156 Lukkojen jäätyminen
Valvoja: Moderators
156 Lukkojen jäätyminen
Noniin, alkaa pikkuhiljaa pakkaset paukkumaan. Optiman kanssa alfa lähtee käyntiin ku palmun alta, mutta ongelmia tuli kun piti töihin tullessa lukita auto ja töistä lähtiessä kun piti saada ovet auki. Puol tunti /suunta varmaan puhaltelin tänään lukkoa kun en fiksuna mtn aineita tai lämmitysvälineitä ottanu mukaan.
Kyseessä siis -99 156 2,5v6, keskuslukituksen kauko-ohjainta ei edellisen omistajan jäljiltä ole (ja niin kätevä ku se oiskin niin ilmeisesti aika hintava lähtee hankkimaan uutta?) ja avaimiakin löytyy vaan yks. Tähän asti sillä on pärjätty hyvin, mut nyt pikkasen hirvittää väännellä jäätynyttä lukkoa, jää viel avaimen tynkä käteen joku päivä.
Oisko ehdotuksia miten tota jäätymistä vois estää/vähentää? Tai vaihtoehtosesti jtn muita ratkasuja? Kuinkakohan paljon sen kauko-ohjaimen hankkiminen kustantaisi
Kyseessä siis -99 156 2,5v6, keskuslukituksen kauko-ohjainta ei edellisen omistajan jäljiltä ole (ja niin kätevä ku se oiskin niin ilmeisesti aika hintava lähtee hankkimaan uutta?) ja avaimiakin löytyy vaan yks. Tähän asti sillä on pärjätty hyvin, mut nyt pikkasen hirvittää väännellä jäätynyttä lukkoa, jää viel avaimen tynkä käteen joku päivä.
Oisko ehdotuksia miten tota jäätymistä vois estää/vähentää? Tai vaihtoehtosesti jtn muita ratkasuja? Kuinkakohan paljon sen kauko-ohjaimen hankkiminen kustantaisi
-
- Viestit: 491
- Liittynyt: 24 Syys 2007, 16:52
Lukkojen jäätyminen
Olen useista autoista saanut jäätyneen lukon auki puhaltamalla. Lämmitä ensin lukko pitämällä kättä lukon päällä niin kauan, että huulet ei jäädy oveen kiinni. Huulet pitää laittaa aivan kiinni lukon päälle, ja sitten niin monta puhallusta, että aukeaa. Puhallus pitää olla mahdollisim-man pitkä,siis ei kova vaan tasainen ja pitkä.
- Caijo-Romeo
- Viestit: 1189
- Liittynyt: 10 Kesä 2006, 21:01
- Car(s): 159 1.9 JTDM -07, 166 2.4 JTD -01,155 TS 8v -94, 75 turbo IE -87, 33 1.7 8v -92 ex.Marea 1.6,156 1.8 sw -00,166 2.5 -00
- Paikkakunta: Kylmäkoski
vaikken tupakkaa poltakaan niin hommasin sytkän taskuun ja tosiaan avainta kun lämmittää niin kyllä lukko herkistyy. nyt kovilla pakkasilla tulee öljyttyä noita lukkoja usein niin toimivat monesti ilman kikkoja. Tietty kauko-ohjaus keskuslukkoon olis varmaan hyvä, mutta toi sytkä voittaa sen hinnassa mennen tullen ja on viä niin huomaamaton toimenpide, ettei siitä työkaveritkaan tajua vinoilla.
Juuh, oon kyllä pestessä peittäny noi lukon reiät ja myös lukkosulaa on tullu käyteltyä, ihmettelen siis et miten nyt sitte on alkanu vetää noin kovin jäihin. Pitänee sitä stenkkua alkaa kannella mukana vaikken tupakkamiehiä ookkaan.
Ovien auki jättäminen ei oo kovin hyvä idea, lähtee hyvin äkkii vaivalla hankitut äänentoistovälineet kävelemään...
Puhaltamalla mä tänään avasin lukot, mut eihän se hirveen tyylikästä ole eikä kovin tehokasta
Rikkari tosta löytyy kyl, pitäis vaan selvittää millanen operaatio se kauko-ohjaimen hankkiminen ois.
Ovien auki jättäminen ei oo kovin hyvä idea, lähtee hyvin äkkii vaivalla hankitut äänentoistovälineet kävelemään...
Puhaltamalla mä tänään avasin lukot, mut eihän se hirveen tyylikästä ole eikä kovin tehokasta
Rikkari tosta löytyy kyl, pitäis vaan selvittää millanen operaatio se kauko-ohjaimen hankkiminen ois.
-
- Viestit: 115
- Liittynyt: 30 Syys 2009, 17:32
- Paikkakunta: Jossain Pohjanmaalla..
Lukkosulassa saattaa olla mukana syövyttävää ainetta. Joten pitkällisen käytön seurauksena hammastukset tylsistyy ja oven saa auki ties millä jätskitikulla. Aseöljy on hyvä tai sitten muu CRC, WD-40 varmasti toimivampi.
Sain Alfan jäätyneen ovenlukon hyvin auki jo Ford Escortin ja Citroen ax:n vaivoista opittuna: Muovipussiin kuumaa vettä (pussi voi vuotaa joten tuplapussi), sitten painetaan pussilla lukkoa ja pian lämpeää. Hyvä tietty pitää huoli ettei pussin reunassa ole vettä ja pääse sen kautta lukkoon.
Tämä kikka auttoi myös saamaan ilmeisesti öljyt oikeaan paikkaa lukkopesässä lopullisesti. Syksyllä tinttasin oven kahvan suoraan nuppi edellä liikennemerkin kyljeen ja nuppi on kulkenut siitä lähtien kankeasti, kuin taittuneena.
Sain Alfan jäätyneen ovenlukon hyvin auki jo Ford Escortin ja Citroen ax:n vaivoista opittuna: Muovipussiin kuumaa vettä (pussi voi vuotaa joten tuplapussi), sitten painetaan pussilla lukkoa ja pian lämpeää. Hyvä tietty pitää huoli ettei pussin reunassa ole vettä ja pääse sen kautta lukkoon.
Tämä kikka auttoi myös saamaan ilmeisesti öljyt oikeaan paikkaa lukkopesässä lopullisesti. Syksyllä tinttasin oven kahvan suoraan nuppi edellä liikennemerkin kyljeen ja nuppi on kulkenut siitä lähtien kankeasti, kuin taittuneena.
- Pasi
- Viestit: 6773
- Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
- Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91 - Paikkakunta: Loviisa
- Viesti:
Lukkosulasta sen verran, että tuntuu aiheuttavan pitemmänpäälle vaan enemmän haittaa kuin hyötyä... Aine valuu lukoista pitkin kylkiä ja jos kuivuu tarpeeksi kauan niin on aika hankala saada pois. Ja lukot tuntuvat tulevat täyteen "töhnää" lukkosulaa käytettäessa. Melkein mikä tahansa muu juokseva voiteluaine on parempaa
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4
- Xehpuk
- Viestit: 697
- Liittynyt: 09 Loka 2009, 19:05
- Car(s): Pitkäkattoinen 159 2.0JTDm 2011
ex AR 156 V6 1998 - Paikkakunta: Valkeakoski
Lukkojen jäätyminen ei ole enää ongelma omassa 156:ssa, ostin ja masensin kiinni keskuslukon kauko-ohjauksen. Tilasin italialaisesta SpeedUp verkkokaupasta Meta System M20/10 kauko-ohjaussarjan. Toimitus oli sähäkkää UPS:n kautta (onneksi, sillä tilattuani sarjan oli joku epätoivottu henkilö yrittänyt käydä katsomassa, mitä varastettavaa Alfastani löytyy. Kuskin lukko oli rikottu, sisään asti eivät päässeet).
Metan sarja on kalliimpi kuin sellaiset yleiskäyttöiset kiinalaiset sarjat, joita esim. Rime.fi myy, mutta mitään johtoja ei tarvitse pilkkoa jne., joten asentaminen on mahdollisimman helppoa. Tuntuu toimivankin hyvin. Kuulemma Meta on jo lopettanut valmistuksen, Suomesta tätä sarjaa ei saa. Tuon mainitsemani verkkokaupan lisäksi ebay.it on hyvä vaihtoehto etsimiseen jos haluaa vähän säästää ja nähdä vaivaa.
Metan sarja on kalliimpi kuin sellaiset yleiskäyttöiset kiinalaiset sarjat, joita esim. Rime.fi myy, mutta mitään johtoja ei tarvitse pilkkoa jne., joten asentaminen on mahdollisimman helppoa. Tuntuu toimivankin hyvin. Kuulemma Meta on jo lopettanut valmistuksen, Suomesta tätä sarjaa ei saa. Tuon mainitsemani verkkokaupan lisäksi ebay.it on hyvä vaihtoehto etsimiseen jos haluaa vähän säästää ja nähdä vaivaa.