156 Ruosteessa, lattia märkä
Valvoja: Moderators
156 Ruosteessa, lattia märkä
Käytin tänään Alfaa pajalla, aiemmin havaitun ruosteen takia. Omat hitsivehkeet on 160km päässä, joten ajattelin, että helpompaa käyttää tunnetulla pajalla, tulee samalla hyvä jälki. No, siitä lisää myöhemmin.
Lattiamattojen alta paljastui karmiva totuus: (sry huonot kuvat)
Äänieristeet koko vänkärin takajalkatilasta märkänä ja alkavaa ruostetta ympäriinsä. Onko tuosta pitkittäisestä ruostereiästä tullu vesi sisään, vai onko vesi peräisin jostain muualta? Ainakin etulattia ja tulipelti on kuivia. Ruostereikä on helman sauman vieressä, ja tähän on vänkärin helmapelti vaihdettu, lieneeköhän episodi siitä lähtöisin?
Tässä vähän massojen ja ruosteen poistoa:
Ja sitten hiukan korjaamon työnjälkeä :
Räkäsaumaa, sähköinnun jätöksiä ja päällekkäisliitoksella, tottakai. No, saa ensi vuonna tehdä paikan uusiksi, kunnolla... 127:n hitsasin pikapikaa puikolla katsastuskuntoon, ja jälki oli parempaa . En viitsiny alkaa valittamaan, omapahan on vika kun yritin oikoa ja vein pajalle... Ei se sauma siitä kuitenkaan valittamalla parane.
Pitää kylvää kilotolkulla kotelonsuojaa ja öljyä tuonne lattiaan, nyt on sisätilanlämmitin puhaltamassa lattiamattoa kuivaksi. Ideoita, mistä tuo vesi voi tuonne tulla?
Lattiamattojen alta paljastui karmiva totuus: (sry huonot kuvat)
Äänieristeet koko vänkärin takajalkatilasta märkänä ja alkavaa ruostetta ympäriinsä. Onko tuosta pitkittäisestä ruostereiästä tullu vesi sisään, vai onko vesi peräisin jostain muualta? Ainakin etulattia ja tulipelti on kuivia. Ruostereikä on helman sauman vieressä, ja tähän on vänkärin helmapelti vaihdettu, lieneeköhän episodi siitä lähtöisin?
Tässä vähän massojen ja ruosteen poistoa:
Ja sitten hiukan korjaamon työnjälkeä :
Räkäsaumaa, sähköinnun jätöksiä ja päällekkäisliitoksella, tottakai. No, saa ensi vuonna tehdä paikan uusiksi, kunnolla... 127:n hitsasin pikapikaa puikolla katsastuskuntoon, ja jälki oli parempaa . En viitsiny alkaa valittamaan, omapahan on vika kun yritin oikoa ja vein pajalle... Ei se sauma siitä kuitenkaan valittamalla parane.
Pitää kylvää kilotolkulla kotelonsuojaa ja öljyä tuonne lattiaan, nyt on sisätilanlämmitin puhaltamassa lattiamattoa kuivaksi. Ideoita, mistä tuo vesi voi tuonne tulla?
On se harmi ku ne autot vetää liian usein väärästä päästä....
Eipä tämä niin suurena yllätyksenä tule. Sama pohjarakenne kuin jo Fiat Tipossa jne. tosin oma 14v. tipo ei ollut läheskään noin pahassa kunnossa.
Voiko sitä oikein muualta tulla kuin kengistä, vuosien saatossa mennyt kumimattojen reunojen yli vettä ja pitänyt pohjan kaikki vuodet märkänä.
Kannattaa tosiaan kastella koko lattia kotelosuoja-aineella, jotta jatkossa ei tulisi enää samaa ongelmaa. Omassakin olisi tarkoitus jossain vaiheessa purkaa lattiamattoa.
Voiko sitä oikein muualta tulla kuin kengistä, vuosien saatossa mennyt kumimattojen reunojen yli vettä ja pitänyt pohjan kaikki vuodet märkänä.
Kannattaa tosiaan kastella koko lattia kotelosuoja-aineella, jotta jatkossa ei tulisi enää samaa ongelmaa. Omassakin olisi tarkoitus jossain vaiheessa purkaa lattiamattoa.
Kun pelkkä teho ei riitä!
Ainakin pari vaihtoehtoa tulee mieleen joista on aiemmissa ketjuissa jossain juttuakin.
Tuulilasin alareunan alla kaukalossa vedenpoistoreiät tukossa jolloin uittaa sadevesiä ja miksei pesuvesiäkin puhaltimen reiästä suoraan jalkatilaan. Siinä tosin luulisin kärsivän puhaltimen mööttörinkin, mene ja tiedä.
Toinen vaihtoehto, joka itsellänikin lienee ongelmana on ilmastointilaitteen vedenpoisto. Ilmeisesti vedenpoistoletku menee ajan saatossa tukkoon ja kaikki kondenssivesi puskee kabiiniin ja juurikin repsikan puolelle. Omassa tuli litrakaupalla vettä ja ongelman huomasin vasta pahasta hajusta, vesi oli kastellut maton litimäräksi ja vesi lillui kaukalomaton alla ilman, että sitä hetimiten silmällä huomasi. Olenpa tuota itsekin mietiskellyt, että pitäisi mattoa nostaa ylös ja katsoa miltä pohja sen alla näyttää... vielä kun saisi tuon poistoputken jotenkin avattua - tai sen edes löytäisi.
Tuulilasin alareunan alla kaukalossa vedenpoistoreiät tukossa jolloin uittaa sadevesiä ja miksei pesuvesiäkin puhaltimen reiästä suoraan jalkatilaan. Siinä tosin luulisin kärsivän puhaltimen mööttörinkin, mene ja tiedä.
Toinen vaihtoehto, joka itsellänikin lienee ongelmana on ilmastointilaitteen vedenpoisto. Ilmeisesti vedenpoistoletku menee ajan saatossa tukkoon ja kaikki kondenssivesi puskee kabiiniin ja juurikin repsikan puolelle. Omassa tuli litrakaupalla vettä ja ongelman huomasin vasta pahasta hajusta, vesi oli kastellut maton litimäräksi ja vesi lillui kaukalomaton alla ilman, että sitä hetimiten silmällä huomasi. Olenpa tuota itsekin mietiskellyt, että pitäisi mattoa nostaa ylös ja katsoa miltä pohja sen alla näyttää... vielä kun saisi tuon poistoputken jotenkin avattua - tai sen edes löytäisi.
Kaikki kuluu mikä hemppuu.
-
- Viestit: 37
- Liittynyt: 01 Kesä 2009, 14:48
Yksi todennäköinen vuotopaikka on raitisilmasuodattimen kotelo konehuoneen puolella. Kovalla sateella veri lorisee muovitötterön ja pellin välissä olevasta tiivisteestä raitisilmasuodattimeen ja sieltä kanavia pitkin autoon sisälle. Huom! Kotelo voi näyttää tiiviiltä päältäpäin vaikka ei olekaan.
Vuoto on silleen kavala, että sitä ei välttämättä huomaa koska vesi voi
mennä esim. hanskalokeron takaa suoraan lattiamattojen alle.
Mattojen alla vesi sitte kulkeutuu helposti takajalkatilaan. Eli etumatot voivat hyvinkin olla kuivat.
Vuoto on silleen kavala, että sitä ei välttämättä huomaa koska vesi voi
mennä esim. hanskalokeron takaa suoraan lattiamattojen alle.
Mattojen alla vesi sitte kulkeutuu helposti takajalkatilaan. Eli etumatot voivat hyvinkin olla kuivat.
- hagger16
- Viestit: 3071
- Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
- Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98 - Paikkakunta: Savonlinna
Omassa 156:ssa oli kuskin puolen takajalkatilassa peukalon kokoinen reikä, jonka huomasivat ruostesuojauksen yhteydessä vuonna 2005.
Oma veikkaukseni tuon tapahtumiselle on pohjasta päin tullut isku, jonka seurauksena vesi, suola ja paska on päässyt muhimaan kumimaisen pohjasuojauksen ja pellin välissä.
Omassani on myös vuotanut ovien tiivisteet ja päästäneet vettä sisään sitä kautta. Tein tiivisteille pienen "patentin", joka ohjaa veden auton ulkopuolelle. Niin, pari kertaa olen purkanut koko lattiamaton pois 156:sta ja yhden kerran olen kuivattanut saunassa (anoppilassa) lattiamaton ja äänieristeet.
Itse en usko, että vesi pääsisi valumaan etujalkatiloista taakse, kastelematta myös etujalkatilan mattoa & eristeitä.
Kaikkien 156:n omistajien kannattaisi ottaa oviaukkojen kynnyslistat pois, tunkea käsi lattiamaton alle ja tutkia äänieristeiden kosteus.
Noita vuotokohteita tuntuu kuitenkin olevan...
Oma veikkaukseni tuon tapahtumiselle on pohjasta päin tullut isku, jonka seurauksena vesi, suola ja paska on päässyt muhimaan kumimaisen pohjasuojauksen ja pellin välissä.
Omassani on myös vuotanut ovien tiivisteet ja päästäneet vettä sisään sitä kautta. Tein tiivisteille pienen "patentin", joka ohjaa veden auton ulkopuolelle. Niin, pari kertaa olen purkanut koko lattiamaton pois 156:sta ja yhden kerran olen kuivattanut saunassa (anoppilassa) lattiamaton ja äänieristeet.
Itse en usko, että vesi pääsisi valumaan etujalkatiloista taakse, kastelematta myös etujalkatilan mattoa & eristeitä.
Kaikkien 156:n omistajien kannattaisi ottaa oviaukkojen kynnyslistat pois, tunkea käsi lattiamaton alle ja tutkia äänieristeiden kosteus.
Noita vuotokohteita tuntuu kuitenkin olevan...
Senza cuore saremmo solo macchine
Täytyy omastakin purkaa noita mattoja lomalla ja vähän kattella äänieristyksen yhteydessä. Tuolla pohjassahan ainakin itselläni on ilmeisesti jotkut vedenpoistoaukot, joita peittää osittain taitettava laippa, mutta ne ovat siis osittain auki. Voikohan tuolta päästä suolavettä sisään oikeen vetisellä kelillä? Tekisi kauheesti mieli talveksi sulkea ne, mutta kertyyköhän sinne mattojen alle sitten kosteutta jos ne on kiinni?
Oma veikkaukseni on, että pohjasta on massaus kulunut puhki jonka jälkeen pohjaan on ruostunut reikä. Tuollaisen pienenkin reiän kauttaa lykkää vettä sisälle mahdottomat määrät sadesäällä.
Työnjälki noissa ruostevauriokorjauksissa on tosiaan yleensä mitä sattuu. Vanha ruostunut pelti jää yleensä paikan alle sellaisenaan ja pian on edessä entista suurempi hitsaustyö.
Toinen puoli hommaa lienee se, että yleensä halvimman tarjouksen tehnyt saa työn ja jälki on sitten sitä halpaa. Oikeiden korjauksien tekemiseen tuppaa kulumaan aikaa hiukan enemmän ja sen myötä kustannusta kertyy myös enemmän.
Työnjälki noissa ruostevauriokorjauksissa on tosiaan yleensä mitä sattuu. Vanha ruostunut pelti jää yleensä paikan alle sellaisenaan ja pian on edessä entista suurempi hitsaustyö.
Toinen puoli hommaa lienee se, että yleensä halvimman tarjouksen tehnyt saa työn ja jälki on sitten sitä halpaa. Oikeiden korjauksien tekemiseen tuppaa kulumaan aikaa hiukan enemmän ja sen myötä kustannusta kertyy myös enemmän.
Giulia Super -69
- Ghost
- Viestit: 456
- Liittynyt: 18 Marras 2003, 14:47
- Car(s): GT 3.2 Q2
156 2.0 T.S - Paikkakunta: Tampere
Usko tai älä... ovessa, kaiuttimen taka/yläpuolella on läppä, joka ohjaa ikkunatiivisteen välistä valuvan veden kaiuttimen ohi oli irronnnut ja kas; vesi menee jotain tuntematonta reittiä alas ja valuu ulos ovipahvin välistä. Ja menee siitä sitten vielä jollain ihmeen keinolla maton alle.
Liimasin läpän takaisin paikalleen ja lattia alkoi pysyä kuivana.
Liimasin läpän takaisin paikalleen ja lattia alkoi pysyä kuivana.
156sissa on jonkin verran ollut vesivuotoja, joista löytyy paljon haulla tietoa.
tossa myös yksi vanha sivusto asiasta.
http://www.flyvholm.dk/wetalfa/
tossa myös yksi vanha sivusto asiasta.
http://www.flyvholm.dk/wetalfa/
Auto on -00, ja ei ole ilmastointia. Pitääpä kurkata tuonne kaiuttimen taakse. Eilen sain lattiamaton kuivattua tunkemalla lattiamaton väliin puukapulan, että ilma pääsee kiertämään, ja tämän jälkeen pistin sisätilan lämppärin puhaltamaan n. 5 tunniksi maton alle. Sen jälkeen suoraan lämpimälle pinnalle reeeilusti kotelonsuojaa, ja jätin maton irti että saa tarkkailla mitä tapahtuu.
On se harmi ku ne autot vetää liian usein väärästä päästä....
Olipas hiukan huonnonäköistä hitsuujälkeä, varmaan voisi olla syytä vetäistä korikittiä saumojen päälle, että olisivat edes jollain lailla tiiviit?
Meinaan laittaa omastani umpeen ne pohjapellin jäykistetaitoksissa olevat vedenpoistoreiät (noin 20kpl), kun en jaksa uskoa niiden toimivan suunnitellulla tavalla, koska ne on aika tehokkaasti suljettu lattian eristebitumilla, joten niihin lähinnä voi kerääntyä vain rapaa ja suolaliuosta.
Meinaan laittaa omastani umpeen ne pohjapellin jäykistetaitoksissa olevat vedenpoistoreiät (noin 20kpl), kun en jaksa uskoa niiden toimivan suunnitellulla tavalla, koska ne on aika tehokkaasti suljettu lattian eristebitumilla, joten niihin lähinnä voi kerääntyä vain rapaa ja suolaliuosta.
Saab 9-3SW 1.9TTiD -08
Fiat Ducato Maxi 2.8 i.d.TD -98
Ex: 156 2.4JTD SW -01
Fiat Ducato Maxi 2.8 i.d.TD -98
Ex: 156 2.4JTD SW -01
- Jalamari
- Viestit: 3091
- Liittynyt: 25 Touko 2006, 11:42
- Car(s): Toyota Gorilla
GTV 2.0V6TB
75 V6
Lancia Thesis
Triumph speedfour
ex:ex147 1,6TS, 147 Selespeed, 156 Selespeed, 166V6 3.0, 15516vx2, 156TS, 164V6,156 1.9JTD,
156 2.4JTD, 159 2.2JTS, GT JTS 156 2.5V6x2, 147JTD, 1662.4JTD - Paikkakunta: Laihela
Tätä veikkaan itsekkin syylliseksi. Tai sitten Alustan alkuperäistä massausta. Siihen kun tulee vekki niin päästää veden pellin ja massan väliin. Lopulta kuoriutuu isoina paloina tai sitten pohjassa ei ole mitään muuta kovaa kuin massa.Ghost kirjoitti:Usko tai älä... ovessa, kaiuttimen taka/yläpuolella on läppä, joka ohjaa ikkunatiivisteen välistä valuvan veden kaiuttimen ohi oli irronnnut ja kas; vesi menee jotain tuntematonta reittiä alas ja valuu ulos ovipahvin välistä. Ja menee siitä sitten vielä jollain ihmeen keinolla maton alle.
Liimasin läpän takaisin paikalleen ja lattia alkoi pysyä kuivana.
Mersun massahan on tunnettua siitä, että saattaa pitkään näyttää hyvältä vaikka alla ei olis yhtään peltiä. Se massahan on melkein muovia niissä, ja niinpä kerran omastanikin kuorittiin puoli pohjaa pois siltä seisomalta konttorilla...
Joo, sen minkä pelti (sauma) heittää, sen kitti peittää, eli korikitti vedettiin heti maalin päälle saumoihin. Saa nähdä vieläkö paikka on vuoden päästä paikoillaan. Tarkemmin kun kuivauksen jälkeen paremmassa valossa tutki, lattialta löytyi isoja kuivuneita savi/hiekkalaattoja, eli näköjään se on ihan ulkopuolelta ajon aikana tullu tuo vesi. Keskiviikkona pääsen tallille, tarkoitus kesäautoprojektia saattaa etiäpäin, mutta ehkä Alfaakin kerkeää tallin puolella käyttää. Jos vähän tutkailis paremmassa valossa noita mahdollisia vuotokohtia.
Tuosta kesäautorojektista sen verran, että tuossa kuvassa rojekti on vasta edellisenä iltana aloitettu, nyt on hylky muutamaa pikkukilkettä vaille tyhjänä tallissa, tarkoitus olis kesäksi saada ajoon, mutta...
Joo, sen minkä pelti (sauma) heittää, sen kitti peittää, eli korikitti vedettiin heti maalin päälle saumoihin. Saa nähdä vieläkö paikka on vuoden päästä paikoillaan. Tarkemmin kun kuivauksen jälkeen paremmassa valossa tutki, lattialta löytyi isoja kuivuneita savi/hiekkalaattoja, eli näköjään se on ihan ulkopuolelta ajon aikana tullu tuo vesi. Keskiviikkona pääsen tallille, tarkoitus kesäautoprojektia saattaa etiäpäin, mutta ehkä Alfaakin kerkeää tallin puolella käyttää. Jos vähän tutkailis paremmassa valossa noita mahdollisia vuotokohtia.
Tuosta kesäautorojektista sen verran, että tuossa kuvassa rojekti on vasta edellisenä iltana aloitettu, nyt on hylky muutamaa pikkukilkettä vaille tyhjänä tallissa, tarkoitus olis kesäksi saada ajoon, mutta...
On se harmi ku ne autot vetää liian usein väärästä päästä....