156 koiranluut
Valvoja: Moderators
- KJS
- Viestit: 4670
- Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
- Car(s): 1.3 TC, 1.3 Boxer, 1.6 TC, 6C TB, 2.0 CRDi, 2.2 TDCi, D3
- Paikkakunta: Nokia
156 koiranluut
Onko kukaan vaihtanut 156:een koiranluita, eli etukallistuksenvakaajan pystytankoja? Millä työkalulla sen koneeseen päin olevan mutterin saisi auki? Itsellani etenkin kuskin puoli kolisee niin paljon, että se on kohta pakko vaihtaa.
Alfaholismia vuodesta 2001
- -Tomi-
- Viestit: 1486
- Liittynyt: 11 Joulu 2004, 14:42
- Car(s): Diudi
ex. 159 SW 2.4 JTDm Qtronic -07
ex. 156 GTA Selespeed -03
ex. 156 V6 -99 - Paikkakunta: Ylöjärvi
Itse ainakin avasin ihan kuusiokololla ja lenkillä. Ja helpompi vaihtari kerran sen vaihdat on, että ihan reilusti sinne mistä se kumisuoja alkaan otat reilusti kiinni papukaijapihdeillä ja sitten lenkillä avaat. Tehtiin samalla kun otettiin ne irti sellaiset jutut, että ne saa myös ensi kerralla irti. Se pyöreä metallinen osa mikä tulee auton "runkoa" vasten rälläkällä siivut pois, siten että siihen menee vaikka 13 lenkki nätisi
Lukkopihdeillä saa hyvän otteen sieltä takaa. Rikkihän se kumipalje menee mutta eipä sillä väliä kun olet uusia laittamassa. Ja se mutteri on TOSI piukassa, kannattaa alkaa muutamaa päivää ennen jo liottamaan CRC tms.
Sinänsä outoa että etutangot on sulla löysät. Ne kun ei juuri tuppaa menemään. Takaa kylläkin.
Sinänsä outoa että etutangot on sulla löysät. Ne kun ei juuri tuppaa menemään. Takaa kylläkin.
Makaroonia jo vuodesta -98
Edestä meni mullakin aikoinaan twinsparkissa. Tarvike koiranluussa oli kunnon kolot kiintoavaimelle (samanlaiset kolot kuin Tomi tuossa kehui itse tehneensä) toisin kuin alkuperäisessä. Seuraava omistaja saa sitten mutterin auki helpommin. Itse jouduin temppuilemaan melkoisesti. Aukesi kun irrotti ylemmän (pulttipyssyllä) ja sitten väänsi voimalla sitä koiranluuta ulospäin jolloin nivel tarrasi sen verran kiinni että takaa sai räikällä väännettyä.
Alfaton ainakin hetkellisesti...
alkuperäsiinkin on tehty lenkkiavaimen avopäälle kanta takapuolelle muistaakseni 17 tai 19 avaimelle, ainakin joissain yksilöissä...
se ei ole kuusikulmanen..vaan ainoastaan tehty viisteet vastapuolille johon saa lenkin avopään...sitä on vaikea äkkiä huomata ellei tiedä.
helpointa tosin pilkkoo kokonaan vaikka rälläkällä...
se ei ole kuusikulmanen..vaan ainoastaan tehty viisteet vastapuolille johon saa lenkin avopään...sitä on vaikea äkkiä huomata ellei tiedä.
helpointa tosin pilkkoo kokonaan vaikka rälläkällä...
Aivan! Ekan 156:n kanssa kävi juuri näin.... Nykyisen kanssa en edes yrittänyt vaan heti rälläkkä käteen.KJS kirjoitti:Niin että ei ensin äheltäis kahta tuntia ja vasta sitten vetäis rälläkällä palasiksi.savijo-r kirjoitti:Suosittelen rälläkkää... Säästää hermoja ja aikaa. Roskiin ne kumminkin menee
- Wile E. Coyote
- Viestit: 4112
- Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
- Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam" - Paikkakunta: Kuusankoski
Kannattaa vaihtaa varmaan aika nopeasti ne koiranluut jos kolisee. Mulla just ennen joulua alkoi kuulua että jotain on vialla. Tänään vaihdettiin kun nopeammin en aikaa saanut ja oli jo kallistuksen vakaajan päästäkin syönyt ja siitä pultista oli juuresta kierteet kokonaan kadonnu. Jos olis vielä vähän odotellu niin olis saattanu mennä koko vakaaja vaihtoon...
No, loppu hyvin nyt taas pelaa kuin uusi ja on taas kiva ajella
No, loppu hyvin nyt taas pelaa kuin uusi ja on taas kiva ajella
Ayrton Senna da Silva forever
- Alfetta&156
- Viestit: 205
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:15
- Car(s): 156/166/ALFETTA 2.0
Alustasta lähteneen melkoisen kolinan seurauksena, on nyt tullut vaihdetuksi tukivarret ja koiranluut. Varsinainen kolinan / lotinan aiheutti väljä koiranluu. On muuten uskomattoman kova kolina, mikä siitä lähtee sen väljistyttyä.
Hankalimmaksi hommaksi osoittautui ylivoimaisesti tuon koiranluun alakiinnityksen avaaminen. Rälläkkää kun en omista, ja olisi kyllä ollut melko ahtaat paikatkin, niin jouduttiin sitten muihin väkivaltaisiin keinoihin. Motonetistä ostin sitten samalla käynnillä luiden hankinnan kanssa mutterin murskaimen (5,70 eur). Neljä tuntia armotonta ähräystä ja lopulta "jäi luu käteen" !! Toivottavasti toiselta puolelta olisi hieman kevyempi homma, alkavaa väljää alkaa olla toisellakin puolella.
Alkuperäisissä luissa ei minun autossa ollut muuten mitään paikkaa kiintoavaimelle siellä nivelen puolella. Lukkopihdeillä sai kyllä hyvin pidettyä vastaan. Tämä siis sen jälkeen kun se kuusiokolo oli antanut bahcon avaimelle periksi ensimmäisen minuutin aikana...
Uusissa motonetin luissa ei myöskää mielestäni ollut muuta vastaanpitomahdollisuutta kuin tuo kuusiokolo pultin päässä. Noh, toivottavasti niitä ei joudukkaan enään avaamaan seuraavaan kahdeksaan vuoteen.
Hankalimmaksi hommaksi osoittautui ylivoimaisesti tuon koiranluun alakiinnityksen avaaminen. Rälläkkää kun en omista, ja olisi kyllä ollut melko ahtaat paikatkin, niin jouduttiin sitten muihin väkivaltaisiin keinoihin. Motonetistä ostin sitten samalla käynnillä luiden hankinnan kanssa mutterin murskaimen (5,70 eur). Neljä tuntia armotonta ähräystä ja lopulta "jäi luu käteen" !! Toivottavasti toiselta puolelta olisi hieman kevyempi homma, alkavaa väljää alkaa olla toisellakin puolella.
Alkuperäisissä luissa ei minun autossa ollut muuten mitään paikkaa kiintoavaimelle siellä nivelen puolella. Lukkopihdeillä sai kyllä hyvin pidettyä vastaan. Tämä siis sen jälkeen kun se kuusiokolo oli antanut bahcon avaimelle periksi ensimmäisen minuutin aikana...
Uusissa motonetin luissa ei myöskää mielestäni ollut muuta vastaanpitomahdollisuutta kuin tuo kuusiokolo pultin päässä. Noh, toivottavasti niitä ei joudukkaan enään avaamaan seuraavaan kahdeksaan vuoteen.
Tyhmä kysymys, miksi 156:n koiranluissa on molemmissa päissä pallonivel, eikö kiinteä reikä puslan kera olisi paljon tukevampi, näin esim. 155:ssa??
Itsekin kun vaihdoin iskarit eteen niin molemmat koiranluut olivat ihan väljät molemmista päistä. Eivät silti kolisseet eikä katsastumieskään niistä huomautettavaa löytänyt. Kallistelu katosi vaihdon jälkeen.
Itsekin kun vaihdoin iskarit eteen niin molemmat koiranluut olivat ihan väljät molemmista päistä. Eivät silti kolisseet eikä katsastumieskään niistä huomautettavaa löytänyt. Kallistelu katosi vaihdon jälkeen.
Kun pelkkä teho ei riitä!
Kysymykseen pitää tietenkin vastata kysymyksellä:Ralfa kirjoitti:Miten koiranluun ylemmän kiinnikkeen saa irti siitä haarukasta, kun siitä on jo poistettu se mutteri päästä?
Eihän auto ole kallellaan (eli koko keula pitää tunkata ylös, kun koiranluita vaihtaa)?
Jos olet tunkannut vain toisen puolen, niin vakaaja on jännityksessä eikä koiranluu irtoa.
VMP