Väärin tankattu ?
Valvoja: Moderators
- MK
- Viestit: 378
- Liittynyt: 16 Loka 2003, 07:12
- Car(s): ex 166TS, ex 166 2,5, 166 JTD, GTV 3,0
- Paikkakunta: Anjalankoski
Väärin tankattu ?
Tankkasin aamulla vanhasta muistista vahingossa litran bensaa diesel alfaan kunnes huomasin mokani, soitin Masterille ja heidän mielestään ei pitäisi olla ongelma jos tankkaa täyteen naftaa, jolloin bensapitoisuus jää varsin pieneksi.
Onkos muilla kokemuksia vastaavista tilanteista, pitääkö tankki tyhjentää ja mahd. huuhdella muuta polttoainejärjestelmää, autolla (166 2,4 JTD) on jettu n. 20km tankkauksen jälkeen
Onkos muilla kokemuksia vastaavista tilanteista, pitääkö tankki tyhjentää ja mahd. huuhdella muuta polttoainejärjestelmää, autolla (166 2,4 JTD) on jettu n. 20km tankkauksen jälkeen
- maybetomorrow
- Viestit: 1568
- Liittynyt: 17 Tammi 2009, 19:29
- Car(s): Makaronilaatikoita vuodesta 2007
- Paikkakunta: Sisä-Suomi
- MP
- Viestit: 780
- Liittynyt: 11 Maalis 2003, 13:01
- Car(s): Accord :-(. ex-Alfat: 156TS, 156V6, 166TS
CBR1000RR Fireblade, Lynx Rave 600 etec - Paikkakunta: Oulu
Tankkasin ite kans ajatuksissani jonku 3 litraa bensaa dieseli-Sitikkaan. Ja loput sitte dieseliä. Onneksi oli automaatista - vois olla noloa mennä kassalle maksaan 3 litraa bensaa ja 50 litraa dieseliä
Kovilla pakkasilla dieseliä on perinteisesti lantrattu bensalla/petroolilla työkoneissa, jottei tuki suodattimia - ei tuommonen pikkumäärä haittaa. Mutta jos alkaa oleen yli 10% niin alkaa haitata.

Kovilla pakkasilla dieseliä on perinteisesti lantrattu bensalla/petroolilla työkoneissa, jottei tuki suodattimia - ei tuommonen pikkumäärä haittaa. Mutta jos alkaa oleen yli 10% niin alkaa haitata.
MP
- Pasi
- Viestit: 6773
- Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
- Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91 - Paikkakunta: Loviisa
- Viesti:
Työkaveri tankkasi koko tankin täydeltä benziiniä Fiat Scudo diisseliin...
Siinä oli sitten ihmettelemistä kun pikku paku hyytyi ikean kohdalle kehä kolmosen varteen
Aika pitkälle kuitenkin päästiin kun benziiniä tuli tankkiin jollain itäkeskuksen lähellä olevalla huoltamolta.
Siinä oli sitten ihmettelemistä kun pikku paku hyytyi ikean kohdalle kehä kolmosen varteen

Aika pitkälle kuitenkin päästiin kun benziiniä tuli tankkiin jollain itäkeskuksen lähellä olevalla huoltamolta.

33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Nuo perinteisten riisseleiden polttoaineensyöttövermeet taisivat olla vähemmän herkkää tavaraa. Olen ollut ymmärtävinäni että nykyisten common rail -nakujen korkeapainepumput ottavat herkemmin kipeää kuin klassiset jakaja- ja rivipumput.MP kirjoitti:Kovilla pakkasilla dieseliä on perinteisesti lantrattu bensalla/petroolilla työkoneissa, jottei tuki suodattimia - ei tuommonen pikkumäärä haittaa.
Alkuperäiseen kysymykseen en kyllä osaa vastata, eli ei tietoa haittaako tuo määrä.
- Epäkelpokeräilijä -
- Rolle
- Site Admin
- Viestit: 7738
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
- Car(s): RRS + F20
- Paikkakunta: Kirkkonummi
^Nykyaikaisiin on joku kertonut, että 5 % kärsii vielä laittaa.
Hinuriliikkeethän sen tankin kyllä tyhjentävät vakuutuksen piikkiin paikan päällä, mikäli epäilyttää.
Hinuriliikkeethän sen tankin kyllä tyhjentävät vakuutuksen piikkiin paikan päällä, mikäli epäilyttää.
Viimeksi muokannut Rolle, 08 Joulu 2009, 14:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Väärin tankattu ?
Tankkasin 2003-malliseen Xsara HDi:hin muutama vuosi sitten lähes 10 litraa bensaa. Tankkauspaikka oli Riihimäen nesteellä samassa pihassa, missä on Sitikan huolto. Kävin kysymässä, että mitäs tehdään. Pojat sanoivat, että tankkaa dieseliä täyteen ja unohda.MK kirjoitti:Tankkasin aamulla vanhasta muistista vahingossa litran bensaa diesel alfaan kunnes huomasin mokani, soitin Masterille ja heidän mielestään ei pitäisi olla ongelma jos tankkaa täyteen naftaa, jolloin bensapitoisuus jää varsin pieneksi.
Onkos muilla kokemuksia vastaavista tilanteista, pitääkö tankki tyhjentää ja mahd. huuhdella muuta polttoainejärjestelmää, autolla (166 2,4 JTD) on jettu n. 20km tankkauksen jälkeen
Kävin samana päivänä katsastuksessa. Siellä sitä pakokaasumittausten äärellä ihmeteltiin, että voi nafta palaa puhtaasti.
Viimeksi muokannut Jönsson, 08 Joulu 2009, 14:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mä olen käsittänyt että vakuutus ei kattaisi väärin tankattua polttoainetta, en kyllä varmasti tiedä.Rolle kirjoitti:^Nykyaikaisiin on joku kertonut, että 5 % kärsii vielä laittaa.
Hinuriliikkeethän sen tankin kyllä tyhjentävät vakuutuksen piikkiin paikan päällä, mikäli epäilyttää.
Itse vastaavassa tilanteessa tankkaisin vaan diiseliä tankin täyteen ja kovaa ajoa vaan, sen verran vähän toi litra bensaa sielä on.
- pikkis77
- Viestit: 501
- Liittynyt: 06 Touko 2005, 21:18
- Car(s): AR spider 2.0 vm. 1984
- Paikkakunta: Kulloonkylä (Porvoo)
Työkaveri tankkas 3 vuotta sitten Sprintteriin 20 litraa bensaa. Veholta sanoi että jos saat 40 litraa dieseliä perään ja ajelet rauhassa, ei tapahdu mitään. Tankkaa vaan heti dieseliä lisää kun mahdollista. puhui muistaakseni jotain
20%:sta. Pidemmän päälle kuluttaa kuulemma suuttimia... Näin siis vehon kommentti.
20%:sta. Pidemmän päälle kuluttaa kuulemma suuttimia... Näin siis vehon kommentti.
- Rolle
- Site Admin
- Viestit: 7738
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
- Car(s): RRS + F20
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Ainakin näin meillä. Toinen vaihtoehto kun on hinaus liikkeeseen, joka sen tankin tyhjentää. Vakuutusyhtiö kun maksaa hinauksen jos auto jää tielle, niin yhtä lailla maksavat sen tyhjennyksen ja kaikki voittavat.Tuumer kirjoitti:Mä olen käsittänyt että vakuutus ei kattaisi väärin tankattua polttoainetta, en kyllä varmasti tiedä.
Eri asia toki jos koneen ajaa rikki tai joutuu järjestelmän puhdistamaan, eikä ne tietty maksa sitä hukkaan mennyttä bensadieselsekoitusta (ML:ään meni vissiin yli 80 litraa

- Toronado
- Viestit: 499
- Liittynyt: 15 Maalis 2003, 07:23
- Car(s): AR 156 SW JTDm -05
- Paikkakunta: Tampere
Näin se taitaa olla.Tosin 80-luvun alun dieseli-Passatin käyttöohjekirjassa nimenomaan neuvottiin laittamaan bensaa sekaan kovilla pakkasilla ja sitä sai laittaa jopa 30% koko määrästä.Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:Nuo perinteisten riisseleiden polttoaineensyöttövermeet taisivat olla vähemmän herkkää tavaraa. Olen ollut ymmärtävinäni että nykyisten common rail -nakujen korkeapainepumput ottavat herkemmin kipeää kuin klassiset jakaja- ja rivipumput.MP kirjoitti:Kovilla pakkasilla dieseliä on perinteisesti lantrattu bensalla/petroolilla työkoneissa, jottei tuki suodattimia - ei tuommonen pikkumäärä haittaa.
Alkuperäiseen kysymykseen en kyllä osaa vastata, eli ei tietoa haittaako tuo määrä.
Alfa Romeo, isännän ylpeys ja naapurien naurun aihe.
Mersusta ainakin löytyy huoltokirjasta ohjeet mitä lantrataan hätätapauksessa sekaan kovalla pakkasella jos ei talvilaatua ole saatavissa.
Noin pienestä määrästä muissakaan merkeissä tuskin on haittaa.
Suurempien määrien kanssa nykyisiä suoraruiskuja ei saisi käynnistää tai edes kääntää virtoja päälle jottei polttoainejärjestelmään nouse paineet. Ongelman ja vaaran aiheuttaa bensa huono puristuskestävyys ie. bensaseos voi syttyä jo dieselin polttoainejärjestelmässä käytetyn paineen vaikutuksesta.
Katselin joskus muistaakseni Bemarin korjausohjetta jossa väärin tankkauksen jälkeen käskettiin vaihtamaan suunnilleen puolet polttoainejärjestelmän osista (lauhduttimet, suodattime yms.) jotta kaikki bensa saadaan varmasti pois ja räjähdysvaara eliminoitua.
Noin pienestä määrästä muissakaan merkeissä tuskin on haittaa.
Suurempien määrien kanssa nykyisiä suoraruiskuja ei saisi käynnistää tai edes kääntää virtoja päälle jottei polttoainejärjestelmään nouse paineet. Ongelman ja vaaran aiheuttaa bensa huono puristuskestävyys ie. bensaseos voi syttyä jo dieselin polttoainejärjestelmässä käytetyn paineen vaikutuksesta.
Katselin joskus muistaakseni Bemarin korjausohjetta jossa väärin tankkauksen jälkeen käskettiin vaihtamaan suunnilleen puolet polttoainejärjestelmän osista (lauhduttimet, suodattime yms.) jotta kaikki bensa saadaan varmasti pois ja räjähdysvaara eliminoitua.
TPP
- glideslope
- Viestit: 1363
- Liittynyt: 02 Syys 2003, 17:00
- Car(s): Giulietta T-jet 120, V40 D4.
Ex: 164 Super 3,0 V6-24 + muut. - Paikkakunta: Järvenpää
Vanha 6 sylinterinen 300D mersu joi joskus vahingossa tyhjähköön tankkiin n. 15 litraa bensaa ennen kuin huomasin. Vehon autohuollon päivystys totesi että vetäse loput löpöllä täyteen niin ei mitään hätää. -ei ongelmia...
Uudemmissa on jo toinen juttu vaikka viimeisimmässä Moottori -lehdessä muistaakseni joku lukijapalstalainen avarsi kokemuksia virheistään ja sai tankin tyhjennettyä kotikonstein kohtalaisella menestyksellä ihan ihte.
Uudemmissa on jo toinen juttu vaikka viimeisimmässä Moottori -lehdessä muistaakseni joku lukijapalstalainen avarsi kokemuksia virheistään ja sai tankin tyhjennettyä kotikonstein kohtalaisella menestyksellä ihan ihte.