Alfa 159 2,4 JTDm oston arpomista

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Aarghska
Viestit: 94
Liittynyt: 03 Touko 2005, 00:49

Alfa 159 2,4 JTDm oston arpomista

Viesti Kirjoittaja Aarghska »

Pitkän Alfattomuuskauden jälkeen on alkanut polte 159:iin.
Sopiva yksilö on jo kiikarissa, 130tm ajettu 200hv, manuaali -06, saksanmaalta uittaisin.

Täältä palstalta on saanut / joutunut lukea kaikenlaista "ei niin positiivista" 159:stä isolla dieselmyllyllä. Onko nyt niin että kaikki nämä nykimisongelmat jne ovat lähes kaikkien kyseisen kamppeen omaavien erottamattomia kumppaneita vai vaan joidenkin maanantaikappaleiden harmeja?
Aiemmin olen parikin 156:sta 2.4 dieselmyllyllä omistanut ja suht helppohoitoisia ovat olleet (mitä nyt jotain pientä päivittäin..;)

Onko 200hv versiossa alaväännöt todella hukassa?

Mikäli on, lastuttaisin kamppeen välittömästi. Kokemuksia..?

Jotain asioita joihin käytettyä ostettaessa tulisi erityisesti kiinnittää huomiota?

Kuinkas pitkä on remminvaihtoväli? Remmejä paukkunut ennenaikojaan..?

Mitään kokemuksia tehdasnavin toimivuudesta suomessa? Siis toimiihan se mutta onko suomen karttoja saatavilla / valmiina?


Nöyrä kiitos ja kumarrus kaikille vastauksen tai vinkin antaneille.
- Bensa on pensselinpesua varten.. -

Avatar
jiiässä
Viestit: 1495
Liittynyt: 21 Loka 2003, 21:51
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jiiässä »

Ei se mikään järkyttävän alhaalta vääntävä ole eikä varmaan ole ihan tarkotuskaan olla, eri ohjelmoinnilla tätä voi varmaan muuttaa mutta silti n 1000rpm rankasti vääntävä kone ei ole tarkoituksen mukainen mm vaihdelaatikon keston kannalta.

Myös 159:n suuri massa rauhoittaa menoa 156:een verrattuna.

Avatar
gfj-365
Viestit: 744
Liittynyt: 15 Kesä 2005, 19:02
Paikkakunta: kotka

Viesti Kirjoittaja gfj-365 »

remminvaihto 120tkm / 4 vuoden välein

en ole kuullut paukkuvan ..

uudemmassa versiossa olisi vähemmän painoa, elektroninen Q2 vakiona
ja parempi versio koneesta..

( uudistus tuli 2008 kesällä )
MR-S 1.9 jtd / 156sw Q4

Avatar
jiiässä
Viestit: 1495
Liittynyt: 21 Loka 2003, 21:51
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jiiässä »

Pariin kertaa kun kysyin niin Tampereen Deltan mies vaihtaa 159 2.4:en remmin kone paikallaan...pari kertaa siksi ettei sotkenut 156:en vastaavaan hommaan joka on helppo.

Autodatan mukaan pitää nostaa kone pois nokalta ja yli 10 tunnin ohjeaika..*.

Jönsson
Viestit: 972
Liittynyt: 04 Huhti 2007, 14:46
Paikkakunta: Päijät-Häme

Re: Alfa 159 2,4 JTDm oston arpomista

Viesti Kirjoittaja Jönsson »

Aarghska kirjoitti:Pitkän Alfattomuuskauden jälkeen on alkanut polte 159:iin.
Sopiva yksilö on jo kiikarissa, 130tm ajettu 200hv, manuaali -06, saksanmaalta uittaisin.

Täältä palstalta on saanut / joutunut lukea kaikenlaista "ei niin positiivista" 159:stä isolla dieselmyllyllä. Onko nyt niin että kaikki nämä nykimisongelmat jne ovat lähes kaikkien kyseisen kamppeen omaavien erottamattomia kumppaneita vai vaan joidenkin maanantaikappaleiden harmeja?
Aiemmin olen parikin 156:sta 2.4 dieselmyllyllä omistanut ja suht helppohoitoisia ovat olleet (mitä nyt jotain pientä päivittäin..;)

Onko 200hv versiossa alaväännöt todella hukassa?

No niin. Minulla on nyt 60 000 takana ja auton laatuun ja toimintavarmuuteen olen tyytyväinen. EGR-venttiili on jumittanut, mutta takuuseen korjattu ja kuulemma niin, että ei enää uusiudu. Imuilman ohjausläpissä oli myös hieman häikkää, mutta ensiapuna virrankatkaisu ja sitten yhden ruuvin ruuvaaminen systeemiin ja nyt on kuulemma huoli pois. Nämä toimenpiteet lienevät 120 000 ajettuun jo tehty.

Kumpikaan vaiva ei tehnyt kuskista jalkamiestä.

Mitään muuta nykimistä tai vastaavaa ei ole esiintynyt.

Itse en ole tyytyväinen moottorin ominaisuuksiin. Alakierrosten hengettömyys on kiusallista enkä siihen tunnu tottuvan. Tehokkaan vedon alue on 2000 - 4000 f/min ja muuten on kuollutta. Sillä alueella meno onkin kyllä varsin täyteläistä. Minusta 1,9-litrainen on käyttöominaisuuksiltaan miellyttävämpi, mutta vaatisi kyllä 200 kg kevyemmän korin kuljetettavakseen.

Kaikki on kuitenkin suhteellista. Velimies - joka ajelee 2-litran diesel-Mondeolla ei havainnut minkäänlaista hengettömyyttä millään kierrosluvulla Alfaa kokeillessaan.

Jevgen
Viestit: 384
Liittynyt: 11 Heinä 2004, 03:29
Car(s): Isolohko Ducato + V70
Paikkakunta: Savitaipale

Re: Alfa 159 2,4 JTDm oston arpomista

Viesti Kirjoittaja Jevgen »

Jönsson kirjoitti:Kaikki on kuitenkin suhteellista. Velimies - joka ajelee 2-litran diesel-Mondeolla ei havainnut minkäänlaista hengettömyyttä millään kierrosluvulla Alfaa kokeillessaan.
Allekirjoitan. Mielestäni 159 vääntää alhaaltakin kohtuullisen hyvin ainakin, kun vertaa muiden merkkien pääosin neloskoneellisiin dieseleihin. Tosin ajamani 159 2.4 jtdm on Qtronic. Kuitenkin 156 2.4 jtdm tuntui moottorinominaisuuksiltaan hieman yllättäen jopa paremmalle. Liekkö sitten syynä 159:n automaattivaihteisto, lisääntynyt paino vai 159:n saastelaitteet. Luultavasti kaikilla on osuutensa. Tyhjäkäynnillä ja pienillä kierroksilla aistii selkeämmin liikkuvansa dieselillä. 156:ssa viitoskoneelle ominainen murina kuulosti jotenkin paremmalle.

Kaikenkaikkiaan 159 tuntuu hyvin erilaiselta verratuna 156:een. Jos 156 olisi Ferrari, 159 olisi Maserati. Mielestäni 159 täyttää silti ja juuri siitä syystä Alfa Romeon tunnuspiirteet komeasti. Tyyliä ja luonnetta autosta löytyy ja ajaminen on kivaa, eikä olla tehty vain uutta 156:sta.

Jönsson
Viestit: 972
Liittynyt: 04 Huhti 2007, 14:46
Paikkakunta: Päijät-Häme

Viesti Kirjoittaja Jönsson »

Juu, mutta tuossa se harha tuleekin; automaattivaihteisto kätkee tehokkaasti moottorin ominaisuuksien puutteet. 159 2,4 jtd:llä ajaminen kun on vähän sellaista, että ylivarovaista kytkimen käyttöä, tarpeeksi kaasua ja liikkeelle => ensin hengettemästi, sitten sekunnin syöksy => vaihde loppui => seuraava vaihde, nykäisy, rykäisy => vaihde loppui...

Automaatti luistaa aluksi ja vaihtaa pehmeästi töitä tekemättä... se korjaa lähes kaikki ajamiseen liittyvät puutteet mukaanlukien myös volkkarimaisen, liian liian pitkän kytkimen liikkeen, joka haittaa luontevan ajoasennon löytämistä.

Teoriassa tuo automaatti on hitaampi, mutta käytännössä nopeampi ja ennen muuta mukavampi. Itselläni se ei tullut kyseeseen, koska a) sen lisähinta olisi ollut älytön ja b) sen aiheuttama kulutuksen kasvu kohtuuton.

156 ja 159 ovat niin eri plateetalta olevia autoja, että niistä ei juuri kannata vertailua tehdä.

Avatar
Laku
Viestit: 1760
Liittynyt: 15 Elo 2005, 14:35
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Laku »

^Näinhän se dieseleissä menee.
Keppiä joutuu lähdöissä käyttämään ahkeraan. Tien päällä ei kai sitten niin paljon - en oo koskaan kokeillu dieselmallia Alfasta, muita dieseleitä joutunut kyllä ajamaan.

Nykydieselit on kyllä ihan taas eri planeetalta kuin 70- ja 80-lukuiset, vanhemmista nyt puhumattakaan. Oli joskus kauan sitten MB 200D mallia 1966.

En muuten ymmärrä, miksi kysyjä haluaisi lastuttaa. Kyllä noi heposet Suomen oloihin riittää mainiosti.
Laku
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6

Avatar
Farina
Viestit: 1478
Liittynyt: 13 Huhti 2008, 18:09
Car(s): Ranskalainen mukamaasturi
Paikkakunta: Pirkkala

Viesti Kirjoittaja Farina »

Jönsson kirjoitti:Juu, mutta tuossa se harha tuleekin; automaattivaihteisto kätkee tehokkaasti moottorin ominaisuuksien puutteet. 159 2,4 jtd:llä ajaminen kun on vähän sellaista, että ylivarovaista kytkimen käyttöä, tarpeeksi kaasua ja liikkeelle => ensin hengettemästi, sitten sekunnin syöksy => vaihde loppui => seuraava vaihde, nykäisy, rykäisy => vaihde loppui...

Automaatti luistaa aluksi ja vaihtaa pehmeästi töitä tekemättä... se korjaa lähes kaikki ajamiseen liittyvät puutteet mukaanlukien myös volkkarimaisen, liian liian pitkän kytkimen liikkeen, joka haittaa luontevan ajoasennon löytämistä.

Teoriassa tuo automaatti on hitaampi, mutta käytännössä nopeampi ja ennen muuta mukavampi. Itselläni se ei tullut kyseeseen, koska a) sen lisähinta olisi ollut älytön ja b) sen aiheuttama kulutuksen kasvu kohtuuton.
Tässäpä on kohtuu hyvä kuvaus miksi itse päädyin yhdistelmään 2.4JTDm+automaatti, vaikka olen aina pitänyt automaattiautoja "pappa-malleina". Ketjun aloittajan kannattaa käydä kokeilemassa myös Q-Tronic-versiota esim. jossain autoliikkeessä ennen Saksaan lähtöä, jos mahdollista. Ajamisen mukavuus on aivan toista luokkaa. Uudessa autossa Q-tronicille tuli melkoinen lisähinta, mutta käytettyä etsittäessä lisävarusteen hinta on jo kuoleentunut. Automaatin kulutus on n. 0,5-1 l/100km suurempi maantiellä ja kaupungissa 1-2 l/100km suurempi. Nämä siis omia kokemuksia.

Vastaa Viestiin