Alfa 159 2,4 JTDm oston arpomista
Valvoja: Moderators
Alfa 159 2,4 JTDm oston arpomista
Pitkän Alfattomuuskauden jälkeen on alkanut polte 159:iin.
Sopiva yksilö on jo kiikarissa, 130tm ajettu 200hv, manuaali -06, saksanmaalta uittaisin.
Täältä palstalta on saanut / joutunut lukea kaikenlaista "ei niin positiivista" 159:stä isolla dieselmyllyllä. Onko nyt niin että kaikki nämä nykimisongelmat jne ovat lähes kaikkien kyseisen kamppeen omaavien erottamattomia kumppaneita vai vaan joidenkin maanantaikappaleiden harmeja?
Aiemmin olen parikin 156:sta 2.4 dieselmyllyllä omistanut ja suht helppohoitoisia ovat olleet (mitä nyt jotain pientä päivittäin..
Onko 200hv versiossa alaväännöt todella hukassa?
Mikäli on, lastuttaisin kamppeen välittömästi. Kokemuksia..?
Jotain asioita joihin käytettyä ostettaessa tulisi erityisesti kiinnittää huomiota?
Kuinkas pitkä on remminvaihtoväli? Remmejä paukkunut ennenaikojaan..?
Mitään kokemuksia tehdasnavin toimivuudesta suomessa? Siis toimiihan se mutta onko suomen karttoja saatavilla / valmiina?
Nöyrä kiitos ja kumarrus kaikille vastauksen tai vinkin antaneille.
Sopiva yksilö on jo kiikarissa, 130tm ajettu 200hv, manuaali -06, saksanmaalta uittaisin.
Täältä palstalta on saanut / joutunut lukea kaikenlaista "ei niin positiivista" 159:stä isolla dieselmyllyllä. Onko nyt niin että kaikki nämä nykimisongelmat jne ovat lähes kaikkien kyseisen kamppeen omaavien erottamattomia kumppaneita vai vaan joidenkin maanantaikappaleiden harmeja?
Aiemmin olen parikin 156:sta 2.4 dieselmyllyllä omistanut ja suht helppohoitoisia ovat olleet (mitä nyt jotain pientä päivittäin..
Onko 200hv versiossa alaväännöt todella hukassa?
Mikäli on, lastuttaisin kamppeen välittömästi. Kokemuksia..?
Jotain asioita joihin käytettyä ostettaessa tulisi erityisesti kiinnittää huomiota?
Kuinkas pitkä on remminvaihtoväli? Remmejä paukkunut ennenaikojaan..?
Mitään kokemuksia tehdasnavin toimivuudesta suomessa? Siis toimiihan se mutta onko suomen karttoja saatavilla / valmiina?
Nöyrä kiitos ja kumarrus kaikille vastauksen tai vinkin antaneille.
- Bensa on pensselinpesua varten.. -
Ei se mikään järkyttävän alhaalta vääntävä ole eikä varmaan ole ihan tarkotuskaan olla, eri ohjelmoinnilla tätä voi varmaan muuttaa mutta silti n 1000rpm rankasti vääntävä kone ei ole tarkoituksen mukainen mm vaihdelaatikon keston kannalta.
Myös 159:n suuri massa rauhoittaa menoa 156:een verrattuna.
Myös 159:n suuri massa rauhoittaa menoa 156:een verrattuna.
Re: Alfa 159 2,4 JTDm oston arpomista
Aarghska kirjoitti:Pitkän Alfattomuuskauden jälkeen on alkanut polte 159:iin.
Sopiva yksilö on jo kiikarissa, 130tm ajettu 200hv, manuaali -06, saksanmaalta uittaisin.
Täältä palstalta on saanut / joutunut lukea kaikenlaista "ei niin positiivista" 159:stä isolla dieselmyllyllä. Onko nyt niin että kaikki nämä nykimisongelmat jne ovat lähes kaikkien kyseisen kamppeen omaavien erottamattomia kumppaneita vai vaan joidenkin maanantaikappaleiden harmeja?
Aiemmin olen parikin 156:sta 2.4 dieselmyllyllä omistanut ja suht helppohoitoisia ovat olleet (mitä nyt jotain pientä päivittäin..
Onko 200hv versiossa alaväännöt todella hukassa?
No niin. Minulla on nyt 60 000 takana ja auton laatuun ja toimintavarmuuteen olen tyytyväinen. EGR-venttiili on jumittanut, mutta takuuseen korjattu ja kuulemma niin, että ei enää uusiudu. Imuilman ohjausläpissä oli myös hieman häikkää, mutta ensiapuna virrankatkaisu ja sitten yhden ruuvin ruuvaaminen systeemiin ja nyt on kuulemma huoli pois. Nämä toimenpiteet lienevät 120 000 ajettuun jo tehty.
Kumpikaan vaiva ei tehnyt kuskista jalkamiestä.
Mitään muuta nykimistä tai vastaavaa ei ole esiintynyt.
Itse en ole tyytyväinen moottorin ominaisuuksiin. Alakierrosten hengettömyys on kiusallista enkä siihen tunnu tottuvan. Tehokkaan vedon alue on 2000 - 4000 f/min ja muuten on kuollutta. Sillä alueella meno onkin kyllä varsin täyteläistä. Minusta 1,9-litrainen on käyttöominaisuuksiltaan miellyttävämpi, mutta vaatisi kyllä 200 kg kevyemmän korin kuljetettavakseen.
Kaikki on kuitenkin suhteellista. Velimies - joka ajelee 2-litran diesel-Mondeolla ei havainnut minkäänlaista hengettömyyttä millään kierrosluvulla Alfaa kokeillessaan.
-
- Viestit: 384
- Liittynyt: 11 Heinä 2004, 03:29
- Car(s): Isolohko Ducato + V70
- Paikkakunta: Savitaipale
Re: Alfa 159 2,4 JTDm oston arpomista
Allekirjoitan. Mielestäni 159 vääntää alhaaltakin kohtuullisen hyvin ainakin, kun vertaa muiden merkkien pääosin neloskoneellisiin dieseleihin. Tosin ajamani 159 2.4 jtdm on Qtronic. Kuitenkin 156 2.4 jtdm tuntui moottorinominaisuuksiltaan hieman yllättäen jopa paremmalle. Liekkö sitten syynä 159:n automaattivaihteisto, lisääntynyt paino vai 159:n saastelaitteet. Luultavasti kaikilla on osuutensa. Tyhjäkäynnillä ja pienillä kierroksilla aistii selkeämmin liikkuvansa dieselillä. 156:ssa viitoskoneelle ominainen murina kuulosti jotenkin paremmalle.Jönsson kirjoitti:Kaikki on kuitenkin suhteellista. Velimies - joka ajelee 2-litran diesel-Mondeolla ei havainnut minkäänlaista hengettömyyttä millään kierrosluvulla Alfaa kokeillessaan.
Kaikenkaikkiaan 159 tuntuu hyvin erilaiselta verratuna 156:een. Jos 156 olisi Ferrari, 159 olisi Maserati. Mielestäni 159 täyttää silti ja juuri siitä syystä Alfa Romeon tunnuspiirteet komeasti. Tyyliä ja luonnetta autosta löytyy ja ajaminen on kivaa, eikä olla tehty vain uutta 156:sta.
Juu, mutta tuossa se harha tuleekin; automaattivaihteisto kätkee tehokkaasti moottorin ominaisuuksien puutteet. 159 2,4 jtd:llä ajaminen kun on vähän sellaista, että ylivarovaista kytkimen käyttöä, tarpeeksi kaasua ja liikkeelle => ensin hengettemästi, sitten sekunnin syöksy => vaihde loppui => seuraava vaihde, nykäisy, rykäisy => vaihde loppui...
Automaatti luistaa aluksi ja vaihtaa pehmeästi töitä tekemättä... se korjaa lähes kaikki ajamiseen liittyvät puutteet mukaanlukien myös volkkarimaisen, liian liian pitkän kytkimen liikkeen, joka haittaa luontevan ajoasennon löytämistä.
Teoriassa tuo automaatti on hitaampi, mutta käytännössä nopeampi ja ennen muuta mukavampi. Itselläni se ei tullut kyseeseen, koska a) sen lisähinta olisi ollut älytön ja b) sen aiheuttama kulutuksen kasvu kohtuuton.
156 ja 159 ovat niin eri plateetalta olevia autoja, että niistä ei juuri kannata vertailua tehdä.
Automaatti luistaa aluksi ja vaihtaa pehmeästi töitä tekemättä... se korjaa lähes kaikki ajamiseen liittyvät puutteet mukaanlukien myös volkkarimaisen, liian liian pitkän kytkimen liikkeen, joka haittaa luontevan ajoasennon löytämistä.
Teoriassa tuo automaatti on hitaampi, mutta käytännössä nopeampi ja ennen muuta mukavampi. Itselläni se ei tullut kyseeseen, koska a) sen lisähinta olisi ollut älytön ja b) sen aiheuttama kulutuksen kasvu kohtuuton.
156 ja 159 ovat niin eri plateetalta olevia autoja, että niistä ei juuri kannata vertailua tehdä.
^Näinhän se dieseleissä menee.
Keppiä joutuu lähdöissä käyttämään ahkeraan. Tien päällä ei kai sitten niin paljon - en oo koskaan kokeillu dieselmallia Alfasta, muita dieseleitä joutunut kyllä ajamaan.
Nykydieselit on kyllä ihan taas eri planeetalta kuin 70- ja 80-lukuiset, vanhemmista nyt puhumattakaan. Oli joskus kauan sitten MB 200D mallia 1966.
En muuten ymmärrä, miksi kysyjä haluaisi lastuttaa. Kyllä noi heposet Suomen oloihin riittää mainiosti.
Keppiä joutuu lähdöissä käyttämään ahkeraan. Tien päällä ei kai sitten niin paljon - en oo koskaan kokeillu dieselmallia Alfasta, muita dieseleitä joutunut kyllä ajamaan.
Nykydieselit on kyllä ihan taas eri planeetalta kuin 70- ja 80-lukuiset, vanhemmista nyt puhumattakaan. Oli joskus kauan sitten MB 200D mallia 1966.
En muuten ymmärrä, miksi kysyjä haluaisi lastuttaa. Kyllä noi heposet Suomen oloihin riittää mainiosti.
Laku
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6
- Farina
- Viestit: 1478
- Liittynyt: 13 Huhti 2008, 18:09
- Car(s): Ranskalainen mukamaasturi
- Paikkakunta: Pirkkala
Tässäpä on kohtuu hyvä kuvaus miksi itse päädyin yhdistelmään 2.4JTDm+automaatti, vaikka olen aina pitänyt automaattiautoja "pappa-malleina". Ketjun aloittajan kannattaa käydä kokeilemassa myös Q-Tronic-versiota esim. jossain autoliikkeessä ennen Saksaan lähtöä, jos mahdollista. Ajamisen mukavuus on aivan toista luokkaa. Uudessa autossa Q-tronicille tuli melkoinen lisähinta, mutta käytettyä etsittäessä lisävarusteen hinta on jo kuoleentunut. Automaatin kulutus on n. 0,5-1 l/100km suurempi maantiellä ja kaupungissa 1-2 l/100km suurempi. Nämä siis omia kokemuksia.Jönsson kirjoitti:Juu, mutta tuossa se harha tuleekin; automaattivaihteisto kätkee tehokkaasti moottorin ominaisuuksien puutteet. 159 2,4 jtd:llä ajaminen kun on vähän sellaista, että ylivarovaista kytkimen käyttöä, tarpeeksi kaasua ja liikkeelle => ensin hengettemästi, sitten sekunnin syöksy => vaihde loppui => seuraava vaihde, nykäisy, rykäisy => vaihde loppui...
Automaatti luistaa aluksi ja vaihtaa pehmeästi töitä tekemättä... se korjaa lähes kaikki ajamiseen liittyvät puutteet mukaanlukien myös volkkarimaisen, liian liian pitkän kytkimen liikkeen, joka haittaa luontevan ajoasennon löytämistä.
Teoriassa tuo automaatti on hitaampi, mutta käytännössä nopeampi ja ennen muuta mukavampi. Itselläni se ei tullut kyseeseen, koska a) sen lisähinta olisi ollut älytön ja b) sen aiheuttama kulutuksen kasvu kohtuuton.