käyntihäiriö 166TS
Valvoja: Moderators
-
- Viestit: 24
- Liittynyt: 04 Tammi 2008, 20:45
- Paikkakunta: Kirkkonummi
käyntihäiriö 166TS
Tyhjäkäynti seilaa välillä paikaillaan seistessä 700-1200 rpm. Useimmiten kuitenkin tasaista 800 rpm käyntiä. Harmillisempi asia on hienoinen nykiminen pintakaasulla, ei tee sitäkään aina. Vauhdista pysähtyminen (kytkin painetaan pohjaan) tuottaa koneen melkein sammumisen ->n. 400rpm josta nousee 1200 rpm ja sitten tasaantuu pikkuhiljaa...joskus kone sammuukin esim valoihin tullessa.
Ilmi on vaihdettu, alkuperäinen Bosch
Ilmanputsari on vaihdettu
Kaasuläppäkotelo on puhdistettu pariin otteeseen
Kaasuläppä on kalibroitu (2min virrat päällä, virrat pois (ja avain) 5 sek ja ajoon.) En kyllä kuullut mitään tikitystä läppärungosta....
Mielestäni haitariputkessa ei ole vuotoja
Kylmänä auto toimii hyvin, vika päällä ainoastaan lämpimänä.
Moottori toimii hyvin koko kierrosalueella ja kuormitustilanteissa.
Pakokaasutestissä HC nousi kierroksilla n. 80ppm, tyhjäkäynnillä alhaisempi.
Mitä suosittelette tehtävän seuraavaksi?
Ilmi on vaihdettu, alkuperäinen Bosch
Ilmanputsari on vaihdettu
Kaasuläppäkotelo on puhdistettu pariin otteeseen
Kaasuläppä on kalibroitu (2min virrat päällä, virrat pois (ja avain) 5 sek ja ajoon.) En kyllä kuullut mitään tikitystä läppärungosta....
Mielestäni haitariputkessa ei ole vuotoja
Kylmänä auto toimii hyvin, vika päällä ainoastaan lämpimänä.
Moottori toimii hyvin koko kierrosalueella ja kuormitustilanteissa.
Pakokaasutestissä HC nousi kierroksilla n. 80ppm, tyhjäkäynnillä alhaisempi.
Mitä suosittelette tehtävän seuraavaksi?
-
- Viestit: 815
- Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
- Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999 - Paikkakunta: Helsinki
Re: käyntihäiriö 166TS
Mulla on vastaavan tyyppinen ongelma.klöverbladet kirjoitti:Tyhjäkäynti seilaa välillä paikaillaan seistessä 700-1200 rpm. Useimmiten kuitenkin tasaista 800 rpm käyntiä. Harmillisempi asia on hienoinen nykiminen pintakaasulla, ei tee sitäkään aina. Vauhdista pysähtyminen (kytkin painetaan pohjaan) tuottaa koneen melkein sammumisen ->n. 400rpm josta nousee 1200 rpm ja sitten tasaantuu pikkuhiljaa...joskus kone sammuukin esim valoihin tullessa.
Ilmi on vaihdettu, alkuperäinen Bosch
Ilmanputsari on vaihdettu
Kaasuläppäkotelo on puhdistettu pariin otteeseen
Kaasuläppä on kalibroitu (2min virrat päällä, virrat pois (ja avain) 5 sek ja ajoon.) En kyllä kuullut mitään tikitystä läppärungosta....
Mielestäni haitariputkessa ei ole vuotoja
Kylmänä auto toimii hyvin, vika päällä ainoastaan lämpimänä.
Moottori toimii hyvin koko kierrosalueella ja kuormitustilanteissa.
Pakokaasutestissä HC nousi kierroksilla n. 80ppm, tyhjäkäynnillä alhaisempi.
Mitä suosittelette tehtävän seuraavaksi?
Aina kun tulee valoihin ja lykkää kytkimen pohjaan niin meinaa sammua - kierrokset laskee johonkin 800 kunnes hyppää 1400 ja laskee taas 800 tekee tuon muutaman kerran ennenkuin tasaantuu normaaliksi.
Mikähän lienee...
-
- Viestit: 24
- Liittynyt: 04 Tammi 2008, 20:45
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Vikakoodeja ei löytynyt. Lämpötila-anturi vaikuttaa toimivan OK, mittasin sen.
Vaihdan tulpat varmuuden vuoksi seuraavaksi...
Itse epäilen Throttle Position Sensoria, onko se samaa yksikköä tyhjäkäyntimoottorin kanssa? Siinä ilmanputsarin suunnalta katsottuna oikealla puolella kaasuläppärunkoa? Voiko sitä puhdistaa?
Ruiskun merkkivalo ei pala ajossa
Vaihdan tulpat varmuuden vuoksi seuraavaksi...
Itse epäilen Throttle Position Sensoria, onko se samaa yksikköä tyhjäkäyntimoottorin kanssa? Siinä ilmanputsarin suunnalta katsottuna oikealla puolella kaasuläppärunkoa? Voiko sitä puhdistaa?
Ruiskun merkkivalo ei pala ajossa
-
- Viestit: 24
- Liittynyt: 04 Tammi 2008, 20:45
- Paikkakunta: Kirkkonummi
-
- Viestit: 24
- Liittynyt: 04 Tammi 2008, 20:45
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Taitaa melkein kaikissa 2.0 TS:ssä tyhjäkäynti heilua varsinkin liikkeessä kytkimen ollessa pohjassa. Omassakin autossa on heilunut jo neljä vuotta ja mitään ratkaisua en ole keksinyt.
En usko että vika on tyhjäkäyntisäätimessä koska olen kerran ottanut omastani pois ja vaihtanut brava 1.2:ssa olevan säätimen (on siis aivan sama osa) joka bravassa toimii täydellisesti ja parin käynnistyksen jälkeen myös sillä säätimellä tyhjäkäynti heilui.
Englannissahan ne ovat katkaisseet mittarin takaa abs:n nopeuspiuhan joka menee tyhjäkäyntisäätimelle ja sitä kautta heiluminen on loppunut. Auton liikkuessa tyhjäkäynnin pitäisi olla hieman korkeampi ja jostain syystä ei pysty sitä pitämään ja heiluu edestakaisin eli mahdollisesti abs:n nopeustiedossa on jotain pätkintää tms.
En usko että vika on tyhjäkäyntisäätimessä koska olen kerran ottanut omastani pois ja vaihtanut brava 1.2:ssa olevan säätimen (on siis aivan sama osa) joka bravassa toimii täydellisesti ja parin käynnistyksen jälkeen myös sillä säätimellä tyhjäkäynti heilui.
Englannissahan ne ovat katkaisseet mittarin takaa abs:n nopeuspiuhan joka menee tyhjäkäyntisäätimelle ja sitä kautta heiluminen on loppunut. Auton liikkuessa tyhjäkäynnin pitäisi olla hieman korkeampi ja jostain syystä ei pysty sitä pitämään ja heiluu edestakaisin eli mahdollisesti abs:n nopeustiedossa on jotain pätkintää tms.
Kun pelkkä teho ei riitä!
- beetta julia
- Viestit: 422
- Liittynyt: 13 Helmi 2009, 17:18
- Paikkakunta: Vaasa
-
- Viestit: 24
- Liittynyt: 04 Tammi 2008, 20:45
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Tuo tyhjäkäynnin heiluminen on ikävä asia, mutta sillä ei ole tällä hetkellä niin väliä. Pääasia kun saisi nykimisen pois. Oli tarkoitus vaihtaa tulpat illalla, kun sain tulpat esiin, niin 16mm:n tulppa-avain olikin lähtenyt omille teilleen. Tunnin etsimisen jälkeen luovutin...harmitti niin pirusti...no huomenna uusi yritys. Kahdessa tulpanreijässä on öljyä 2-3mm.
-
- Viestit: 24
- Liittynyt: 04 Tammi 2008, 20:45
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Tulpat vaihdettu, ei tuonut toivottua parannusta asiaan. Nykii edelleen, myös kaasupoljinta höllätessä tuntuu selkeä nykäys, ei tosin aina.
Tulee mieleen variaattorin solenoidin toiminta. Voiko sen kytkeä pois irroittamalla liittimen, vai voiko siitä seurata jotain ikävää?
Solenoidille näyttää tulevan jännite yli 2000rpm, kara näyttää liikkuvan hyvin. Toinen kytkentäpinni näytti hieman vauroituneelta (lautasosa näyttää puuttuvan), joten tekisi mieli testata muuttuuko käytös johdonmukaisemmaksi, jos koko laite kytketään pois...
Tulee mieleen variaattorin solenoidin toiminta. Voiko sen kytkeä pois irroittamalla liittimen, vai voiko siitä seurata jotain ikävää?
Solenoidille näyttää tulevan jännite yli 2000rpm, kara näyttää liikkuvan hyvin. Toinen kytkentäpinni näytti hieman vauroituneelta (lautasosa näyttää puuttuvan), joten tekisi mieli testata muuttuuko käytös johdonmukaisemmaksi, jos koko laite kytketään pois...
Solenoidi toimii toisin päin, toiseen pinniin tulee jatkuva nousujännite ja toinen maadoitetaan ecussa sen 2000 rpm jälkeen. Tarkasta sen toiminta siten, että kytke vain nousujännite liittimestä apujohdolla solenoidiin, jolloin käynti pitää olla tasaista ja senjälkeen joutokäynnillä kytke solenoidin toinen napa maahan. Käynnin pitää tällöin muuttua hyvin huonoksi, jopa sammua kun ajoitus on imunokassa aikaisella. Jos mitään muutosta ei tapahdu, on solenoidi risa. Joutokäynnin säätömoottori voi aiheuttaa samantyyppisen käyntihäiriön, jos auto on euro2? Onko vikamuisti katsottu milloin, perusasioista on joskus vaikea lähteä vianhaussa!?
-
- Viestit: 24
- Liittynyt: 04 Tammi 2008, 20:45
- Paikkakunta: Kirkkonummi
-
- Viestit: 24
- Liittynyt: 04 Tammi 2008, 20:45
- Paikkakunta: Kirkkonummi
OK! Kaasuläppärungon olen puhdistanut, joten se on OK. Voiko tuota asennontunnistinta avata ja puhdistaa, vai pitääkö vaihtaa? Läpän kalibroinnin olen tehnyt muutamaan otteeseen ja kerran ECU resetin. Onko testerillä tehtävä uudelleenkalibrointi "täydellisempi" kuin tuo virrat päällä 2 min, pois 5 sek, ajoon-metodi?
Bosch-ohjainlaitteiden resetointi on riippuvainen sen euro-tasosta. On hyvä aloittaa aina akun irroittamisella hetkeksi, sitten akku kiinni, 90 sek virta päälle (ei saa koskea kaasupolkimeen tai kytkimeen) ja sen jälkeen 90 sek virta pois. Tämän jälkeen auto käyntiin ja ajoon.
Testerillä tehdään sama, mutta vaan hiukan nopeammin!
Säätömoottori löytyy, jos tulet siihen tulokseen että tarviit sen
Testerillä tehdään sama, mutta vaan hiukan nopeammin!
Säätömoottori löytyy, jos tulet siihen tulokseen että tarviit sen
