159 hyytyi pakkaseen
Valvoja: Moderators
- Maunu
- Viestit: 3204
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
- Paikkakunta: Pori
159 hyytyi pakkaseen
Eli tänään kävi mitä osasin kyllä vähän jo odottaakin. Diesel tankissa oli -15 kestävää laatua, jota muuten tankkasin pari viikkoa sitten ABC:ltä, veti herneet nenään pakkasesta ja auto sammui parin sadan metrin ajon jälkeen.
Nyt on auto hinattu takaisin pihaan ja mietitään mitä tehdään. Pakkanen onneksi lauhtuu hyvää vauhtia, mutta riittäkö tuollainen -5 asteen keli siihen että auto lähtee taas käymään vai joutuuko viemään lämpimään talliin sulamaan???
Taas ollaan askel lähempänä toteuttaa ajatus vaihtaa tuo traktori kunnon neliveto bensa versioon, kun kilometrejäkin on vuoden aikana tullut mittariin lähes 12tkm.
Nyt on auto hinattu takaisin pihaan ja mietitään mitä tehdään. Pakkanen onneksi lauhtuu hyvää vauhtia, mutta riittäkö tuollainen -5 asteen keli siihen että auto lähtee taas käymään vai joutuuko viemään lämpimään talliin sulamaan???
Taas ollaan askel lähempänä toteuttaa ajatus vaihtaa tuo traktori kunnon neliveto bensa versioon, kun kilometrejäkin on vuoden aikana tullut mittariin lähes 12tkm.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
- Cuore Sportivo
- Viestit: 5754
- Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
- Car(s): 595 Competizione, Multipla, Ducati 916
(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera) - Paikkakunta: Pori
- Maunu
- Viestit: 3204
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
- Paikkakunta: Pori
Deltahan pyytää tuosta pa-suodattimesta muuten vaivaiset 370 euroa, joten en vaihda jos ei ole ihan pakko.
Tarvikeliikkeestä kyselin, mutta maahantuojien varastossa kyseistä tuotetta ei ollut, hinta jo vähän inhimillisempi vain 79 euroa. Tarvii varmaan tilata suoraan italiasta kun siellä ne näyttäisivät maksavan noin 30 euroa.
Jos tänään ei lämmittelyt auta niin seisokoon tuo diesel rohjo tossa vaikka kesään saakka, 156:lla on muutenkin mukavampi ajella.
Voisin ottaa tuon suodatimen irti ja lämmittää se kunnolla sisätiloissa.
Tarvikeliikkeestä kyselin, mutta maahantuojien varastossa kyseistä tuotetta ei ollut, hinta jo vähän inhimillisempi vain 79 euroa. Tarvii varmaan tilata suoraan italiasta kun siellä ne näyttäisivät maksavan noin 30 euroa.
Jos tänään ei lämmittelyt auta niin seisokoon tuo diesel rohjo tossa vaikka kesään saakka, 156:lla on muutenkin mukavampi ajella.
Voisin ottaa tuon suodatimen irti ja lämmittää se kunnolla sisätiloissa.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
-
- Viestit: 815
- Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
- Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999 - Paikkakunta: Helsinki
Onkos dieselissä suodatin tankin sisällä vai missä?
Miks se pitäs vaihtaa se suodatin?
Onko tankissa paljon vielä ainetta?
Meinaan jos on alle puolen tankin niin kipase pari lönttiä dieseliä huoltikselta, anna niitten lämmetä sisällä ja lataa ne tankkiin, eiköhän se siitä sitten ala notkistumaan... Autotallia saatavilla?
Miks se pitäs vaihtaa se suodatin?
Onko tankissa paljon vielä ainetta?
Meinaan jos on alle puolen tankin niin kipase pari lönttiä dieseliä huoltikselta, anna niitten lämmetä sisällä ja lataa ne tankkiin, eiköhän se siitä sitten ala notkistumaan... Autotallia saatavilla?
- Auristo
- Viestit: 385
- Liittynyt: 23 Syys 2006, 11:27
- Car(s): Maserati 4200gt
Fiat 500 1.4 Sport
Peugeot 407 Coupe V6 2.7 Diesel
ex. Giulietta 1.4 ma Speciale
ex.166 V6 -04
ex. 156 V6 -01 - Paikkakunta: Jyväskylä
Re: 159 hyytyi pakkaseen
Miten ihmeessä siellä ABC:llä on voinut vielä olla -15 dieseliä??Maunu kirjoitti:Eli tänään kävi mitä osasin kyllä vähän jo odottaakin. Diesel tankissa oli -15 kestävää laatua, jota muuten tankkasin pari viikkoa sitten ABC:ltä, veti herneet nenään pakkasesta ja auto sammui parin sadan metrin ajon jälkeen.
Olen työn puolesta tekemisissä ABC:n kanssa ja tänne keskisuomeen on tullut pelkästään talvilaatua jo lokakuun lopulta asti. Kuormat tulevat muuten sieltä Porista

ex:BMW 1502, 318iS|Saab 99 Turbo, 900Turbo, 9000Turbo|Lancia Thema ieTurbo|Peugeot 405 T16, 306Hdi
- Maunu
- Viestit: 3204
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
- Paikkakunta: Pori
Suodatin on konehuoneessa joten sen irroittaminen on suhteellisen helppoa, letkuissa pikaliittimet ja panta kiinni yhdellä ruuvilla.
Jostain luin että ei auta vaikka laittaisi tankkiin talvisempaa laatua, jos parafiini on hyytynyt, ainoastaan lämpö auttaa.
Eilen kävin hakemassa samaiselta ABC:ltä 10 litraa dieseliä kanisteriin ja nyt oli tarra vaihtunut -32 laatuun.
Kävin muuten kokeilemassa lähtisikö raato käymään nyt -6 asteen pakkasessa ja lähtihän tuo, mutta sammui muutaman kymmenen sekunnin käynnin jälkeen. Luultavasti suodatin ei ole täysin tukossa vaan poltoainetta suodattuu läpi hitaasti ja yön yli odottaessa koneelle asti oli päässyt vähän ilolientä.
Jostain luin että ei auta vaikka laittaisi tankkiin talvisempaa laatua, jos parafiini on hyytynyt, ainoastaan lämpö auttaa.
Eilen kävin hakemassa samaiselta ABC:ltä 10 litraa dieseliä kanisteriin ja nyt oli tarra vaihtunut -32 laatuun.
Kävin muuten kokeilemassa lähtisikö raato käymään nyt -6 asteen pakkasessa ja lähtihän tuo, mutta sammui muutaman kymmenen sekunnin käynnin jälkeen. Luultavasti suodatin ei ole täysin tukossa vaan poltoainetta suodattuu läpi hitaasti ja yön yli odottaessa koneelle asti oli päässyt vähän ilolientä.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
Johan pomppas hinta taas Deltassa..muuten vaivaiset 370 euroa, joten en vaihda jos ei ole ihan pakko.

Hiustenkuivaajallakin saa suodatinta lämmiteltyä ens hätään ja kun aine lähtee taas kiertään niin pitäs pysyä käynnissä, suodattimen ympärille voi tehdä myös eristeen vaikka makuupussin alusesta leikaten..

http://sahti.mtk.fi/elibrary/admin/inc/ ... p?id=55528
- Maunu
- Viestit: 3204
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
- Paikkakunta: Pori
Hinta on näköjään laskenut järkevämmälle tasolle tänä vuonna. Viime vuonna tosiaan pyysivät 370 euroa Porin Deltassa. Kyseessä oli satsi jossa tuli mukana tuo vedentunnistin anturi. Muuta ei silloin ollut saatavilla.
Auto lähti tänään toimimaan kun otin suodattimen irti ja tyhjensin sen. Lämmitin kuumailmapuhaltimella vielä niin kauan että höyry nousi sisältä.
Nyt on tankattu tankki täyteen ST1:sen dieseliä. Toivotaan että nyt toimisi kunnolla lopputalven. Oli muuten ST1:sen jakajat muuttuneet sitten aikalailla viime kerrasta. Soittavat jotain hissimusiikkia ja Subarun sekä Viking linen mainokset pyörivät ruudussa. Jotenkin häiritsevä tankkaus kokemus. No onneksi mainostivat jotain kunnollista autoa.
Auto lähti tänään toimimaan kun otin suodattimen irti ja tyhjensin sen. Lämmitin kuumailmapuhaltimella vielä niin kauan että höyry nousi sisältä.
Nyt on tankattu tankki täyteen ST1:sen dieseliä. Toivotaan että nyt toimisi kunnolla lopputalven. Oli muuten ST1:sen jakajat muuttuneet sitten aikalailla viime kerrasta. Soittavat jotain hissimusiikkia ja Subarun sekä Viking linen mainokset pyörivät ruudussa. Jotenkin häiritsevä tankkaus kokemus. No onneksi mainostivat jotain kunnollista autoa.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
- Alfissimo
- Viestit: 8307
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Ja ne uudet automaatit ei edes osaa päättää, tuleeko sitä ainetta vai ei... tai sitten en vaan osaa käyttää.Maunu kirjoitti:Soittavat jotain hissimusiikkia ja Subarun sekä Viking linen mainokset pyörivät ruudussa. Jotenkin häiritsevä tankkaus kokemus.
Kuuluisiko pumpussa jonkun pykälän mukaan olla talvilaadun kohdalla merkintä pakkasen kestosta, esim. -32c, vai riittääkö pelkkä maininta talvilaadusta? Itse tankkasin paikallisella asemalla ja pumpussa ei ollut mainintaa asteista.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
Todennäköisesti suodatin pitää vaihtaa. Kun parafiini hyytyy suodattimeen, se ei enää tahdo sulaa, vaikka veisit suodattimen saunaan. Mikään ei tietenkään estä yrittämästä, jos aikaa on ja harrastuneisuutta piisaa. Sinänsä outo juttu, että vuoden 1988 Fiat Ducatossa oli jo polttoaineensuodattimen lämmitys, mutta konsernin nykyvehkeisiin se maksaisi fissiin liikaa. Olihan se pikku-Ducato tietysti hirmuisen kallis auto ja muutenkin täydellisesti varusteltu.
Jatkoa silmällä pitäen kannattaa muistaa, että yllättävän pienikin määrä kesälaatua riittää "pilaamaan" talvilaadun. Sekoitussuhteella 50-50 ei ole kuin asteen, pari parempi pakkaskestävyys kuin puhtaalla kesälaadulla. Ja pakkasella eivät edes sekoa.
Jatkoa silmällä pitäen kannattaa muistaa, että yllättävän pienikin määrä kesälaatua riittää "pilaamaan" talvilaadun. Sekoitussuhteella 50-50 ei ole kuin asteen, pari parempi pakkaskestävyys kuin puhtaalla kesälaadulla. Ja pakkasella eivät edes sekoa.
- Maunu
- Viestit: 3204
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
- Paikkakunta: Pori
En tiedä suliko parafiinit suodattimesta, mutta Leisteriin pistin 300 astetta puhallukseen, jonka seurauksena tyhjennetystä suodattimesta pienen ajan kuluttua alkoi öljyä valumaan. Luulisin että parafiinit sieltä sulivat pois, mutta ainakin tänään vielä toimi moitteettomasti vaikka lähes 15 astetta pakkasta olikin.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
Parafiinihan on samaa tavaraa kuin tuikkujen steariini, ja sulamispiste on siellä 70 asteen kieppeillä (Wikipediasta luntattua). Vaikea sieltä on kaikkea saada pois, kun sulaessaan silti jää suodatinpaperiin/kankaaseen ainetta, mutta hyvä keino voi olla puhtaan, lämpimän dieselin tai jääneston lorauttaminen lämmitetyn suodattimen läpi. Se muuten tosiaan menee ihan tukkoon siitä parafiinista, pari kertaa itselläkin suodatin jäätyny. Toisella kerralla vedestä ja toisella parafiinista.
On se harmi ku ne autot vetää liian usein väärästä päästä....
Massey-Ferguson ja Valmet traktoreihin saa lisävarusteena suodattimeen lämmitinvastusta...suodatin on vielä aikas viileässä paikassa koneen sivulla.
Jos suodatin on samantyyppinen, Commonrail moottoreissa Perkins ja Sisu kuin nykyautoissa niin miksei voisi vaikka Alfaankin soveltaa...
http://83.143.217.232/~ikh/ikh2007/layo ... -A1_MF.pdf
sivu 48
http://valtramme.valtra.fi/eMag/H&H_syk ... x.html#/4/
sivu 5
Jos suodatin on samantyyppinen, Commonrail moottoreissa Perkins ja Sisu kuin nykyautoissa niin miksei voisi vaikka Alfaankin soveltaa...
http://83.143.217.232/~ikh/ikh2007/layo ... -A1_MF.pdf
sivu 48
http://valtramme.valtra.fi/eMag/H&H_syk ... x.html#/4/
sivu 5