henkilön päivittäinen tulo ja lasten lukumäärä."

Käsittääkseni Suomessa on mahdollista tosiaan saada maailman korkeimpia sakkoja. Jos olet Salonojan Jussi tai Hjallis eli massia ja tuloja löytyy. Jotenkin tuo yhtälö ei natsaa pienituloisen kanssa? Jos saa esimerkiksi kymmenen päiväsakkoa (miten paljon niitä yleensä saa 25km/h ylityksestä, tietääkö joku?) niin NETTOtulojen täytyy olla noin 2100 euroa kuussa saadakseen 300e sakot. Jos on alaikäisiä lapsia niin tulojen täytyy olla vielä suuremmat. 2100e kuussa kouraan saava ei ole pienituloinen kuin Urpilaisen mielestä.

Eli toistan kysymykseni: Miksi tuossa sinun mielestä on kysymys rahastuksesta? Kun rajat on asetettu (nopeusrajoitus) ja ylityksestä+kiinnijäämisestä seuraa rangaistus (rikesakko/päiväsakko) niin mun mielestä ei voi syyttää kuin itseään jos joutuu vähän makselemaan. Niitä suurimpia sakkoja ei joudu maksamaan kuin rikkaat. Rikesakko on aika pieni summa verrattuna autoilun kokonaiskustannuksiin ja päiväsakot määräytyy joka tapauksessa tulojen mukaan.

Tarkennan sen verran vielä, että en sanonut äitiäsi tyhmäksi, enhän edes tunne häntä. Ja toinen tarkennus, molemmat sakot, jotka olen saanut ovat tulleet nykyisen lainsäädännön aikana, joten sillä ei ole väliä onko siitä 1v vai 5v.

EDIT: Ilmeisesti 25km/h ylinopeudella saa 12 päiväsakkoa jos on tapahtunut yli 60 alueella ja 14 päiväsakkoa, jos alle 60 rajoituksella.

Avatar
Laku
Viestit: 1760
Liittynyt: 15 Elo 2005, 14:35
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Laku »

Kirjoita googleen "sakkolaskuri" ja voit poliisin sivuilta lukea , mitä mikäkin maksaa etukäteen.

Ole hyvä.
Laku
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6

TestarosaFinland
Viestit: 1754
Liittynyt: 10 Elo 2006, 17:14
Car(s): 164 3.0 V6 Super manual, 33 1.7 i.e 8V, Sprint 83', Spider ph2, GAZ-24 74', Lincoln Navigator 5.4 V8.

Viesti Kirjoittaja TestarosaFinland »

Nyt olen katsonut vähän niitä poliisin "hintoja".

Nyt olen varma , että rahastushan on kysessä! :evil: Miten voi olla että kun ohitetaan kielettyssä paikassa(valkoinen viiva, niin sakko on reilusti pienempi kuin 25km/h ylinopeus?! :shock: V***U poliisit!

Edit: Siellä ei ole muuten hintaa, kun ajetaan 60-70km/h ylitystä...
Nothing beats cubic inch

Avatar
Alfieri
Viestit: 636
Liittynyt: 17 Syys 2006, 23:42
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Alfieri »

TestarosaFinland kirjoitti: Edit: Siellä ei ole muuten hintaa, kun ajetaan 60-70km/h ylitystä...
Kaikkea ei rahalla saa.

Avatar
AlfaTom
Viestit: 2735
Liittynyt: 20 Maalis 2003, 20:09
Car(s): 164 Super 3.0 V6 1995
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja AlfaTom »

Alfieri kirjoitti:
TestarosaFinland kirjoitti: Edit: Siellä ei ole muuten hintaa, kun ajetaan 60-70km/h ylitystä...
Kaikkea ei rahalla saa.
Hinta kerrotaan käräjillä :lol:
Alfa164Super3.0A LexusRX400h MBSprinter2,9 Moto Guzzi California III

La vita è

Avatar
savijo-r
Viestit: 1665
Liittynyt: 17 Tammi 2005, 11:59
Car(s): Thesis
Ducato
Paikkakunta: Toijala

Viesti Kirjoittaja savijo-r »

TestarosaFinland kirjoitti: Edit: Siellä ei ole muuten hintaa, kun ajetaan 60-70km/h ylitystä...
76km/h yli=1756€ :oops:

Edit. En kaahannut, ohitin rekan turvallisesti ja ripeästi. Reilua ylinopeutta ei menty kuin muutama sekunti. Ohituksen tehtyäni pudotin nopeuden normaaliksi.

Konstaapelit sattuivat vain ajamaan vastaan.
Viimeksi muokannut savijo-r, 29 Syys 2009, 20:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Alfieri
Viestit: 636
Liittynyt: 17 Syys 2006, 23:42
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Alfieri »

Niin tosiaan, jos Testarossa on nimeenomaan tuosta 60-70 ylityksestä kiinnostunut, niin taulukossa pitäisi olla "Hinta: sopimuksen mukaan"

Mutenkin tuosta sakkolaskurista voi sitten katsoa, että ostaako jonkun sopivan ylinopeuden vai olisiko lievä pahoinpitely houkuttelevampi, vai pannaanko kirjanpitorike? Siinä sitä voi omaa oikeustajuaan tutkailla ja miettiä, onko ylinopeussakoissa rahastuksen makua vai ei.

Avatar
TommiS
Viestit: 542
Liittynyt: 17 Marras 2005, 22:05
Car(s): Ex. Mito / V6 / Tessu
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja TommiS »

Tähän aiheeseen sopinee myös vanhojen muistelu.
Seuraava on poimittu vanhasta jo lukitusta ketjusta. Asianomainen muistaa varmaan itsekin tapauksen.

"Vittutta ihan perkeelesti, kun joku saatana ajaa Ladalla mun edellä 30kmh kun jokatapauksessa nopeusrajoitus on niin alhainen,, voi perkkele ne ukot. Jos et osaa enää ajaa mene bussilla, taksilla ja ties milla, mutta ei autolla!
Onneks siellä missä vänhemmät asuvat, on niin vähän liikenettä että saa ohittaa niitä.Eilen se kävi niin paljon hermoilla kun joku ukko ajoi Corollalla mun edessä 25kmh! että painoin kakkosella kaasu aivan pohjan sitten kolmas pesään ja 120kmh 40 alueella. Kyllä se oli liian kovaa, mutta hermotkin joutuvat koville, kun tälläisiä" Räikkösiä" on tien päällä."

farkku roomeo
Viestit: 33
Liittynyt: 21 Huhti 2009, 21:57
Paikkakunta: kajaani

Viesti Kirjoittaja farkku roomeo »

n. 2,6 miljoona erillaisilla ja erikokoisilla ajoneuvoilla kokemuksia takana. Tänä aikana 2 kertaa puhalletettu. Määrä on huolestuttavan pieni, varsinaisia puhallusratsioita olen nähnyt ainoastaan pääkaupunkiseudulla.
Nopeuksien laskeminen ja järjetön nopeuksien mittaaminen yöllä tyhjällä maantiellä ei tule poistamaan tai vähentämään onnettomuuksia. Varsinaisien riskitekijöiden sekä onnettomuuksien aiheuttajien eli rattijuoppojen tehovalvonta kaunistaisi onnettomuustilastoja suuresti. Ikävä kyllä, nämä ratsiat eivät ole tuottavia eikä valtionkassa niistä liho. Itselläni suurimmat vaaratilanteet ovat olleet juuri rattijuoppojen aikaansaamia. Mieleeni ei tule yhtään tilannetta, jossa olisi ollut kriittiset hetket suoranaisista ylinopeuksista johtuen. Alinopeutta ajavat ovat påinvastoin saaneet aikaiseksi hyvinkin pahoja tilanteita. Ylivarovaisuus sekä äkkijarrutukset esim. valvonta kameran kohdalla saa taakse kertyneessä jonossa aikaiseksi mukavia sydämen tykytyksiä sekä kohonnutta verenpanetta. Mutta, näitähän ei olla ohjaamassa tien sivuun, koska se ei taas ole sitä tuottavaa työtä. Kolmas vaaratilanteiden aihettaja on ollut peräkärryjen vetäjät. Tähän varmasti auttaisi tehokas valistaminen, ettei peräkärry ole suunniteltukkaan vedettäväksi yli 80 km/h. Vetäjälle ei yleensäkään kärryn irtoamisesta aiheudu vaaraa, sinne se jysähtää vastaan tulijan keulaan.
Jostain syystä on vuosien mittaan tullut tunne, että mitä enemmän nopeuksia tiukennetaan, sitä enemmän liikenne takkuilee ja onnettomuudet kasvavat. Liikenteen turvallisuuden sekä joustavuuden kannalta olisi paras parannus vaihtuvat nopeusrajoitukset sekä ns. shokkivalistus esim. Australian malliin. Näytetään video pätkiä onnettomuuspaikoilta mitään sensuroimatta tai kaunistelematta. Ainakin siellä keino oli tehokas, rattijuopumus onnettomuudet tipahtivat kuulema huomattavasti.

TestarosaFinland
Viestit: 1754
Liittynyt: 10 Elo 2006, 17:14
Car(s): 164 3.0 V6 Super manual, 33 1.7 i.e 8V, Sprint 83', Spider ph2, GAZ-24 74', Lincoln Navigator 5.4 V8.

Viesti Kirjoittaja TestarosaFinland »

farkku roomeo kirjoitti:Näytetään video pätkiä onnettomuuspaikoilta mitään sensuroimatta tai kaunistelematta. Ainakin siellä keino oli tehokas, rattijuopumus onnettomuudet tipahtivat kuulema huomattavasti.
Mutta se ei tuo rahaa, so give me a break... :?

Muuten samoilla linjoilla.
Nothing beats cubic inch

TestarosaFinland
Viestit: 1754
Liittynyt: 10 Elo 2006, 17:14
Car(s): 164 3.0 V6 Super manual, 33 1.7 i.e 8V, Sprint 83', Spider ph2, GAZ-24 74', Lincoln Navigator 5.4 V8.

Viesti Kirjoittaja TestarosaFinland »

savijo-r kirjoitti:
TestarosaFinland kirjoitti: Edit: Siellä ei ole muuten hintaa, kun ajetaan 60-70km/h ylitystä...
76km/h yli=1756€ :oops:
Kyllä Integralalla nopeus karkaa vähän käsistä 8)

Oliko siten 176km/h lasissa?
Nothing beats cubic inch

Avatar
savijo-r
Viestit: 1665
Liittynyt: 17 Tammi 2005, 11:59
Car(s): Thesis
Ducato
Paikkakunta: Toijala

Viesti Kirjoittaja savijo-r »

^jep satasen alueella, mutta kumminkin kaksipyöräisellä.

Eihän siihen mikään suora riitä että vanhuksella saisi noin paljon vauhtia.

Avatar
Alfieri
Viestit: 636
Liittynyt: 17 Syys 2006, 23:42
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Alfieri »

Alfa Romeon kotimaassa muuten:
Sakon voi saada 5% ja väh. 5 kmh ylinopeudesta.
10 kmh:n sakkorajan ylitykseen asti sakko on 38-150 e, olosuhteista riippuen,
10-40 ylityksestä 155 - 624 e ja 5 pistettä,
40-60 kmh 370 - 1 458 e ja 10 p. sekä 1-3 kk ajokielto,
yli 60 kmh 500 - 2 000 e ja 10 p sekä 6-12 kk.
Yöaikaisissa (klo 22-7) sakoissa kolmanneksen korotus. Uusille kuljettajille (kortti alle 3 v) pisteet tuplana.

Tämä siis pykälien mukaan viime kesästä lähtien. Mitä sitten käytännössä mistäkin seuraa, voi olla vähän italialaisempi juttu.

Avatar
JackFry
Viestit: 758
Liittynyt: 25 Huhti 2007, 20:40
Car(s): 156 2.0 JTS SW
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja JackFry »

Itse kaipaisin poliisilta valvontaa noihin punaisia päin ajamiseen, ainakin Tuusulanväylällä. Sydän on muutaman kerran jättänyt lyömättä, kun kuorma-auto on "pyyhkinyt" pölyt oman auton etupuskurista tai edellä olleen. Onneksi ei ole vielä osunut.

Avatar
Alfieri
Viestit: 636
Liittynyt: 17 Syys 2006, 23:42
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Alfieri »

Ja tästä päästäänkin sujuvasti mieliaiheeseeni.

Tänään seurasin taas liikennevaloja. Kun risteävällä vaihtui (keltaisen kautta) punaiseksi, kesti yleensä 4-6 sekuntia, ennen kuin rupesi näyttämään vihreätä ylittäjille. Kun risteyksen ohittamiseen kului aikaa yleensä noin 2 sekuntia, niin vaikka kaveri olisi mennyt jo täysin päin punaista, niin vielä olisi jäänyt pari-kolme sekuntia varaa!

En ymmärrä, mihin tämä risteyksen tyhjänä pitäminen perustuu. Ei se ainakaan liikennevalojen kunnioitusta lisää.

Sen ymmärrän, ettei direktiivienkään mukaan vihreä saa palaa samaan aikaan kahteen suuntaan, mutta kyllä tällainen ylivarovainen ohjelmointi rapauttaa koko idean. Nyt on yleisesti on tiedossa, että vielä täyspunaisia päin ajamallakin voi ylittää risteyksen täysin turvallisesti.

***

Italialaiset muuten jaksavat pilkata meidän valo-ohjaustamme, kun punaiselta vihreällekin mennään keltaisen kautta. No, kai meitä täytyy varoittaa, että hei, kohta saisi lähteä ajelemaan!

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7738
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): RRS + F20
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Tuntuu vaihtelevan tuo liikennevalojen vaihtuminen risteyksittäin, mikä johtaa mielenkiintoisiin tilanteisiin, kun sieltä on tulossa vielä kaksi kaveri risteykseen kun itsellä palaa jo vihreät..

Eli toisin sanoen, tuohon kohtaan sitä valvontaa, on esim. Ruoholahdessa aamuin / illoin NIIN räikeetä, ettei pidä paikkaansa.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Aikaisemmin kun oli konttori Käpylässä niin ihmettelin kun useamman kerran meinasi joku siitä Tuusulantien rampilta tulla punaisia päin syliin. Sitten joskus kun tulinkin itse siitä rampista niin tuli huomattua että valojen varoaika on aika lailla lyhyempi kuin suurimmassa osassa muita valoristeyksiä.

Ei kyllä yhtään haittaisi että varoaikoja lyhennettäisiin. Tsadissa kun joskus itse korvat punaisena tuumii että nyt tuli kyllä vedettyä aika vanhoilla vihreillä niin aina vähintään yksi auto tulee vielä perässä - eikä yleensä näytä olevan edes mikään kiire.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
fahlsjy
Viestit: 1608
Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
Car(s): Giulietta QV
Jaguar XKRR convertible
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja fahlsjy »

Niin, kyllähän liikennevalojen seuraamisesta sekuntikellolla saa varmaan saman tyyppisiä oireita kun nopeusrajoitusten noudattamisesta... itellä vois ainakin tulla pää kipeeks. Jos ajelee tolpan ohi vain vihreän loimottaessa yleensä kerkiää alta pois eikä ole risteykset tukossa.
Ja jos on paalupaikalla niin katsoo jos joku on vielä tulossa niin antaa rauhassa mennä, sillä on varmaan kiireempi kun itellä :-D

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Kyllä sitä mieluusti valojen vaihduttua vihreiksi menisi alta pois niin että muutkin ehtisivät samoista valoista. Jotakuta saattaa harmittaa jos siihen jää venttailemaan josko joku on vielä tulossa.
- Epäkelpokeräilijä -

Vastaa Viestiin