Okei.. Pienehkö vitutus ja yksi hieno opetus miksi kannattaa tarkistaa kahdesti missä kohtaa se tunkki oikein onkaan... 1 Talvirengas autossa, kolme kesärengasta. Huomenna soitto johonkin pikkupuljuun josko voisivat vaihtaa loput renkaat kun pultitkin ovat niin törkeän kireellä etteivät suostu lähtemään oikein irti ilman hyvin brutaalia vääntämistä.
Mutta päällimmäisenä vaivaa nyt tämä sisään painunut pelti. Se ei näy päällepäin ellei vähän kumarru alas katsomaan. Mennyt sisään vasemmalta puolelta edestä heti saumasta takarenkaisiin päin.
Eli siis kysynkin, ostanko pitkäkuituista lasikuitutäytettä, vai lyhytkuituista? Vaiko sitten jotain metallitäytettä tai kemiallista metallia..
Sama kohtalo täälläkin,entinen omistaja oli rutannut 3 helman nurkkaa mitä oon kironnu aina ja nyt sitten menin pakon edessä nostamaan alfan omalla tunkilla ja eikö prkle painunut se viimeinenkin.Oli ensimmäinen ja viimenen kerta kun siihen tunkkiin kosken.Ite otin raakasti isomman vasaran ja vähän lyöntivartta ja pahin lommo oikes aika nätisti kun irrotti sisälokarin ja naputteli.Pitäs kait joku kiveniskumassa siihen vielä leipoa suojaksi.
Joo itsekin ajattelein kurkata josko saisi oiottua sitä sisäpuolelta mutta pentele pitäisi ottaa se epäonnen rengas taas irti.
Mutta nyt sitä hypitään mielessä että mitä laittaa...
- Muovitäyte vaiko lasikuitu...
Kumpaa suosittelisitte jos tuo nyt olisi pakko tuolla laittaa? Vai jotain muuta täytettä?
Hallitunkille on paikka siellä vähän taaempana (näkyy kuvassa), iso uloke jossa keskellä pyöreä reikä. Ja jos auton omalla tunkilla nostaa niin 20 senttiä pois helman päästä ja se helman pystypelti siihen tunkin raon väliin.
Sisäkautta et tuota saa oiottua, koska helma on kotelo. Paras ja halvin konsti on viedä jollekin peltisepälle, joka vetää sen lommon ulos, ja sitten itse peittää sen muovikitillä hio sen suoraksi, ja maali päälle. Ennen kittausta pelti on hiottava puhtaaksi maalista. Kitti pysyy parhaiten puhtaalla pellillä.
ota tuo kumitulppa pois, auto ylös ja liukuvasaralla+jollain sopivalla koukulla oikomaan! Sitten vaan hioo pikkasen, maalit/massat. Tuossa taaempana muuten näkyy tuo oikea "nostopiste"
no eihän ton lommon korjaaminen mikään homma ole, helppoa kuin käden veto. Mulla aikoinaan vanhassa 156ssa tuli isompi ja hieman syvempi mäkyvämmässä paikassa oleva lommo ja korjasin:
-hioin lommokohdan
- ostin motonetistä tai robinhoodista jotakin pakkelia keltaisessa pahvikotelossa, siellä oleva tuubi vihreätä mönjää + kovettaja, ne sakaisin ja päälle
- niin paljon ainetta ohuina kerroksina että tulee muotoon
-hio hienoilla hiomapapereilla paikattu kohta + ymräristö 5 cm ympäriltä ja paikkamaalaa autosi sävyllä, kannattaa tuhlata se 20e ja ostaa auton värinen täsmälleen oleva sävy eikä "jotain sinne päin"
jälkeenpäin pyysin tuttua etsimään kohdan missä oli korjattu ja paikkamaalattu, hän ei löytänyt eli ei erotu jos tekee huolellisesti
se pakkeli maksaa about 13e plus maali ja hiomapaperi niin max 35e bidjetilla selviää
Auton tunkki ja vararengas ovat hätätilaa varten. Autoa ei ole tarkoitus nostaa noin, muutakuinhätä tilassa.
Suomessa kun vaihdellaan renkaita yhtenään, se pitäisi tehdä kunnon tunkilla,
Mä opin joskus myös sen, että auto pitää (varmistaa), ennen kun menee alle. tipahti auto päälle.
Selvisin naarmuilla ja pienellä kivulla.
Ei ollut alfa.
Kun mä nostan autoa, hallitunkki.
Jos meen autonalle varmistan ettei tuu niskaan.
Omassani on kans lommo, joku on nostanut.
Kiireellä ei tule kuin kusipäisiä kakaroita.
Jumala loi ajan, muttei sanonut kiireestä mitään.
Tuollainen iso kittimälli kyllä luo ruosteelle lokoisat olosuhteet pesiytyä ja kehittyä. Varsinkin kun on tuo saumakohta tuossa vieressä, eli pelti tulee elämään jonkin verran. Parempi olisi vaikka jättää tuolleen, korjata vain mahdollisesti rikkoutunut maali.
Tuon oikaisu ei luulisi paljoa maksavan, liukuvasaralla tuo oikenee kotonakin, piikkisialla tai sen uudemmalla versiolla, jota meillä näpiksin kutsutaan on oikaisu helppoa.
Kittioikaisua parempi vaihtoehto mielestäni on olla tekemättä mitään.
OT asiasta, mikä on se joka tosta on edes nostanut
Jos hyvän haluaa. Pitäisi ensin vetämällä oikoa niin hyväksi kun mahdollista pinneillä tai aaltolangalla ja koritinalla tai ns. metallipakkelilla viimeistellä ennen maalausta.
Älä vaan erehdy peittämään tuota jo auennutta helmakotelon saumaa millää tökötillä. Seuraukset on ikävät viimeistään vuoden päästä, sinkitys kun on mennyt rikki tuossa sauman kohdalla. Ennemmin vaikka putsaa sen kohdan kunnolla ja pikkuisen oikoo, sitten kunnon sinkit/maalit päälle ja reilusti kiveniskusuojaa päälle peittämään pienet kuprut. Näin minä tekisin. Jos rahaa ei nyt ole kunnon korjaukseen niin varmista ainakin että ruoste ei lähde etenemään. Tuo helmasauma on 156:n yksi tyypillisimpiä ruostealttiita kohtia. Itse maalautin toisen helmakotelon ja takalokarin kaaren eikä maksanut kuin alle satasen. Toki maalari oli naapuri, mutta kuitenkin, ei tuossa loppupelissä kannata säästää.
Alfa164Super3.0A LexusRX400h MBSprinter2,9 Moto Guzzi California III
Joo, kaipa tuota voisi tolla liukuvasaralla kokeilla, maalit ja lakat löytyy löytyy sitten kotoakin..
Jotain pakkelia pitää varmaan loppuviimein - ehkä - laittaa.. Ehkä.
Jotain ruosteenestoksi ajattelin tonne revenneeseen saumaan (kotelon sisälle) hieman laittaa ettei lähtisi sieltä ruostumaan.
Viimeksi muokannut Lurppa, 19 Loka 2009, 13:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Itse menisin kyllä jonkun autopeltisepän juttusille.Kunnon ulosvetovermeillä tuo on viiden minuutin homma.(pistehitsaa siihen naulan josta nykii lommon ulos...laitteella on joku hieno nimikin,en nyt muista).Loput pintafiksaukset voi sitten tehdä ite kotona.(maali/massa).
Ei tarvi sitten sisäpuolelta kopuloida ja rikkoa sinkitystä ym. suojapinnotteita.
Pele kirjoitti:Itse menisin kyllä jonkun autopeltisepän juttusille.Kunnon ulosvetovermeillä tuo on viiden minuutin homma.(pistehitsaa siihen naulan josta nykii lommon ulos...laitteella on joku hieno nimikin,en nyt muista).Loput pintafiksaukset voi sitten tehdä ite kotona.(maali/massa).
Ei tarvi sitten sisäpuolelta kopuloida ja rikkoa sinkitystä ym. suojapinnotteita.
Jos itte haluut leikkiä peltiseppää ja sulla on tilat siihen niin ilmanmuuta oiot ja maalaat sen. Mutta uskoisin tässä tapauksessa olevan mukavin vaihtoehto
se ^^korjaamo ja ohan sielä korjaamolla mukava turistakkin.
Hmm. No kaippa tuon voisi käyttää perskele sepällä työstämässä.
Nopeasti löysin Hepo-Auto OY:n, jossa tehdään niin pelti- kuin moottorikorjauksiakin. (Voisivat samalla paikallistaa öljyvuodon kun toinen liike ei siihen näemmä kyennyt, hehee...) http://www.hepo-auto.fi/
Onko kellään kokemusta kyseisestä liikkeestä?
Tai osaako sitten suositella jotakin pajaa Tampereelta?
^ Työkaveri on käyttänyt tuolla kahta autoaan mekaanisissa korjauksissa: hehkutulppien vaihtoa ja lasinpyyhkimien moottorin vaihto yms. Korjaushinnat ovat olleet edullisia ja korjausajan on saanut nopeasti. Peltikorjausten tasosta ei ole valitettavasti kokemusta.
Lakalaivan DA:n tontilla toimi ainakin joskus peltiseppä-automaalaamo, joka teki alihankintana peltikorjaukset DA:lle. Kyseinen pulju oikaisi mun 156:n etulokasuojan lommon ja teki paikkamaalauksen. Jälki oli todella hyvää, mistään ei huomannut maalauksen rajaa. DA:n korjaushinta oli tietysti suolainen, mutta vakuutusyhtiö maksoi sen.
Käväsin kysymässä hinta-arvioo tuolle ja mies pohti hetken ja totesi sen olevan jotain 100e luokkaa.. Kai tuon sitten voi maksaa, huomenaamulla kun on aikaa niin sinne sitten ja varailemaan.
Kaverilta pitää sen jälkeen vuokrata autotallia hetkeksi ja hoitaa maalaukset sielä.
Kyllä siitä vielä hyvä tulee.
Ei tiennyt mies tosin tuleeko oikomalla hyvä vai pitääkö ottaa pala pois ja laittaa uusi tilalle.
ei nuin pientä lommoa pidä lähteä peltiä vaihtamalla korjaamaan, siinä ei saa kun uuden ruostepesän alun aikaiseksi. Jos ei oikomalla onnistu, niin vie jollekin ammattilaiselle!
toolman kirjoitti:ei nuin pientä lommoa pidä lähteä peltiä vaihtamalla korjaamaan, siinä ei saa kun uuden ruostepesän alun aikaiseksi. Jos ei oikomalla onnistu, niin vie jollekin ammattilaiselle!
No ammattilaisella sitä käytiinkin kysymässä... Ainakin tietääkseni.
Tänään aamulla vein noin kello 08.45 auton pihaan, ja soitto auton valmistumisesta tuli 10:43. Noin pari tuntia siis meni, en tiedä koska ottivat auton sisään.
Ihan nätti tuli, vielä pitäisi hioa ja maalata (ensin tosin mahdollisesti lisätä jotain pakkelia). 100€ maksoi siis oikominen.
Alla uuret kuvat. On muuten auto melko likanen kun salamalla vielä ottanut...
Kameran kello heittää tunnilla että ihan äsken otin kyllä kuvat..