
Moottorinpesu
Valvoja: Moderators
Moottorinpesu
Menin sitten fiksuna pesemään 156V6:en moottoritilaa tänään. Muuten hyvä, mutta sen jälkeen auto ei ole käynyt kaikilla pytyillä, kiihtyvyyskin on corollan luokkaa ! Onko kellään kokemusta, mistä kannattaa lähteä kosteutta/vettä ensiksi poistamaan. 

Tietolähde on tosin hevosmiesten mutta väittävät, että nykyautoihin ei sais enää itse mennä mitään pesuja tekemään. Sama tietolähde kertoo, että voi tulla monen tonnin lasku operaatiosta. Korjatkaa toki, jos muuten niin luotettava lähde on väärässä. Itse kun en mikään ingeniööri ole. Peukalot keskella jalkapohjaa.
Niin, oli mullakin ensimmäinen ja viimeinen kerta...Harpo kirjoitti:Tietolähde on tosin hevosmiesten mutta väittävät, että nykyautoihin ei sais enää itse mennä mitään pesuja tekemään. Sama tietolähde kertoo, että voi tulla monen tonnin lasku operaatiosta. Korjatkaa toki, jos muuten niin luotettava lähde on väärässä. Itse kun en mikään ingeniööri ole. Peukalot keskella jalkapohjaa.

Pössöissä varsinkin kun on usein moottoriohjaus boxi konehuoneen puolella niin saa helposti parin euron pesulla aikaan parin tuhannen vahingon kun toi painevesi tunkeutuu kätevästi monenlaisten tiivisteiden välistä...
ite oon kýllä 164:en konetta pessyt aivan surutta, se kun tuppaa vähän ruostesuojaamaan itse itseään..täytyy vaan aina pesun jälkeen kuivata virranjakajat kansien alta ja tulppien kolot kunnolla paineilmalla..kertaakaan ei ole tullut käyntivaivaa ko toimenpiteestä..

ite oon kýllä 164:en konetta pessyt aivan surutta, se kun tuppaa vähän ruostesuojaamaan itse itseään..täytyy vaan aina pesun jälkeen kuivata virranjakajat kansien alta ja tulppien kolot kunnolla paineilmalla..kertaakaan ei ole tullut käyntivaivaa ko toimenpiteestä..
kun käyttää hiukan järkeä niin pesu onnistuu, ennen pesua voi vaikka suojata muovilla aremmat paikat ja sitten hiukan katselee minne sitä vettä suihkii1300ti kirjoitti:No jo on maagista hommaaeli kai nyt onnistuu jos ottaa akun irti eikä ihan suoraan mihinkään sähköihin sohi. Kaikki boksithan on kai sentään pöly&kosteussuojattuja, vai eikö sitten uudella autolla voi ajaa sateella tai vesilätäkköön. Miettikääs nyt?
Tuossahan menee jo sormet likaseksiV6 kirjoitti:kun käyttää hiukan järkeä niin pesu onnistuu, ennen pesua voi vaikka suojata muovilla aremmat paikat ja sitten hiukan katselee minne sitä vettä suihkii1300ti kirjoitti:No jo on maagista hommaaeli kai nyt onnistuu jos ottaa akun irti eikä ihan suoraan mihinkään sähköihin sohi. Kaikki boksithan on kai sentään pöly&kosteussuojattuja, vai eikö sitten uudella autolla voi ajaa sateella tai vesilätäkköön. Miettikääs nyt?

Ei enää Alfaa... eipä
- niki
- Viestit: 1633
- Liittynyt: 23 Syys 2003, 05:12
- Car(s): Alfa Romeo 159 2.4 JTDm Qtronic -07, Alfa Romeo 156 2.5 V6 -98, Moto Guzzi Norge -07, Aprilia Futura -01
- Paikkakunta: Aura
Ei muuten ole todellakaan paha hinta tuo 20€ varsinkin, kun oman Opel Vectra B:n moottoripesu oli pari vuotta sitten muistaakseni 45€uroa.
Kyllä tuli siistiä jälkeä ja moottori toimi vielä pesunkin jälkeen
Ikävä kuulla, että ongelmia on ollut tuon pesun kanssa. Itse olen silloin tällöin pyyhkinyt rätillä yms. systeemeillä pahimmat moottoritilasta pois, mutta painepesuria en ole uskaltanut, enkä uskallakaan käyttää.
Huollon puolella kuulemma surutta vetävät paineella, mutta esivalmistelutyötä on paljon. Kaikki akut, tulpankolot yms. suojataan ennen pesua.
Kyllä tuli siistiä jälkeä ja moottori toimi vielä pesunkin jälkeen

Ikävä kuulla, että ongelmia on ollut tuon pesun kanssa. Itse olen silloin tällöin pyyhkinyt rätillä yms. systeemeillä pahimmat moottoritilasta pois, mutta painepesuria en ole uskaltanut, enkä uskallakaan käyttää.
Huollon puolella kuulemma surutta vetävät paineella, mutta esivalmistelutyötä on paljon. Kaikki akut, tulpankolot yms. suojataan ennen pesua.
Ammattina autokauppa
Maho kirjoitti:Tuossahan menee jo sormet likaseksiV6 kirjoitti:kun käyttää hiukan järkeä niin pesu onnistuu, ennen pesua voi vaikka suojata muovilla aremmat paikat ja sitten hiukan katselee minne sitä vettä suihkii1300ti kirjoitti:No jo on maagista hommaaeli kai nyt onnistuu jos ottaa akun irti eikä ihan suoraan mihinkään sähköihin sohi. Kaikki boksithan on kai sentään pöly&kosteussuojattuja, vai eikö sitten uudella autolla voi ajaa sateella tai vesilätäkköön. Miettikääs nyt?
Edelleenkään ei kuulosta tuo 20? pahalta tuosta hommasta.
joo en väittänytkään että likaisin omat sormeni

- Cuore Sportivo
- Viestit: 5754
- Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
- Car(s): 595 Competizione, Multipla, Ducati 916
(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera) - Paikkakunta: Pori
Viitsikö joku maksaa Plektran myllyn pesettämisestä?niki kirjoitti:.. oman Opel Vectra B:n moottoripesu oli pari vuotta sitten muistaakseni 45€uroa.

Eräs autopesulayrittäjä onnistui tekemään moottorinpesulla pari vuotta sitten Mersuun melkein kolmen tuhannen remontin. Laskun maksettuaan kyseinen pesula siirsi vastuun asiakkaalle.

Omaan V6:n motinpesu tehtiin veloituksetta.
- niki
- Viestit: 1633
- Liittynyt: 23 Syys 2003, 05:12
- Car(s): Alfa Romeo 159 2.4 JTDm Qtronic -07, Alfa Romeo 156 2.5 V6 -98, Moto Guzzi Norge -07, Aprilia Futura -01
- Paikkakunta: Aura
En minä, vaan naapuri, auton entinen omistaja. Moottoritila oli niin likainen, että pistin moottoripesun kaupan ehdoksiCuore Sportivo kirjoitti:Viitsikö joku maksaa Plektran myllyn pesettämisestä?niki kirjoitti:.. oman Opel Vectra B:n moottoripesu oli pari vuotta sitten muistaakseni 45€uroa.![]()


Ammattina autokauppa
- niki
- Viestit: 1633
- Liittynyt: 23 Syys 2003, 05:12
- Car(s): Alfa Romeo 159 2.4 JTDm Qtronic -07, Alfa Romeo 156 2.5 V6 -98, Moto Guzzi Norge -07, Aprilia Futura -01
- Paikkakunta: Aura
Mulla kävi samoin eräänä iltana kun tulin Shellin Reflex pesusta. Yöpesut oli puoleen hintaan ja tiet alkoi sopivasti jäätymään tuohon aikaan. En sitten tiedä, muuten ei ole höyryä tullut, mutta tosiaan sinä yönä moottoritila höyrysi pitkään. Voi tietty olla, että juuri tuo pakastuminen juuri pesun jälkeen vaikutti asiaan (?)akik1 kirjoitti:Mulla on sellainen hauska efekti 156:ssa, että huoltamon painepesun jälkeen moottoritilasta pukkaa höyryä aika pitkään. Onko tämä Alfoille tyypillistä, koska edellisissä fiuuissani ei moista tapahtunut koskaan. Jos tämä ei ole normaalia, niin mistä puuttuu tiivistettä?
Ammattina autokauppa
sama homma vesi menee johonkin sopivaan paikkaanniki kirjoitti:Mulla kävi samoin eräänä iltana kun tulin Shellin Reflex pesusta. Yöpesut oli puoleen hintaan ja tiet alkoi sopivasti jäätymään tuohon aikaan. En sitten tiedä, muuten ei ole höyryä tullut, mutta tosiaan sinä yönä moottoritila höyrysi pitkään. Voi tietty olla, että juuri tuo pakastuminen juuri pesun jälkeen vaikutti asiaan (?)akik1 kirjoitti:Mulla on sellainen hauska efekti 156:ssa, että huoltamon painepesun jälkeen moottoritilasta pukkaa höyryä aika pitkään. Onko tämä Alfoille tyypillistä, koska edellisissä fiuuissani ei moista tapahtunut koskaan. Jos tämä ei ole normaalia, niin mistä puuttuu tiivistettä?
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Mietis nyt itsekin; Mitähän eroa konehuoneen yläosaan sijoitettujen heikkovirtavehkeiden kannalta voisi olla ylhäältä päin tuutatulla painevedellä ja alhaalta päin tulevilla kuraroiskeilla?1300ti kirjoitti:Kaikki boksithan on kai sentään pöly&kosteussuojattuja, vai eikö sitten uudella autolla voi ajaa sateella tai vesilätäkköön. Miettikääs nyt?
Olen kyllä itsekin pessyt konehuoneet paineella, mutta kannattaa kuitenkin miettiä kaksi kertaa ennen kuin suihkuttaa suoraan ilmamassamittariin tai puolapakettiin.
- Epäkelpokeräilijä -
Vihdoin V6 jälleen laulaa. Yksi tulpanreikä oli täynnä vettä kuten muutama foorumilainen vihjaisi. Aika homma oli irroittaa imusarja jotta pääsin sen kuivaamaan. Erityiskiitokset Maunulle joka oli tehnyt hyvät ohjeet, kuvien kanssa, tulppien vaihdosta. Se nopeutti operaatiota. Piti oikein ikuistaa tapahtuma omaan galleriaan. Oli kyllä viimeinen kerta kun pesen Alfan moottorin. En käyttänyt painepesuria enkä muutenkaan paljoa vettä ruiskinut. Kyllä olisivat italialaiset koneenrakennusinsinöörit voineet hieman paremmin suojata arat paikat vedeltä. Tai sitten tehdä niiden kuivaamisen helpommaksi.
- Vittorio Jano
- Moderator
- Viestit: 9645
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
- Car(s): Mégane+Mii=265hv
- Paikkakunta: 13100
Re: Moottorinpesu
Kiihtyvyys siis parani!Homeboy kirjoitti:...sen jälkeen auto ei ole käynyt kaikilla pytyillä, kiihtyvyyskin on corollan luokkaa !
Meikä suhtautuu noihin moottorin pesuihin hiukka skeptisesti. Aikoinaan pesetin 75:n myllyn ja seuraavana päivänä biili meni moottoripalon vuoksi lunastukseen. Aika todennäköisesti tapahtumilla oli jonkinlainen yhteys.
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."
Kone ensin lämpimäksi!
Mulle asentaja neuvoi, että kone on paras pestä siten että ajaa koneen lämpimäksi. Pesun jälkeen paikat kuivuvat "silmissä", eikä noita sytytysongelmia esiinny. Kyseessä oli Octavia turbo.
-
- Viestit: 673
- Liittynyt: 11 Helmi 2006, 22:06
- Car(s): Sprint QV -88, 75 V6 3.0 -88, Maserati 4.24v -90, MaXi5 -00
- Paikkakunta: Mikkeli
-
- Viestit: 673
- Liittynyt: 11 Helmi 2006, 22:06
- Car(s): Sprint QV -88, 75 V6 3.0 -88, Maserati 4.24v -90, MaXi5 -00
- Paikkakunta: Mikkeli
Sain tossa kuningasajatuksen, kun tajusin, että mullahan on kärcherin höyrypesuri (sellanen pieni kotikäyttöön) !
Että voiskohan sillä pestä hieman tuota moottoria lähinnä nämä alumiini kannet??? Alko vaan arveluttamaan, että kuinkas helposti se höyry saavuttaa esim. tulpat? Toki en ajatellut sieltä reunoilta tai muualtakaan aroilta alueilta, lähinnä siis siitä päältä.
Että voiskohan sillä pestä hieman tuota moottoria lähinnä nämä alumiini kannet??? Alko vaan arveluttamaan, että kuinkas helposti se höyry saavuttaa esim. tulpat? Toki en ajatellut sieltä reunoilta tai muualtakaan aroilta alueilta, lähinnä siis siitä päältä.
- Pasi
- Viestit: 6773
- Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
- Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91 - Paikkakunta: Loviisa
- Viesti:
IHANAA!
Pesin moottorin eilen... Ja sieltähän se tuli, MCSF ja kone käy 50% ajasta 5:llä....
Etummaiset tulpanjohtoviritykset jo irrotin ja puhaltelin 2 litraa vettä pois... Takimmaiset on vaan niiiiiiin vittumaiset, että toivon veden kuivuvan pois sieltä itsestään (jota tuskin tulee tapahtumaan)
Pesin moottorin eilen... Ja sieltähän se tuli, MCSF ja kone käy 50% ajasta 5:llä....
Etummaiset tulpanjohtoviritykset jo irrotin ja puhaltelin 2 litraa vettä pois... Takimmaiset on vaan niiiiiiin vittumaiset, että toivon veden kuivuvan pois sieltä itsestään (jota tuskin tulee tapahtumaan)

33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4
-
- Viestit: 815
- Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
- Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999 - Paikkakunta: Helsinki
Kyllähän konehuoneen puolella oleva töhnä on monesti sen laatuista että ei siinä vesi paljo auta.
Itse ostaisin pari litraa tinneriä tms. liuotinta ja sitten sellaisen paineilmaan liitettävän pesupullon kanssa puhaltaisin pahimmat rasvat kohti alakertaa.
Siten kun antaa rakkineen seistä vartin pelti auki niin enimmät liuottimet on haihtunut ja on aika starttailla. Sähköosia silti vähän kiertelisin...
Sitä konehuonetta ei muun takia kyllä pestä kuin omien kosmeettisten iloittelujen - tekniikka ei sitä tarvi...
Itse ostaisin pari litraa tinneriä tms. liuotinta ja sitten sellaisen paineilmaan liitettävän pesupullon kanssa puhaltaisin pahimmat rasvat kohti alakertaa.
Siten kun antaa rakkineen seistä vartin pelti auki niin enimmät liuottimet on haihtunut ja on aika starttailla. Sähköosia silti vähän kiertelisin...
Sitä konehuonetta ei muun takia kyllä pestä kuin omien kosmeettisten iloittelujen - tekniikka ei sitä tarvi...
- Pasi
- Viestit: 6773
- Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
- Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91 - Paikkakunta: Loviisa
- Viesti:
Totta kyllä... Siellä oli vaan sellaset mujut ja pölyt jokapaikassa ettei meinannu yöllä saada nukuttuapjotrthegreat kirjoitti: Sitä konehuonetta ei muun takia kyllä pestä kuin omien kosmeettisten iloittelujen - tekniikka ei sitä tarvi...

33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Oon eri mieltä, väitän että kyllä se paskan määrä siellä konehuoneessa aiheuttaa teknisiä vikoja. Huollossa oon pahimpia paskakasoja suosittanut meneen kiireesti moottoripesuun.pjotrthegreat kirjoitti:Sitä konehuonetta ei muun takia kyllä pestä kuin omien kosmeettisten iloittelujen - tekniikka ei sitä tarvi...
-
- Viestit: 815
- Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
- Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999 - Paikkakunta: Helsinki
Siinä onkin joku jenkkiromu saanut arvoistaan käyttöä - linnunpesä.
Uskaltaisin väittää että isäukko ei pessyt riisseli talpottinsa konehuonetta kertaakaan sen puolimiljoonaisen elämäntaipaleen aikana - ei tainnu pestä kyllä päältäkään
Tai ehkä se pesi sen vaihtokoneen siinä 350tkm paikkeilla - ja yksikään "vika" mikä siinä rakkineessa oli ei kyllä liasta suoranaisesti johtunut.
Mutta joo, kai sitä konetta kannattaa joskus pestä jos kovasti öljyvuotoja on tai jos autoa on käyttänyt välillä verkonpainona tms.
Taitaa nykyään olla vaan aika hyvin altapäin suojattuja muoveilla nuo konetilat että ne ei edes varsinaisesti likaannu kovin herkästi.
Uskaltaisin väittää että isäukko ei pessyt riisseli talpottinsa konehuonetta kertaakaan sen puolimiljoonaisen elämäntaipaleen aikana - ei tainnu pestä kyllä päältäkään

Tai ehkä se pesi sen vaihtokoneen siinä 350tkm paikkeilla - ja yksikään "vika" mikä siinä rakkineessa oli ei kyllä liasta suoranaisesti johtunut.
Mutta joo, kai sitä konetta kannattaa joskus pestä jos kovasti öljyvuotoja on tai jos autoa on käyttänyt välillä verkonpainona tms.
Taitaa nykyään olla vaan aika hyvin altapäin suojattuja muoveilla nuo konetilat että ne ei edes varsinaisesti likaannu kovin herkästi.