Akku
Valvoja: Moderators
Akku
Elikkäs akku on kypsä 156:ssa ja se pitäisi siis vaihtaa. Kysymys kuuluukin, että pitääkö tuossa olla koko ajan joku akku/virtalähde kiinni, ettei mitkään sähkölaitteet mene sekaisin, vai voinko vain ottaa vanhan akun irti ja lyödä uuden tilalle? Onko jotain muuta erityistä mitä pitäisi tietää? Sori nyt jos tein turhan ketjun, mutta tällaista en löytänyt mistään.
Kiitoksia avusta.
Kiitoksia avusta.
- ari.aa
- Viestit: 64
- Liittynyt: 14 Touko 2006, 14:15
- Car(s): Giulietta 1.4 MA -12, Fiat 500
+ vanhoja fiiatteja.
Ex alfat 145 ja 147. - Paikkakunta: Tuusula
Ajattelin kerran aikaa kuluttaakseni puhdistaa akun kengät ja irroitin kaapelikengät. Aikaa tähän ei mennyt kuin pari minuuttia. Sitten kun yritin käynnistää auton niin kojelautaan syttyi avaimen kuva ja autohan ei lähtenyt käyntiin. Järjestelmä hukkasi avainkoodin.
Auton sai käyntiin ohittamalla elektronisen avainkoodin polkemalla kaasupoljinta koodikortissa olevien lukujen tahdittamana. Auto huoltoon Konalan Alfaan ja siellä irroittivat akun ja sanoivat, että akun pitää olla irti vähintään 15 - 30 min, että kaikki heräte ym virrat häipyvät ja ajonesto ei tule päälle. Eli huollossa auto oli puolituntia akkukaapeli irti ja taas avain toimi virtalukossa.
Auton sai käyntiin ohittamalla elektronisen avainkoodin polkemalla kaasupoljinta koodikortissa olevien lukujen tahdittamana. Auto huoltoon Konalan Alfaan ja siellä irroittivat akun ja sanoivat, että akun pitää olla irti vähintään 15 - 30 min, että kaikki heräte ym virrat häipyvät ja ajonesto ei tule päälle. Eli huollossa auto oli puolituntia akkukaapeli irti ja taas avain toimi virtalukossa.
Noniin. Ongelmana on 156 ja sen akun tyhjeneminen. Auto seisoo pari päivää pihalla, niin akku on jo siinä kunnossa ettei lähde käyntiin. Ajossa kuitenkin latautuu näpsäkästi. Mistä tämä voisi johtua? Ainoa mikä mietittyttää on soittimen(ei alkuperäinen) valo, joka palaa oli se päällä tai ei. Sitä ei saa sammumaan, muutoin kuin ottamalla piuhat irti. Tässäkö "vika"?
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
- Pasi
- Viestit: 6773
- Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
- Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91 - Paikkakunta: Loviisa
- Viesti:
Syy voi kyllä hyvinkin olla soittimessa... Sama homma oli mulla aikoinaan. 1 herätevirta valo jäi palamaan ja mankka imi akun tyhjäksi kun auto oli seisonut pari päivää.
Tällöin johdot oli kytketty niin että soittimen "herätevirta" oli kytkettynä jatkuvaan virtaan ja soitin täytyi kytkeä pois päältä aina erikseen (eli ei sammunut kun auton sammutti).
Herätevirran johdon kytkeminen niin että virtaa tuli vaan kun autossa oli virrat päällä korjasi asian.
Tällöin johdot oli kytketty niin että soittimen "herätevirta" oli kytkettynä jatkuvaan virtaan ja soitin täytyi kytkeä pois päältä aina erikseen (eli ei sammunut kun auton sammutti).
Herätevirran johdon kytkeminen niin että virtaa tuli vaan kun autossa oli virrat päällä korjasi asian.
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4
Uskaltaisin kyllä väittää, että jostain muualta purkaa. Saa olla melkoinen hehkulamppu mikä purkaa normi akun. Jostain muistan lukeneeni, että 60 Ah 12V akun pitäisi puskea 12V x 60Ah = 720 Wh. Toisin sanoen yhden watin kuormalla pitäisi henki pihistä tuollaiset 720 tuntia jos olen oikein ymmärtänyt. Jos tuolla on kaikkiaan erilaisia herätevirtoja 10W niin eikös tuo tarkoittaisi 72 tuntia kuorman kestoa... eli usiampi päivä . Itselläni on sama vika, että pikkuhiljaa akku hiipuu, tosin tuohon menee viikko jollei toistakin.
Kaikki kuluu mikä hemppuu.
- beetta julia
- Viestit: 422
- Liittynyt: 13 Helmi 2009, 17:18
- Paikkakunta: Vaasa
periaatteessa oikein, mutta akussa ei ikinä ole maksimi määrää virtaa.
Esim. TM akkutesti, bilteman akussa 60% kapasiteetista.
60Ah akku 36Ah uutena.
Huomatkaa myös, että -20 asteessa akku latautuu ensimmäisen 10 min aikana 0.88-0.1.83Ah.
Vikaa kyllä etsisin muualta, tosin mankka on helppo kokeilla.
EDIT: Mittaus tuloksia ilman mitään päällä (kello käy+radiossa punainenvalo) 0.02A.
Takaluukun valo palaa 0.7A.
Mankka (ei alkuperäinen) 1.7A
Nuo kulutukset omassani, jos jollekin jotain hyötyä.
Esim. TM akkutesti, bilteman akussa 60% kapasiteetista.
60Ah akku 36Ah uutena.
Huomatkaa myös, että -20 asteessa akku latautuu ensimmäisen 10 min aikana 0.88-0.1.83Ah.
Vikaa kyllä etsisin muualta, tosin mankka on helppo kokeilla.
EDIT: Mittaus tuloksia ilman mitään päällä (kello käy+radiossa punainenvalo) 0.02A.
Takaluukun valo palaa 0.7A.
Mankka (ei alkuperäinen) 1.7A
Nuo kulutukset omassani, jos jollekin jotain hyötyä.
Viimeksi muokannut beetta julia, 19 Marras 2009, 14:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kiireellä ei tule kuin kusipäisiä kakaroita.
Jumala loi ajan, muttei sanonut kiireestä mitään.
Jumala loi ajan, muttei sanonut kiireestä mitään.
No niin, ei pitäisi ruveta knoppailemaan... Totta toki, että teoriat ovat teorioita ja lämpötilalla on paljonkin merkitystä. Pointtini oli juuri tuo, että yksi pieni lamppu ei akkua äkkiä kuivata vaikka olisi pidempäänkin päällä. Sitä olen tosin itsekin ihmetellyt, että mihin ne amppeerit hukkuvat auton seisoessa, vaikka periaatteessa ei ole mitään niitä kuluttamassa. Yksi vaihtoehto tuohon dilemmaan:beetta julia kirjoitti:periaatteessa oikein, mutta akussa ei ikinä ole maksimi määrää virtaa.
Esim. TM akkutesti, bilteman akussa 60% kapasiteetista.
60Ah akku 36Ah uutena.
Huomatkaa myös, että -20 asteessa akku latautuu ensimmäisen 10 min aikana 0.88-0.1.83Ah.
Lyhyttä ajoa, laturi ei ehdi lataamaan kunnolla missään vaiheessa, pakkasta siihen lisäksi ja kunnon poppikoneet jotka imevät senkin vähän mitä muuten jäisi akkuun. Reippaat herätevirrat vahvistimissa ja muissa härpäkkeissä niin loppuuhan se parin päivän seisonnassa.
Kaikki kuluu mikä hemppuu.
-
- Viestit: 491
- Liittynyt: 24 Syys 2007, 16:52
Akku purkaantuu
Lankomiehen Volvosta jäi takakontin kansi yöksi raolleen. Aamulla ei palanut mikään valo. Kyllä yöksi jäänyt polttimo tyhjentää akun totaalisesti.
Ex kulkineessa katossa oleva sisävalo oli vastaavien murheiden aiheuttaja. Se valintakytkin oli jotenkin jäänyt asentoon kahden tilan väliin tai sitten se oli vain paskana. Seuraus oli se että se oli suurinpiirtein sulattanut sen kattovalon kun oli tehnyt sopivan vastuksen kytkimeen ilman että sulake kuitenkaan paloi. Niin ja akku oli aamulla tyhjä.