Konepelti auki ilman vaijeria?
Valvoja: Moderators
Konepelti auki ilman vaijeria?
Kävi aamulla niin, että 156:n konepellin avauskahva napsahti veltoksi. Lienee vaijeri poikki tai irti jommasta kummasta päästä. Nyt pitäisi saada pelti auki, että pääsee lataamaan tyhjäksi sahattua akkua. Onko tietoa, miten konepellin lukon saa taiteiltua auki?
- Maunu
- Viestit: 3204
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
- Paikkakunta: Pori
Onko auto sisällä vai ulkona?
Olisiko mahdollista että konepelti on jäässä ja lukkomekanismi jumissa auki asennossa?
Jos vaijeri on poikki niin joutuu varmaankin hajoittamaan kuskinpuolen maskin, jonka jälkeen lukkomekanismin pystyy avaamaan koukulla.
Kannattaa kuitenkin tarkistella menetelmää toisesta 156:sta ennen kuin rupeaa paikkoja repimään auki.
Lataamaan auton pystyy vaikka tupakansytyttimestä tai muusta plus kontaktista.
Olisiko mahdollista että konepelti on jäässä ja lukkomekanismi jumissa auki asennossa?
Jos vaijeri on poikki niin joutuu varmaankin hajoittamaan kuskinpuolen maskin, jonka jälkeen lukkomekanismin pystyy avaamaan koukulla.
Kannattaa kuitenkin tarkistella menetelmää toisesta 156:sta ennen kuin rupeaa paikkoja repimään auki.
Lataamaan auton pystyy vaikka tupakansytyttimestä tai muusta plus kontaktista.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
Kyllä tuo poikki lienee. Napsahti selvästi vivusta vedettäessä ja avausvipu on nyt veltto. Auto on ulkona ja ainakin pari päivää näyttäisi pakkasia riittävän.
Mietin jo myös tuota latausta sytyttimen liittimen kautta. Pitänee hajottaa yksi sytkäliitin ja rakennella laturiin johto. Napaisuus vain arveluttaa.
Mietin jo myös tuota latausta sytyttimen liittimen kautta. Pitänee hajottaa yksi sytkäliitin ja rakennella laturiin johto. Napaisuus vain arveluttaa.
-
- Viestit: 491
- Liittynyt: 24 Syys 2007, 16:52
Konepellin lukko
Useimmiten vaijeri napsahtaa poikki sisäpuolelta kahvan juuresta. Jos katkennut pätkä on näkuvissä voi tongeilla saada siitä otteen ja vetäistä pelti auki.
Re: Konepellin lukko
Toivottavasti, saattaahan tuo muovikahva olla rikki. Auto vain on hämärässä katoksessa ja kaamos pimenee ennen kuin pääsee töistä sitä hieromaan. Ja muoviosiin ei uskalla koskea ennen kuin pakkanen hellittää.rasvanäppi kirjoitti:Useimmiten vaijeri napsahtaa poikki sisäpuolelta kahvan juuresta. Jos katkennut pätkä on näkuvissä voi tongeilla saada siitä otteen ja vetäistä pelti auki.
Että silleen...
-
- Viestit: 95
- Liittynyt: 12 Helmi 2007, 22:09
- Car(s): 156 2.0 TS 1999
Ei taida lataus onnistua sytyttimen kautta. Ainakin omassa Alfassa sieltä tulee virtaa ulos vain silloin kun sytytysvirta on käännetty avaimesta päälle.
Periaatteessa sähköä voisi olla mahdollista syöttää akkuun auton sisältä, mutta sisälle tulevien johtimien poikkileikkaukset taitavat olla varsin vaatimattomia.
Mielestäni suurin riski liittyy tässä tapauksessa siihen, että akku on tyhjä ja siten valmis vastaanottamaan latausta suurella virralla. Jos et oikeasti tiedä mitä olet tekemässä, tuloksena voi olla palanut auto. Yritä mieluummin saada se konepelti auki.
Periaatteessa sähköä voisi olla mahdollista syöttää akkuun auton sisältä, mutta sisälle tulevien johtimien poikkileikkaukset taitavat olla varsin vaatimattomia.
Mielestäni suurin riski liittyy tässä tapauksessa siihen, että akku on tyhjä ja siten valmis vastaanottamaan latausta suurella virralla. Jos et oikeasti tiedä mitä olet tekemässä, tuloksena voi olla palanut auto. Yritä mieluummin saada se konepelti auki.
- Maunu
- Viestit: 3204
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
- Paikkakunta: Pori
Juu kyllä se sytkän keskinapa on plussa ja klipsit sivulla miinus.
Ihan rauhassa voi ladata autoa sen kautta ilman että mikään palaa, jos käytössä on normaali akkulaturi. Näistä yleensä saa 3A-7A virtaa ja laturista tulevat johdotkin ovat aika ohutta kamaa. Niin ja onhan siellä yleensä suhteellisen pieni sulakekin välissä, ehkä 10A tai korkeintaan 15A, joten kyllä se sieltä palaa ennen kuin mikään johto sulaa.
Autoon tosiaan virrat päälle, mutta kaikki virtaa kuluttavat vempaimet pois päältä valot (myös sisävalo), puhallin, radio ym. Latausta tuskin tarvii tehdä 20 min kauempaa, jotta saa auton käymään.
Ihan rauhassa voi ladata autoa sen kautta ilman että mikään palaa, jos käytössä on normaali akkulaturi. Näistä yleensä saa 3A-7A virtaa ja laturista tulevat johdotkin ovat aika ohutta kamaa. Niin ja onhan siellä yleensä suhteellisen pieni sulakekin välissä, ehkä 10A tai korkeintaan 15A, joten kyllä se sieltä palaa ennen kuin mikään johto sulaa.
Autoon tosiaan virrat päälle, mutta kaikki virtaa kuluttavat vempaimet pois päältä valot (myös sisävalo), puhallin, radio ym. Latausta tuskin tarvii tehdä 20 min kauempaa, jotta saa auton käymään.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
- alfa164
- Viestit: 2016
- Liittynyt: 16 Huhti 2003, 20:47
- Car(s): pösö 607,nissan primera,toyota corolla verso mmt,renault clio sport-04.GTV tb v6(ex)166 v6(ex)4x164(ex)
- Paikkakunta: luvia
Ainakin palovakuutus ekaksi kuntoonCompare Orso kirjoitti: Mielestäni suurin riski liittyy tässä tapauksessa siihen, että akku on tyhjä ja siten valmis vastaanottamaan latausta suurella virralla. Jos et oikeasti tiedä mitä olet tekemässä, tuloksena voi olla palanut auto. Yritä mieluummin saada se konepelti auki.
Kiitos vastauksista. Alfa yllätti positiivisesti ilmojen lämmettyä. Pelti oli raollaan tuulihaan varassa kun tepastelin haalarit niskassa lataus/avaus puuhiin. Oli haan jousi sulanut ja avannut pellin. Onneksi en ehtinyt saada liikkeelle.
EDIT: Vaijeri oli siis kunnossa ja avasi pellin, mistä johtui vaikutelma katkenneesta vaijerista (vipu löystyi). Pelti ei kuitenkaan avautunut edes repimällä ennen kuin vasta ilmojen lämmettyä.
Akun lataamista varten oli jo koko välineistö esillä, joten kiitos tiedoista. Olisin voinut vähintään polttaa muutaman sulakkeen.
EDIT: Vaijeri oli siis kunnossa ja avasi pellin, mistä johtui vaikutelma katkenneesta vaijerista (vipu löystyi). Pelti ei kuitenkaan avautunut edes repimällä ennen kuin vasta ilmojen lämmettyä.
Akun lataamista varten oli jo koko välineistö esillä, joten kiitos tiedoista. Olisin voinut vähintään polttaa muutaman sulakkeen.