Talvirenkaat alle
Valvoja: Moderators
- juhala
- Viestit: 685
- Liittynyt: 11 Kesä 2006, 08:40
- Car(s): Alfa 159 SW 1.9 JTDm 2010
Alfa 156 2.5 1998
Fiat Abarth 500 Essesse
Giulietta 1.4. T-jet 2010 - Paikkakunta: Espoo
talvikumit on ollut alla jo muutaman viikon. Olivat ihan tarpeen silloin heti kun tiet oli peilijäässä ja töihin oli mentävä.
Alfassa kitkat ja Fiiussa nastat. Samaa meininkiä ajattelin näissä jatkaa, Fiiulla vedetään esim. kärryä myös talvella jolloin kitkat luovuttaa jos on lunta/jäätä. Nastoilla pääsee ihan himaan asti..
Alfassa kitkat ja Fiiussa nastat. Samaa meininkiä ajattelin näissä jatkaa, Fiiulla vedetään esim. kärryä myös talvella jolloin kitkat luovuttaa jos on lunta/jäätä. Nastoilla pääsee ihan himaan asti..

-
- Viestit: 115
- Liittynyt: 30 Syys 2009, 17:32
- Paikkakunta: Jossain Pohjanmaalla..
Talvet alla jo pari viikkoa. Michelinin kitkat
Hienoilla alkuperäiskapseilla (vielä) ^^
Onkin ensimmäinen talvi nyt kitkakummeilla ja Alfalla
kymmenen vuotta olen nastoilla talvisin ajellut menemään.
(Onko olemaas yleisessä tiedossa, mutulla, yms. että Alfaan soveltuisivat jotkin tietyn merkkiset renkaat erityisen hyvin, ála Micheliinit Sitikkaan? )

Onkin ensimmäinen talvi nyt kitkakummeilla ja Alfalla
kymmenen vuotta olen nastoilla talvisin ajellut menemään.
(Onko olemaas yleisessä tiedossa, mutulla, yms. että Alfaan soveltuisivat jotkin tietyn merkkiset renkaat erityisen hyvin, ála Micheliinit Sitikkaan? )
- Kivijärvi
- Viestit: 894
- Liittynyt: 23 Marras 2005, 08:00
- Car(s): Alfa 159 2.4 JTDm, Citroën Berlingo 1.5 BlueHDI 100
ex: Fiat 500L, Fiat 500, Lancia Delta,
Alfa 156 2.0 TS...
Olkoon keskusteltavissa, mutta Alfa 156:een EI sovi Nokian Hakkapeliitta 5 -renkaat. Ja miksi: pitivät kuin tauti jäällä ja lumella, mutta sitä nuljuamista ei sietänyt sulalla tiellä ja etenkään nollakeleillä sikakaan. Kuin olisi alustassa puolet osista loppuunkuluneet (eivät olleet). Että ainakin jotain parempaa on olemassa.
Taitaa olla aika harvassa ne jotka ovat vaihtaneet kitkoista takaisin nastoihin.
Toki niitä muutamia tältäkin foorumilta löytyy, mutta pääosin taidetaan olla kitkoihin tyytyväisiä.
Itse olen autoillut kitkoilla vuodesta 1994. Samainen vuosi muuten kun Sprintin ostin ja siihen kitkat. Pito oli Sprintin alla jo silloin erityisesti lumella hyvä, muut talviominaisuudet ei niinkään.....
Toki niitä muutamia tältäkin foorumilta löytyy, mutta pääosin taidetaan olla kitkoihin tyytyväisiä.
Itse olen autoillut kitkoilla vuodesta 1994. Samainen vuosi muuten kun Sprintin ostin ja siihen kitkat. Pito oli Sprintin alla jo silloin erityisesti lumella hyvä, muut talviominaisuudet ei niinkään.....

- Bisci
- Viestit: 511
- Liittynyt: 02 Elo 2007, 00:05
- Car(s): V60 AWD,
OIIIIIIIO ja
TVR S - Paikkakunta: Savicity
Hep! Täällä on yksi.savijo-r kirjoitti:Taitaa olla aika harvassa ne jotka ovat vaihtaneet kitkoista takaisin nastoihin.
Toki niitä muutamia tältäkin foorumilta löytyy, mutta pääosin taidetaan olla kitkoihin tyytyväisiä.
Itse olen autoillut kitkoilla vuodesta 1994. Samainen vuosi muuten kun Sprintin ostin ja siihen kitkat. Pito oli Sprintin alla jo silloin erityisesti lumella hyvä, muut talviominaisuudet ei niinkään.....
Jos on rapi-rapi renkaat ikävät paljaalla asfaltilla, niin kuluneet kitkat on jättisurkeat. Normaaleissa talvikeleissä pärjää kyllä - kun on Alfa, joka tunnetusti kertoo alustasta kuskille.
Ne jotka puhuu ei tiedä, ne jotka tietää ei puhu.
K.Rosberg
K.Rosberg
- Vittorio Jano
- Moderator
- Viestit: 9645
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
- Car(s): Mégane+Mii=265hv
- Paikkakunta: 13100
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Michelin XI2:t ovat nyt pyörineet alla vajaan viikon ja ohjauksen tarkkuus (siinä mielessä kun se nyt Daevoodoolla ymmärretään) on ihan kohtuullinen. Selvästi pehmeämpi kyllä kuin tuumaa isompi Nokian suvigummi mutta talvirenkaaksi jopa hyvä. Ja melutaso tietty putosi selvästi.
Kuivaa konetietä matkatessa jaksaa ajoittain ihmetyttää se viereisestä autosta kuuluva ropina. Aika ihmeitä saa tapahtua että viiden kikkarengassarjan jälkeen siirtyisin taas jyystämään tannerta piikkipyörillä.
Kuivaa konetietä matkatessa jaksaa ajoittain ihmetyttää se viereisestä autosta kuuluva ropina. Aika ihmeitä saa tapahtua että viiden kikkarengassarjan jälkeen siirtyisin taas jyystämään tannerta piikkipyörillä.
- Epäkelpokeräilijä -
- Satakuusnelonen
- Viestit: 1773
- Liittynyt: 10 Maalis 2006, 09:13
- Car(s): 75 TS Serie Numerata, Giulietta 2.0TC, 166 2.4JTD, 164 TS FL, 164 QV
- Paikkakunta: Parkano
-
- Viestit: 917
- Liittynyt: 11 Maalis 2003, 10:58
- Car(s): 159 2.0 JTDm SW -11, Giulietta 2.0 JTDm -12
- Paikkakunta: Tuusula
Sunnuntaina vaihdoin yhden satsin ja tänään aamulla toisen. Ensimmäinen meni ihan putkeen ja pääsin toteamaan että Michelin X-Ice sopii myös neljäseiskaan aivan erinomaisesti. Tänään sitten tuli tämäkin homma koettua, eli renkaanvaihdon seurauksena alkoi kuulua naputtavaa sivuääntä käännyttäessä. Lopputulemana vaihdeltu renkaita edestä taakse ja autosta toiseen n+1 kertaa ennen kuin syyllinen löytyi. Vasemman eturenkaan sisäpuolen paino oli ottanut kontaktia pyöränripustukseen. Ääni toki kuului aivan selvästi oikealta, vasemmalle kaarrettaessa, jotta pääsin käymään koko kierroksen läpi.
No, onneksi on tylsästi kaksi täsmälleen samanlaista rengas- ja vannekertaa (15" puhelinkiekot + em. misukat), joten kumpaankin autoon löytyi toimiva setti ilman että tarvitsee heti aamulla sännätä siirrättämään painoja. Ja ensilumikin tuli satoi juuri sopivasti
.
No, onneksi on tylsästi kaksi täsmälleen samanlaista rengas- ja vannekertaa (15" puhelinkiekot + em. misukat), joten kumpaankin autoon löytyi toimiva setti ilman että tarvitsee heti aamulla sännätä siirrättämään painoja. Ja ensilumikin tuli satoi juuri sopivasti

Nastat laitoin tänään, luuseri. (Mutta kun 166 on niin raskas työntää, jos ei vedä....seli, seli)
Pitäisi muuttaa etelämmäksi.
Pitäisi muuttaa etelämmäksi.
Paitsi että jossakin etelämpänä voi joutua laittaan alle LUMIKETJUT... voi ohjaustuntuma olla HIEMAN heikompi vielä...Satakuusnelonen kirjoitti:Viisi päivää on ollut nastarenkaat alla ja keskialueen ohjaustuntuma huononi selvästi.
Pitäisi muuttaa etelämmäksi.![]()
- Abarth
- Viestit: 3093
- Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
- Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3 - Paikkakunta: Riihimäki
Töräytin eilen vanhat talvikiekot Ryslerin alle ja ans olla kun lähdin ajamaan niin ihan hirvee vemputus ratissa. Olivat renkaat ottaneet ihteensä tallin seinustalla nojatessaan. No vanhathan ne olivat ja parista renkaasta lähes kaikki nastat irronneet.
Tänään sitten alle laitettiin uudet Hakkapeliitta 4:t ja ai että kun on mukava taas ajaa. Metelikään ei ole juuri kesärenkaita kummempi.
Oli muuten meikäläisen ekat uudet nastarenkaat ja ainakin ensivaikutelma on ihan positiivinen
Tänään sitten alle laitettiin uudet Hakkapeliitta 4:t ja ai että kun on mukava taas ajaa. Metelikään ei ole juuri kesärenkaita kummempi.
Oli muuten meikäläisen ekat uudet nastarenkaat ja ainakin ensivaikutelma on ihan positiivinen

- silverine
- Viestit: 2351
- Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
- Car(s): Mito QV -10
156 3.0 V6 Q2 compr.
ex: 166 3.0 V6 - Paikkakunta: Espoo
Toivottavasti nuo eivät ole ne kuuluisat viimeiset sanat..EdotL kirjoitti:Autoni, jossa on vdc, asr, abs ja muita hienouksia jotka kumoavat fysiikan lait, ei ainakaan vielä ole talvipalloja kaivannut.

Omassa on taas alla (kitka-)kumilullat, moido jämäkkyys!
Tuo keveys on tosin ihan kivaa kun vertaa 3-4 kiloa
painavampiin kesäpyöriin.
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM
- silverine
- Viestit: 2351
- Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
- Car(s): Mito QV -10
156 3.0 V6 Q2 compr.
ex: 166 3.0 V6 - Paikkakunta: Espoo
^
Ei taidoissas ole mitään vikaa..
Ei taidoissas ole mitään vikaa..

Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM
Tänään tuli pyöräytettyä vasta paistetut Michelinin x-ice north xin2 sämpylät.
Nastojen ropina peittyy kyllä kivasti 40kympin jälkeen, mutta motarille kiihdyttäessä korva koittaa tehdä parhaansa, jotta kuulisi edes hiukan kuutosen orkesterin soittavan. Vaan eih, kapiinin kantautuu aivan jäätävä hummmmmmmina.
Rengas muuten ihan jees.
Nastojen ropina peittyy kyllä kivasti 40kympin jälkeen, mutta motarille kiihdyttäessä korva koittaa tehdä parhaansa, jotta kuulisi edes hiukan kuutosen orkesterin soittavan. Vaan eih, kapiinin kantautuu aivan jäätävä hummmmmmmina.
Rengas muuten ihan jees.
- maybetomorrow
- Viestit: 1568
- Liittynyt: 17 Tammi 2009, 19:29
- Car(s): Makaronilaatikoita vuodesta 2007
- Paikkakunta: Sisä-Suomi
Miksihän se on nastarengaskuskien syytä, että kivet lentelevät tuulilaseihin?jude kirjoitti:Helsingissä kun ajelee, niin talvinakeilla tulee vedettyä 80-90% ajosta kuivalla tai märällä asfaltilla. Silloin kitkat on aivan kunkut nastoihin verrattuna, vaikka onkin veltto ajotuntuma kesärinkuloihin verrattuna. Tuulilaseja menee sitten nastatyyppien takia 1/talvi, kun ajaa kehää edes-takas joka päivä. Kitkapakko kehä3:sen sisälle tai lopetetaan suolaus!
Omassa taloudessani on nyt pitkästä aikaa pelkkiä nastarenkaita. Kahdessa edellisessä Alfassa oli kitkat, edellisessä Citikassa samoin ja nykyisessäkin yhden talven, mutta siihen oli pakko vaihtaa nastarenkaat, koska talvella ajamisesta ei tullut mitään, kun ESP alkoi korjailla auton kulkua suoralla moottoritielläkin, kun oli tarpeeksi liukasta.
159:iin tuli otettua nastarenkaat osittain vaihtelun vuoksi. Ainakin nämä Continentalin iikkipyörät ovat hiljaisemmat kuin SportContact-kesärenkaat! Tietysti kitkat olisivat vielä hiljaisemmat ja pehmeytensä vuoksi mukavammat, mutta myös samasta syystä kovemmat kulumaan ja epätäsmällisemmät ajettavuudeltaan. Eikä ole ainakaan vielä yhtään nastaa irronnut.
- maybetomorrow
- Viestit: 1568
- Liittynyt: 17 Tammi 2009, 19:29
- Car(s): Makaronilaatikoita vuodesta 2007
- Paikkakunta: Sisä-Suomi
Sehän on kätevää, niin voi sitten ajaa ne kesäkelillä loppuun.maybetomorrow kirjoitti:^Riippuu mitkä Continentalit varmaan mutta ainakin nuo WinterVikingit pitää nastat hyvin kiinni ja tiputtaa kaikki sitten kerralla veks, kun eka lähtee niin samantien hävittää loputkin. Näin tiesivät kertoa rengasliikkeessä.
- maybetomorrow
- Viestit: 1568
- Liittynyt: 17 Tammi 2009, 19:29
- Car(s): Makaronilaatikoita vuodesta 2007
- Paikkakunta: Sisä-Suomi
-
- Viestit: 917
- Liittynyt: 11 Maalis 2003, 10:58
- Car(s): 159 2.0 JTDm SW -11, Giulietta 2.0 JTDm -12
- Paikkakunta: Tuusula
Ensimmäinen 100 km max 100 km/h sanoi samaisen rengasvalmistajan myyntiedustaja minulle aikanaan. Kysyin että riittääkö varmasti kun kuulostaa aika vähältä, no sanoi sitten että eihän se haittaa jos vähän pidempäänkin ajelee rauhallisesti.
Mutta tuo oli kolme Alfaa sitten, joten nykyohjeistus voi olla jotain ihan muuta. Hyvin ne renkaat kestivät silloin, viisi talvea mentiin ilman nastavajausta.
Mutta tuo oli kolme Alfaa sitten, joten nykyohjeistus voi olla jotain ihan muuta. Hyvin ne renkaat kestivät silloin, viisi talvea mentiin ilman nastavajausta.
-
- Viestit: 917
- Liittynyt: 11 Maalis 2003, 10:58
- Car(s): 159 2.0 JTDm SW -11, Giulietta 2.0 JTDm -12
- Paikkakunta: Tuusula
Saattaahan noita muutaman päivän syksyllä olla 120 km/h jos ajoissa vaihtaa. Ja niinhän saa tehdä jos säätila vaatii. Tai jos vaikka radalla runttaa, mistäs sitä tietää.
Eli toistelin vain myyntimiehen puheita ulkomuistista. Ties vaikka oletti että olisin ulkomaille lähdössä. Tosin Saksan baanalla ei vissiin saa nastarenkaalla päristellä. Tupakkia nuo germaanit sen sijaan polttelevat kokemukseni mukaan sujuvasti sekä sisällä että ulkona.
Eli toistelin vain myyntimiehen puheita ulkomuistista. Ties vaikka oletti että olisin ulkomaille lähdössä. Tosin Saksan baanalla ei vissiin saa nastarenkaalla päristellä. Tupakkia nuo germaanit sen sijaan polttelevat kokemukseni mukaan sujuvasti sekä sisällä että ulkona.
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Tuosta sisäänajostahan ei rengasvalmistajat edes mitään ilmoita (tiedän sillä myyn työssäni renkaita). Tuo "1000km max 80km/h" -tieto tuli sen jälkeen kun muutama vuosi takaperin, hain valmistajalta korvausta vaurioituneista renkaista.Pepperoni kirjoitti:Ensimmäinen 100 km max 100 km/h sanoi samaisen rengasvalmistajan myyntiedustaja minulle aikanaan.
Ja sainhan minä toki korvauksen, kuluttajariitalautakunnan päätös oli että renkaissa oli virhe kun niitä myydessä annettiin puutteellinen ohjeistus

Jos oireilu jatkuu myös liikkeellelähdön jälkeen, ota yhteyttä merkkihuoltoosi. Takuu lienee vielä voimassa?Vittorio Jano kirjoitti:Ratti pyörii, mutta auto ei käänny.
Tänään laitettiin kitkat alle. Rengasmelu laski puoleen verrattuna kesärenkaisiin.
Alfaa pitää käsitellä niinkuin naista; ensin varovasti ja sitten täysillä.
-
- Viestit: 917
- Liittynyt: 11 Maalis 2003, 10:58
- Car(s): 159 2.0 JTDm SW -11, Giulietta 2.0 JTDm -12
- Paikkakunta: Tuusula
Muistan tapauksesi ja tuli siitä juuri mieleen että mitään kirjallista ohjetta en ole koskaan nähnyt, joten myyjät ilmeisesti puhuvat mitä milloinkin (näiden kahden ääripään valossa). Lienee siis vain käytettävä tervettä järkeä tässäkin asiassa.Epezi kirjoitti:Ja sainhan minä toki korvauksen, kuluttajariitalautakunnan päätös oli että renkaissa oli virhe kun niitä myydessä annettiin puutteellinen ohjeistus
-
- Viestit: 2037
- Liittynyt: 06 Loka 2003, 01:57
- Car(s): MiTo 1.4 Tct, 156V6sw, 155Q4 +perheessä GT, Giulietta ja 156 CrosswagonQ4, (tulossa Giulia)
- Paikkakunta: Helsinki
- Ottimo
- Viestit: 901
- Liittynyt: 28 Helmi 2003, 13:56
- Car(s): Giulia Veloce Q4, -17, 156 2,0 JTS, -05, GTV V6, -02, ex Alfasud, Giulietta, 75, 155, 156, 166, 159, Spider
- Paikkakunta: Uppsala
Sain ohjeita Pirellin maahantuojalta; maantieajoa noin 100 km/h mielellään kuivalla tiellä jotta rengas lämpiää ja nastat löytävät paikkansa, vältä kiihdytystä, jarrutusta ja kurvailua, myös ratin kääntelyä auton seistessä pysäköinnin yhteydessä.Ottimo kirjoitti:Mullakin nyt Pirellin Winter Carving Edget alla 16-tuumaisina, ajokokemusta vasta pari km.
Mites se tämä uusien nastarenkaitten sisäänajo oikein pitäis suorittaa?