Morjens!
Osaako kukaan sanoa, että mitä helkkarin kautta pääsee asentamaan
otsikon mukaiseen Alfaan sisälämppärin haaroituksen
Letkulämmittimen ja akkulaturin (Defa) jo asensin, mutta sitten tuli
tenkkapoo, kun ei näkynyt tulipellin palaakaan vapaana, ja kabiinistapäin
katsellen, ja hanskalokeron purettuani, totesin niinkuin se hautausurakoitsija
"luukku kiinni, omaiset ovat nähneet" elikä asensin hanskalokeron
nopeasti kiinni ettei vaan alta löytyneisiin tietokoneboxeihin sun muihin
laitteisiin tule mitään vikaa
Onko kenelläkään mitään kokemuksia siitä, että mitä kautta sen sisähaaran
voisi asentaa????
Terkkuja, toivoo perhesuhteiden kautta uusi Alfisti
Alfa 147 2,0l Selespeed sisälämmittimen asennus????
Valvoja: Moderators
- ari.aa
- Viestit: 64
- Liittynyt: 14 Touko 2006, 14:15
- Car(s): Giulietta 1.4 MA -12, Fiat 500
+ vanhoja fiiatteja.
Ex alfat 145 ja 147. - Paikkakunta: Tuusula
Re: Alfa 147 2,0l Selespeed sisälämmittimen asennus????
MORO
Löysin tälläisen ohjeen alfan lämppäristä. En tiedä sopiiko sama ohje 147:aan. Täytyis varmaan käydä kurkkaamassa oman auton asennuksia päivän valossa.
terv ari
Lähetetty: Per 9.10.2009 23:36
--------------------------------------------------------------------------------
Asensin juuri sisätilalämmittimen haaroittimen (156, -98 ), ja olihan siinä hieman hommaa. Tässä miten itse tein, ehkä helpottaa muita.
Paras paikka viedä kaapeli läpi on pelkääjän puolella tuulilasin nurkassa, raitisilmasuotimen vieressä. Siellä on valmis läpivienti. Tuulilasin päällä oleva muovi pois, niin paikka tulee esiin: läpiviennin peittää n. 50mm pyöreä kumiläpyskä, joka on vahvistettu metallilevyllä. Siitä ei siis noin vain mennä läpi, vaan se kannattaa irrottaa:
Itse irrotin ensin hanskalokeron, jolloin läpiviennin toinen puoli tuli näkyviin. Sitten survaisin konetilan puolelta läpiviennin keskeltä ohuen ruuvarin läpi (metallivahvisteessa on keskellä pieni reikä), jolloin jalkatilaan tipahti toisella puolella ollut pyöreä massalevyn pala. Sen jälkeen lievää väkivaltaa käyttäen irrotin kumiläpyskän, joka jälkeenpäin ajateltuna ehkä parhaiten lähtisi lyömällä jalkatilan puolelta sopivaa tylppää kapulaa käyttäen. No, irti mikä irti.
Kun kumiläpyskä oli vihdoin irti, porasin siihen reiän ja sain kaapelin läpi. sitten naputtelin kumiläpyskän takaisin paikoilleen. Läpivienti on kaapeleiden kannalta fiksussa paikassa, koska kaapelin saa menemään nätisti sekä jalka- että konetilassa. Laitoin sikaflexiä varmuudeksi tiivisteeksi ja vein konetilassa haaroituskaapelin konepellin tiivistekumin alta toisen siinä jo olleen johdon kanssa samasta raosta. Meni nätisti sekin vähän soveltaen. Loput olikin perusnäpertelyä.
Sellainen huomautus vielä, että ostin Motonetistä Defan haaroitussarjan, jonka piti sopia juuri kyseiseen autoon - no liian lyhythän se oli, ainakin omassa tapauksessa, jossa on letkulämmitin. Sehän on juuri toisella puolella autoa kuin läpivienti. Täytyy siis vielä hakea 1m jatkojohto (josta Defa osaa kyllä rahastaa), jotta voi aamulla tohottaa 2,1kW-lämppärillä pari tuntia ennen liikkeelle lähtöä. Mutta kyllä sitten kelpaa!
Löysin tälläisen ohjeen alfan lämppäristä. En tiedä sopiiko sama ohje 147:aan. Täytyis varmaan käydä kurkkaamassa oman auton asennuksia päivän valossa.
terv ari
Lähetetty: Per 9.10.2009 23:36
--------------------------------------------------------------------------------
Asensin juuri sisätilalämmittimen haaroittimen (156, -98 ), ja olihan siinä hieman hommaa. Tässä miten itse tein, ehkä helpottaa muita.
Paras paikka viedä kaapeli läpi on pelkääjän puolella tuulilasin nurkassa, raitisilmasuotimen vieressä. Siellä on valmis läpivienti. Tuulilasin päällä oleva muovi pois, niin paikka tulee esiin: läpiviennin peittää n. 50mm pyöreä kumiläpyskä, joka on vahvistettu metallilevyllä. Siitä ei siis noin vain mennä läpi, vaan se kannattaa irrottaa:
Itse irrotin ensin hanskalokeron, jolloin läpiviennin toinen puoli tuli näkyviin. Sitten survaisin konetilan puolelta läpiviennin keskeltä ohuen ruuvarin läpi (metallivahvisteessa on keskellä pieni reikä), jolloin jalkatilaan tipahti toisella puolella ollut pyöreä massalevyn pala. Sen jälkeen lievää väkivaltaa käyttäen irrotin kumiläpyskän, joka jälkeenpäin ajateltuna ehkä parhaiten lähtisi lyömällä jalkatilan puolelta sopivaa tylppää kapulaa käyttäen. No, irti mikä irti.
Kun kumiläpyskä oli vihdoin irti, porasin siihen reiän ja sain kaapelin läpi. sitten naputtelin kumiläpyskän takaisin paikoilleen. Läpivienti on kaapeleiden kannalta fiksussa paikassa, koska kaapelin saa menemään nätisti sekä jalka- että konetilassa. Laitoin sikaflexiä varmuudeksi tiivisteeksi ja vein konetilassa haaroituskaapelin konepellin tiivistekumin alta toisen siinä jo olleen johdon kanssa samasta raosta. Meni nätisti sekin vähän soveltaen. Loput olikin perusnäpertelyä.
Sellainen huomautus vielä, että ostin Motonetistä Defan haaroitussarjan, jonka piti sopia juuri kyseiseen autoon - no liian lyhythän se oli, ainakin omassa tapauksessa, jossa on letkulämmitin. Sehän on juuri toisella puolella autoa kuin läpivienti. Täytyy siis vielä hakea 1m jatkojohto (josta Defa osaa kyllä rahastaa), jotta voi aamulla tohottaa 2,1kW-lämppärillä pari tuntia ennen liikkeelle lähtöä. Mutta kyllä sitten kelpaa!
Alfa 147 2,0l Selespeed sisälämmittimen asennus????
Morjens Ari!
Kiitoksia vihjeestä. Täytyypäs köydä kurkkaamassa sinne tuulilasin
alakulmaan, että jospa olisi sama 147:ssa.
Kari
Kiitoksia vihjeestä. Täytyypäs köydä kurkkaamassa sinne tuulilasin
alakulmaan, että jospa olisi sama 147:ssa.
Kari
- ari.aa
- Viestit: 64
- Liittynyt: 14 Touko 2006, 14:15
- Car(s): Giulietta 1.4 MA -12, Fiat 500
+ vanhoja fiiatteja.
Ex alfat 145 ja 147. - Paikkakunta: Tuusula
Re: Alfa 147 2,0l Selespeed sisälämmittimen asennus????
Moi vielä.
Sinne pelkääjän puolen yläkulmaan tuo kaapeli näyttää menevän omassakin autossa, eli sama systeemi taitaa olla kaikissa Alfoissa.
terv ari
Sinne pelkääjän puolen yläkulmaan tuo kaapeli näyttää menevän omassakin autossa, eli sama systeemi taitaa olla kaikissa Alfoissa.
terv ari
Alfa 147 sisälämppäri
OK Ari!
Kiitoksia vaivannäöstä! Katsoin tuota omaakin jo sillä silmällä, että hyvin
voisi siellä olla tässäkin, mutta kun täällä pääkaupunkiseudulla ei ole
mitään muuta remppapaikkaa kuin oman rivarin parkkipaikka, niin en
vielä ole kerinnyt asialle sen enempää tekemään. Vaasasta muuttaneena
en tunne täällä pääkaupunkiseudulla asuvia, että pääsisi johonkin sisätiloihin
tekemään autolle mitään, ja kun itselläkään ei ole peukalo keskellä kättä,
niin ottaa päähän viedä auto korjaamolle tuollaisen asian kanssa.
Onko Alfaporukalla jotain sellaista tallia tai muuta edullista paikkaa jossa
voisi tehdä tuollaista pikku remppaa, tiedätkö, vai tietääkö joku muu joka
sattuu lukemaan tämän?
Terveisin Kari
Kiitoksia vaivannäöstä! Katsoin tuota omaakin jo sillä silmällä, että hyvin
voisi siellä olla tässäkin, mutta kun täällä pääkaupunkiseudulla ei ole
mitään muuta remppapaikkaa kuin oman rivarin parkkipaikka, niin en
vielä ole kerinnyt asialle sen enempää tekemään. Vaasasta muuttaneena
en tunne täällä pääkaupunkiseudulla asuvia, että pääsisi johonkin sisätiloihin
tekemään autolle mitään, ja kun itselläkään ei ole peukalo keskellä kättä,
niin ottaa päähän viedä auto korjaamolle tuollaisen asian kanssa.
Onko Alfaporukalla jotain sellaista tallia tai muuta edullista paikkaa jossa
voisi tehdä tuollaista pikku remppaa, tiedätkö, vai tietääkö joku muu joka
sattuu lukemaan tämän?
Terveisin Kari