Konepelti auki ilman vaijeria?

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
alfista
Viestit: 2803
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Konepelti auki ilman vaijeria?

Viesti Kirjoittaja alfista »

Kävi aamulla niin, että 156:n konepellin avauskahva napsahti veltoksi. Lienee vaijeri poikki tai irti jommasta kummasta päästä. Nyt pitäisi saada pelti auki, että pääsee lataamaan tyhjäksi sahattua akkua. Onko tietoa, miten konepellin lukon saa taiteiltua auki?

Avatar
Maunu
Viestit: 3204
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Onko auto sisällä vai ulkona?

Olisiko mahdollista että konepelti on jäässä ja lukkomekanismi jumissa auki asennossa?

Jos vaijeri on poikki niin joutuu varmaankin hajoittamaan kuskinpuolen maskin, jonka jälkeen lukkomekanismin pystyy avaamaan koukulla.
Kannattaa kuitenkin tarkistella menetelmää toisesta 156:sta ennen kuin rupeaa paikkoja repimään auki.

Lataamaan auton pystyy vaikka tupakansytyttimestä tai muusta plus kontaktista.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
alfista
Viestit: 2803
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja alfista »

Kyllä tuo poikki lienee. Napsahti selvästi vivusta vedettäessä ja avausvipu on nyt veltto. Auto on ulkona ja ainakin pari päivää näyttäisi pakkasia riittävän.

Mietin jo myös tuota latausta sytyttimen liittimen kautta. Pitänee hajottaa yksi sytkäliitin ja rakennella laturiin johto. Napaisuus vain arveluttaa.

Avatar
KJS
Viestit: 4670
Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
Car(s): 1.3 TC, 1.3 Boxer, 1.6 TC, 6C TB, 2.0 CRDi, 2.2 TDCi, D3
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja KJS »

Eiköhän siellä akussa sen verran kytyä ole, että yleismittarilla pääsee mittaamaan napaisuuden. En nyt muista ulkoa, että kumpi on + ja kumpi -. Tai sitten mittaa jostain toisesta autosta.

rasvanäppi
Viestit: 491
Liittynyt: 24 Syys 2007, 16:52

Konepellin lukko

Viesti Kirjoittaja rasvanäppi »

Useimmiten vaijeri napsahtaa poikki sisäpuolelta kahvan juuresta. Jos katkennut pätkä on näkuvissä voi tongeilla saada siitä otteen ja vetäistä pelti auki.

Avatar
alfista
Viestit: 2803
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Re: Konepellin lukko

Viesti Kirjoittaja alfista »

rasvanäppi kirjoitti:Useimmiten vaijeri napsahtaa poikki sisäpuolelta kahvan juuresta. Jos katkennut pätkä on näkuvissä voi tongeilla saada siitä otteen ja vetäistä pelti auki.
Toivottavasti, saattaahan tuo muovikahva olla rikki. Auto vain on hämärässä katoksessa ja kaamos pimenee ennen kuin pääsee töistä sitä hieromaan. Ja muoviosiin ei uskalla koskea ennen kuin pakkanen hellittää.

Että silleen... :silly:

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

alfista kirjoitti:Napaisuus vain arveluttaa.
Eikös nuo ole niin päin että tökkelin "runko" on maissa ja pohjassa oleva nasta tms. yhdistetty plusnapaan? Terveellisempi tietysti mitata resistanssi rungon ja korin välillä ennen kuin lähtee latailemaan väärin päin.
- Epäkelpokeräilijä -

Compare Orso
Viestit: 95
Liittynyt: 12 Helmi 2007, 22:09
Car(s): 156 2.0 TS 1999

Viesti Kirjoittaja Compare Orso »

Ei taida lataus onnistua sytyttimen kautta. Ainakin omassa Alfassa sieltä tulee virtaa ulos vain silloin kun sytytysvirta on käännetty avaimesta päälle.
Periaatteessa sähköä voisi olla mahdollista syöttää akkuun auton sisältä, mutta sisälle tulevien johtimien poikkileikkaukset taitavat olla varsin vaatimattomia.
Mielestäni suurin riski liittyy tässä tapauksessa siihen, että akku on tyhjä ja siten valmis vastaanottamaan latausta suurella virralla. Jos et oikeasti tiedä mitä olet tekemässä, tuloksena voi olla palanut auto. Yritä mieluummin saada se konepelti auki.

Avatar
Maunu
Viestit: 3204
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Juu kyllä se sytkän keskinapa on plussa ja klipsit sivulla miinus.

Ihan rauhassa voi ladata autoa sen kautta ilman että mikään palaa, jos käytössä on normaali akkulaturi. Näistä yleensä saa 3A-7A virtaa ja laturista tulevat johdotkin ovat aika ohutta kamaa. Niin ja onhan siellä yleensä suhteellisen pieni sulakekin välissä, ehkä 10A tai korkeintaan 15A, joten kyllä se sieltä palaa ennen kuin mikään johto sulaa.

Autoon tosiaan virrat päälle, mutta kaikki virtaa kuluttavat vempaimet pois päältä valot (myös sisävalo), puhallin, radio ym. Latausta tuskin tarvii tehdä 20 min kauempaa, jotta saa auton käymään.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
alfa164
Viestit: 2016
Liittynyt: 16 Huhti 2003, 20:47
Car(s): pösö 607,nissan primera,toyota corolla verso mmt,renault clio sport-04.GTV tb v6(ex)166 v6(ex)4x164(ex)
Paikkakunta: luvia

Viesti Kirjoittaja alfa164 »

Compare Orso kirjoitti: Mielestäni suurin riski liittyy tässä tapauksessa siihen, että akku on tyhjä ja siten valmis vastaanottamaan latausta suurella virralla. Jos et oikeasti tiedä mitä olet tekemässä, tuloksena voi olla palanut auto. Yritä mieluummin saada se konepelti auki.
Ainakin palovakuutus ekaksi kuntoon :mrgreen:

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Vaikka sieltä sähköä saisikin läpi, niin ei taida silti auttaa konepellin avaamiseen.

Ensin kannattaa tosiaan varmistaa jospa olisikin sieltä sisäpuolen vivusta hajonnut, harvemmin kait vaijeri katkeaa ennen muovia.

Avatar
jeQQ
Viestit: 4190
Liittynyt: 22 Kesä 2006, 18:01
Car(s): Z1100, 147GTA, 33 Giardinetta 4x4
Paikkakunta: Vihti

Viesti Kirjoittaja jeQQ »

Unosta oli kerran lähtenyt irti se konepellin pää vaijerista.. Sen sai kyllä runsaalla voimaalla väännettyä auki kera abicopihtien(muutakaan ei autossa ollut) :lol:

Avatar
alfista
Viestit: 2803
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja alfista »

Kiitos vastauksista. Alfa yllätti positiivisesti ilmojen lämmettyä. Pelti oli raollaan tuulihaan varassa kun tepastelin haalarit niskassa lataus/avaus puuhiin. Oli haan jousi sulanut ja avannut pellin. Onneksi en ehtinyt saada liikkeelle.

EDIT: Vaijeri oli siis kunnossa ja avasi pellin, mistä johtui vaikutelma katkenneesta vaijerista (vipu löystyi). Pelti ei kuitenkaan avautunut edes repimällä ennen kuin vasta ilmojen lämmettyä.

Akun lataamista varten oli jo koko välineistö esillä, joten kiitos tiedoista. Olisin voinut vähintään polttaa muutaman sulakkeen.

Vastaa Viestiin