156 käyntihäikkä
Valvoja: Moderators
156 käyntihäikkä
Tuossa 156:ssa kylmänä jotain häikkää, laiskan olonen ja nypyttää ja kuulostaa kuin kävisi kolmella, hetken kun lämpenee nii ihan normaali. Ilmin ja tulpat vaihdoin ja ajotuksensäätimen karakin liikui hyvin, mutta missä vika? Lambda? Vai voiko itse ajoituksen säädin vaikuttaa noin? Ainakin kovasti kalkattelee.
Mulla on ollut nyt kesästä asti ihan samanlaista vikaa. Tulppien vaihdolla parani hetkeksi. Sitten ilmansuodatin meni vaihtoon. Ainakin tossa 1.8TS:ssa oli semmonen imutorvi siellä ilmansuodatin kotelon sisällä. Tai oikeastaan se kuuluu imuputkeen ja putoaa sen varassa sinne suodattimen sisään. Mulla oli edellinen vaihtaja heittänyt sen torven sinne suodatinkoteloon ihan miten sattuu. Imutorvi oli irtonaisena suodattimen sisällä ja samalla rajoitti ilmansaantia aika rajusti. Heitin koko torven menemään ja käynti parani aikaslailla. Vielä tuntuu kylmällä koneella sellanen kuollut kohta kierroksilla n. 1500-2000rpm, pitäis kattoo kaasuläpän asentotunnistimen/kaasuläppäkotelon sisään jos siellä olis jotain häikkää...
Juu hommasin just tuon alfadiagin ja sillä pääsin tutkailee, ecun lämpötilaanturi näyttää ~10-15 astetta liikaa, mutta ei mahda olla suurta merkitystä sillä? lambdalla taas kestää melko kauon että alkaa reagoimaan, kone oli ~30 asteinen kun lädin ajamaan ja ehkä minuutti tai pari meni että rupesi antamaan käppyrää. Kuinkahan kuon tuossa kuuluisi mennä?
Kuinka nopeasti se käynti paranee? Ihan kylmällä koneella on lisärikastukset käytössä jolloin moottori ei ole lambdasäädöllä, joten on kyllä vaikea uskoa lambda vikaan. Jos kone lämpiää jo vähän mutta silti nykii, saatta vika olla lambdan lämmityksessä. Kannattaa mitata lambdan lämmitysvastuksen resistanssi. Sen ei pitäis kylmänä olla kuin muutama ohmi. Vois kyllä kuvitella et ECU tunnistaa vian lambdan lämmityspiirissä.
Tossa on varmaan vielä kapeakaista lambda joten voit mittaa sen lambdan antaman signaalinkin.
Tossa on varmaan vielä kapeakaista lambda joten voit mittaa sen lambdan antaman signaalinkin.
Muutamassa minuutissa tosiaan paranee käynti, tuossa viikonloppuna vähän mittiloin lambdaa ja lämmityksen vastus n. 10 ohmia. Lämmitykselle tulee sähkö pätkittäin, olikohan n. puolet ajasta pois ja puolet päällä. Jännite taisi tulla kokoajan ja maata pätki. Signaalista en saanut oikeen minkäänlaista aaltoa aikaiseksi, vähän kiireessä tuli kyllä mitattua, mutta muuten oli tasainen signaali ja kun kaasua painoi niin silloin muuttui. Mutta tuo Alfadiag näyttää kyllä ihan aaltona tuon.
Tuossapa käppyrä: http://www.nic.fi/~jarvay/projektit/alf ... appyra.bmp
Tuossapa käppyrä: http://www.nic.fi/~jarvay/projektit/alf ... appyra.bmp
Juu läppä on puhdas kyllä. Tuota lambdaa tuossa ihmettelin kun aikalailla meno normalisoituu kun lambdasta alkaa tulemaan tietoa, että onkohan tuo lämpenemisen hitaus ihan normaalia, kuinkahan kauon muilla kestää että alkaa tulemaan signaalia? Löysin jonkun vanhemman keskustelun aiheesta ja olivat pistäneet suoraan sähkön lambdan lämmitykseen kun virta on päällä, että onkohan tuosta mitään haittaa jos kokeilisi noin? Vai onko toi lambda vaa mennyt mykäksi? Saakos tuolla alfadiagilla muuten nollattua tuon ecun?
Juu lämmöt näkyy ihan oikein. Soittelin tuoonne paikallisella alfapajalle ja meinasivat että puolassa tai tulpanjohdossa vika. Talkastelin sitten nuo puolat ja johdot, muutamat johdot oli puolan päästä aika hapettuneet ja rappasin ne puhtaaksi, ja huomasin että jokaisessa puolassa on siinä alapuolella halkeimat, toisissa hieman isommat ja kummallakin puolen. Onkos muilla ollut samaa ongelmaa, ja voiko tosiaan vaikuttaa kylmällä koneella käyntiin?
- hagger16
- Viestit: 3071
- Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
- Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98 - Paikkakunta: Savonlinna
Tuohan on ominaisuus. Vanhassa ketjussa KJS toteaakin asiasta näin:mattijus kirjoitti:Ex 156 2.0 TS oli tukkoisen oloinen kylmänä, suurinpiirtein kilometrin ajon jälkeen tuntui nykäisy, jonka jälkeen auto piristyi selkeästi.
KJS kirjoitti:ECU pitää konetta kylmänä "säästöliekillä", jotta päästöt pysyy kurissa ja maailma pelastuu
Senza cuore saremmo solo macchine
Mulla alkoi eilen vilkkua motor control failure yhtäkkisesti, kuten aina. Tällä kertaa mukana tuli traktorimainen käynti. Kone täristää pirusti ja ei sillä meinaa oikein eteenpäinkään päästä. Huoltoaika olisi keskiviikkona vai ajanko suosiolla paalaamolle? Mittarissa on 250k ja remmi vaihdettiin noin vuosi ja 30k metriä sitten.
Uskaltaako tuolla vielä ajella töihin huomenna? Tänään menin, kun en pitänyt tota niin vakavana, mutta tätä palstaa kun lukee, se on vähän sama kun lääkäripalstoissa, notta kaikki taudinkuvat tuntuu sopivan..
Uskaltaako tuolla vielä ajella töihin huomenna? Tänään menin, kun en pitänyt tota niin vakavana, mutta tätä palstaa kun lukee, se on vähän sama kun lääkäripalstoissa, notta kaikki taudinkuvat tuntuu sopivan..

Ei perhana vaikutusta vaikka vaihdoin puolat... nyt viisaat päät yhteen. Ei joku haluaisi katsoa alfadiagista tai muuten, että kuin kauon pitäisi mennä että siitä lambdasta alkaa tulee signaalia, ja pitäisikö sen tyhjäkäynnilläkin tehä aaltoa, ei oikeen enää keksi mitään. Tulpanjohdot on vielä vaihtamatta, mutta hyvän näköset ainakin oli.
- beetta julia
- Viestit: 422
- Liittynyt: 13 Helmi 2009, 17:18
- Paikkakunta: Vaasa
sittenjarvay kirjoitti:Juu hommasin just tuon alfadiagin ja sillä pääsin tutkailee, ecun lämpötilaanturi näyttää ~10-15 astetta liikaa, mutta ei mahda olla suurta merkitystä sillä?
Juu lämmöt näkyy ihan oikein.
Onko se lämpötila nyt siis kunnossa?
Jos ecu luulee koneen olevan lämpösempi,
säätää kait pensaseoksen liian laihalle ja käy huonosti.
Kiireellä ei tule kuin kusipäisiä kakaroita.
Jumala loi ajan, muttei sanonut kiireestä mitään.
Jumala loi ajan, muttei sanonut kiireestä mitään.
Hep
Ootko Jarvay saanut auton toimimaan?
Itsellä samanlaisia ongelmia ollut, tässä ketjussa käynyt läpi: http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=5811
Vaihdettiin ilmi takuuseen ja tuntui että parani hetkeksi edes vähän. Mutta nyt taas palannut käyntihäiriöt kylmänä. Eli kun käynnistää niin käy röpöttäen ja epätasaisesti ja bensa haisee. Kun kone lämpenee niin ongelma häviää.
Itsellä samanlaisia ongelmia ollut, tässä ketjussa käynyt läpi: http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=5811
Vaihdettiin ilmi takuuseen ja tuntui että parani hetkeksi edes vähän. Mutta nyt taas palannut käyntihäiriöt kylmänä. Eli kun käynnistää niin käy röpöttäen ja epätasaisesti ja bensa haisee. Kun kone lämpenee niin ongelma häviää.
Juu ei oo löytynyt vikaa... alkanut jo asennoitumaan että on ominaisuus... lambadankin tuossa vaihoin vaa ei vaikutusta... Milläs ainella jukka on putsannut suuttimet? Oireet juurikin että kylmällä tuntuu kuin kävisi kolmella ja bensa haisee.. Joskus jos laittaa kylmänä käyntii ja jättää käymään nii pikkuhiljaa "tukehtuu" ja sammuu.
-
- Viestit: 318
- Liittynyt: 08 Huhti 2006, 08:09
- Car(s): Giulia gt Veloce
Giulia 1600 Super - Paikkakunta: Hollola
Taisi olla STP aine, markettitavaraa. Mulla oireeet oli nuo samat, kuin kolmella käyntiä. Aiemmin oli ollut lamdavika mutta sen korjauksenkin jälkeen tuo röpötys aika-ajoin toistui. Nyt on menty jo alkukesästä asti ilman mitään ongelmia joten lasken sen tuon puhdistuksen ansioksi ennen kuin muuta ilmaantuu 

Jep
Oishan se hienoa jos noin helpolla korjaantuis, mutta jotenkin vaan epäilen...
Mutta ilmottele Jarvay jos tepsii. Mulla ei vielä ainakaan noin pahat oireet ole että sammuilis oikeen. Kai seuraavaksi kokeilen ecu resettiä jos hetkeksi ees auttais...

-
- Viestit: 917
- Liittynyt: 11 Maalis 2003, 10:58
- Car(s): 159 2.0 JTDm SW -11, Giulietta 2.0 JTDm -12
- Paikkakunta: Tuusula
Mitenhän päin tuo toimii? Kovasti kyllä variaattorin solenoidiongelmalta kuulostaa, mutta en ole siitä tähän ketjuun kommentoinut kun ekassa viestissä lukee että "ajotuksensäätimen karakin liikui hyvin". Oletin siis että tuo tarkoitti tuota solenoidin venttiiliä vai miksikä sitä häkkyrää pitäisi kutsua. Minulla oli (ilmeisesti) ongelmana että tuo kara takkuili, puhdistuksen jälkeen auto on toiminut virheettömästi. Oireilua oli vain kylmänä, mutta lämpimänä huomasi ongelman läsnäolon kun polkaisi kierrokset tappiin ja antoi laskea. Tyhjäkäynnille asettuessa kierrokset soutivat muutaman kerran ennen tasaantumista.
Nyt pitäisi tietää tai arvata missä asennossa tuo solenoidi on jos virtapiiri on poikki. Tuo käsittääkseni toimii niin että se on tyhjäkäynnillä kiinni, ja kierrosten noustessa vajaaseen kahteen tonniin solenoidi avaa öljynkierron variaattorille, jolloin siinä menee ennakko päälle. Minulla se ei ilmeisesti sulkeutunut kunnolla, jolloin kierto oli päällä myös tyhjäkäynnillä, ja ennakot pielessä. Eli jäiskö tuo auki jos on piiri poikki, vai mitenkä?
Nyt pitäisi tietää tai arvata missä asennossa tuo solenoidi on jos virtapiiri on poikki. Tuo käsittääkseni toimii niin että se on tyhjäkäynnillä kiinni, ja kierrosten noustessa vajaaseen kahteen tonniin solenoidi avaa öljynkierron variaattorille, jolloin siinä menee ennakko päälle. Minulla se ei ilmeisesti sulkeutunut kunnolla, jolloin kierto oli päällä myös tyhjäkäynnillä, ja ennakot pielessä. Eli jäiskö tuo auki jos on piiri poikki, vai mitenkä?
Juu testailin tuota solenoidia: otin irti vein ulos pakkaseen ja annoin jäähtyä, ohmeja oli sillon 8.8. Laitoin virtaa ja melko jähmeästi liikkui. Lämmitin sen ja mittasin ohmit oli 9.8, ja liikkui huomattavasti paremmin. Semmonen homma vaan että maksaa tuo solenoidi teltassa 360e. Ajattelin omassa mielessä n 30e arvoiseksi: 

Mulla samankaltaiset ongelmat jatkuneet jo muutamanki kuukauden. Kylmänä nykii ja vikavalo syttyy herkästi. Äsken luin vikakoodit (kiitos hieno alfadiag) ja löyti kaks vikakoodia tällä kertaa.
P0300 eli sytytyskatkoksia joissain sylintereissä
P0301 Sytytyskatkoksia sylinterissä 1.
Tulpat on melkein uudet ja samalla putsailin kaikki liittimet yms. Pitää alkaa taas metsästämään jostain jotain vikapaikkoja. Kaippa tuo ajoituksen muunninki voi aiheuttaa em. koodin jos tyhjäkäynnillä moottori nykii eli seos syttyy normaalisti mutta venttiili on auki ja voima menee harakoille...enpä tiiä..
P0300 eli sytytyskatkoksia joissain sylintereissä
P0301 Sytytyskatkoksia sylinterissä 1.
Tulpat on melkein uudet ja samalla putsailin kaikki liittimet yms. Pitää alkaa taas metsästämään jostain jotain vikapaikkoja. Kaippa tuo ajoituksen muunninki voi aiheuttaa em. koodin jos tyhjäkäynnillä moottori nykii eli seos syttyy normaalisti mutta venttiili on auki ja voima menee harakoille...enpä tiiä..

Vika jatkuu...
Oiskohan jollain tuoreita ideoita ongelmaan?
Tänään meni jo pahaksi. Käynnistin alfan niin röpötti hyvän aikaa eikä edes kaasuttelu vaikuttanut. Töihin oli pakko lähteä ja koko matkan tökki todella pahasti ja sammuili valoihin. Tyhjäkäynti todella heikkoa ja pientä sahausta koko ajan. Edes moottorin lämmetessä ei siis nyt ongelma parane. Ilmi rikki? Kestihän se sen 4kk... Uskaltaako tolla autolla nyt edes ajaa?
Tänään meni jo pahaksi. Käynnistin alfan niin röpötti hyvän aikaa eikä edes kaasuttelu vaikuttanut. Töihin oli pakko lähteä ja koko matkan tökki todella pahasti ja sammuili valoihin. Tyhjäkäynti todella heikkoa ja pientä sahausta koko ajan. Edes moottorin lämmetessä ei siis nyt ongelma parane. Ilmi rikki? Kestihän se sen 4kk... Uskaltaako tolla autolla nyt edes ajaa?
Jep
Aikasemmin kun ongelmat ilmeni kylmänä ei vikakoodeja ollut. Nyt luulis olevan kyllä kun moottori noin huonosti käy...
Outoa että vika paheni nyt heti kun lämpötila nousi plussan puolelle. Tulpatkin on suht uudet.
Pakko kai uskaltaa töistä kotiin ajella ja heti huomenna varata aika korjaamolle ja ladata bussikortti...
Outoa että vika paheni nyt heti kun lämpötila nousi plussan puolelle. Tulpatkin on suht uudet.
Pakko kai uskaltaa töistä kotiin ajella ja heti huomenna varata aika korjaamolle ja ladata bussikortti...
Heh
Ajelin tossa kotiin ja aloin matkalla jo huomata että alfonso pörisee tavallista miehekkäämmin. Polvilleen loskaan ja vilkaisu auton alle ja heureka, takavaimentajassa mojova reikä! Heh enpäs tajunnut aikasemmin tollaista katella
Eli todennäköisesti kaikki oireet johtui nyt siitä? Enpä olisi uskonut että noin vahvasti vaikuttaa. Sammuilee, tyhjäkäynti aaltoilee ja kengurubensaa tankki täynnä.
Mutta kiitos vastauksista kuitenkin. Pönttö vaihtoon ja auto ajoon, saa nähdä onko muutosta...

Eli todennäköisesti kaikki oireet johtui nyt siitä? Enpä olisi uskonut että noin vahvasti vaikuttaa. Sammuilee, tyhjäkäynti aaltoilee ja kengurubensaa tankki täynnä.
Mutta kiitos vastauksista kuitenkin. Pönttö vaihtoon ja auto ajoon, saa nähdä onko muutosta...
Veikkaan samaa, voisi myös olla ihan vaan vettä tulpankoloissa?Maunu kirjoitti:Voisikos mahdollisesti olla tulpat tai joku puola rikki
Oliko niin ettei moottorin vikavalo pala? Jos oli niin sekin minusta vahvistaisi tätä teoriaa, koska näissä vanhemmissa ei tunnisteta sytytyskatkoksia (voipi korjata jos joku on eri mieltä)
Hep
Joo ei pala mitkään varoitusvalot. Kattelen tänään noi tulpankolot vielä jos vaikka saisi tuurilla alfonson kuntoon ihan oman käden kautta
Ja sen jälkeen metsästämään hyvää takapönttöä...
Hyvään saumaan muuten toi AKT:n lakko alkamassa eli bussikortin latailustakaan ei hirveesti apua ole

Ja sen jälkeen metsästämään hyvää takapönttöä...
Hyvään saumaan muuten toi AKT:n lakko alkamassa eli bussikortin latailustakaan ei hirveesti apua ole

- Zulak
- Viestit: 465
- Liittynyt: 15 Helmi 2006, 13:07
- Car(s): Katkolla oleva Alfisti, ei alfaa nyt
ex:t 156 JTS, 156 2.4JTD x2, 156 Selespeed x2, 75 TS, Spider 2.0TS - Paikkakunta: Savonlinna
Re: Hep
Löytyis takapönttöjä.. 2 orkkista käytettyä ja 1 uusi käyttämätön en muista kenen tekele, mutta jos kiinnostaa niin voin ottaa kuvan.Oiva kirjoitti:Joo ei pala mitkään varoitusvalot. Kattelen tänään noi tulpankolot vielä jos vaikka saisi tuurilla alfonson kuntoon ihan oman käden kautta![]()
Ja sen jälkeen metsästämään hyvää takapönttöä...
Hyvään saumaan muuten toi AKT:n lakko alkamassa eli bussikortin latailustakaan ei hirveesti apua ole
Jepjep
Tulpankolot oli ihan yhtä siistit kun aina ennenkin, eli yhdessä kolossa nyt on reunoissa vähän jotain vanhaa ruostetta mutta ennenkin toiminut ihan ok.
Eli vika ei koloissa sitten ole...
Auto oikestaan tökki ajossa pahiten tasakaasulla. Eli kiihdytettäessä ei töki tai kun päästää kaasupolkimesta. Ja tyhjäkäynti heijaa.
Huomasin että moottorin suojamuovin alta (ehkä yläreunasta) kuuluu moottorin käydessä sellainen jatkuva, tasainen "rapiseva" ääni. Narina mutta tasainen. En muista ennen huomanneeni tollaista?
Zulak: Ihan kiinnostunut oisin siitä uudesta ainakin, ilmoittele tosiaan jos on tarjota parempaa infoa merkistä, mallista, hinnasta tms?
Eli vika ei koloissa sitten ole...
Auto oikestaan tökki ajossa pahiten tasakaasulla. Eli kiihdytettäessä ei töki tai kun päästää kaasupolkimesta. Ja tyhjäkäynti heijaa.
Huomasin että moottorin suojamuovin alta (ehkä yläreunasta) kuuluu moottorin käydessä sellainen jatkuva, tasainen "rapiseva" ääni. Narina mutta tasainen. En muista ennen huomanneeni tollaista?
Zulak: Ihan kiinnostunut oisin siitä uudesta ainakin, ilmoittele tosiaan jos on tarjota parempaa infoa merkistä, mallista, hinnasta tms?