166 ts 2,0 Ruiskun merkkivalo rikki!

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
wetear
Viestit: 168
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 03:42
Paikkakunta: Vantaa

166 ts 2,0 Ruiskun merkkivalo rikki!

Viesti Kirjoittaja wetear »

Merkkivalo on rikki---se palaa koko ajan, eikä pirssi käynnisty. Onko samoja kokemuksia?

Vika on toistunut talven aikana silloin tällöin, yhteensä neljä kertaa. Aina on ollut ensin lämmin päivä, sitten kylmä yö ja aamulla tuska. :silly:

Kahdella ensimmäisellä kerralla auto käynnistyi viiden minuutin puuhastelun jälkeen ja kävi myyjän huollossa, ei vikakoodeja, ei hoitoa.

Kolmannella kerralla aamu ei riittänyt käynnistymiseen, mutta saman päivän iltapäivällä käynnistyi, tosin merkkivalo sammui vasta auton käynnistyttyä.

Neljäs kerta on nyt päällä - ei käynnistynyt aamulla eikä iltapäivällä. Edessä lienee hinaus, ellei sitten jollakulla ole oivallista vinkkiä. :cry:

AlfettaGT1.8
Viestit: 88
Liittynyt: 11 Tammi 2004, 00:43
Car(s): Alfetta GT 1.8, 75 1.6, 75 Twin Spark 2.0, 155 2.0 Twin Spark 16V Super, 156 1.8 16V Twin Spark, 156 2.0 16V Twin Spark Selespeed
Paikkakunta: Nokia

Ruiskun varoitusvalo

Viesti Kirjoittaja AlfettaGT1.8 »

Tervehdys!

Olin juuri avaamassa uutta aihetta, kun huomasin, että sinulla on saman tyyppinen ongelma.

Veljeni vuoden 1996 Alfa 155 Super 2.0 16V Twin Sparkissa (ajettu n. 155 000 km) palaa koko ajan ruiskun varoitusvalo. Käsittääkseni moottori on sama kuin sinun autossasi. Tässä tapauksessa auto toimii muuten täysin moitteetta ja lähtee normaalisti myös käyntiin. Tampereen Delta-Autossa epäilivät ensin viaksi moottorin jäähdytysnesteen lämpötila-anturia (ilmeisesti termostaattikotelossa) ja kokeilivat uudella anturilla, mutta tuloksetta. Vikakoodeja ei löytynyt tässäkään tapauksessa. Kaikki arvot mitä testerillä ja pakokaasuanalysaattorilla pystyivät ottamaan, olivat myös OK. Ei siis syytä huoleen katsastuksenkaan suhteen?! Huono juttu tässä on se, että jos ruiskuun tai muualle polttoainepuolelle, esim. lambda-anturiin tulee vikaa, valo ei enää varoita asiasta! Delta-Autossa epäilivät loppujen lopuksi syylliseksi ruiskun/moottorin ohjainlaitetta. Kallis osa, mutta ei ole kuulemma tarvetta uusia, koska auto toimii muuten moitteetta.

Muukkosen Petterson suositteli käymään läpi (tarkistus/puhdistus) kaikki moottorin anturien liittimet. Enpä ole vielä koskenut niihin muistaen Mister Murphyn lait auton korjauksen suhteen (mm.: "Älä koskaan korjaa sitä, mikä ei ole rikki.") :wink:

Sinun autosi vika saattaa liittyä moottorinlämmittimen käyttöön. Onko vika tullut sen jälkeen, kun auto on ollut "piuhan" päässä kylmän yön jäljiltä? Tällöin syyllinen saattaa todella olla viallinen lämpöanturi (niitäkin saattaa olla useampia moottorissa/jäähdytysjärjestelmässä) tai jopa autoon asennettu väärän mallinen lohkolämmittimen vastus, on nimittäin tullut sellaisiakin esimerkkejä vastaan, ei tosin Alfan kohdalla. Väärä vastus saattaa nimittäin sotkea anturien toimintaa ajoittain. Vastuksen mallin voi tarkistaa valmistajan (käytännössä Defa tai Calix) edustajan suositustaulukosta. On syytä varmistaa, että edustajalla on käytössään viimeisin versio suositustaulukosta. Sattuneesta syystä tiedän, että moottorinlämmittimien valmistajat ovat joutuneet muuttamaan suosituksiaan ongelmien ilmaantuessa. Luulisin kuitenkin merkkiliikkeen varaosavastaavilla olevan tietoa asiasta ja varmasti voivat asian tarkistaa autostasi. Toinen asia taas on se, että onko vastus asennettu oikeaan paikkaan ja jopa, että onko se juuri täsmälleen asennusohjeen mukaisessa asennossa!

Veljeni auton ruiskun varoitusvalon oikkuilu alkoi myös niin, että moottorinlämmittimen käytön jälkeen käynnistettäessä valo jäi palamaan, eikä se sammunut ennen kuin auto käynnistettiin uudelleen. Joskus vaadittiin kaksikin käynnistyskertaa ennen kuin valo sammui. Käynnistymisessä ei kuitenkaan koskaan ollut ongelmia. Tämä oire tuli siis ainoastaan moottorinlämmittimen käytön jälkeen. Nyt valo palaa kuitenkin koko ajan!

Terveisin,

Vesa Nissi

PS. Taidan kuitenkin aloittaa vielä uuden aiheen veljeni auton takia

Vastaa Viestiin