159 hyytyi pakkaseen

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Maunu
Viestit: 3204
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
Paikkakunta: Pori

159 hyytyi pakkaseen

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Eli tänään kävi mitä osasin kyllä vähän jo odottaakin. Diesel tankissa oli -15 kestävää laatua, jota muuten tankkasin pari viikkoa sitten ABC:ltä, veti herneet nenään pakkasesta ja auto sammui parin sadan metrin ajon jälkeen.

Nyt on auto hinattu takaisin pihaan ja mietitään mitä tehdään. Pakkanen onneksi lauhtuu hyvää vauhtia, mutta riittäkö tuollainen -5 asteen keli siihen että auto lähtee taas käymään vai joutuuko viemään lämpimään talliin sulamaan???

Taas ollaan askel lähempänä toteuttaa ajatus vaihtaa tuo traktori kunnon neliveto bensa versioon, kun kilometrejäkin on vuoden aikana tullut mittariin lähes 12tkm.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Eipä ole sen tarkempaa kokemusta, ehkäpä tuo ulkoilmakin riittää, tosin lämpäminen tapahtuu hitaasti.

PA-suodatin kannattaa vaihtaa.

Avatar
Cuore Sportivo
Viestit: 5754
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
Car(s): 595 Competizione, Multipla, Ducati 916

(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera)
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Cuore Sportivo »

Suosittelen vaihtoehtoa neliveto-bensa. :wink: On tuo "läski" näillä keleillä melkoisen hauska vehje.

zarre
Viestit: 114
Liittynyt: 17 Kesä 2003, 14:47
Paikkakunta: Alajärvi

Viesti Kirjoittaja zarre »

pa-suodatin pitää vaihtaa.
AUTO on kaunis kun se VOITTAA

Avatar
Maunu
Viestit: 3204
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Deltahan pyytää tuosta pa-suodattimesta muuten vaivaiset 370 euroa, joten en vaihda jos ei ole ihan pakko.

Tarvikeliikkeestä kyselin, mutta maahantuojien varastossa kyseistä tuotetta ei ollut, hinta jo vähän inhimillisempi vain 79 euroa. Tarvii varmaan tilata suoraan italiasta kun siellä ne näyttäisivät maksavan noin 30 euroa.

Jos tänään ei lämmittelyt auta niin seisokoon tuo diesel rohjo tossa vaikka kesään saakka, 156:lla on muutenkin mukavampi ajella.

Voisin ottaa tuon suodatimen irti ja lämmittää se kunnolla sisätiloissa.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

pjotrthegreat
Viestit: 815
Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja pjotrthegreat »

Onkos dieselissä suodatin tankin sisällä vai missä?

Miks se pitäs vaihtaa se suodatin?

Onko tankissa paljon vielä ainetta?
Meinaan jos on alle puolen tankin niin kipase pari lönttiä dieseliä huoltikselta, anna niitten lämmetä sisällä ja lataa ne tankkiin, eiköhän se siitä sitten ala notkistumaan... Autotallia saatavilla?

Avatar
Auristo
Viestit: 385
Liittynyt: 23 Syys 2006, 11:27
Car(s): Maserati 4200gt
Fiat 500 1.4 Sport
Peugeot 407 Coupe V6 2.7 Diesel
ex. Giulietta 1.4 ma Speciale
ex.166 V6 -04
ex. 156 V6 -01
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 159 hyytyi pakkaseen

Viesti Kirjoittaja Auristo »

Maunu kirjoitti:Eli tänään kävi mitä osasin kyllä vähän jo odottaakin. Diesel tankissa oli -15 kestävää laatua, jota muuten tankkasin pari viikkoa sitten ABC:ltä, veti herneet nenään pakkasesta ja auto sammui parin sadan metrin ajon jälkeen.
Miten ihmeessä siellä ABC:llä on voinut vielä olla -15 dieseliä??
Olen työn puolesta tekemisissä ABC:n kanssa ja tänne keskisuomeen on tullut pelkästään talvilaatua jo lokakuun lopulta asti. Kuormat tulevat muuten sieltä Porista 8)
ex:BMW 1502, 318iS|Saab 99 Turbo, 900Turbo, 9000Turbo|Lancia Thema ieTurbo|Peugeot 405 T16, 306Hdi

Avatar
Maunu
Viestit: 3204
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Suodatin on konehuoneessa joten sen irroittaminen on suhteellisen helppoa, letkuissa pikaliittimet ja panta kiinni yhdellä ruuvilla.

Jostain luin että ei auta vaikka laittaisi tankkiin talvisempaa laatua, jos parafiini on hyytynyt, ainoastaan lämpö auttaa.

Eilen kävin hakemassa samaiselta ABC:ltä 10 litraa dieseliä kanisteriin ja nyt oli tarra vaihtunut -32 laatuun.

Kävin muuten kokeilemassa lähtisikö raato käymään nyt -6 asteen pakkasessa ja lähtihän tuo, mutta sammui muutaman kymmenen sekunnin käynnin jälkeen. Luultavasti suodatin ei ole täysin tukossa vaan poltoainetta suodattuu läpi hitaasti ja yön yli odottaessa koneelle asti oli päässyt vähän ilolientä.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
Gasolina
Viestit: 4489
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

Mulla on käynyt Audin kanssa sama juttu, hyytyi pakkaseen. Lähti samalla lailla käyntiin vähäksi aikaa ja sammui sitten. Lämmitin suodatinta lämpöpuhaltimella ja lopulta auto suostui käymään ongelmitta. Sitten vaan talvilaatua tankkiin ja toimi tämän jälkeen ongelmitta.
Giulia Super -69

Avatar
jiiässä
Viestit: 1495
Liittynyt: 21 Loka 2003, 21:51
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jiiässä »

muuten vaivaiset 370 euroa, joten en vaihda jos ei ole ihan pakko.
Johan pomppas hinta taas Deltassa.. :mrgreen:

Hiustenkuivaajallakin saa suodatinta lämmiteltyä ens hätään ja kun aine lähtee taas kiertään niin pitäs pysyä käynnissä, suodattimen ympärille voi tehdä myös eristeen vaikka makuupussin alusesta leikaten.. :wink:

http://sahti.mtk.fi/elibrary/admin/inc/ ... p?id=55528

arv
Viestit: 491
Liittynyt: 25 Loka 2009, 05:12
Car(s): 159 2.4 JTDm -06, 147 2.0 TS -08
Paikkakunta: Seinäjoki/Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja arv »

Maunu kirjoitti:Deltahan pyytää tuosta pa-suodattimesta muuten vaivaiset 370 euroa, joten en vaihda jos ei ole ihan pakko.
Täh?!
Eilen hain Seinäjoen Delta-autosta, ja maksoi 86€. Mistään muualta ei tähän hätään saanut. Auto nyki -24° pakkasella.
Itse vaihdoin...

Avatar
Maunu
Viestit: 3204
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Hinta on näköjään laskenut järkevämmälle tasolle tänä vuonna. Viime vuonna tosiaan pyysivät 370 euroa Porin Deltassa. Kyseessä oli satsi jossa tuli mukana tuo vedentunnistin anturi. Muuta ei silloin ollut saatavilla.

Auto lähti tänään toimimaan kun otin suodattimen irti ja tyhjensin sen. Lämmitin kuumailmapuhaltimella vielä niin kauan että höyry nousi sisältä.

Nyt on tankattu tankki täyteen ST1:sen dieseliä. Toivotaan että nyt toimisi kunnolla lopputalven. Oli muuten ST1:sen jakajat muuttuneet sitten aikalailla viime kerrasta. Soittavat jotain hissimusiikkia ja Subarun sekä Viking linen mainokset pyörivät ruudussa. Jotenkin häiritsevä tankkaus kokemus. No onneksi mainostivat jotain kunnollista autoa.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8307
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Maunu kirjoitti:Soittavat jotain hissimusiikkia ja Subarun sekä Viking linen mainokset pyörivät ruudussa. Jotenkin häiritsevä tankkaus kokemus.
Ja ne uudet automaatit ei edes osaa päättää, tuleeko sitä ainetta vai ei... tai sitten en vaan osaa käyttää.

Kuuluisiko pumpussa jonkun pykälän mukaan olla talvilaadun kohdalla merkintä pakkasen kestosta, esim. -32c, vai riittääkö pelkkä maininta talvilaadusta? Itse tankkasin paikallisella asemalla ja pumpussa ei ollut mainintaa asteista.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Jönsson
Viestit: 972
Liittynyt: 04 Huhti 2007, 14:46
Paikkakunta: Päijät-Häme

Viesti Kirjoittaja Jönsson »

Todennäköisesti suodatin pitää vaihtaa. Kun parafiini hyytyy suodattimeen, se ei enää tahdo sulaa, vaikka veisit suodattimen saunaan. Mikään ei tietenkään estä yrittämästä, jos aikaa on ja harrastuneisuutta piisaa. Sinänsä outo juttu, että vuoden 1988 Fiat Ducatossa oli jo polttoaineensuodattimen lämmitys, mutta konsernin nykyvehkeisiin se maksaisi fissiin liikaa. Olihan se pikku-Ducato tietysti hirmuisen kallis auto ja muutenkin täydellisesti varusteltu.

Jatkoa silmällä pitäen kannattaa muistaa, että yllättävän pienikin määrä kesälaatua riittää "pilaamaan" talvilaadun. Sekoitussuhteella 50-50 ei ole kuin asteen, pari parempi pakkaskestävyys kuin puhtaalla kesälaadulla. Ja pakkasella eivät edes sekoa.

Avatar
Maunu
Viestit: 3204
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Maunu »

En tiedä suliko parafiinit suodattimesta, mutta Leisteriin pistin 300 astetta puhallukseen, jonka seurauksena tyhjennetystä suodattimesta pienen ajan kuluttua alkoi öljyä valumaan. Luulisin että parafiinit sieltä sulivat pois, mutta ainakin tänään vielä toimi moitteettomasti vaikka lähes 15 astetta pakkasta olikin.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

mazza
Viestit: 156
Liittynyt: 26 Marras 2004, 17:25
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja mazza »

Parafiinihan on samaa tavaraa kuin tuikkujen steariini, ja sulamispiste on siellä 70 asteen kieppeillä (Wikipediasta luntattua). Vaikea sieltä on kaikkea saada pois, kun sulaessaan silti jää suodatinpaperiin/kankaaseen ainetta, mutta hyvä keino voi olla puhtaan, lämpimän dieselin tai jääneston lorauttaminen lämmitetyn suodattimen läpi. Se muuten tosiaan menee ihan tukkoon siitä parafiinista, pari kertaa itselläkin suodatin jäätyny. Toisella kerralla vedestä ja toisella parafiinista.
On se harmi ku ne autot vetää liian usein väärästä päästä....

Avatar
jiiässä
Viestit: 1495
Liittynyt: 21 Loka 2003, 21:51
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jiiässä »

Massey-Ferguson ja Valmet traktoreihin saa lisävarusteena suodattimeen lämmitinvastusta...suodatin on vielä aikas viileässä paikassa koneen sivulla.

Jos suodatin on samantyyppinen, Commonrail moottoreissa Perkins ja Sisu kuin nykyautoissa niin miksei voisi vaikka Alfaankin soveltaa...

http://83.143.217.232/~ikh/ikh2007/layo ... -A1_MF.pdf

sivu 48


http://valtramme.valtra.fi/eMag/H&H_syk ... x.html#/4/

sivu 5

Avatar
Keltsi
Viestit: 1683
Liittynyt: 14 Kesä 2004, 21:33
Car(s): 155 Q4, 156 2.4 JTD 10V, 156 GTA, 164 TB, B5 Qt
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Keltsi »

Ilmeisesti uudemmista JTD-koneista on jätetty pois suodattimen lämmitysvastus? Vanhassa 10V:ssä tuollainen on suodattimen ja suodatinjalan välissä...
"No smoke => no power => no hope"

Avatar
jiiässä
Viestit: 1495
Liittynyt: 21 Loka 2003, 21:51
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jiiässä »

Onkohan ne kuvitelleet pakkaskelien jotenkin vähenevän kun on uusista koneista jätetty lämmitysvastus pois.. :roll:

heimo
Viestit: 93
Liittynyt: 10 Huhti 2006, 19:44

Viesti Kirjoittaja heimo »

jiiässä kirjoitti:Onkohan ne kuvitelleet pakkaskelien jotenkin vähenevän kun on uusista koneista jätetty lämmitysvastus pois.. :roll:
a
Aika hauskaa seurata näitä teidän vika viestejä. Mulla ei 3,5 vuoden aikanana ole 159 jdtm kanssa tapahtunut kuin 2 ajovalonlampun palamista.Siinä kaikki viat. Heimo :-D

Avatar
Maunu
Viestit: 3204
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Niin no eihän tuokaan oikeastaan auton vika ole, jos käyttäjä/myyjä ei huomaa antaa oikeaa nestettä kylmällä kelillä.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Vastaa Viestiin