2.2 JTS vs. 2.4 JTDm
Valvoja: Moderators
2.2 JTS vs. 2.4 JTDm
Yritin etsiä aiheesta ketjua mutta en löytänyt:
Alfa 159 kiinnostaisi, olemus on tyylikäs ja ajattelin antaa tälle merkille nyt mahdollisesti "tilaisuuden."
Ajan vuodessa noin 12 000 joten bensiinikone olisi sen kannalta perustellumpi. Kyse on kuitenkin kaupunkiajosta ja olosuhteiden pakosta tarvitsen dieselin alakierrosten väätöä.
Mut köyhä kun olen, niin täytyy pysyä faktoissa. Eli ongelma on nyt se, että 159 tarjonta on vähäistä ja hinnat heittelee 18000-28000. Polttoaineen ja käyttövoimaveron kannalta laskeskelin että puhutaan alle tuhannen euron erosta - tarjonta on niin vähäistä että polttoaineen mukaan ei valintaa kannata tehdä jos haluaa juuri 159:n. Pk-seudulta löytyvältä diesel-159:ltä voi saada käytännössä kolmen vuoden käyttövoimaveron "alennuksen" jos verrataan myös vähemmin tarjottaviin bensiinivehkeisiin.
Pystyn laskemaan pelkkään polttoaineeseen ja käyttövoimaveroihin liittyvät kustannukset pers'tuntumalta niin että ne voidaan verrata.
Ongelma onkin nyt se, että onko tuo JTDm käytännössä mitä? Pelittääkö hyvin kun puhutaan vuosimallin 2006 vehkeistä? Merkittäviä vikoja? Luulis ettei tällaiseen sporttiseen autoon ole tota dieseliä osattu lykätä kunnolla. Vaan miten on? Antakaa neuvoja?
Ja kuulostaako 5-sylinterinen merkittävästi sexorimmalta kuin neljä?
ps. olen Lancer-kuski. kerroin tämän vain kiihoittaakseni teitä antamaan vastauksia.
Alfa 159 kiinnostaisi, olemus on tyylikäs ja ajattelin antaa tälle merkille nyt mahdollisesti "tilaisuuden."
Ajan vuodessa noin 12 000 joten bensiinikone olisi sen kannalta perustellumpi. Kyse on kuitenkin kaupunkiajosta ja olosuhteiden pakosta tarvitsen dieselin alakierrosten väätöä.
Mut köyhä kun olen, niin täytyy pysyä faktoissa. Eli ongelma on nyt se, että 159 tarjonta on vähäistä ja hinnat heittelee 18000-28000. Polttoaineen ja käyttövoimaveron kannalta laskeskelin että puhutaan alle tuhannen euron erosta - tarjonta on niin vähäistä että polttoaineen mukaan ei valintaa kannata tehdä jos haluaa juuri 159:n. Pk-seudulta löytyvältä diesel-159:ltä voi saada käytännössä kolmen vuoden käyttövoimaveron "alennuksen" jos verrataan myös vähemmin tarjottaviin bensiinivehkeisiin.
Pystyn laskemaan pelkkään polttoaineeseen ja käyttövoimaveroihin liittyvät kustannukset pers'tuntumalta niin että ne voidaan verrata.
Ongelma onkin nyt se, että onko tuo JTDm käytännössä mitä? Pelittääkö hyvin kun puhutaan vuosimallin 2006 vehkeistä? Merkittäviä vikoja? Luulis ettei tällaiseen sporttiseen autoon ole tota dieseliä osattu lykätä kunnolla. Vaan miten on? Antakaa neuvoja?
Ja kuulostaako 5-sylinterinen merkittävästi sexorimmalta kuin neljä?
ps. olen Lancer-kuski. kerroin tämän vain kiihoittaakseni teitä antamaan vastauksia.
Olet ilmeisesti jo dieselin valinnut.
Kyllä se bensamallinvääntökin Lanceriin tottuneelle riittää.
159 ei ole kaiken kätevin kaupunkiauto. A-pilarit paksut, kääntösäde parkkitalossa, takanäkyvyys peruutettaessa, isot ja paksut ovet.
Vikoja tuntuu olevan dieseleissä EGR:ssä. Tykkäis varmaan kohtuullisesta polkemisesta silloin tällöin nokiloukun putsaamiseksi.
Itte ajasin mieluummin sillä Lancerilla, kun veisin 159:in kolhittavaksi kaupunkiin.
Kyllä se bensamallinvääntökin Lanceriin tottuneelle riittää.
159 ei ole kaiken kätevin kaupunkiauto. A-pilarit paksut, kääntösäde parkkitalossa, takanäkyvyys peruutettaessa, isot ja paksut ovet.
Vikoja tuntuu olevan dieseleissä EGR:ssä. Tykkäis varmaan kohtuullisesta polkemisesta silloin tällöin nokiloukun putsaamiseksi.
Itte ajasin mieluummin sillä Lancerilla, kun veisin 159:in kolhittavaksi kaupunkiin.
Laku
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6
- juuuso
- Viestit: 781
- Liittynyt: 30 Huhti 2006, 20:25
- Car(s): Das Auto ja Punto
-
Aiemmin: 939, 940, 939, 937 - Paikkakunta: Lappeenranta
^
Riippuu tietysti siitä, mistä autosta 159:iin vaihtaa. Omasta mielestäni tuo nykyinen tuntuu suorastaan ketterältä parkkitalojen syheröissä ex:ään (147) verrattuna.
Kannattaa varmaan pyrkiä koeajamaan molemmat, jotta pääsee selville moottorien luonteista.
Bensakoneet lienevät varsin huolettomia, poislukien omani, joka kärsi jakopäävaurion jo 29000 km kohdalla. Mutta uskoisin, että kyseessä on se kuuluisa säännön vahvistava poikkeus.
Riippuu tietysti siitä, mistä autosta 159:iin vaihtaa. Omasta mielestäni tuo nykyinen tuntuu suorastaan ketterältä parkkitalojen syheröissä ex:ään (147) verrattuna.
Kannattaa varmaan pyrkiä koeajamaan molemmat, jotta pääsee selville moottorien luonteista.
Bensakoneet lienevät varsin huolettomia, poislukien omani, joka kärsi jakopäävaurion jo 29000 km kohdalla. Mutta uskoisin, että kyseessä on se kuuluisa säännön vahvistava poikkeus.
- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
mitä täällä olen keskustelua seurannu sivu silmällä, niin ei paljoa ole tullut esille bensakoneiden ongelmia (tai sitten olen vain sivuuttannut ne...)
dieselit tarvitsee kuitenkin enemmän ja vähemmän säännölistä matka-ajoa, bensa tulee toimeen vähemmällä, vaikka sekin kyllä karstottuu.
eiköhän sen 2.2 JTS;n vännöllä selviä hyvin, ainakin mä tolla vanhalla 2litrasella olen ollu ihan sujut. ei sammu, edes mäkeen taskuparkeeratessa
dieselit tarvitsee kuitenkin enemmän ja vähemmän säännölistä matka-ajoa, bensa tulee toimeen vähemmällä, vaikka sekin kyllä karstottuu.
eiköhän sen 2.2 JTS;n vännöllä selviä hyvin, ainakin mä tolla vanhalla 2litrasella olen ollu ihan sujut. ei sammu, edes mäkeen taskuparkeeratessa
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
- Maunu
- Viestit: 3204
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
- Paikkakunta: Pori
Itsellä on tuo 2,4 JTDm ja olen ajanut alfalla vuodessa noin 10 000 km. Harmittaa kun tuli ostettua tuo dieselli. Käyttökustannukset ovat aivan samat kuin bensassa ja kone on mielestäni aivan susi. Alavääntö on surkea ja vaihteita saa hämmentää koko ajan. Mielessä on ollut auton vaihtaminen 3.2l bensaan, jossa varmaankin olisi vähän enemmän alfamaisuutta. Autona 159 on ehkä teknisesti kestävämpi kuin 156:nen, mutta pihasta lähdettäessä otan paljon mielummin 156:sen kuin 159:sin ajoon. On se vaan niin paljon parempi ajaa.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
- Farina
- Viestit: 1478
- Liittynyt: 13 Huhti 2008, 18:09
- Car(s): Ranskalainen mukamaasturi
- Paikkakunta: Pirkkala
Tuo kone 159:ssä oli kyllä yksi suuri pettymys ainakin mulle. Olin jo sopinut alustavasti puhelimessa vaihdon Subarusta 159 3.2JTS Q4:sään, mutta koeajon jälkeen mieli muuttui. Auto tuntui entistäkin raskaammalta nelivedon lisäpainon takia. Tehoa oli ihan kivasti, mutta vain kivasti, ei tuntunut 260 heppaiselta. Pahin oli koneesta lähtevä mökä. Satasen vauhdissa kone kumisee vietävän kovaa. Aluksi ajattelin, että mikäs kutosta on kuunnellessa, mutta kyllä kakskytä kilsaa riitti.Maunu kirjoitti: Mielessä on ollut auton vaihtaminen 3.2l bensaan, jossa varmaankin olisi vähän enemmän alfamaisuutta.
Nämähän ovat makuasioita, kannattaa kaikkia kokeilla. Henk.koht. mielipide on, että paras kone 159:siin ennen tulevaa 1.75TBi:tä on 2.4 JTDm Q-Tronicilla. 159 on kuitenkin enemmän pitkän matkan nautiskeluauto, eikä niinkään mutkateiden kuningas, vaikka kyllä sillä nekin taittuu.
Re: 2.2 JTS vs. 2.4 JTDm
Jos kerran ajoa tulee vain noin vähän, ei ole olemassa oikein hyviä perusteita hankkia dieseliä. Diesel on meidän persaukisten polttoaine. Mitään muuta perustetta sen hankinnalle ei oikeastaan voi olla kuin lompakon ohuus tai väärät luulot.re kirjoitti:Yritin etsiä aiheesta ketjua mutta en löytänyt:
Ajan vuodessa noin 12 000 joten bensiinikone olisi sen kannalta perustellumpi. Kyse on kuitenkin kaupunkiajosta ja olosuhteiden pakosta tarvitsen dieselin alakierrosten väätöä.
Juuri se alakierrosvääntö on siinä bensakoneessa parempi. Dieselin kanssa liikkeelle lähdettäessä on oltava kytkimen kanssa tarkkana. Lisäksi dieselin ykkösvaihde on vain sellainen sekunnin rykäisy. Muutenkin bensakonetta kapeampi vetoalue ja sen myötä isompi vaihtamisen tarve sotivat dieseliä vastaan kaupunkiajossa.
Diesel on tehty maantielle. Se kalkattaa kylmänä ja täristää tyhjäkäynnillä on tosiaan epämukava kaupungissa. Maantiellä se on oikeuksissaan ja esim. ohitukset sujuvat todella vauhdikkaasti.
Noilla kilometreillä ostaisin käytetyn 3,2 V6:n.
Muutenhan 159 on hyvin tehty ja varmasti perusluotettava auto - ainakin tämän 1 vuoden ja 60 000 km:n perusteella. Eiköhän ne jumiutuvat egr-venttiilit ole jo kohta kaikkiin käytettyihin vaihdettu.
Kuinka huono se 20-venttiilinen 2,4 JTD oikein on kun sitä noin moititaan?? Wanha 10-venainen ei ainakaan täristä tyhjäkäynnillä (kylmänä ja lämpöisenä tärinä on jotain puolen millin luokkaa joka suuntaan, eikä välity ohjaamoon ollenkaan, eikä varsinkaan rattiin), kone on erittäin hyvävääntöinen nimenomaan alakierroksilla, eikä vaihtamistarvetta ole paljoakaan, jaksaa lähteä kakkosellakin paikaltaan (joka nyt ei tietenkään ole järkevää), ja välitykset sopivat erinomaisesti kaupunkiajoon(kin) hyvän alaväännön vuoksi. Ite pidän siitä lyhyestä ykkösvaihteesta, on just hyvän pituinen mm. pysäköitäessä, ryömitettäessä ylämäessä, jne.
Tai sitten tähänastiset autoni on olleet vaan kertakaikkisen huonoja, jos ite pidän oikeinkin kovasti "huonosta" 5-sylinterisestä dieselistä, se kun ei tuntunut moittivan yli 4500rpm:ään kierrättämistäkään
Kabiiniin kantautuva moottoriäänikin on ihan kivan kuuloinen, siis ajaessa kuuluva, ei tyhjäkäynnillä jolkottavana
Kyllähän omakin tuntuu jo näillä keleillä pitävän aikamoista työkoneääntä kunnes lämpenee, mutta kuuleepahan naapuritkin että Alfa lähti ylipäätään käyntiin
Tai sitten tähänastiset autoni on olleet vaan kertakaikkisen huonoja, jos ite pidän oikeinkin kovasti "huonosta" 5-sylinterisestä dieselistä, se kun ei tuntunut moittivan yli 4500rpm:ään kierrättämistäkään
Kabiiniin kantautuva moottoriäänikin on ihan kivan kuuloinen, siis ajaessa kuuluva, ei tyhjäkäynnillä jolkottavana
Kyllähän omakin tuntuu jo näillä keleillä pitävän aikamoista työkoneääntä kunnes lämpenee, mutta kuuleepahan naapuritkin että Alfa lähti ylipäätään käyntiin
Saab 9-3SW 1.9TTiD -08
Fiat Ducato Maxi 2.8 i.d.TD -98
Ex: 156 2.4JTD SW -01
Fiat Ducato Maxi 2.8 i.d.TD -98
Ex: 156 2.4JTD SW -01
Pienempi paino kompensoi väännön puutetta kun 10-venttiilisellä olet ajanut 156:lla.Wanha 10-venainen ei ainakaan täristä tyhjäkäynnillä (kylmänä ja lämpöisenä tärinä on jotain puolen millin luokkaa joka suuntaan, eikä välity ohjaamoon ollenkaan, eikä varsinkaan rattiin), kone on erittäin hyvävääntöinen nimenomaan alakierroksilla
... ja ehkä 10 venttiilinen muutenkin tuottaa hieman paremman väännön juuri tyhjäkäynnistä ylöspäin n1000-1500rpm välillä, 20 venttiilinen on taas parempi korkeammilla kierroksilla..
Juu nimenomaan 156 kysessä. Sen painoksi ilmoitetaan käyttöoppaassa 1435kg (2,4JTD SW), kun vastaavasti 159 2,4JTDM SW:n painoksi googletuksella löytyi 1680kg, eli on melkoinen ero painoissa, liki 250kg (joka tosin vastaa vain kahden ihannepainoisen suomalaismiehen kuormaa ). Tuo ero kyllä varmaan tuntuu ajossa kaikilla tavoin, positiivisesti ja negatiivisesti?jiiässä kirjoitti:Pienempi paino kompensoi väännön puutetta kun 10-venttiilisellä olet ajanut 156:lla.Wanha 10-venainen ei ainakaan täristä tyhjäkäynnillä (kylmänä ja lämpöisenä tärinä on jotain puolen millin luokkaa joka suuntaan, eikä välity ohjaamoon ollenkaan, eikä varsinkaan rattiin), kone on erittäin hyvävääntöinen nimenomaan alakierroksilla
... ja ehkä 10 venttiilinen muutenkin tuottaa hieman paremman väännön juuri tyhjäkäynnistä ylöspäin n1000-1500rpm välillä, 20 venttiilinen on taas parempi korkeammilla kierroksilla..
(Itellä oli hetken aikaa e39 540iA farkku, jonka omapaino oli 1750kg, ja se tuntui aikamoiselta panzerwagenilta, toki kyyti oli aika rauhallisen hillittyä jumalattoman painon vuoksi, auto ei lipsunut mihinkään, jne.)
Saab 9-3SW 1.9TTiD -08
Fiat Ducato Maxi 2.8 i.d.TD -98
Ex: 156 2.4JTD SW -01
Fiat Ducato Maxi 2.8 i.d.TD -98
Ex: 156 2.4JTD SW -01
-
- Viestit: 76
- Liittynyt: 07 Kesä 2004, 01:32
- Car(s): 2019 C 43 AMG & 2015 Dodge Durango
- Paikkakunta: Des Moines
Itsellä kokemusta 3.2 JTS:stä 10tkm ajan. Automaattilaatikolla auto tuntui huomattasti laiskemmalta kuin olisi olettanut. Manuaalina mun mielestä paljon mielekkäämpi peli. Ei missään tapauksessa irtoa paikaltaan kovin ripeästi, talvella oli ihan hauska peli ajella.Farina kirjoitti:Tuo kone 159:ssä oli kyllä yksi suuri pettymys ainakin mulle. Olin jo sopinut alustavasti puhelimessa vaihdon Subarusta 159 3.2JTS Q4:sään, mutta koeajon jälkeen mieli muuttui. Auto tuntui entistäkin raskaammalta nelivedon lisäpainon takia. Tehoa oli ihan kivasti, mutta vain kivasti, ei tuntunut 260 heppaiselta. Pahin oli koneesta lähtevä mökä. Satasen vauhdissa kone kumisee vietävän kovaa. Aluksi ajattelin, että mikäs kutosta on kuunnellessa, mutta kyllä kakskytä kilsaa riitti.Maunu kirjoitti: Mielessä on ollut auton vaihtaminen 3.2l bensaan, jossa varmaankin olisi vähän enemmän alfamaisuutta.
Nämähän ovat makuasioita, kannattaa kaikkia kokeilla. Henk.koht. mielipide on, että paras kone 159:siin ennen tulevaa 1.75TBi:tä on 2.4 JTDm Q-Tronicilla. 159 on kuitenkin enemmän pitkän matkan nautiskeluauto, eikä niinkään mutkateiden kuningas, vaikka kyllä sillä nekin taittuu.
Taajamapainotteisessa ajossa kulutus n. 16l/100km automaatilla.
Entisen työnantajan johdosta (kaikki saa arvailla mikä tällä foorumilla kehuttu autoliikeketju on kyseessä) tuli ajettua jatkuvasti v. 2006-2009 kaikilla muillakin 159-malleilla, tosin yhdelläkään ei niin paljon kuin 3.2:lla. Jos ostaisin itselle jonkun vanhakoneisista niin 2.2-litraisen ehdottomasti, vähiten ongelmia ja käytännön ajossa jotenkin 2.4 JTDM:ää mukavampi. Jos dieselin haluaa niin suosittelen lämpimästi sen lastuttamista.
-
- Viestit: 384
- Liittynyt: 11 Heinä 2004, 03:29
- Car(s): Isolohko Ducato + V70
- Paikkakunta: Savitaipale
En usko, että nuo lisäventtiilit ovat syypäitä koneiden luonne-eroihin, koska 156:en kopassa 20v jtdm tuntuu varsin ponnekkaalta myös alakierroksilla ja liikkeellelähdöissä. Muutenkin vetoalue tuntuu ko. laitoksessa ilahduttavan laajalle vrt. dieselit noin yleensä. Pitäisi kyllä päästä ajamaan parjattua 159 2.4 jtdm:ää manuaalina, niin saisi paremman vertailupohjan. Ehkäpä 159:n lisäpaino ja päästöjen kuristaminen ovat pääsyitä alakierroksien uneliaisuuteen. Kuten toisessa threadissa tuli mainittua, automaatilla tuokin ongelma korjaantuu ainakin osaksi. Toki kulutus lisääntyy, mutta maantiepainotteisessa ajossa se lienee aika pientä. Kaikenkaikkiaan 159 on muutenkin matkamiehen auto, jolla pitkätkin taipaleet tuntuvat lyhkäsemmiltä. Liekkö myös niin, että tuo jtdm kone tykkää kaikkineen nokipolttoineen enempi pitkistä maantietaipaleista, kuin ruuhkassa seisomisesta?Sautio kirjoitti:jiiässä kirjoitti:Pienempi paino kompensoi väännön puutetta kun 10-venttiilisellä olet ajanut 156:lla.Wanha 10-venainen ei ainakaan täristä tyhjäkäynnillä (kylmänä ja lämpöisenä tärinä on jotain puolen millin luokkaa joka suuntaan, eikä välity ohjaamoon ollenkaan, eikä varsinkaan rattiin), kone on erittäin hyvävääntöinen nimenomaan alakierroksilla
... ja ehkä 10 venttiilinen muutenkin tuottaa hieman paremman väännön juuri tyhjäkäynnistä ylöspäin n1000-1500rpm välillä, 20 venttiilinen on taas parempi korkeammilla kierroksilla..
Kovasti tunnutaan olevan bensan puolella...ehkä kaikki diesel-kuskit eivät vaivaudu vastaamaan, mutta itse varta vasten halusin tämän manuaalidieselin. Ei tästä mitään ketterää gti-rassia kuitenkaan saa. Työkaluksi, kun ajattelin, niin maantie maistuu dieselillä ja manuaalin kulutus on pienempi kuin automaatilla. Väännön puutetta(?) voi sitten korvata sitä keppiä heiluttelemalla...
Ymmärrän, että vertailuja on näppärä tehdä "paperilla", mutta bensa 2,2 ei vaan tuntunut niin mukavalta kuin 2,4 jtdm. Olen tytyväinen, jos kerran tuo uudempi pata on parempi - joskushan se on taas se vaihdon aika.
Ymmärrän, että vertailuja on näppärä tehdä "paperilla", mutta bensa 2,2 ei vaan tuntunut niin mukavalta kuin 2,4 jtdm. Olen tytyväinen, jos kerran tuo uudempi pata on parempi - joskushan se on taas se vaihdon aika.
...car race ends with a victory, thanks to Lambert's somewhat involuntary courage and cunning...
- tmv
- Viestit: 487
- Liittynyt: 03 Kesä 2005, 16:33
- Car(s): BMW 328i (ex Giulietta MA -11, 159 2.4 JTDm -08, 156 2.5 V6 -04 ja -98)
- Paikkakunta: Nummela
Täytyy kyllä myös myöntää että alussa alaväännön puute aiheutti mulla pari kertaa sammumisen lähdössä. Mutta: pikahuollossa huomattiin että tämän EGR-venttiilin (juu tähänkin on vaihdettu) vaihdon yhteydessä homma oli jäänyt puolitiehen lopullisen kiristämisen suhteen. Nyt kun tiiviste ym. ei enää falskaa yhtään, on alavääntökin selvästi parempi. Muutenkaan ei enää nyi yhtään kiihdyttäessä, eli ainakin minä olen varsin tyytyväinen omani (200hv) ajo-ominaisuuksiin. Taustalla on vielä 2 kpl 156 V6 alfoja, joten V6:n todella tarkka kaasuun vastaaminen on tuttua ja vieläkin muistissa.
Edit: typo
Edit: typo
Viimeksi muokannut tmv, 11 Loka 2009, 12:05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Alfa Romeo - immagine di bellezza
Eikä silloinkaan Suomesta, koska omani on pantu kilpiin 6/2008 ja se on 200 hv -malli. Valmistettuhan se on jo 2007.Billie kirjoitti:Ja vielä lisäisin, että tuo JTD:n heikko alavääntö koskee 200 heppaista versiota. 210 heppaisessa väännöt on ok, mutta niitä ei kyllä 2006 mallina löydy vaan 2007 loppuvuodesta eteenpäin.
Sittenhän asia on selvä, jos kerran haluat sen 2,4 Jtd:n ja tiedät, mitä haluat. Tehdäänkö kaupat?JustXL kirjoitti:...itse varta vasten halusin tämän manuaalidieselin. Ei tästä mitään ketterää gti-rassia kuitenkaan saa. Työkaluksi, kun ajattelin, niin maantie maistuu dieselillä ja manuaalin kulutus on pienempi kuin automaatilla. Väännön puutetta(?) voi sitten korvata sitä keppiä heiluttelemalla...
...bensa 2,2 ei vaan tuntunut niin mukavalta kuin 2,4 jtdm. Olen tytyväinen, jos kerran tuo uudempi pata on parempi - joskushan se on taas se vaihdon aika.
"....halusin tämän manuaalidieselin..." Kiitos kuitenkin tarjouksesta.
Tarkoitin, että ajamalla se vertailu on parasta tehdä. Alkuperäinen kysymys bensan/dieselin välillä voidaan kepeästi ratkoa täällä virtuaalivertailussa, mutta koeajo painotettuna persdynon ja lompakon kertoimilla antanee lopullisen vastauksen.
Toki ennakko-odotuksiakin voi ladata monenlaisia: Muistan, kun ajoin paljon kehuttuja 2l:n tdi koneisia vag-vageneita ja tykkäsin, mutta ihmettelin, että "tämähän on tavallinen turbodiisseli" ja sitten "alavääntöä potevan Alfan ratissa taas hymyilytti, että jestas...tällähän pysyy liikenteen rytmissä mukana.."
Tarkoitin, että ajamalla se vertailu on parasta tehdä. Alkuperäinen kysymys bensan/dieselin välillä voidaan kepeästi ratkoa täällä virtuaalivertailussa, mutta koeajo painotettuna persdynon ja lompakon kertoimilla antanee lopullisen vastauksen.
Toki ennakko-odotuksiakin voi ladata monenlaisia: Muistan, kun ajoin paljon kehuttuja 2l:n tdi koneisia vag-vageneita ja tykkäsin, mutta ihmettelin, että "tämähän on tavallinen turbodiisseli" ja sitten "alavääntöä potevan Alfan ratissa taas hymyilytti, että jestas...tällähän pysyy liikenteen rytmissä mukana.."
...car race ends with a victory, thanks to Lambert's somewhat involuntary courage and cunning...
Niin, paljonhan on kyse myös tottumuksesta, vaatimustasosta ja muista subjektiivista seikoista.JustXL kirjoitti:"....halusin tämän manuaalidieselin..." Kiitos kuitenkin tarjouksesta.
Tarkoitin, että ajamalla se vertailu on parasta tehdä. Alkuperäinen kysymys bensan/dieselin välillä voidaan kepeästi ratkoa täällä virtuaalivertailussa, mutta koeajo painotettuna persdynon ja lompakon kertoimilla antanee lopullisen vastauksen.
Toki ennakko-odotuksiakin voi ladata monenlaisia: Muistan, kun ajoin paljon kehuttuja 2l:n tdi koneisia vag-vageneita ja tykkäsin, mutta ihmettelin, että "tämähän on tavallinen turbodiisseli" ja sitten "alavääntöä potevan Alfan ratissa taas hymyilytti, että jestas...tällähän pysyy liikenteen rytmissä mukana.."
- Matti_S
- Viestit: 595
- Liittynyt: 13 Touko 2008, 16:15
- Car(s): Alla: BMW 116d E87 '11
Exät:
Mini Cooper D Countryman aka Ilsa '11
Alfa Romeo 159 SW aka Mariia '08
Pärtsätin: Triumph Thruxton '06 - Paikkakunta: Oulu
^Juu, välillä hymyilyttää kun ihmiset kritisoivat ettei ahdettu diesel toimi kuten heidän vapari kierroskone. On totta, että molemmissa dieseleissä kaks alinta vaihdetta on välitetty liian lyhyeksi. En tiedä mikä viisaus tässä on takana, mutta jos on tottunut että sillä kakkosellä pääsee reiluun satkuun, niin kyllä se vajaan 80km/h kohdalla tuleva rajoitin alkaa ahdistaa.
Toi 2.2 oli mielestäni se hymyilyttävin kone 159:sille taajamanopeuksissa. Se kuulostaa hyvälle mutta on pintakaasulla hiljainen, ottaa kivasti kierroksia, suht vääntävä vapariksi ja jotenkin houkuttelee polkemaan vaikkei mikään rakettimoottori olekkaan. Jollei firman päästöpolitiikka ja oman lompsan ohuus olisivat vaatineet olisin saattanut ehkä ottaa tuon bensan. Mutta todennäköisesti olisin päätynyt silti tuohon samaan dieseliin.
Mielestäni tämä asia aika lailla tiivistyy mihin meinaat tuota autoa käyttää. Jos ajat matkaa ja haluat taloudellisen ja ohituksissa nopeajalkaisen auton niin suosittelen kiisseliä. Jos haluat pyörittää taajamissa hyvän soundtrackin kanssa, niin sitten bensa. Mutta kuten sanottu, niin käy ihmeessä koeajamassa noi.
Ja noi Alfan dieselit tosiaan vaatii hieman polkemista että EGR pysyy toiminnassa. Oma meinasi mennä hieman tukkoisaksi keväällä, mutta kun aloin antamaan sille kenkää, niin Maria tyttösenihän virkosi täysin. Ja matka-ajossakin kun rampeissa, jne pistää kunnolla kiekkoja niin kyllä ne karstat palaa.
Ite olen koeajanut noi kaikki kolme dieseliä ja toi uusin 210kaakkinen on ehdottomasti paras. Sitten tulee toi oma 1.9 joka tarjoaa samaan malliin kivasti vääntöä heti 1400kiekan tietämistä saakka. Toi vanhempi 200 kaakkinen on hieman ponneton alta 2000 kiekan. Mutta kuten turboilla yleensä, kunhan tottuu pitämään kierrokset vääntöalueella, niin kyllä tuolla kerkiää.
Ja mielestäni tuo 156:sen v6:nenkaan ei mikään raketti oo alakierroksilla, vaan vaatii aika lailla kiekkoja liikkuakseen kunnolla. Toki alavääntö on sen verran kuminauhamaista, että saapi olla aika mestari että tuon saa sammumaan. Mutta mielestäni muutenkin auton kuin auton sammuttelu kertoo vaan ettei kaveri ole tottunut autoonsa tai vyön alla liian vähän kilometreja. Sitä oikean puoleista pedaalia painamalla sen kuitenkin voi ehkäistä .
Oma tuleva ratkaisu harrastusmatkailuun ja sitten fiilistelyyn tulee tod näk olemaan vanhempi saksasta hommattu Transporter rekisteröitynä matkailuautoksi ja taajamiin ja pienempään ajoon vanhempi Boxter, 147 GTA, Mito, Brera-pohjainen Spyder tai 1-sarjan BMW isolla koneella. Saapi nähä kunhan aika jättää Mariasta.
Toi 2.2 oli mielestäni se hymyilyttävin kone 159:sille taajamanopeuksissa. Se kuulostaa hyvälle mutta on pintakaasulla hiljainen, ottaa kivasti kierroksia, suht vääntävä vapariksi ja jotenkin houkuttelee polkemaan vaikkei mikään rakettimoottori olekkaan. Jollei firman päästöpolitiikka ja oman lompsan ohuus olisivat vaatineet olisin saattanut ehkä ottaa tuon bensan. Mutta todennäköisesti olisin päätynyt silti tuohon samaan dieseliin.
Mielestäni tämä asia aika lailla tiivistyy mihin meinaat tuota autoa käyttää. Jos ajat matkaa ja haluat taloudellisen ja ohituksissa nopeajalkaisen auton niin suosittelen kiisseliä. Jos haluat pyörittää taajamissa hyvän soundtrackin kanssa, niin sitten bensa. Mutta kuten sanottu, niin käy ihmeessä koeajamassa noi.
Ja noi Alfan dieselit tosiaan vaatii hieman polkemista että EGR pysyy toiminnassa. Oma meinasi mennä hieman tukkoisaksi keväällä, mutta kun aloin antamaan sille kenkää, niin Maria tyttösenihän virkosi täysin. Ja matka-ajossakin kun rampeissa, jne pistää kunnolla kiekkoja niin kyllä ne karstat palaa.
Ite olen koeajanut noi kaikki kolme dieseliä ja toi uusin 210kaakkinen on ehdottomasti paras. Sitten tulee toi oma 1.9 joka tarjoaa samaan malliin kivasti vääntöä heti 1400kiekan tietämistä saakka. Toi vanhempi 200 kaakkinen on hieman ponneton alta 2000 kiekan. Mutta kuten turboilla yleensä, kunhan tottuu pitämään kierrokset vääntöalueella, niin kyllä tuolla kerkiää.
Ja mielestäni tuo 156:sen v6:nenkaan ei mikään raketti oo alakierroksilla, vaan vaatii aika lailla kiekkoja liikkuakseen kunnolla. Toki alavääntö on sen verran kuminauhamaista, että saapi olla aika mestari että tuon saa sammumaan. Mutta mielestäni muutenkin auton kuin auton sammuttelu kertoo vaan ettei kaveri ole tottunut autoonsa tai vyön alla liian vähän kilometreja. Sitä oikean puoleista pedaalia painamalla sen kuitenkin voi ehkäistä .
Oma tuleva ratkaisu harrastusmatkailuun ja sitten fiilistelyyn tulee tod näk olemaan vanhempi saksasta hommattu Transporter rekisteröitynä matkailuautoksi ja taajamiin ja pienempään ajoon vanhempi Boxter, 147 GTA, Mito, Brera-pohjainen Spyder tai 1-sarjan BMW isolla koneella. Saapi nähä kunhan aika jättää Mariasta.
-Matti-
- juhani
- Viestit: 138
- Liittynyt: 13 Marras 2008, 21:56
- Car(s): Giulietta MA TCT -15, Spider 1.8 TS -98 ja GTV6 -83
- Paikkakunta: Helsinki
Pakko oli kommentoida. Mielestäni 2.4, sekä 200 että 210, on ehdottomasti paremmin vääntävä alakierroksilla kuin 1.9 - siinä ja varsinkin manuaalissa häiritsee juuri kaupunkiajossa liikkeellelähdön voimattamuus, siis ainakin minua. Niin ja alkuperäiseen kysymykseen, mielestäni 2.2 JTS ja 2.4 JTDm on molemmat aivan mahtavia koneita, valitsetpa kumman vaan. No, tietysti kaikkeen tottuu ja kohta kone tuntuukin jo tehottomalta, mutta se on opittava tiedostamaan ja ymmärtämään tai sitten ei riitä mikään ja on aina saatava tehokkaampaa ja tehokkaampaa... niitähän autotehtaan ja virityspajat suoltavat jatkuvalla syötöllä... kysyntä kun ei näytä loppuvan koskaan.Matti_S kirjoitti:Ite olen koeajanut noi kaikki kolme dieseliä ja toi uusin 210kaakkinen on ehdottomasti paras. Sitten tulee toi oma 1.9 joka tarjoaa samaan malliin kivasti vääntöä heti 1400kiekan tietämistä saakka. Toi vanhempi 200 kaakkinen on hieman ponneton alta 2000 kiekan. Mutta kuten turboilla yleensä, kunhan tottuu pitämään kierrokset vääntöalueella, niin kyllä tuolla kerkiää.
- Matti_S
- Viestit: 595
- Liittynyt: 13 Touko 2008, 16:15
- Car(s): Alla: BMW 116d E87 '11
Exät:
Mini Cooper D Countryman aka Ilsa '11
Alfa Romeo 159 SW aka Mariia '08
Pärtsätin: Triumph Thruxton '06 - Paikkakunta: Oulu
Mielestäni toi vanhempi 2.4:nen on jotenkin vaivalloisen tuntuinen alta 2000 kiekan. Dunno oliko koeajoauton ongelma vai mikä, mutta siltä se tuntui. Ja onhan tuossa faceliftissä tuo paino tippunut aika lailla -> ero tuohon isompaan dieseliin kuormaamattomana ei ole niin paha. Ja pakko tosiaan mainita, että ajoin tuon 2.2:sen sedanina ja vanhemman 2.4:sen farkkuna samana päivänä ja sitten myöhemmin tuon 1.9:sin sedanina ja uudemman 2.4:sen farkkuna samana päivänä. Eli myös tuo farkkukorin tuoma paino ja 1 vuosi ajokertojen välillä varmaan vaikuttaa asiassa ainakin hieman .juhani kirjoitti: Pakko oli kommentoida. Mielestäni 2.4, sekä 200 että 210, on ehdottomasti paremmin vääntävä alakierroksilla kuin 1.9 - siinä ja varsinkin manuaalissa häiritsee juuri kaupunkiajossa liikkeellelähdön voimattamuus, siis ainakin minua. Niin ja alkuperäiseen kysymykseen, mielestäni 2.2 JTS ja 2.4 JTDm on molemmat aivan mahtavia koneita, valitsetpa kumman vaan. No, tietysti kaikkeen tottuu ja kohta kone tuntuukin jo tehottomalta, mutta se on opittava tiedostamaan ja ymmärtämään tai sitten ei riitä mikään ja on aina saatava tehokkaampaa ja tehokkaampaa... niitähän autotehtaan ja virityspajat suoltavat jatkuvalla syötöllä... kysyntä kun ei näytä loppuvan koskaan.
Jos tarkoitat kuitenkin tuota 1. vaihteen välitystä, niin se on kyllä luvattoman lyhyt verrattuna jopa tuohon isompaan dieseliin. En ymmärrä mitä tarkoitusta tuo oikeen palvelee.
Millaisilla kierroksilla ihmiset oikeen lähtevät liikkelle kun valittelevat ponnettomuutta jos paras vääntö alkaa 1500rpm? Ei sitä nyt tartte sudittaa joka lähdössä, mutta en ainakaan ite oo koskaan ajanut autolla jolla lähdetään liikkeelle ihan pintakaasulla.
Hieman offtopic, mutta tympein "kuollut kohta" dieselissä oli kyllä tuttujen -01 vm A6 farkun 1.9tdi (130hv). Kaasua sai painaa oikeasti aika lailla ettei se sammunut. Ja tuossa ei ollut minkäänlaista vedon tuntua, vaan kone yksinkertaisesti sammui. Tuohon lisättynä volkkarikonsernin ylettömän pitkä kytkin, oli kaupunkipyöritys hieman tympeää.
-Matti-
Olen kyllä samaa mieltä, että 1,9 on miellyttävämpi kone tämä 2,4/200. Tai ainakin sellainen tunne tuli, kun pikkudieselillä taannoin tein melko perusteisen koeajon. Vaikka se ei vääntäisi yhtään enempää alakierroksilla, sen veto on ainakin tasaisempaa. 200 hv on raju paketti tietyllä kierrosluvulla, mutta sen ylä ja alapuolella tuntuu ontolta. 1,9 on kuminauhamaisempi ja se kiertää myös yläkierroksilla iloisemmin. Se on minusta hyvin bensiinimoottorimainen verrattuna 2,4:ään tai joihinkin Volkkarin viritelmiin. Ja bensamoottorisuushan on vain ja ainoastaan myönteinen ominaisuus.
Se, millä kierrosluvulla lähdetään... kyllähän sitä voi olla 1500 r mittarissa, kun kytkintä aletaan nostaa, mutta yleensähän se kierrosluku alkaa aleta heti, kun kytkin ottaa kiinni. Se on näissä nykydieseleissä tehty turhan tarkaksi hakea sellainen kierrosluku, että liikkeelle lähdetään vaivatta, mutta silti kone ja renkaan eivät kilju. 159:ssa on vielä aivan liian pitkä kytkinpolkimen liike. Jos sillä olisikin saavutettu se, että liiraaminen on helpompaa... mutta kun ei ole. Ja kun se ykkönen on välitetty lyhyeksi... jos sillä olisikin saavutettu se, että kone ei nyykähdä... mutta kun ei ole.
Summa summarum: onhan tämä hyvä auto, mutta voisihan tämä olla parempikin. Ajamisen vaivattomuudessa ei ole kyllä 156 2,0 jts:n ja Selespeedin voittanutta. Ei muuta kuin lusikka lattiaan ja liikkeelle.
Se, millä kierrosluvulla lähdetään... kyllähän sitä voi olla 1500 r mittarissa, kun kytkintä aletaan nostaa, mutta yleensähän se kierrosluku alkaa aleta heti, kun kytkin ottaa kiinni. Se on näissä nykydieseleissä tehty turhan tarkaksi hakea sellainen kierrosluku, että liikkeelle lähdetään vaivatta, mutta silti kone ja renkaan eivät kilju. 159:ssa on vielä aivan liian pitkä kytkinpolkimen liike. Jos sillä olisikin saavutettu se, että liiraaminen on helpompaa... mutta kun ei ole. Ja kun se ykkönen on välitetty lyhyeksi... jos sillä olisikin saavutettu se, että kone ei nyykähdä... mutta kun ei ole.
Summa summarum: onhan tämä hyvä auto, mutta voisihan tämä olla parempikin. Ajamisen vaivattomuudessa ei ole kyllä 156 2,0 jts:n ja Selespeedin voittanutta. Ei muuta kuin lusikka lattiaan ja liikkeelle.
- Matti_S
- Viestit: 595
- Liittynyt: 13 Touko 2008, 16:15
- Car(s): Alla: BMW 116d E87 '11
Exät:
Mini Cooper D Countryman aka Ilsa '11
Alfa Romeo 159 SW aka Mariia '08
Pärtsätin: Triumph Thruxton '06 - Paikkakunta: Oulu
Ha. Nyt tuli se olellinen tieto, eli että automaattimiehet valittelee omaa keppikammoaan .Jönsson kirjoitti:Ajamisen vaivattomuudessa ei ole kyllä 156 2,0 jts:n ja Selespeedin voittanutta. Ei muuta kuin lusikka lattiaan ja liikkeelle.
Tjoo, itelle on varmaan tottumus kysymys kans toi manuaali. En ole ajanut eläissäni kuin max 20 kertaa automaatilla (muutaman kerran ukon volvolla, muutama VW-konsernin tuotteen koeajo ja pari vuokra-autoa), enkä ole yhdestäkään pitänyt. Liian vähän kontrollia tai jotain .
Tuon 159:sin kytkimen mollaaminen kummastuttaa. Mielestäni se on sieltä laadukkaammasta päästä verrattuna moneen ajamaani malliin. 156:sen vastaavaa en muista, mutta VW-konsernin ja Jaappanin maan tuotokset se peittoaa helposti. BMW:ssä on ollut ihan kivasti toimivia kytkin-laatikko yhdistelmiä, mutta niissä on sitten omat ongelmansa.
Itellä oli aluksi enemmän ongelmia jarrujen kans. Meinasi tulla aika töksähtäviä pysähdyksiä kun ne olikin aika herkät. Samaa ovat sanoneet kaverit. 156:sen ja 147:kan vaihdekepin liike on turhan pitkä ja epätarkka, mikä on mielestäni suurempi ongelma. Mitossa asiat oli tuolla saralla ihan kohtuu OK.
-Matti-
- Miles Per Hour
- Viestit: 83
- Liittynyt: 01 Heinä 2008, 14:54
- Paikkakunta: Vantaa
"Henk.koht. mielipide on, että paras kone 159:siin ennen tulevaa 1.75TBi:tä on 2.4 JTDm Q-Tronicilla. 159 on kuitenkin enemmän pitkän matkan nautiskeluauto, eikä niinkään mutkateiden kuningas, vaikka kyllä sillä nekin taittuu."
I Rest My Case. Miksi dieseliin ylipäänsä pitää tunkea keppivaihteita...en ole
ikinä moista ymmärtänyt.
I Rest My Case. Miksi dieseliin ylipäänsä pitää tunkea keppivaihteita...en ole
ikinä moista ymmärtänyt.
Jos se voi olla niin, niin miksei se olisi?
Ex. Alfa 159 2.4 JTDm Q-tronic -06
Ex. Alfa 159 2.4 JTDm Q-tronic -06
-
- Viestit: 897
- Liittynyt: 18 Loka 2004, 16:11
- Car(s): Spider 2.0 JTS. Ex. 159 TBi, 156 GTA, 164 V6 Super, 164 TS. Käyttis F10 xD LCI.
- Paikkakunta: Espoo
Tässä kun toisinaan ajelen paremman puoliskon "Kiesiä", 2.0 TDI manuaalilla, niin ymmärrän nyt yo kommentin. Olemattoman väännön ansiosta (alle 1500 rpm) sammutan sen edelleen melkein viikottain liikkeelle lähtiessäMiles Per Hour kirjoitti:"Miksi dieseliin ylipäänsä pitää tunkea keppivaihteita...en ole ikinä moista ymmärtänyt.
Ja sitten kun liikkeelle on päästy, niin lykin isompaa pesään kuten Bussonessa ikään ja totean, että ai niin, eihän tämä menekään mihinkään ja pudottelen takasin parit pykälät pienemmälle.
Automaatti näihin joo ...
- Miles Per Hour
- Viestit: 83
- Liittynyt: 01 Heinä 2008, 14:54
- Paikkakunta: Vantaa
Tämä on yllättävästi käynyt mielessä tänäkin kesänä. Itse asiassa meinasinJuza kirjoitti:Jos ostaisin itselle jonkun vanhakoneisista niin 2.2-litraisen ehdottomasti, vähiten ongelmia ja käytännön ajossa jotenkin 2.4 JTDM:ää mukavampi. Jos dieselin haluaa niin suosittelen lämpimästi sen lastuttamista.
Lieksassa ollessani kalassa jättää auton erään puodin pihaan, missä lastun
olis saanu asennuksineen siinä kalastellessa viereisellä joella
jos sitten ensi kesänä...
sori hiukka OT
Jos se voi olla niin, niin miksei se olisi?
Ex. Alfa 159 2.4 JTDm Q-tronic -06
Ex. Alfa 159 2.4 JTDm Q-tronic -06
Oleellinen luulo... kyllä minä ainakin olen kytkintä osannut käyttää niin henkilöautoissa, traktoreissa kuin kuorma-autoissakin, synkronoimittomissa laatikoissa jopa kaksoispoljennnan ja/tai välikaasun kera. Ei ole kyse siitä. On kyse siitä, että on olemassa miellyttävämpiä moottori-kytkin yhdistelmiä kuin tässä nykyisessä autossani. Sitten on olemassa tekniikkaa, kuten erilaiset automatisoidut vaihteistot, joilla voi korjata joitain puutteita, mutta usein ne tuovat mukanaan joitain toisia.Matti_S kirjoitti:Ha. Nyt tuli se olellinen tieto, eli että automaattimiehet valittelee omaa keppikammoaan .Jönsson kirjoitti:Ajamisen vaivattomuudessa ei ole kyllä 156 2,0 jts:n ja Selespeedin voittanutta. Ei muuta kuin lusikka lattiaan ja liikkeelle.
Tuon 159:sin kytkimen mollaaminen kummastuttaa. Mielestäni se on sieltä laadukkaammasta päästä verrattuna moneen ajamaani malliin. 156:sen vastaavaa en muista, mutta...
Se vain kummastuttaa, että useinkaan kysymys ei ole hinnasta. Esim 156:ssa on asiallinen kytkin muuten, mutta polkimen liikerata on outo: kytkinjalan nilkkaa pitää suoristaa saadakseen pedaalin lattiaan. Miksi ihmeessä? Itselläni on ollut edullisempiakin ajopelejä, joissa on ollut miellyttävämpikäytöksinen voimalinja kuin joissain Alfoissa. Ja harmittaahan se; muuten täydellisessä autossa.
(Totta puhuen 159:ssä harmittaa lisäksi kulutus, joidenkin mittareiden sijoitus ja koko, melutaso, kulutus ja ulkomittojen ja sisätilojen suhde sekä vetelevä ohjaus ja keskinkertaiset valot.
- Farina
- Viestit: 1478
- Liittynyt: 13 Huhti 2008, 18:09
- Car(s): Ranskalainen mukamaasturi
- Paikkakunta: Pirkkala
Kahteen viimeiseen saa lievitystä sopivammalla rengastuksella ja Osram Night Breakereillä. Eivät poista ongelmaa, mutta parantavat tilannetta.Jönsson kirjoitti:[(Totta puhuen 159:ssä harmittaa lisäksi kulutus, joidenkin mittareiden sijoitus ja koko, melutaso, kulutus ja ulkomittojen ja sisätilojen suhde sekä vetelevä ohjaus ja keskinkertaiset valot.
Joo, tietäisi vain, mikä on se sopiva rengastus. Tulee kalliiksi kokeilla kaikkia variaatioita. Se, mikä suunnitteluosaston touhuissa ihmetyttää aina, on tuo kojelaudan toimintojen sijoittelu. Miksi 159:ssä on keskikonsolissa parhaalla paikalla kolme turhaa raitisilmasuulaketta (jotka ovat aina kiinni), kun niiden paikalla voisivat olla ne kolme mittaria, jotka nyt ovat liian alhaalla ja liian pieniä?Farina kirjoitti:Kahteen viimeiseen saa lievitystä sopivammalla rengastuksella ja Osram Night Breakereillä. Eivät poista ongelmaa, mutta parantavat tilannetta.Jönsson kirjoitti:[(Totta puhuen 159:ssä harmittaa lisäksi kulutus, joidenkin mittareiden sijoitus ja koko, melutaso, kulutus ja ulkomittojen ja sisätilojen suhde sekä vetelevä ohjaus ja keskinkertaiset valot.
Tämä hyödyttömien raitisilmasuulakkeiden nostaminen paraatipaikalle on useidenkin autojen helmasynti, mutta varsinkin Alfoissa olisi saanut ergonomiaa paljonkin parannettua painottamalla vähän toisenlaista tärkeysjärjestystä. Ääriesimerkkinä tästä 75:n konsoli, jossa parhaat paikat ovat varatut paitsi suulakkeille, myös Alfa 75 -tekstille. Lämmönsäätimiä ja radioa saa sitten hakea lattianrajasta. Miksi autot pilataan niin pienellä? Miksi joihinkin autoihin tehdään huonot istuimet? Niissä on samat materiaalit ja jokseenkin sama työ kuin hyvissä istuimissa? Miksei tehdä hyviä? Miksi autoihin tehdään huonoja valaisimia? Hyvissä ei ole yhtään enempää materiaalia kuin huonoissakaan. Miksi joissain autoissa on kyynärnojat väärällä korkeudella? Poikkeaako suunnittelijan fysiikka kuinka paljon valtaväestöstä? Suunnitteleeko insinööri auton itselleen vai suurelle yleisölle..?
Niin paljon kysymyksiä
Niin vähän vastauksia
- Farina
- Viestit: 1478
- Liittynyt: 13 Huhti 2008, 18:09
- Car(s): Ranskalainen mukamaasturi
- Paikkakunta: Pirkkala
^ Menee vähän OT:ksi, mutta menköön...Suunnittelun lähtökohtahan monesti ratkaisee lopputuloksen. Mainitsemasi ilmastoinnin suulakkeet varmasti virvoittavat Etelä-Eurooppalaista Alfan omistajaa miellyttävästi, kun hän istahtaa autoonsa Välimeren porottavan auringon alta. Kolmella suulakkeella saa ohjattua virtausta kasvoille, käsille ja vieressä istuvalle Donnallekin. Täällä Härmässähän moiset suulakkeet ovat käytössä vain parina, kauniina kesäpäivänä.
Japsiautoissahan monesti ihmetellään alimitoitettuja istuimia (lukuunottamatta ehkä ihan viimeisiä malleja). Lienee selvää, että kansan keskimitta on eurooppalaista lyhyempi. Keski-Euroopassa ajellaan autobahneja pitkin kaupungista kaupunkiin, ei siellä tarvitse hirviä väistellä räntäsateessa, mitä sitä ajovalojen suunnitteluun aikaa käyttämään. Näkee sitä vähemmälläkin.
Ainoita autoja, joka on/tai oli suunniteltu Pohjolan oloihin on Saab, niin karua kun se onkin. Saabin suunnittelussa panostettiin (ainakin ennen) ajovaloihin, valonpesimiin, lämmityslaitteeseen ja perinteisesti istuimetkin olivat reilulla mitoituksella.
Kun valmista, täysin omia mieltymyksiä vastaavaa autoa tuskin löytyykään, niin on vain löydettävä paras kompromissi.
Japsiautoissahan monesti ihmetellään alimitoitettuja istuimia (lukuunottamatta ehkä ihan viimeisiä malleja). Lienee selvää, että kansan keskimitta on eurooppalaista lyhyempi. Keski-Euroopassa ajellaan autobahneja pitkin kaupungista kaupunkiin, ei siellä tarvitse hirviä väistellä räntäsateessa, mitä sitä ajovalojen suunnitteluun aikaa käyttämään. Näkee sitä vähemmälläkin.
Ainoita autoja, joka on/tai oli suunniteltu Pohjolan oloihin on Saab, niin karua kun se onkin. Saabin suunnittelussa panostettiin (ainakin ennen) ajovaloihin, valonpesimiin, lämmityslaitteeseen ja perinteisesti istuimetkin olivat reilulla mitoituksella.
Kun valmista, täysin omia mieltymyksiä vastaavaa autoa tuskin löytyykään, niin on vain löydettävä paras kompromissi.
Pidän kaiken aikaa niitä keskisuulakkeita puoliteholla - niissä on säätö ihan ok.
Niin se 2.2 bensa on ihan ok kone
ja 159 Alfan penkit on parhaasta päästä tämmöiselle 180 senttiselle ja säädöissäkin riittää valinnanvaraa.
Niin se 2.2 bensa on ihan ok kone
ja 159 Alfan penkit on parhaasta päästä tämmöiselle 180 senttiselle ja säädöissäkin riittää valinnanvaraa.
Laku
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6
Haluaisin kysästä sellaista, että kuinka päädyit 200 hp vehkeeseen 06/2008?Jönsson kirjoitti:Eikä silloinkaan Suomesta, koska omani on pantu kilpiin 6/2008 ja se on 200 hv -malli. Valmistettuhan se on jo 2007.
210 hp malleja on ollut saatavilla jo loppuvuodesta 2007. Tälläkin forumilla on niitä, joilla on 210/2007 rekisteröity.
-
- Viestit: 897
- Liittynyt: 18 Loka 2004, 16:11
- Car(s): Spider 2.0 JTS. Ex. 159 TBi, 156 GTA, 164 V6 Super, 164 TS. Käyttis F10 xD LCI.
- Paikkakunta: Espoo
Konalan telttasta kyselin 2008 puolella 210 versiota koeajoon. Ei vielä ollut, asiantuntevaan tapaansa totesivat, että ei niissä merkittäviä eroja ole, 10 heppaa sinne tänne ...Billie kirjoitti:210 hp malleja on ollut saatavilla jo loppuvuodesta 2007. Tälläkin forumilla on niitä, joilla on 210/2007 rekisteröity.
Minunki 210 vehjes on alkuvuodesta 2008. Outoa juttua Deltalta.Monza kirjoitti: Konalan telttasta kyselin 2008 puolella 210 versiota koeajoon. Ei vielä ollut, asiantuntevaan tapaansa totesivat, että ei niissä merkittäviä eroja ole, 10 heppaa sinne tänne ...
Niin ja tuo 10 heppaa on se vähin mitä eroihin tulee.
- liekki
- Viestit: 1079
- Liittynyt: 31 Maalis 2005, 17:50
- Car(s): Mitoc TCT 135hv
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Deltalla jäi käsittääkseni lojumaan varastoon noita 200 heppaisia ja minullekin tuli useampi mainoskirje missä niitä kaupittelivat tarjoushintaan. Korjatkaa jos (kun) olen väärässä.Billie kirjoitti:Haluaisin kysästä sellaista, että kuinka päädyit 200 hp vehkeeseen 06/2008?Jönsson kirjoitti:Eikä silloinkaan Suomesta, koska omani on pantu kilpiin 6/2008 ja se on 200 hv -malli. Valmistettuhan se on jo 2007.
210 hp malleja on ollut saatavilla jo loppuvuodesta 2007. Tälläkin forumilla on niitä, joilla on 210/2007 rekisteröity.
- einari
- Viestit: 517
- Liittynyt: 21 Loka 2007, 05:22
- Car(s): Rellu Megane III RS -11, ex. Alfa 159 2.4 JTDm SW Qtronic
- Paikkakunta: Jokiloinen
Tuosta en tiedä, mutta tilasin alfani tuon omani 27.7.2007 ja sain sen 20.10. Kukaan ei kertonut mistään muista moottorivaihtoehdoista tai mahdollisuudesta saada samaan hintaan Q4.liekki kirjoitti: Deltalla jäi käsittääkseni lojumaan varastoon noita 200 heppaisia ja minullekin tuli useampi mainoskirje missä niitä kaupittelivat tarjoushintaan. Korjatkaa jos (kun) olen väärässä.
Muuten on se siunattu asia pitää kirjaa noista touhuistaan, sekä plussa* että miinus*.
-
- Viestit: 76
- Liittynyt: 07 Kesä 2004, 01:32
- Car(s): 2019 C 43 AMG & 2015 Dodge Durango
- Paikkakunta: Des Moines
Joo näin se meni. Muutama niistä tais levähtää pidemmänkin hetken Raipossa..liekki kirjoitti:Deltalla jäi käsittääkseni lojumaan varastoon noita 200 heppaisia ja minullekin tuli useampi mainoskirje missä niitä kaupittelivat tarjoushintaan. Korjatkaa jos (kun) olen väärässä.Billie kirjoitti:Haluaisin kysästä sellaista, että kuinka päädyit 200 hp vehkeeseen 06/2008?Jönsson kirjoitti:Eikä silloinkaan Suomesta, koska omani on pantu kilpiin 6/2008 ja se on 200 hv -malli. Valmistettuhan se on jo 2007.
210 hp malleja on ollut saatavilla jo loppuvuodesta 2007. Tälläkin forumilla on niitä, joilla on 210/2007 rekisteröity.
Onko kukaan päässyt kokeilemaan 3.2:sen etuvetoista versiota? Onko parempi kokonaisuus kuin Q4?Farina kirjoitti:Tuo kone 159:ssä oli kyllä yksi suuri pettymys ainakin mulle. Olin jo sopinut alustavasti puhelimessa vaihdon Subarusta 159 3.2JTS Q4:sään, mutta koeajon jälkeen mieli muuttui. Auto tuntui entistäkin raskaammalta nelivedon lisäpainon takia. Tehoa oli ihan kivasti, mutta vain kivasti, ei tuntunut 260 heppaiselta. Pahin oli koneesta lähtevä mökä. Satasen vauhdissa kone kumisee vietävän kovaa. Aluksi ajattelin, että mikäs kutosta on kuunnellessa, mutta kyllä kakskytä kilsaa riitti.Maunu kirjoitti: Mielessä on ollut auton vaihtaminen 3.2l bensaan, jossa varmaankin olisi vähän enemmän alfamaisuutta.
Nämähän ovat makuasioita, kannattaa kaikkia kokeilla. Henk.koht. mielipide on, että paras kone 159:siin ennen tulevaa 1.75TBi:tä on 2.4 JTDm Q-Tronicilla. 159 on kuitenkin enemmän pitkän matkan nautiskeluauto, eikä niinkään mutkateiden kuningas, vaikka kyllä sillä nekin taittuu.
viime vuonna oli/esiteltiin http://www.alfaromeopress.com/index.php ... rmat=print
nyt ei taida olla enää koko 3.2sta saatavilla kuin jollain markkinoilla, esim Italiassa ei ollenkaan.
nyt ei taida olla enää koko 3.2sta saatavilla kuin jollain markkinoilla, esim Italiassa ei ollenkaan.
Mobilesta kopioitua tietoa. Kaupunkikulutuksen ja päästöjen ero viittaa, että jotain eroa näissä on.
Alfa Romeo Alfa 159 3.2 JTS V6 24V Q4 ti (2008?)
Fuel consumption combined:
11.4 l/100km
Fuel consumption (urban):
16.7 l/100km
Fuel consumption (extra-urban):
8.3 l/100km
CO2-Emissions combined:
270 g/km
Alfa Romeo Alfa 159 3.2JTS V6 TI 2009
Fuel consumption combined:
11.0 l/100km
Fuel consumption (urban):
13.2 l/100km
Fuel consumption (extra-urban):
9.0 l/100km
CO2-Emissions combined:
225
Alfa Romeo Alfa 159 3.2 JTS V6 24V Q4 ti (2008?)
Fuel consumption combined:
11.4 l/100km
Fuel consumption (urban):
16.7 l/100km
Fuel consumption (extra-urban):
8.3 l/100km
CO2-Emissions combined:
270 g/km
Alfa Romeo Alfa 159 3.2JTS V6 TI 2009
Fuel consumption combined:
11.0 l/100km
Fuel consumption (urban):
13.2 l/100km
Fuel consumption (extra-urban):
9.0 l/100km
CO2-Emissions combined:
225
Taitaa ruveta meneen sivuraiteille alkuperäisestä kysymyksestä köyhälle autoa hankkivalle.
Liekö re saanut jo vastauksen, kun ei oo mitään kirjannut sitten kysymyksensä?
Vähän lisää Off Topicia:
Tuntuu noita nakuilijoita olevan niin paljon, että pitäiskö perustaa oma "Naku"-alavalikko foorumille?
Sit vois olla vielä valikot EGR auki ja EGR kiinni, 200 ja 210?
No, vitsi, vitsi.
Liekö re saanut jo vastauksen, kun ei oo mitään kirjannut sitten kysymyksensä?
Vähän lisää Off Topicia:
Tuntuu noita nakuilijoita olevan niin paljon, että pitäiskö perustaa oma "Naku"-alavalikko foorumille?
Sit vois olla vielä valikot EGR auki ja EGR kiinni, 200 ja 210?
No, vitsi, vitsi.
Laku
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6
-
- Viestit: 26
- Liittynyt: 10 Heinä 2009, 10:29
- Car(s): ex-159 2.4 JTDm Aut -08
- Paikkakunta: Helsinki
2.4 JTDm kulutus
Tulipa ajeltua eilen Helsinki - Tampere väli ensimmäistä kertaa kitkarenkaat (17") alla ja talvinopeuksin. Keli 0 C pinnassa ja puolet matkasta satoi vettä. Ajelin koko matkan vakionopeussäädin päällä 100 rajoituksella 110 mittarissa, ja 80 rajoituksella 90 mittarissa (suurin osa 100 rajoitusta tietenkin tuolla välillä)
=> Keskikulutus ajotietokoneen mukaan 6,3 l/100
Olen aiemmin laskenut, että ajotietokone näyttää hieman todellista suurempaa kulutusta (ainakin 18" kesäpyörin n. 0,2-0,3 l/100 todellista suurempi).
Auto on manuaalivaihteinen ja 200 hv versio (vm. 2006, ajettu 67 tkm).
Pidän tuota kyllä yllättävän pienenä - todellinen kulutus n. 6,1-6,2 l/100 tuollaisessa matka-ajossa
=> Keskikulutus ajotietokoneen mukaan 6,3 l/100
Olen aiemmin laskenut, että ajotietokone näyttää hieman todellista suurempaa kulutusta (ainakin 18" kesäpyörin n. 0,2-0,3 l/100 todellista suurempi).
Auto on manuaalivaihteinen ja 200 hv versio (vm. 2006, ajettu 67 tkm).
Pidän tuota kyllä yllättävän pienenä - todellinen kulutus n. 6,1-6,2 l/100 tuollaisessa matka-ajossa