156 JTD -00 100kW ei käynnisty

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
SkK
Viestit: 4
Liittynyt: 01 Marras 2009, 09:45

156 JTD -00 100kW ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja SkK »

Käynnistysongelman takia pitää avata sanainen arkku tänne foorumille. Haulla en vastausta löytynyt.

Ko. pirssi ei viikko sitten sitten ensimmäisenä pakkasaamuna käynnistynyt. Akussa on virtaa ja startti pyörittää kyllä normaalisti. Ajonesto on satunnaisesti temppuillut, nyt ajoneston valo sammuu normaalisti, samoin hehkun valo.

Kyn virrat kytkee päälle, kuskin puolelta jostakin kojetaulun edessä ilmeisesti jokin rele naputtaa. Tätä ei ole aiemmin kuulunut joten liittynee vikaan. Maadoituksia ja akunkenkiä hieman tutkailin, olisiko jotakin ilmeistä vikapaikkaa minkä voisi käydä läpi ennen hinausauton tilaamista, missähän tuo rele sijaitsee?

AAW
Viestit: 975
Liittynyt: 08 Loka 2003, 18:31
Car(s): Stelvio JTD
159 JTS
QP V8 Evo
75 2.0 TC
ex.159 Tbi & 159 2.0 JTD, 2x156 TS, GTV V6, 166 JTDm
Paikkakunta: Billnäs

Viesti Kirjoittaja AAW »

Yksi kohde mitä voisi tarkistaa on kaasuläpässä oleva venttiili/läppä joka nopeuttaa moottorin sammumista. Mulla hirtti kiinni mikä ilmeni auton hankalana käynnistymisenä. Sai välillä sahata noin 10 kertaa ennen kuin käynnistyi ja kun meni ihan pahaksi niin ei käynnistynyt ollenkaan. Ratkaisu on nippusiteellä jumittaa se auki asentoon tai ostaa uusi kaasuläppä. Autona siis 166 JTD 20V.

beta
Viestit: 154
Liittynyt: 30 Maalis 2009, 17:10
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja beta »

Sataviiskutosen diisselistä ei itsellä ole kokemusta, mutta monessa muussa 90 luvun diisselissa on itellä ollut samankaltainen ongelma, ja silloin on yleensä syynä ollut, että sammuttimelle(laite joka katkaisee polttoaineen syötön virrat katkaistaessa) ei mene virtaa. Eli jos sammutinta varten autosta rele jostain löytyy, niin vika varmaan löytyy siitä. Tuo naputuskin kertoisi että rele katkoo eikä päästä virtaa läpi. Sammutin tosiaan toimii niin päin, kun se ei saa ohjausvirtaa, on päällä, eikä päästä polttoainetta eteenpäin. Ohjekirjasta jos omistaa löytyy kyllä nuo releiden paikat, itse voin yrittää katsoa jos löydän läpyskän jostain.

Mutta itsellä ei näistä uudenaikaisemmista diisseleistä ole kokemusta juuri yhtään, niin voin kyllä olla täysin hakoteilläkin:)

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Ei taida commonrail-kone tarvita erillistä sammutinta, siinähän suuttimia ohjataan sähköisesti joten sammutus hoituu olemalla avaamatta suuttimia.

Missäs tuossa on polttoaineen siirtopumpun rele? Pyöriikö pumppu normaalisti?
- Epäkelpokeräilijä -

SkK
Viestit: 4
Liittynyt: 01 Marras 2009, 09:45

Viesti Kirjoittaja SkK »

Pitäisikö siirtopumpun pyöriä kun virta on päällä vaiko vasta startatessa?
En toistaiseksi edes tiedä missä alfassa siirtopumppu sijaitsee.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Yleensä siirtopumppu on tankissa, eiköhän näin ole Alfassakin. Pyörimisestä en ole varma mutta nykyisessä nakussa pyörähtää kun virrat kääntää päälle, niin taisi olla edellisessäkin.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
pikkis77
Viestit: 501
Liittynyt: 06 Touko 2005, 21:18
Car(s): AR spider 2.0 vm. 1984
Paikkakunta: Kulloonkylä (Porvoo)

Viesti Kirjoittaja pikkis77 »

Hämmennetään soppaa... villi veikkaus että egr-venttiili jumissa auki, silloinhan ei lähde käyntiin, kai? Isot pojat kerto...

SkK
Viestit: 4
Liittynyt: 01 Marras 2009, 09:45

Viesti Kirjoittaja SkK »

Kiitos vastauksista, hieman päivitystä. Vikaa ei varsinaisesti löytynyt mutta kun latasin vielä akun täyteen niin lähti käymään. Sitten toimi taas ongelmitta muutaman viikon kunnes n. viikko sitten ei taas käynnistynyt vaikka startti tuntui pyörittävän hyvin. Akun lataus kuitenkin auttoi. Toissapäivänä laitoin uuden akun, seuraavana aamuna ei kuitenkaan lähtenyt ilman apuvirtaa.
Ajonestokin temppuili viime viikkoina enenevästi, siinä vika oli ilmeisesti antennin liittimessä.
Olisiko vika kuitenkin hehkutulpissa, ehkä rikkoontuvat nopeasti ajoneston temppuilun takia?
Selvinnee toivottavasti huomenna jolloin auto on menossa pajalle jos vaan aamulla suvaitsee lähteä käyntiin, talven ensimmäinen kunnon pakkasyö tulossa etelässäkin.

Avatar
MP
Viestit: 780
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 13:01
Car(s): Accord :-(. ex-Alfat: 156TS, 156V6, 166TS

CBR1000RR Fireblade, Lynx Rave 600 etec
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja MP »

Nuo ajonestolaitteet on kohtuu mystisiä ekakoppasessa 156ssa moottorista riippumatta (kuten ex-2.0 TS). Mulla temppuili ekassa 156sessa se vaikkei aina merkkivalo syttynytkään - ei lähtenyt välillä käyntiin ja mitään vikaa ei löytynyt. Antennikin vaihdettiin. Noita vikoja on ilmeisesti jonkin verran, ku esmes tuo pulju josta tilasin vaihtoecun 156seeni kauppaa ajoneston disablointia ekakoppaseen 156seen

http://www.schepers-autotechniek.com/en ... _eprom.htm
MP

Vastaa Viestiin