Ostin siis uuden auton ja ajettuani taajama-ajoa laskin tänään, että kulutus on 24L/100km!
Missä viiraa nyt?
Siis joo, on kovat pakkaset mutta aamuisin auto lähtee tolpasta. Iltaisin seisottuaan 6h pakkasessa ja kylmänä. Ekalla tankkauksella ihmettelin kovaa kulutusta ja nyt laskin sen...
Mulla tosin on tankin korkki ilman lukitusta eli joku voi myös varastaa minulta bensaa...
Mulla on tossa kaasuläppä likainen (tai näin ainakin epäilen) enkä ole ehtinyt sitä putsata eli se käy tyhjäkäynnillä epätasaisesti mutta voiko se vaikuttaa noin paljon kulutukseen?
Äsken heitin lenkin pöperölumella Hgin keskustassa (V6, 2.5). Lämpimästä tallista lähdin enkä erityisesti revitellyt: n. 14 litraa/100 km! Kyllä lyhyellä matkalla, kylmällä koneella lähdettäessä ja iloisilla kiihdytyksillä 20 l/100 km menee vaikka kaikki on kunnossakin? Yhtään pitemmällä matkalla tuollainen kulutus on varmasti epänormaalia.
Uskaltaisko odottaa sen verran, että hommaa lukon tankkiin ja katsoo kulutusta esim. 100km?
Myyjä kyllä väitti kulutuksen olevan jotain aivan muuta! Saattoi toki puhua potaskaa...
Mullon ajotietokoneen mukaan keskikulutus ollu 11.8l/100 km viimeisen noin 3000 kilsan matkalla. Pääosin 15 km suuntaansa työmatkaa, josta 5 kilsaa taajamaa ja 10 motaria. En aja erityisen taloudellisesti, mutta enempikin kyllä saisi kulumaan. Voisko tuossa olla ilmi-vikaa ja käydä varaohjelmalla tai jotain?
Ilmivikaa tai lambdavikaa tai jotain muuta testerillä näkyvää ja melko helposti korjattavaa vikaa voi ihan hyvin olla. Nuo tietysti yleensä ainakin jossain vaiheessa sytyttävät moottorinohjauksen merkkivaloa, mutta ei aina. Ihan perus päästömittaus voi jo kertoa asiasta jotakin eikä maksa paljoa.
Bensavarkaisiin en nyt ihan herkästi usko vaikka onhan noistakin viime päivinä uutisoitu. Menetelmä vaan ollut sellainen jossa lukollisesta korkista ei ollut edes hidasteeksi.
Katso nyt ainakin yhden tankillisen verran... kunnossa olevalla V6:lla pääsee tankillisella lähes 400 km pelkkää kaupunkipyöritystä näilläkin pakkasilla. Maantiellä sitten paljon pidemmälle.
Siis ajotietokoneen näyttämä lukema, vai?
Laskisin kyllä tankillisella todellisen kulutuksen.
16-18l/100km on vielä normaali lukema lyhyessä nurkkapyörityksessä, jos rauhallisesti ajelee.
E: En ole kovinkaan usein jaksanut kulutuksia laskea, ja vielä harvemmin seuraillut ajotietokoneen laskuria, mutta olen havainnut, että tietsikkakin onnistuu kyllä arvaamaan keskikulutuksen melko pieleen..
Oma vanha vessa, eli tuo 156 V6 -98 ja 281 tkm, vie pelkässä kaupunkiajossa ja minun rauhallisella ajotyylilläni noin 13-14 l/100 km. Kesäisin hiukan vähemmän. Maanteillä pääsee paljon vähemmällä, eli kasilla alkaviin lukemiin, "ennätys" on jopa 7,46 l/100 km rauhallisessa maantieajossa.
Kyllä tuo 24 l/100 km on niin hurja lukema, että jotain lienee pielessä, kuten karjut tuossa ylempänä totesivatkin. Mutta tosiaan, kokeile vielä tasaisen maantieajon kulutus; jos sekin näyttää hurjia lukemia, niin sitten ryhdy "järeämpiin" toimiin.
Tuli myös mieleen, jos et tankannut tuota itse eli tankki oli ostaessa "täynnä": saattaa hyvinkin olla että tankkauksen jälkeen on jo ajettu 50-100km! Itse kun tankkasin viimeksi täyteen niin kaupunkiajoa olen pyöritellyt hyvinkin ykskasilla tuon 100km ennen kuin viisari laskee vähän täyden viivan alapuolelle.
On kyllä huima määrä. Oma työmatka 8km/suuntaansa jossa toisessa päässä täysin kylmiltään ja sitten ruuhkassa koko pätkä ja ikinä mennyt yli 12l/100km.
Että testeriin vaan sanon minä, tai bensavarkaita kyttäilemään
Tuttuja häkäarvoja, minulla tosin oli aikanaan vielä suuremmat ja syynä oli totaalikieltäytynyt lambda-anturi. Kulutus tosin nousi vain kolmisen litraa. Auto oli 155 TS.
Jos myyjä on joutunut pistämään auton käymään apuvirralla niin ecun asetukset voivat olla pielessä. Kannattaa resetoida ecu ennen kuin alkaa vaihtamaan osia autoon.
Muotoillaan niin päin, että viallinen lambda anturi voi (tai sen pitäisi) sytyttää vikavalo, mutta se ei sitä aina tee. Sama pätee vialliseen ilmamassamittariin eli tuttavallisemmin ILMIin (kuten moneen muuhunkin anturiin, mutta nuo taitavat yleisimmin aiheuttaa kulutus- ja päästöongelmia).
Kun kerran vikavalo nyt syttyi niin tuosta pitäisi saada vikakoodi testerillä ulos, joten siinä mielessä hyvä tilanne kun viet korjaamolle. Eiköhän se siitä kuntoon tule.
EDIT: -98:ssa on ilmeisesti vain yksi lambda, joten jos tuosta on kyse niin helpottaa tutkimista eikä maksa tuhansia.
Terve! Itellä oli sama ongelma kun hankin auton, ja pakokaasumittauksetkin olivat älyttömät. Lambda vaihdettiin, mutta ongelma ei ratkennut. Äänestä päättelivät ettei kaikki puolat välttämttä toimi, joten autosähköliikkeen tutkailun jälkeen varmistui puolan rikkoontuminen/sulaminen. Itse pystyy helposti tarkistamaan 3 ensimmäistä puolaa, moottorin kannen alla mihin menee systystys johtoja. Vika oli kuitenkin TIETENKIN imusarjan puolella joten purkutyöstä tuli hieman lisä hintaa. Osa taisi olla hieman satasen päälle ja aika arvokkaalla, mutta laadukkaalla korjaamolla tunteja tuli 6 kpl.
eli ~600€ paikkeilla. Tietenkin jos ite osaa vaihtaa niin hyvä.
Leon kirjoitti: ...Äänestä päättelivät ettei kaikki puolat välttämttä toimi, joten autosähköliikkeen tutkailun jälkeen varmistui puolan rikkoontuminen/sulaminen. Itse pystyy helposti tarkistamaan 3 ensimmäistä puolaa, moottorin kannen alla mihin menee systystys johtoja. Vika oli kuitenkin TIETENKIN imusarjan puolella joten purkutyöstä tuli hieman lisä hintaa. Osa taisi olla hieman satasen päälle ja aika arvokkaalla, mutta laadukkaalla korjaamolla tunteja tuli 6 kpl.
eli ~600€ paikkeilla. Tietenkin jos ite osaa vaihtaa niin hyvä.
Niin ja autoni jopa samaa vuosimallia
Minulla meni puola kolmossylinteristä joka on myös siellä imusarjan alla. Kone kävi selvästi epätasaisesti ja oli tehoton, pitäisi erottua lamdaviasta.
Remppa maksoi paikallisessa Bosch-service liikkeessä kaikkineen ~300€.
Hintaan sisältyi vianetsintä, vikakoodien nollaus, uudet tulpat taempaan lohkoon (3kpl), uusi puola, työt ja päästömittaus katsastukseen.