Tervehdys!
Olin juuri avaamassa uutta aihetta, kun huomasin, että sinulla on saman tyyppinen ongelma.
Veljeni vuoden 1996 Alfa 155 Super 2.0 16V Twin Sparkissa (ajettu n. 155 000 km) palaa koko ajan ruiskun varoitusvalo. Käsittääkseni moottori on sama kuin sinun autossasi. Tässä tapauksessa auto toimii muuten täysin moitteetta ja lähtee normaalisti myös käyntiin. Tampereen Delta-Autossa epäilivät ensin viaksi moottorin jäähdytysnesteen lämpötila-anturia (ilmeisesti termostaattikotelossa) ja kokeilivat uudella anturilla, mutta tuloksetta. Vikakoodeja ei löytynyt tässäkään tapauksessa. Kaikki arvot mitä testerillä ja pakokaasuanalysaattorilla pystyivät ottamaan, olivat myös OK. Ei siis syytä huoleen katsastuksenkaan suhteen?! Huono juttu tässä on se, että jos ruiskuun tai muualle polttoainepuolelle, esim. lambda-anturiin tulee vikaa, valo ei enää varoita asiasta! Delta-Autossa epäilivät loppujen lopuksi syylliseksi ruiskun/moottorin ohjainlaitetta. Kallis osa, mutta ei ole kuulemma tarvetta uusia, koska auto toimii muuten moitteetta.
Muukkosen Petterson suositteli käymään läpi (tarkistus/puhdistus) kaikki moottorin anturien liittimet. Enpä ole vielä koskenut niihin muistaen Mister Murphyn lait auton korjauksen suhteen (mm.: "Älä koskaan korjaa sitä, mikä ei ole rikki.")
Sinun autosi vika saattaa liittyä moottorinlämmittimen käyttöön. Onko vika tullut sen jälkeen, kun auto on ollut "piuhan" päässä kylmän yön jäljiltä? Tällöin syyllinen saattaa todella olla viallinen lämpöanturi (niitäkin saattaa olla useampia moottorissa/jäähdytysjärjestelmässä) tai jopa autoon asennettu väärän mallinen lohkolämmittimen vastus, on nimittäin tullut sellaisiakin esimerkkejä vastaan, ei tosin Alfan kohdalla. Väärä vastus saattaa nimittäin sotkea anturien toimintaa ajoittain. Vastuksen mallin voi tarkistaa valmistajan (käytännössä Defa tai Calix) edustajan suositustaulukosta. On syytä varmistaa, että edustajalla on käytössään viimeisin versio suositustaulukosta. Sattuneesta syystä tiedän, että moottorinlämmittimien valmistajat ovat joutuneet muuttamaan suosituksiaan ongelmien ilmaantuessa. Luulisin kuitenkin merkkiliikkeen varaosavastaavilla olevan tietoa asiasta ja varmasti voivat asian tarkistaa autostasi. Toinen asia taas on se, että onko vastus asennettu oikeaan paikkaan ja jopa, että onko se juuri täsmälleen asennusohjeen mukaisessa asennossa!
Veljeni auton ruiskun varoitusvalon oikkuilu alkoi myös niin, että moottorinlämmittimen käytön jälkeen käynnistettäessä valo jäi palamaan, eikä se sammunut ennen kuin auto käynnistettiin uudelleen. Joskus vaadittiin kaksikin käynnistyskertaa ennen kuin valo sammui. Käynnistymisessä ei kuitenkaan koskaan ollut ongelmia. Tämä oire tuli siis ainoastaan moottorinlämmittimen käytön jälkeen. Nyt valo palaa kuitenkin koko ajan!
Terveisin,
Vesa Nissi
PS. Taidan kuitenkin aloittaa vielä uuden aiheen veljeni auton takia