156 V6 jakopään tutkijaa Lappeenrannassa?

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
homeri
Viestit: 4
Liittynyt: 31 Elo 2009, 14:17

156 V6 jakopään tutkijaa Lappeenrannassa?

Viesti Kirjoittaja homeri »

Tuli hankittua vajaata kuukausi sitten ensimmäinen Alfani. Kokemuksia ja kysymyksiä on jo liuta mielessä, mutta nyt on hieman akuutimpi kysymys.

Myyjä teetätti jakopäähihnan vaihdon ennen kauppoja "monitoimiliikkeessä". Rullia ei vaihdettu huollon yhteydessä, koska edellisestä hihnan+rullien vaihdosta oli vain 14tkm, eikä kuulemma niitä rullia aika niinkään patinoi.

Nyt rupesi kuulumaan napsutusta sen jakopääkotelomuovin alta, huollosta n. 1500-2000km. Napse kiihtyy ja voimistuu kun painaa kasua, mutta häviä kun kierroksia tuleen jonkun verran, arviolta +2500rpm. Käytin kuunneluttamassa Deltassa ja sanoivat, ettei kannata ajella ja pitäisi aukaista ja mielellään vaihtaa kaikki hilut.

Soitin Helsinkiläiseen liikkeeseen, jossa tekivät rempan niin oli melko varma, että "jakopään suojapelti hankaa kampiakselin hihnapyörään tai moniurahihnaan", koska oli joutunut hieman asennuksessakin vääntelemään peltiä.

Nyt pitäisi löytää Lappeenrannan läheisyydestä jokin liike, joka pystyisi tarkistamaan onko kyseessä tämä vika. Jos tämä on vika, niin paikallinen liike voi korjata ja hesan liike maksaa. Jos "oikeasti" jotain hämminkinä jakopäässä, niin käyvät hinaamassa auton Helsinkiin ja laittavat itse siellä.

Onko kellään neuvoa, minne autoa kannattaisi tarjota? Paikalliset Ad-korjaamot kieltäytyvät järestään sekaantumasta Alfoihin ja Deltan hintoja hesan liike ei suostu maksamaan. Kovin etäälle en uskaltaisi autoa ajaa..

Avatar
FatTony
Viestit: 72
Liittynyt: 26 Touko 2007, 09:57
Car(s): Giulia Veloce, Ex 159, 147, 155
Paikkakunta: Keski-Uusimaa

Viesti Kirjoittaja FatTony »

Mun jakopään remppa tehtiin imatralla Imatran autokulma Ky:ssä. Palvelu oli hyvää ja homma tuli tehtyä. Kokeile soittaa sinne, vaikka onkin vähän kauempanan Lappeenrannasta.
Speed is a virtue

Avatar
hagger16
Viestit: 3071
Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja hagger16 »

Ääni myös Imatran Autokulmalle. Ovat tehneet ennen Deltan alaisuudessa (vai mikä se kuvio nyt oli...) töitä, joten Alfat ovat heille tuttuja. Hinnat ovatkin sitten ihan eri maata. Täydellinen jakopääremppa tulppien vaihtoineen ym, ym.. maksoi töiden osalta n. 350€!
Senza cuore saremmo solo macchine

homeri
Viestit: 4
Liittynyt: 31 Elo 2009, 14:17

Viesti Kirjoittaja homeri »

No joo, voisihan tuonne ainakin soittaa, mutta en kyllä tiedä uskaltaako tuonne ajamaan lähteä..

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Re: 156 V6 jakopään tutkijaa Lappeenrannassa?

Viesti Kirjoittaja Epezi »

homeri kirjoitti:Rullia ei vaihdettu huollon yhteydessä, koska edellisestä hihnan+rullien vaihdosta oli vain 14tkm, eikä kuulemma niitä rullia aika niinkään patinoi.
Hihna, kiristin ja ohjainrullat pitää aina vaihtaa kaikki kerralla, jos näin ei tehdä on se silkkaa tyhmyyttä
"jakopään suojapelti hankaa kampiakselin hihnapyörään tai moniurahihnaan", koska oli joutunut hieman asennuksessakin vääntelemään peltiä.
V6:sen jakopäässä ei ole mitään suojapeltiä jota taivutella, nyt heittävät liikkeessä ihan legendaa. Jakopää on suojattu suojamuoveilla, saattaahan nekin toki hangata, mutta ei siitä naputusta kuuluisi. Muovia on myöskin turha taivutella, se katkeaa.

Mikä tahansa korjaamo pystyy avaamaan jakopään suojamuovit, tämän jälkeen voi hetken käyttää konetta ja yrittää kuulostella äänen lähdettä.

Missään nimessä älä ala itse mitään maksamaan, vika kuuluu korjaamon vastuulle.

homeri
Viestit: 4
Liittynyt: 31 Elo 2009, 14:17

Viesti Kirjoittaja homeri »

Hyvä tietää. Omastakin mielestä on suorastaan idioottimaista tehdä niin iso työ ja sitten jättää jotain laittamatta, mutta myyjähän halusi päästä tietty mahd. halvalla..

Taisi puhua nimenomaan jostain "alasuojapellistä"? Liekkö tuommoista olemassa? Se suojakotelo on tosiaan kauttaaltaan muovia.

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Ei ole mitään alasuojapeltiä, paskaa puhuvat.

Avatar
toolman
Viestit: 1485
Liittynyt: 31 Tammi 2008, 23:00
Car(s): 156GTA, 156v6
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja toolman »

on siellä alhaalla muistaakseni 2 peltiä ja voihan ne hangata, outoa ettei sitten hangannut heti vaihdon jälkeen? Kannattas varmaan irrottaa apulaitehihna ihan ekaks ni vois rajata ettei vika ole sen kiristimessä, vesipumpussa jne.

homeri
Viestit: 4
Liittynyt: 31 Elo 2009, 14:17

Viesti Kirjoittaja homeri »

Sanoi, että olikin jokin aluksi ottanut kiinni, mutta pienen vääntelyn jälkeen homma korjaantui..

Hienoa muuten huomata, että Alffisteilla on aktiivinen ja tietävä foorumi! :-D Melkein kuin Opelisteilla.. Yleensä kun kysymyksiin saa odottaa päivätolkulla asiattomia vastauksia..

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

^muutamaa kutosta ropanneena en ole kyllä mitään peltiä nähnyt, ainakaan semmoista ei hihnan vaihdossa ole tarvinnut irroittaa :roll:

Tarttis melkein kuva nähdä, että onko nyt muistikuvat ihan metsässä.

Avatar
fahlsjy
Viestit: 1608
Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
Car(s): Giulietta QV
Jaguar XKRR convertible
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja fahlsjy »

Mulla rupes aikoinaan kuulumaan myös naputusta n. 20t km ajetusta kiristimestä. Naputus oli aika vaimea eikä kuulunut sisälle mutta esim. ovi auki käynnistäessä herkkäkorvainen sen kuuli. Kuului vain kylmänä konetta käynnistäessä ja naputti n. minutin eli kun paikat lämpeni naputus loppui.
Enpä tuota kauaa kuunnellut, kiristimen ja hihnan vaihdolla naputus hävisi.

Avatar
Antieko
Viestit: 649
Liittynyt: 07 Huhti 2005, 11:30
Car(s): ex:156 v6 2,5 24v -98
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Antieko »

Tulis mieleen, että jakopäärempassa on kiristin väärin säädetty. Mullakin kerran loppu kiristimen kiristysvara ennen vaihtoaikaa. Naputti par kolme minuuttia kylmänä. Kyllä jakopää-äänien vuoksi kannattaa asia kunnolla tutkia. Muutoin seuraukset voivat olla kohtalokkaat. Vanhemman auton kohdalla jakopään aiheuttama vaurio saattaa tehdä korjauksen jopa taloudellisesti kannattamattomaksi.

Vastaa Viestiin