159 Ti 1750
Valvoja: Moderators
- Kirkinen
- Viestit: 1026
- Liittynyt: 08 Heinä 2003, 18:08
- Paikkakunta: Ruotsinpyhtää/Loviisa/Keilaniemi
159 Ti 1750
Onko kukaan käynyt ajamassa? Tappaako korin paino fiilarit?
ex Alfa 147 2.0 -01 (02-15)
ex Alfa 156 V6 -99 (07-10)
ex Alfa 159 Q4 3.2 -06 (10-17)
S212 350 CDI
ex Alfa 156 V6 -99 (07-10)
ex Alfa 159 Q4 3.2 -06 (10-17)
S212 350 CDI
kevennys oli se 45 kiloa plus mahdollisesti kevyempi moottori ja nelivedon paino
http://www.italiaspeed.com/2008/cars/al ... /1902.html
http://www.italiaspeed.com/2008/cars/al ... /1902.html
- Vittorio Jano
- Moderator
- Viestit: 9645
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
- Car(s): Mégane+Mii=265hv
- Paikkakunta: 13100
- juhala
- Viestit: 685
- Liittynyt: 11 Kesä 2006, 08:40
- Car(s): Alfa 159 SW 1.9 JTDm 2010
Alfa 156 2.5 1998
Fiat Abarth 500 Essesse
Giulietta 1.4. T-jet 2010 - Paikkakunta: Espoo
Ajoin kanssa lyhyen lenkin Autokeskuksen punaisella SW:llä.Kirkinen kirjoitti:Auto Bildissä hehkuttivat kovasti - tosin siitä puuttuu edelleen se Giuliettan 35 hv![]()
Oliko koneessa sitä jotain vai oliko perus liukuhihnatavara?
Kone vetää hyvin alhaaltakin ja kuljetti omiin tarpeisiin vallan riittävästi. Kuitenkaan tuntumassa ja eritoten äänimaailmassa ei ollut sellaista sykettä joka olisi aiheuttanut aivan sanoinkuvaamattoman omistamisen tarpeen.
Toisaalta itselle tähän kohtaan ihan liian kallis ja ahdas farmariksi joten happamia jne...
(Stilo vaihtunee lähiaikoina diesel Cromaan. Taidan olla jo paluumatkalla, peräseinä häämöttää....) .
Alfan virkaa meillä hoitaa tuo 147 jatkossakin, on siihen hommaan oikein hyvä!
No niin, kokeiltu on.
Ihan hyvä peli, omaan verratuna hiljainen, alla Nokialaiset kitkat - omassa Misukan kitkat.
Sutii helposti lähdettäessä ja kiihdyttäessäkin, vaihtoehtoisesti tuntuu nyykähtävän.
Turbo viheltää mukavasti ja vaihteita saa nykiä nopeassa tahdissa.
Ohituskiihtyvyys ei tunnu kovin paljon kummemmalta kuin 2.2:ssa.
Vaihteita voi jättää väliin, kuten on nytkin omallani tapana tehdä.
Välityksissä lienee eroa, koska kiertää noin 500 - 1000 kierrosta vähemmän kutosella kuin omani 100 - 120 nopeudessa.
Myyjä kehui autoa paremmaksi ajettavaksi kuin BMW 300 sarja. Joskus myyjätkin voi olla oikeassa.
Vois herättää omistamishaluja, mutta en keksi mitään hyvää syytä vaihtaa omaa 159 2.2:sta uuteen 1750 Tbi:hin - kerrankin näin.
Penkki tuntui omituiselta, ei laskenut tarpeeksi alas, kuten omassani ja joku ihme möykky istumalihasten, mun tapauksessa luitten alla.
Eikä ollut Boseja ja ilmastointi oli outo. En saanut automoodia päälle ilman ilmastointia, kuten omassani toimii.
Remminvaihtoväli 120.000 tai 4 vuotta.
No, jos et jo omista 159:ä niin sitten ei kannata mennä kokeilemaan - saattaa tulla tilattua.
Auto oli aika lailla pakasta revästy, kilometrejä 250 takana.
Ihan hyvä peli, omaan verratuna hiljainen, alla Nokialaiset kitkat - omassa Misukan kitkat.
Sutii helposti lähdettäessä ja kiihdyttäessäkin, vaihtoehtoisesti tuntuu nyykähtävän.
Turbo viheltää mukavasti ja vaihteita saa nykiä nopeassa tahdissa.
Ohituskiihtyvyys ei tunnu kovin paljon kummemmalta kuin 2.2:ssa.
Vaihteita voi jättää väliin, kuten on nytkin omallani tapana tehdä.
Välityksissä lienee eroa, koska kiertää noin 500 - 1000 kierrosta vähemmän kutosella kuin omani 100 - 120 nopeudessa.
Myyjä kehui autoa paremmaksi ajettavaksi kuin BMW 300 sarja. Joskus myyjätkin voi olla oikeassa.
Vois herättää omistamishaluja, mutta en keksi mitään hyvää syytä vaihtaa omaa 159 2.2:sta uuteen 1750 Tbi:hin - kerrankin näin.
Penkki tuntui omituiselta, ei laskenut tarpeeksi alas, kuten omassani ja joku ihme möykky istumalihasten, mun tapauksessa luitten alla.
Eikä ollut Boseja ja ilmastointi oli outo. En saanut automoodia päälle ilman ilmastointia, kuten omassani toimii.
Remminvaihtoväli 120.000 tai 4 vuotta.
No, jos et jo omista 159:ä niin sitten ei kannata mennä kokeilemaan - saattaa tulla tilattua.
Auto oli aika lailla pakasta revästy, kilometrejä 250 takana.
Laku
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6
- ragazza
- Viestit: 296
- Liittynyt: 24 Heinä 2009, 21:06
- Car(s): Stelvio 2.0 280hp '19, 159 2.4 JTDm '06, 147 2.0 T.S. '08
- Paikkakunta: Seinäjoki/Tampere
Tuo on totta, huomasin ihan saman. Ajattelin, että omassa päässä on jotain vikaa, kun tuntui niin oudolta. Ihan kuin olisi istunut jollakin korokkeella, kun omassa istuu hyvinkin alhaalla. Säätökään ei auttanut.Laku kirjoitti: Penkki tuntui omituiselta, ei laskenut tarpeeksi alas, kuten omassani ja joku ihme möykky istumalihasten, mun tapauksessa luitten alla.
- Kirkinen
- Viestit: 1026
- Liittynyt: 08 Heinä 2003, 18:08
- Paikkakunta: Ruotsinpyhtää/Loviisa/Keilaniemi
Täytyy käydä 1.4. Salvalla potkimassa kumeja
Taisi olla muitakin Alfisteja tulossa
e.d.i.t ja vituiksi meni - ei kuulemma autoja vielä silloin

e.d.i.t ja vituiksi meni - ei kuulemma autoja vielä silloin

Viimeksi muokannut Kirkinen, 29 Maalis 2010, 17:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
ex Alfa 147 2.0 -01 (02-15)
ex Alfa 156 V6 -99 (07-10)
ex Alfa 159 Q4 3.2 -06 (10-17)
S212 350 CDI
ex Alfa 156 V6 -99 (07-10)
ex Alfa 159 Q4 3.2 -06 (10-17)
S212 350 CDI
ragazza kirjoitti:Tuo on totta, huomasin ihan saman. Ajattelin, että omassa päässä on jotain vikaa, kun tuntui niin oudolta. Ihan kuin olisi istunut jollakin korokkeella, kun omassa istuu hyvinkin alhaalla. Säätökään ei auttanut.Laku kirjoitti: Penkki tuntui omituiselta, ei laskenut tarpeeksi alas, kuten omassani ja joku ihme möykky istumalihasten, mun tapauksessa luitten alla.
Tästä on ennekin ollut puhetta, mutta vastausta en muista: Kuinka pitkiä te oikein olette? Ottaako pää kattoon vai miksi se penkki pitäisi saada niin kovin alas? Polkimien liikerata menee oudoksi ja reisituki häviää, kun jakkara lasketaan lattian pintaan. Ja olisihan sieltä autosta kiva jotain nähdäkin?
Autokuvalehdessä valittelivat vaihteistoa. Onkohan sama kuorma-auton laatikko kuin 2,4-dieselissä? Ymmärrän kyllä kritiikin, jos on.Kirkinen kirjoitti:Auto Bildissä hehkuttivat kovasti - tosin siitä puuttuu edelleen se Giuliettan 35 hv![]()
Oliko koneessa sitä jotain vai oliko perus liukuhihnatavara?
Lisäksi kaipasivat tasauspyörästön lukkoa. Eikö tuossa olekaan sitä Q2:ta vai eikö siitä olekaan mihinkään?
Miksi muuten joka paikassa kirjoitetaan, että 1750 Tbo on alfan uusi 1,8-litrainen, joka tekee nimellään kunniaa takavuosien 1750-malleille... jne...
Siis kirjoitetaan, kuin kyseessä olisi oikeasti 1,8-litrainen, joka vain on nimetty 1,75-litraiseksi. Vaikka sehän on ihan aidosti 1,75-litrainen ja jos halutaan pyöristää yhteen desimaaliin, niin kyseessä on 1,7-litrainen (kuten 156:kin pienin moottori oikeasti oli - lieneekö sama lohko?)
Mä oon 180.ragazza kirjoitti:
Laku kirjoitti:
Penkki tuntui omituiselta, ei laskenut tarpeeksi alas, kuten omassani ja joku ihme möykky istumalihasten, mun tapauksessa luitten alla.
Tuo on totta, huomasin ihan saman. Ajattelin, että omassa päässä on jotain vikaa, kun tuntui niin oudolta. Ihan kuin olisi istunut jollakin korokkeella, kun omassa istuu hyvinkin alhaalla. Säätökään ei auttanut.
Tästä on ennekin ollut puhetta, mutta vastausta en muista: Kuinka pitkiä te oikein olette? Ottaako pää kattoon vai miksi se penkki pitäisi saada niin kovin alas? Polkimien liikerata menee oudoksi ja reisituki häviää, kun jakkara lasketaan lattian pintaan. Ja olisihan sieltä autosta kiva jotain nähdäkin?
Omassani reisitukea löytyy paremmin kuin oikeastaan missään muussa ajamassani ja itse sitä myös aina muista autoista kaipailen. 147:n kaksiovisen penkki on erinomainen kuten mun 159:n.
Itseasiassa istun edelleen niin korkealla, että kyynärnoja jää liian alas, eli roikutan kättäni epämukavasti ikkunan reunalla - paha tapani periytyy jo nuoruusvuosilta.
Ratti on melkein ulosvedettynä, mutta korkeus keskivaiheilla.
Penkin etureuna hiukan tuntuu reidessä kytkintä painaessa, muuten tuki ja jakkara on parhaita kokeilemiani. No sivutuki tietty puuttuu, mutta en harrasta rata-autoilua.
156:n ja 4-ovisen 147:n jakkaroista en ihmeemmin lämminnyt.
Nyt tän uutukaisen 159:n jakkara vaikuttaa liki edellämainituilta.
Laku
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6
^ Etusäätö tekee asennosta kohtuullisen, pakollinen varuste.
Penkki ei kuitenkaan minustakaan laske riittävän alas. Vaiva on vielä pahempi matalassa Brerassa/Spiderissä, jossa pitää kuikuilla tuulilasin yläreunan alta. Ymmärsin, että tälle olisi tehtykin jotain tuoreemmissa malleissa, joissa penkkiä on muutettu. Mielestäni 1750TBi ei ollut niin paha kuin -08 2.4JTDm.
Meinaankin ensimmäiseksi tutkia kuskinpenkin takakiinnikkeet ja poistaa mahdolliset välipalat välittömästi.
Penkki ei kuitenkaan minustakaan laske riittävän alas. Vaiva on vielä pahempi matalassa Brerassa/Spiderissä, jossa pitää kuikuilla tuulilasin yläreunan alta. Ymmärsin, että tälle olisi tehtykin jotain tuoreemmissa malleissa, joissa penkkiä on muutettu. Mielestäni 1750TBi ei ollut niin paha kuin -08 2.4JTDm.
Meinaankin ensimmäiseksi tutkia kuskinpenkin takakiinnikkeet ja poistaa mahdolliset välipalat välittömästi.
Viimeksi muokannut alfista, 30 Maalis 2010, 21:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Haha. Mulla on kanssa maneeri laittaa penkki aina niin alas kuin mahdollista, varmaan vain paha tapa, mutta jotenkin tuntuu, että sitä parempi, mitä lähempänä perse on tienpintaaJönsson kirjoitti:Ottaako pää kattoon vai miksi se penkki pitäisi saada niin kovin alas? Polkimien liikerata menee oudoksi ja reisituki häviää, kun jakkara lasketaan lattian pintaan. Ja olisihan sieltä autosta kiva jotain nähdäkin?



- Matti_S
- Viestit: 595
- Liittynyt: 13 Touko 2008, 16:15
- Car(s): Alla: BMW 116d E87 '11
Exät:
Mini Cooper D Countryman aka Ilsa '11
Alfa Romeo 159 SW aka Mariia '08
Pärtsätin: Triumph Thruxton '06 - Paikkakunta: Oulu
Oma checklist on:
1. Penkki kyynärpäätukien kans oikealle tasolle (matka-ajoa kuintenniin tuolla ajetaan).
2. Etäisyys polkimiin oikein.
3. Ratin korkeus & etäisyys soppeliksi suhteessa matka-asentoon.
4. Kallistus penkissä.
5. Kallistuskulma selässä ja ristiseläntuki
6. Palaa kohtaan 4 jos tarttee hienosäätää.
1. Penkki kyynärpäätukien kans oikealle tasolle (matka-ajoa kuintenniin tuolla ajetaan).
2. Etäisyys polkimiin oikein.
3. Ratin korkeus & etäisyys soppeliksi suhteessa matka-asentoon.
4. Kallistus penkissä.
5. Kallistuskulma selässä ja ristiseläntuki
6. Palaa kohtaan 4 jos tarttee hienosäätää.
-Matti-
Breran penkkeihin on tehty kuopat...
oli väärä kuva... takapenkistä , olisitte maininneet 


- Liitteet
-
- Brera penkki.JPG
- Vuosimallista 2009 Brera / Spider penkki on tällainen. Mallin lisänimike muistaakseni Serie 2 ?
- (58.24 KiB) Tiedosto ladattu 12310 kertaa
Viimeksi muokannut alfista, 31 Maalis 2010, 09:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Alfissimo
- Viestit: 8307
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Missä vaiheessa tuosta 159:n penkistä on pudonnut pois etu- ja takareunan säädö...vai onko ollutkaan, voinko muistaa niin pahasti pieleen?
Vanhoilla vivuilla sain kuitenkin oman asentoni kohdilleen, kun perseen sai pudotettua alas ja sen mukaan säädettyä etureunaa. Tässä uudemmassa tuolissa pää jää lasien yläpuolelle penkin ollessa alimmassa asennossaan, eikä muutenkaan saanut asentoa tukevasti. Tuntui, kuin olisi istunut tuolin päällä, eikä itse tuolissa.
Pelkästään yllämainitut syyt sulkevat uudemmat 159:it pois mahdolliselta autonvaihtolistalta, ellei penkeistä ole useampaa versiota.
Vanhoilla vivuilla sain kuitenkin oman asentoni kohdilleen, kun perseen sai pudotettua alas ja sen mukaan säädettyä etureunaa. Tässä uudemmassa tuolissa pää jää lasien yläpuolelle penkin ollessa alimmassa asennossaan, eikä muutenkaan saanut asentoa tukevasti. Tuntui, kuin olisi istunut tuolin päällä, eikä itse tuolissa.
Pituuttahan minullakaan ei ole 178cm enempää, olen kuitenkin mallia pitkäselkäinen, jolloin istuessa pää on korkeammalla, kuin standardi 190 senttisellä. Tästä syystä penkki pitää saada alas ja sen jälkeen vasta hakea muita säätöjä. Muuten tykkään istua ryhdikkäästi, että kädet ylettyy kunnolla rattiin ja hartiat lepää selkänojassa, tämäkään ei todellakaan toteudu kaikissa autoissa.Jönsson kirjoitti:Kuinka pitkiä te oikein olette? Ottaako pää kattoon vai miksi se penkki pitäisi saada niin kovin alas?
Pelkästään yllämainitut syyt sulkevat uudemmat 159:it pois mahdolliselta autonvaihtolistalta, ellei penkeistä ole useampaa versiota.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
- ragazza
- Viestit: 296
- Liittynyt: 24 Heinä 2009, 21:06
- Car(s): Stelvio 2.0 280hp '19, 159 2.4 JTDm '06, 147 2.0 T.S. '08
- Paikkakunta: Seinäjoki/Tampere
Pää ei todella ota kattoon, olen 165cm pitkä. Siltikin penkki tuntui oudon korkealta, omaan alfaan verrattuna. Tosiaan penkkiä ei enää saanut alemmas.Jönsson kirjoitti: Tästä on ennekin ollut puhetta, mutta vastausta en muista: Kuinka pitkiä te oikein olette? Ottaako pää kattoon vai miksi se penkki pitäisi saada niin kovin alas?
-
- Viestit: 35
- Liittynyt: 08 Elo 2007, 17:46
- Car(s): 159 JTDm
ex 156 V6
ex 156 TS
Jönsson kirjoitti: Tästä on ennekin ollut puhetta, mutta vastausta en muista: Kuinka pitkiä te oikein olette? Ottaako pää kattoon vai miksi se penkki pitäisi saada niin kovin alas? Polkimien liikerata menee oudoksi ja reisituki häviää, kun jakkara lasketaan lattian pintaan. Ja olisihan sieltä autosta kiva jotain nähdäkin?
Korkealla istuessa tulee semmonen pakettiauto/tilamöhkö-fiilis, jota ei kaipaa Alfalla ajaessa.
Oli lähellä meilläkin, mutta vaihdoimme viimein 156sta 159iin, jossa oli erilliset säädöt etu- ja takareunalle. Penkki on kummallisen korkealla, mutta juuri ja juuri säädettävissä etureunaa nostamalla sopivaksi. Siitä huolimatta aion tutkia onko penkkiä mahdollista laskea. Yleensä jalkojen alla on säätöpaloja, jotka aion tarkistaa.Alfissimo kirjoitti:Pelkästään yllämainitut syyt sulkevat uudemmat 159:it pois mahdolliselta autonvaihtolistalta, ellei penkeistä ole useampaa versiota.
Minusta todella hölmö töppäys tämä koko penkin korkeus. Penkki on selvästi korkeammalla kuin pitäisi. Vaikuttaisiko se, että 159:n lattia on erikoisen muotoinen, jos olette huomanneet. Etujalkatila viettää eteenpäin, eli lattia nousee penkkiä kohden niin kuin joissakin jenkkiautoissa (GM alusta

159ssä tämä juuri ja juuri menettelee, mutta matalampaan Breraan ja Spideriin ei enää mahtunut. Pää ottaa kattoon.
- Kirkinen
- Viestit: 1026
- Liittynyt: 08 Heinä 2003, 18:08
- Paikkakunta: Ruotsinpyhtää/Loviisa/Keilaniemi
Ihan asiaa, mutta palataan takaisin tekniikkaan
PS. iten en muuten tykkää maata ja istua lattialla kuten bemareissa

PS. iten en muuten tykkää maata ja istua lattialla kuten bemareissa

Viimeksi muokannut Kirkinen, 31 Maalis 2010, 10:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
ex Alfa 147 2.0 -01 (02-15)
ex Alfa 156 V6 -99 (07-10)
ex Alfa 159 Q4 3.2 -06 (10-17)
S212 350 CDI
ex Alfa 156 V6 -99 (07-10)
ex Alfa 159 Q4 3.2 -06 (10-17)
S212 350 CDI
Eli "urheilullisen" ajoasennon (á la lippisteinicivic) tavoittelemisesta on kyse. Selkänoja vielä takakenoon... Hetken jo ehdin vaipua epätoivoon. Eikö tule yhtään rehellistä vastausta.Croce Serpente kirjoitti:Jönsson kirjoitti: Tästä on ennekin ollut puhetta, mutta vastausta en muista: Kuinka pitkiä te oikein olette? Ottaako pää kattoon vai miksi se penkki pitäisi saada niin kovin alas? Polkimien liikerata menee oudoksi ja reisituki häviää, kun jakkara lasketaan lattian pintaan. Ja olisihan sieltä autosta kiva jotain nähdäkin?
Korkealla istuessa tulee semmonen pakettiauto/tilamöhkö-fiilis, jota ei kaipaa Alfalla ajaessa.
Palataan vain. Uudistan kolme kysymystäni liittyen Autokuvalehden 159-koeajoon:'Kirkinen kirjoitti:Ihan asiaa, mutta palataan takaisin tekniikaan:
1: Valittelivat vaihteistoa. Onko tietoa, onko 175 Turbossa sama hidas ja jäykkä kuorma-auton laatikko kuin 2,4-dieselissä?
2. Kirjoittivat, että 159 Turbo kaipaisi tasauspyörästön lukkoa. Eikö tuossa olekaan sitä Q2:ta vai eikö Q2:sta vain ole mihinkään?
3. Onko käsitystä, miksi joka paikassa kirjoitetaan, että 1750 Tbo on alfan uusi 1,8-litrainen, joka tekee nimellään kunniaa takavuosien 1750-malleille... jne...
Siis kirjoitetaan, kuin kyseessä olisi oikeasti 1,8-litrainen, joka vain on nimetty 1,75-litraiseksi. Vaikka sehän on ihan aidosti 1,75-litrainen ja jos halutaan pyöristää yhteen desimaaliin, niin kyseessä on 1,7-litrainen (kuten 156:kin pienin moottori oikeasti oli)
Sori
Kävin koeajamassa 1750TBi:n Seinäjoella Käyttöauton avajaisissa. Olisi ollut varma valinta, mutta hinta näyttää olevan toimitettuna korkea. Ainakin ensimmäiset vähän ajetut on tyyriitä.
Kone veti Alfamaisesti laajalla vetoalueella ja tietenkin Turbon vääntö tuntui diiselimäisenä vetona. Ehkä luonne oli liiankin vääntävä Alfaksi, yläpään iloinen alue puuttui. Koneen yläkierrosalue oli muutenkin pettymys. JTSään verrattuna punainen alue on matalammalla ja veto loppui jo ennen punaista taas kuin diiselissä. Hyvinhän se tietenkin kulki, eteettömästi.
Painon keventymistä en tuntenut. Auto on 156n jälkeen älytömän raskas metallikasa joka tapauksessa.
Vaihteisto sujuvampi kuin 2.4 JTDssä

Kävin koeajamassa 1750TBi:n Seinäjoella Käyttöauton avajaisissa. Olisi ollut varma valinta, mutta hinta näyttää olevan toimitettuna korkea. Ainakin ensimmäiset vähän ajetut on tyyriitä.
Kone veti Alfamaisesti laajalla vetoalueella ja tietenkin Turbon vääntö tuntui diiselimäisenä vetona. Ehkä luonne oli liiankin vääntävä Alfaksi, yläpään iloinen alue puuttui. Koneen yläkierrosalue oli muutenkin pettymys. JTSään verrattuna punainen alue on matalammalla ja veto loppui jo ennen punaista taas kuin diiselissä. Hyvinhän se tietenkin kulki, eteettömästi.
Painon keventymistä en tuntenut. Auto on 156n jälkeen älytömän raskas metallikasa joka tapauksessa.
Vaihteisto sujuvampi kuin 2.4 JTDssä
1. Vaihteistosta en tiedä, mutta hiukan raskashan tuo on ja ynnättynä pitkään kytkimen liikkeeseen, aika hankala yhdistelmä kaupunkiajossa varsinkin.Jönsson kirjoitti:Palataan vain. Uudistan kolme kysymystäni liittyen Autokuvalehden 159-koeajoon:'Kirkinen kirjoitti:Ihan asiaa, mutta palataan takaisin tekniikaan:
1: Valittelivat vaihteistoa. Onko tietoa, onko 175 Turbossa sama hidas ja jäykkä kuorma-auton laatikko kuin 2,4-dieselissä?
2. Kirjoittivat, että 159 Turbo kaipaisi tasauspyörästön lukkoa. Eikö tuossa olekaan sitä Q2:ta vai eikö Q2:sta vain ole mihinkään?
3. Onko käsitystä, miksi joka paikassa kirjoitetaan, että 1750 Tbo on alfan uusi 1,8-litrainen, joka tekee nimellään kunniaa takavuosien 1750-malleille... jne...
Siis kirjoitetaan, kuin kyseessä olisi oikeasti 1,8-litrainen, joka vain on nimetty 1,75-litraiseksi. Vaikka sehän on ihan aidosti 1,75-litrainen ja jos halutaan pyöristää yhteen desimaaliin, niin kyseessä on 1,7-litrainen (kuten 156:kin pienin moottori oikeasti oli)
2. Onhan siinä sähköinen Q2, mutta ei se ole sama asia kuin oikea lukko. Kohtuuhyvinhän tuo silti toimii, myös omassa 1,9 JTDm Q-tronicissani.
3. Kai tuo nyt on yksi lysti onko kone 1,75 vai 1,8 vai 1,7. Hieno kone se on, ja mielestäni potkua paaaaljon enemmän kuin 2,2:ssa. Joku voi toki kaivata koneeseen enemmän kierrosherkkyyttä, mutta ne ajat taitavat olla mennyttä.
Penkki on tosiaan kumman korkea. Oma auto on -08 ja siitä löytyy istuinosan kallistuksen (etureunan?) säätö. Parempi istuma-asento, mutta toisaalta muutenkin voi säätää etäisyyttä sopivammaksi, kun ei tartte kytkinpolkimesta piitata. Manuaalissahan joutuu etäisyyden polkimiin säätämään sen mukaan, että ulottuu painamaan kytkimen pohjaan.
Toivottavasti näkisimme vielä korkealle kiertäviä koneita! Vielä yksi kritiikki 1750 koneelle: Äänet eivät ole sellaiset kuin Alfaan toivoisi. Esim 159 2.2 ääni on huomattavasti hienostuneempi. Turbokone käy karkeammin.TTi kirjoitti:3. Kai tuo nyt on yksi lysti onko kone 1,75 vai 1,8 vai 1,7. Hieno kone se on, ja mielestäni potkua paaaaljon enemmän kuin 2,2:ssa. Joku voi toki kaivata koneeseen enemmän kierrosherkkyyttä, mutta ne ajat taitavat olla mennyttä.
Tuli hankittua toukokuussa 1750 TBi + Pack Sport 2 (eka Alfani btw) ja toistaiseksi tyytyväinen valintaan. Paljon hyvää mutta toki jotain parannettavaakin.
Aloitetaan siis huonosta:
Moottoriäänet ihan p*rseestä, kuulostaa lähinnä sähkömoottorilla varustetulta jogurttipurkilta. Korkeammilla kierroksilla turbon vinkuna kuuluu kylläkin ihan kivasti, mutta minkäänlaista murinaa on turha odottaa (ei kellään olis vinkkejä äänien parantamiseksi, ei viittis pakoputkiin reikiäkään porata
)
Moottori ei toimi kovinkaan hyvin (=ei ollenkaan) alle 1500 kierroksen. Eli jos erehdyt lähtemään valoista pintakaasulla, niin voit olla varma että takana tuleva Nissan Sunny 1,2 dieselin kasikymppinen kuski tööttää ja viskoo rannetta vihaisesti.
No jotain hyvääkin onneksi on ja aika paljon:
Moottori on hiton hyvä, siis siitä 1500 kierroksesta lähtien: vääntöä piisaa ja tehot riittää ainakin toistaiseksi. Kulutus on kyllä pikkasen kova, mulla kuluttanut ajotavasta riippumatta pari litraa satasella enemmän kuin mitä tehdas lupaa.
Ajettavuudeltaa loistava, tarkka ohjaus, hyvä tuntuma tiehen, menee mutkissa kuin unelma (tosin ei ole tullut vielä superautoja ajettua) jne. jne. Ei oikeastaan yhtään pahaa sanottavaa, mitä nyt mutkateillä toivoisi enemmän sivutukea penkkiin. Tätä kyllä saa jos ottaa lisävarusteena vaikka Pack Ti:n...
Ajoasento ainakin itselle hyvä (pituutta 192 cm) eikä selkä puudu pidemmässäkään ajossa. Pää ei osu kattoon ja tilaakin jää 10 cm. Pitkään kytkimeenkin tottuu parin tuhannen kilometrin jälkeen.
Kokonaisuudessaan mielestäni hyvä enkä vaihtaisi muuhun saman hintaluokan autoon.
Aloitetaan siis huonosta:
Moottoriäänet ihan p*rseestä, kuulostaa lähinnä sähkömoottorilla varustetulta jogurttipurkilta. Korkeammilla kierroksilla turbon vinkuna kuuluu kylläkin ihan kivasti, mutta minkäänlaista murinaa on turha odottaa (ei kellään olis vinkkejä äänien parantamiseksi, ei viittis pakoputkiin reikiäkään porata

Moottori ei toimi kovinkaan hyvin (=ei ollenkaan) alle 1500 kierroksen. Eli jos erehdyt lähtemään valoista pintakaasulla, niin voit olla varma että takana tuleva Nissan Sunny 1,2 dieselin kasikymppinen kuski tööttää ja viskoo rannetta vihaisesti.
No jotain hyvääkin onneksi on ja aika paljon:
Moottori on hiton hyvä, siis siitä 1500 kierroksesta lähtien: vääntöä piisaa ja tehot riittää ainakin toistaiseksi. Kulutus on kyllä pikkasen kova, mulla kuluttanut ajotavasta riippumatta pari litraa satasella enemmän kuin mitä tehdas lupaa.
Ajettavuudeltaa loistava, tarkka ohjaus, hyvä tuntuma tiehen, menee mutkissa kuin unelma (tosin ei ole tullut vielä superautoja ajettua) jne. jne. Ei oikeastaan yhtään pahaa sanottavaa, mitä nyt mutkateillä toivoisi enemmän sivutukea penkkiin. Tätä kyllä saa jos ottaa lisävarusteena vaikka Pack Ti:n...
Ajoasento ainakin itselle hyvä (pituutta 192 cm) eikä selkä puudu pidemmässäkään ajossa. Pää ei osu kattoon ja tilaakin jää 10 cm. Pitkään kytkimeenkin tottuu parin tuhannen kilometrin jälkeen.
Kokonaisuudessaan mielestäni hyvä enkä vaihtaisi muuhun saman hintaluokan autoon.
- il_dottore
- Viestit: 100
- Liittynyt: 03 Loka 2005, 22:49
- Car(s): Maserati GranTurismo 4.2 ('07)
Alfa-Romeo 159 SW 1.9 JTS ('06)
ex-156 SW ('04) - Paikkakunta: Espoo
Oma muistikuva vanhan mallin omamassoista on kyllä ihan muuta. Rek.otetta en jaksanut autosta hakea, mutta mm. AKE:n v. 2008 kulutus- ja päästötietokirjan mukaan 159 1.9 JTS omassa on 1555 kg ja SW on vielä 50 kg painavampi eli 1605 kg.juuuso kirjoitti:Sen verran noista painoista, että valmistaja ilmoittaa seuraavaa (DIN):
1750 TBi, 1430 kg
2.4 JTDm, 1630 kg (etuveto)
ja vertailun vuoksi nuo vanhat bensakoneet:
1.9 JTS, 1480 kg
2.2 JTS, 1490 kg
eli jos bensaan vertaa, niin ei tuota nyt niin mahdottomasti ole kevennetty.
Eli kyllä tuo 1430 kg on aika hyvä pudotus.
Maserati GranTurismo ('07)
Alfa-Romeo 159 STW 1.9 JTS ('06)
ex-156 SW ('04)
Alfa-Romeo 159 STW 1.9 JTS ('06)
ex-156 SW ('04)
Koeajoin samana päivänä 1750 tbo Ti:n ja 2,0 Jtd:n (vision pack). Koska saavuin ja poistuinkin paikalta 2,4 Jtd:llä, syntyi asioista kattavahko käsitys, joka kuitenkin on vain omani.Jurin kirjoitti:Onko joku koeajellut nimenomaan Ti-mallisen version? Kiinnostaisi tietää onko jäykempi&matalampi alusta ja 19" Ti-alut ihan toivoton yhdistelmä suomen teille.
1750 turbo ti on melkoinen paketti. Voimaa on joka vaihteella tolkuttomasti ilman viivettä ja potkua. Tietysti pieni moottori ja kevyet massat johtaa sihen, että se kytkintä nostaessa on vähän altis nyykähtämään. Tätä ei turbokaan voi korjata. Pieni miinus oli moottorin dieselmäinen ylärekisteri, josta loppukiekaisu jäi puuttumaan. Ti:n alusta renkaineen on meluisampi kuin 2,0 Jtd (225-17) tai omani (235/55-18).
Tbo Ti on mutkissa aivan uskomaton. Paljon voimaa, oikeasti urheilullinen alusta, kuppipenkit, tahmeat tassut ja Q2 saivat oman koslani tuntumaan vanhalta amerikanraudalta. Mutta, kun aloin miettiä, millainen tämä auto olisi ajaa Helsingistä Tampereelle ja takaisin tai Lahdesta Kuopioon tai päivittäin 100 km töihin ja toiset takaisin...
Ohjaus on tarkka, mutta neuroottisen herkkä. Pienikin liike poikkeuttaa auton halutulta linjalta. Istuimet ovat turhan kovat arkiajoon ja niissä on hankala "elää". Jousitus tuo pienimmätkin tärskähdykset hanuriin ja kaasupolkimen ajattelukin saa nopeuden vaeltamaan +/- 20 km/h.
Totesin, että tämä ei ole minun juttuni. Haluan käyttöautoni olevan leppoisampaa matkaseuraa.
2,0 Jtd on moottorin, ajettavuuden ja mukavuuden osalta lähempänä tarpeitani. Samoin hinnan ja kulutuksen. Mutta moottorin ääni on kuin ruohonleikkurissa ja kuuluu lisäksi aivan liian selvästi matkustamoon. Nykyiseen autooni verrattuna tästä puuttui Bose. Myös verhoilumateriaalit vaikuttivat huokeammilta ja takapenkki on muotoiltu surkeammaksi. Ei syntynyt omistamisen halua tähänkään. Lompakko kiittää.
Mites 159 SW pensaturpolla istuu Suomen talveen? Nelivetoja ei uutena enää tähän mallisarjaan liene tulossa ja ylipäätään malli siirtynee historiaan melko pian?
Hakusessa siis "premium-farkku" työautoksi. Tällä haavaa alla Audi A4 Avant 1.8Tq ja vahvin kandidaatti korvaajaksi taitaa olla BMW E91 320xd, mutta hinnan (verotusarvon) ja varusteiden puolesta Alfa 159 SW olisi kova haastaja. Talvikoeajo ei ehkä päästä autoa oikeuksiiinsa? Pensan hinta kun ei ole este, lienee 1750 TBi "parempi" kuin diesel, kun 2.4-litraista Q4:sta ei enää taida saada...
Vai otanko työautoksi Skodan ja rupean säästämään Giuliettaan tai ostan käytetyn GTV:n, kun enempi miellän Alfan elämäntapa-/harrastusautoksi kuin työautoksi?
Hakusessa siis "premium-farkku" työautoksi. Tällä haavaa alla Audi A4 Avant 1.8Tq ja vahvin kandidaatti korvaajaksi taitaa olla BMW E91 320xd, mutta hinnan (verotusarvon) ja varusteiden puolesta Alfa 159 SW olisi kova haastaja. Talvikoeajo ei ehkä päästä autoa oikeuksiiinsa? Pensan hinta kun ei ole este, lienee 1750 TBi "parempi" kuin diesel, kun 2.4-litraista Q4:sta ei enää taida saada...
Vai otanko työautoksi Skodan ja rupean säästämään Giuliettaan tai ostan käytetyn GTV:n, kun enempi miellän Alfan elämäntapa-/harrastusautoksi kuin työautoksi?

- routasydän
- Viestit: 1555
- Liittynyt: 18 Tammi 2009, 13:29
- Car(s): beta coupe
ex: gtv 3,0 V6, 159SW 2,4jtdm Q4 ja 159SW 1,9jtdm - Paikkakunta: Oulu
Osta halvempi pihi jalaita getvonen kakkos/harrasteautoksi. Fun factor getvosessa paljon korkeampi. Tähän ratkasuun ite päädyin puolen vuoden mietiskelyn ja lukuisten koeajojen jälkeenmcjones kirjoitti:Mites 159 SW pensaturpolla istuu Suomen talveen? Nelivetoja ei uutena enää tähän mallisarjaan liene tulossa ja ylipäätään malli siirtynee historiaan melko pian?
Hakusessa siis "premium-farkku" työautoksi. Tällä haavaa alla Audi A4 Avant 1.8Tq ja vahvin kandidaatti korvaajaksi taitaa olla BMW E91 320xd, mutta hinnan (verotusarvon) ja varusteiden puolesta Alfa 159 SW olisi kova haastaja. Talvikoeajo ei ehkä päästä autoa oikeuksiiinsa? Pensan hinta kun ei ole este, lienee 1750 TBi "parempi" kuin diesel, kun 2.4-litraista Q4:sta ei enää taida saada...
Vai otanko työautoksi Skodan ja rupean säästämään Giuliettaan tai ostan käytetyn GTV:n, kun enempi miellän Alfan elämäntapa-/harrastusautoksi kuin työautoksi?
Pitääpä vielä täsmentää ja korostaa, että kyseessä työsuhdeauto/liisari, eli sikäli kulutus ei juuri merkkaa ja ostohintakin vain vapaan autoedun verotusarvon kautta.routasydän kirjoitti: Osta halvempi pihi jalaita getvonen kakkos/harrasteautoksi.
Alfakokemukset rajoittuvat 75- ja 33-malleihin, joten etuveto-getvonen on myös mysteeri (joskin Bella Italiassa tullut joskus ihmeteltyä), mutta ainakin äänet on kohdilllaan...