Lohkolämmittimen härö 156:ssa

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
hagger16
Viestit: 3071
Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98
Paikkakunta: Savonlinna

Lohkolämmittimen härö 156:ssa

Viesti Kirjoittaja hagger16 »

Parina aamuna olen yrittänyt lämmittää autoa, mutta ei ole onnistunut. Lämmitystä yrittäessä on talon sähkökaapissa vikavirtasuojakytkin napsahtanut päältä.
Tänään sain vähän tutkittua asiaa ja eliminoin vika-vaihtoehtoja. Vika ei ollut pistorasiassa, ajastimessa, sisätilanlämmittimessä eikä johdossa. Vika on jossain siis autossa...
Onko tuohon jotain helppoa tarkistuskohdetta kädettömällekin, josta vikaa etsiä? Autossa on Defan sarja.

Edit. Häröjä on näköjään kirjoituksessakin...
Senza cuore saremmo solo macchine

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7738
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): RRS + F20
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Ei kai tuossa sitten jää jäljelle kuin varsinainen vastus? Näin mikäli tutkit siis autossakin olevat johdot, tökkelistähän lähtee haara vastukselle ja sisäpistokkeelle. Melko simppeli systeemi.

Minulla aikoinaan jatkoroikka oli ottanut osumaa ja aiheutti oikosulkua.

Avatar
hagger16
Viestit: 3071
Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja hagger16 »

Kokeilin vasta auton ulkopuolella olevat johdot/roikat. Kaipa se sitten se vastus on..
Jännä juttu sinänsä, että tuokin on kesän aikana itsekseen hajonnut.
Senza cuore saremmo solo macchine

Avatar
beetta julia
Viestit: 422
Liittynyt: 13 Helmi 2009, 17:18
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja beetta julia »

Milläs/kuinka olet kokeillut johdot/roikan?

Eikös vikavirta toimi näin?
Mittaa menevän ja tulevan sähkön määrän?

Kokeile ottaa sisälämmitin irti ja "auto" tolppaan, jos toimii laita sisälämmitin kiinni ja ota konepellin alla haaroittimesta vastus liitin irti ja kokeile.
jos toimii molemmat tavat erikseen muttei yhdessä, vanha vastus vie enmmän sähköä kun uusi. Minkä kokonen sisä lämppäri ja mikä vikavirta?
Eniten epäilisin kyllä auton ulkopuolisia osia.
ROIKKAA!!!
Kiireellä ei tule kuin kusipäisiä kakaroita.
Jumala loi ajan, muttei sanonut kiireestä mitään.

Avatar
hagger16
Viestit: 3071
Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja hagger16 »

Ööö.. siis lähtökohta on, että varon viimeiseen asti koskemasta yleismittariin. Eli olen kokeillut juurikin näin yhdistelemällä pistorasiaan eri variaatioita.
Talo on omakotitalo, joten teknisentilan sähkökaapista olen tuota vikavirtakytkintä käynyt palauttamassa. Kytkin laukeaa, kun pistän auton lämmitykseen ihan perus, pistorasia + roikka + auto yhdistelmällä. Sisätilanlämitin ei ole kiinni ja sitä erikseen pistorasiaan kokeillessa homma toimii ihan ok. Roikkaa olen testannut siten, että noita Defan piuhoja on taloudessa kaksi kappaletta. Todennäköisyys, että molemmat olisivat särki on melko pieni.

Juu, tuota vastuksen liittimen irroitusta pitääkin kokeilla.
Senza cuore saremmo solo macchine

Piruvie
Viestit: 138
Liittynyt: 03 Marras 2008, 21:20
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Piruvie »

hagger16 kirjoitti:Ööö.. siis lähtökohta on, että varon viimeiseen asti koskemasta yleismittariin. Eli olen kokeillut juurikin näin yhdistelemällä pistorasiaan eri variaatioita.
Talo on omakotitalo, joten teknisentilan sähkökaapista olen tuota vikavirtakytkintä käynyt palauttamassa. Kytkin laukeaa, kun pistän auton lämmitykseen ihan perus, pistorasia + roikka + auto yhdistelmällä. Sisätilanlämitin ei ole kiinni ja sitä erikseen pistorasiaan kokeillessa homma toimii ihan ok. Roikkaa olen testannut siten, että noita Defan piuhoja on taloudessa kaksi kappaletta. Todennäköisyys, että molemmat olisivat särki on melko pieni.

Juu, tuota vastuksen liittimen irroitusta pitääkin kokeilla.
Kai tulee tarpeeks ampeereita pistokkeeseen?
Ei riemulla rajaa kun Alfalla ajaa ;)

Avatar
beetta julia
Viestit: 422
Liittynyt: 13 Helmi 2009, 17:18
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja beetta julia »

hagger16 kirjoitti:Ööö.. siis lähtökohta on, että varon viimeiseen asti koskemasta yleismittariin.

Juu, tuota vastuksen liittimen irroitusta pitääkin kokeilla.
Ei siitä yleismittarista kai apua olisikaan.
Muista sisälämppäri kiinni kun koitat lohkolämppäri irti.

Oletko koittanut toista autoa samaan pistokkeeseen.
Pahasti tuo vaikuttaa et vuotaa sähköä maajohtoon lohkolämppärin vastuksesta, siis letkulämppärin. (reitti vastus-vesi-moottori-runko-maajohto)
no, sehän selviää kun otat irti.
Voihan se liitinvikakin olla. (Liittimessä kosteutta)
Muistaakseni kaikissa on pistotulppa eli vetämällä irti.
Viimeksi muokannut beetta julia, 14 Loka 2009, 22:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kiireellä ei tule kuin kusipäisiä kakaroita.
Jumala loi ajan, muttei sanonut kiireestä mitään.

Avatar
hagger16
Viestit: 3071
Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja hagger16 »

Piruvie kirjoitti:Kai tulee tarpeeks ampeereita pistokkeeseen?
Ihan auton lämmitystä silmällä pitäen tuo pistoke on ja toiminutkin pari talvea ihan hyvin.

Huomenna pitää tehdä lisää tutkimuksia konepellin alla.
Senza cuore saremmo solo macchine

Avatar
hagger16
Viestit: 3071
Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja hagger16 »

Juuh, vedetään nyt sen verran takaisin, että vika taitaa olla kuitenkin tuossa pistorasiassa. Vedin tänään jatkoroikan kauempaa olevasta pistorasiasta..ja kas.. autohan rupesi lämpenemään, eikä mikään sulake paukkunut.

Kuinka edes saatoin epäillä, että Alfassa olisi mitään vikaa. Tuossa viattomuuden symbolissa, Neitsyt Mariasta seuraavassa... :mrgreen:

Mikähän perkele tuohon pistorasiaan on nyt tullut. Toimi kuitenkin, kun kokeilin pelkkää sisätilanlämmitintä siinä.. Saa naapurin sähköinssi tulla vilasemaan. Vaikka sitten sen yleismittarin kanssa...
Senza cuore saremmo solo macchine

Avatar
AlfaTom
Viestit: 2735
Liittynyt: 20 Maalis 2003, 20:09
Car(s): 164 Super 3.0 V6 1995
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja AlfaTom »

Ei lähtenyt moottorin lämmitin pelittämään. Yleismittarilla haarukoin vian liitosjohtoon, tarkemmin sanottuna elementin liitosjohtoon. Piuha on rakenneltu käyttäen kahta eripituista johtoa, vaikka yksikin olisi riittänyt.
Meinaankin hommata elementin johdon, jossa on pieni, uudempi pää. On vaan törkeän hintainen tuo sarja, ja lisäksi mukana tulee turha verkkojohto.
Sen elementtijohdon kuulemma saa erikseenkin, mutta maksaa lähes saman kuin tuo elementti- ja verkkojohtosarja :evil:

Motonetistä 44€ tuo kahden johdon sarja, Motonet ei näköjään myy pelkkää elementinjohtoa :?

Suurin syy tuon pienipäisen johdon valintaan on käytön helppous. Tuntuu niin turhalta availla konepeltiä joka kerta kun kytkee tai irrottaa lämmittimen johtoa.

Se sentään on hyvä, että uusi johto käy siihen lämmitinelementtiin (alavesiletkussa).
Alfa164Super3.0A LexusRX400h MBSprinter2,9 Moto Guzzi California III

La vita è

Avatar
Maunu
Viestit: 3204
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Hagger16 pistorasia tuskin on rikki, mutta ehkäpä tuo toinen pistorasia ei ole vikavirtasuojattu. Luultavasti johtosarjan liitoksissa on sen verran likaa öljyä ym, joka tekee pienen vuodon maahan jolloin vikavirtasuoja laukeaa. Tämä vuoto sinänsä ei ole käytännössä este moottorin lämpeämisellä.

Kannattaa puhdistaa crc:llä tai vastaavalla haihtuvalla puhdistusaineella ohkolämppärin liittimet ja kokeilla asiaa uudestaan. Toisaalta jos sisätilanlämmitinkin laukaisee vikavirran niin siinäkin on jotain vikaa. Kannattaa kokeilla myös jotain muuta sähkölaitetta kyseisessä pistorasiassa esim porakone, jos tämäkin laukaisee vikavirran niin silloin vikavirtasuoja on rikki.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
hagger16
Viestit: 3071
Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja hagger16 »

Kiitoksia vinkistä. Nuo molemmat pistorasiat ovat tarkoitettu auton lämmittämiseen ja kytketty samaan vikavirtapiiriin. Tai niin sähkökaappiin on ainakin kirjoitettu... Lisäksi tuo "rikkinäinen" pistorasia toimii kyllä hyvin pelkällä sisätilanlämmittimellä, lampulla, yms.
Eli ei ihan selkeä juttu. Pitääkin käydä kokeilemassa auton lämmitystä naapurissa. Sehän kertoo jo paljon, mikäli sulakkeet paukkuu sielläkin.
Senza cuore saremmo solo macchine

Avatar
hagger16
Viestit: 3071
Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja hagger16 »

No, laukoihan se toinenkin pistorasia sulaketta, kun auto tarpeeksi pitkään yritti lämpenemistä.
Konepellin alta haarakappaleen liittimiä repiessä totesin niiden olevan per-ke-leen tiukassa kiinni. Etenkin sisätilan pistokkeelle menevä liitin. Pihtien ja puukon kanssa sitä longotellessa sain ensin haavan sormeen ja sen jälkeen myös liittimen auki. Tiukkuudelle löytyikin syy, kun y-kappaleen sisälämppärin haara oli hivenen sulaneen näköinen. Tuosta se on kai lyönyt läpi..
Sain vanhankin toimimaan CRC elektro -suihkeella, mutta katsoin viisaammaksi ostaa uuden motonetistä.

Kiitoksia vinkeistä, joiden perusteella kädetönkin välttyi yhdeltä korjaamokäynniltä sekä oppi jotain uutta... :-D
Senza cuore saremmo solo macchine

Vastaa Viestiin