Alfa ja VVT?
Valvoja: Moderators
Alfa ja VVT?
Tällaisilla (http://www.billzilla.org/vvtvtec.htm) sivuilla törmäsin tietoon että Alfa Romeo (tai Fiat) olisi käyttänyt VVT (variable valve timing) järjestelmää moottoreissaan jo hyvän aikaa ennen Japanilaisten valmistajien VVT:n "uudelleen keksimistä". Ja siitä heräsikin tiedonjano asiaa kohtaan. Eli puhuttiinko sivuilla lööperiä vai onko Alfa Romeo käyttänyt järjestelmää lisätäkseen moottoreihin vääntöä ylärekisterin tehon siitä kärsimättä ja hamassa menneisyydessä (1960-70?)
ilo alkaa 2 kilosta
- ärrä
- Viestit: 751
- Liittynyt: 08 Huhti 2003, 07:57
- Car(s): Alfa Romeo 2.4 JTDm Sportwagon Q-tronic
- Paikkakunta: Vantaa
- Viesti:
VVT näyttää tulleen vuonna 1980 2-litraiseen Spideriin (4. sarja).
Vuonna 1983 sitä ohjattiin sähköisesti.
VVT:llä pyrittiin saamaan lisää tehoa, taloudellisuutta ja vähentämään päästöjä.
Sitten löytyipä netistä tällaistakin
Honda broke the ice when the NSX debuted in 1991 as the first production car with a variable valve timing system.
Vuonna 1983 sitä ohjattiin sähköisesti.
VVT:llä pyrittiin saamaan lisää tehoa, taloudellisuutta ja vähentämään päästöjä.
Sitten löytyipä netistä tällaistakin

Honda broke the ice when the NSX debuted in 1991 as the first production car with a variable valve timing system.
VVT koneita on Toyotalla korjattu useita takuuseen vain 30 tkm ajettuja, koska kone kerää karstaa ja männän renkaat jumittuu. Nipponin poikien kone ei kestä kaupunki ajoa. Kyllä siis vikoja on muissakin merkeissä, mutta niistä ei vaan puhuta ja nehän korjataan takuuseen vähin äänin, kiitos hyvän maahantuojan.
Jaguar X
Toyota Hiace TDIC
Scenic dti
Polaris
Toyota Hiace TDIC
Scenic dti
Polaris
- ärrä
- Viestit: 751
- Liittynyt: 08 Huhti 2003, 07:57
- Car(s): Alfa Romeo 2.4 JTDm Sportwagon Q-tronic
- Paikkakunta: Vantaa
- Viesti:
Autoworldin sivuillaRolle kirjoitti:Eikös Honda Jazz myös ollut edistyksellinen kun oli ensimmäinen auto jossa oli kaksi sytytystulppaa per pytty, ja tämä taisi olla tyyliin vuonna 2000 kun tuli se uusi Jazz
http://www.autoworld.com.my/EMZine/Revi ... ATC.CAR.PV
Kerrotaan mm.
Hondan kokonaan uusi DSI-moottori sisältää kaksi tulppaa. Tuplatulppa-konsepti ei ole kuitenkaan kokonaan uusi, sillä Alfa Romeo on käyttänyt sitä 1980-luvulta lähtien, mutta VVT:n kanssa Alfa Romeo ei koskaan saanut mitään suurta aikaiseksi. Italialainen yhtiö oli myös ensimmäinen, joka esitteli VVT:n 1980-luvulla, mutta Honda oli SE, joka toi VTECin, ja joka aikaansai ihmisten kiinnostumisen sitä kohtaan.
Ja
Listaan voi hyvin lisätä Fiatin 70 luvulla rakentamat suoraruiskutus dieselit (tosin traktoreissa). Saksalaisten vastaavat tulivat markkinoille toistakymmentä vuotta myöhemmin.
Sääli, että Dieseli Alfoja ei tuoda suomeen!
Sääli, että Dieseli Alfoja ei tuoda suomeen!
Re: Ja
-86 eka suoraruisku diesel; Fiat Cromaalfista kirjoitti:Listaan voi hyvin lisätä Fiatin 70 luvulla rakentamat suoraruiskutus dieselit (tosin traktoreissa). Saksalaisten vastaavat tulivat markkinoille toistakymmentä vuotta myöhemmin.
Sääli, että Dieseli Alfoja ei tuoda suomeen!
-97? eka common rail diesel; Alfa JTD
Re: Ja
alfa 156:ssa esitelty diesel oli ensimmäinen toisen sukupolven suoraruiskutusdiesel, eli "common rail".V6 kirjoitti:-86 eka suoraruisku diesel; Fiat Cromaalfista kirjoitti:Listaan voi hyvin lisätä Fiatin 70 luvulla rakentamat suoraruiskutus dieselit (tosin traktoreissa). Saksalaisten vastaavat tulivat markkinoille toistakymmentä vuotta myöhemmin.
Sääli, että Dieseli Alfoja ei tuoda suomeen!
-97? eka common rail diesel; Alfa JTD
2TS kirjoitti:Autoworldin sivuillaRolle kirjoitti:Eikös Honda Jazz myös ollut edistyksellinen kun oli ensimmäinen auto jossa oli kaksi sytytystulppaa per pytty, ja tämä taisi olla tyyliin vuonna 2000 kun tuli se uusi Jazz
http://www.autoworld.com.my/EMZine/Revi ... ATC.CAR.PV
Kerrotaan mm.
Hondan kokonaan uusi DSI-moottori sisältää kaksi tulppaa. Tuplatulppa-konsepti ei ole kuitenkaan kokonaan uusi, sillä Alfa Romeo on käyttänyt sitä 1980-luvulta lähtien, mutta VVT:n kanssa Alfa Romeo ei koskaan saanut mitään suurta aikaiseksi. Italialainen yhtiö oli myös ensimmäinen, joka esitteli VVT:n 1980-luvulla, mutta Honda oli SE, joka toi VTECin, ja joka aikaansai ihmisten kiinnostumisen sitä kohtaan.
hondassa taitaa olla vain 2 venttiiliä per pytty?
- alfa 156 v6
- Viestit: 5150
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
- Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v - Paikkakunta: Keuruu
Ja eikös VTEC sisällä venttiilien ajoituksen säädön lisäksi myös noston säädön?V6 kirjoitti:2TS kirjoitti:Autoworldin sivuillaRolle kirjoitti:Eikös Honda Jazz myös ollut edistyksellinen kun oli ensimmäinen auto jossa oli kaksi sytytystulppaa per pytty, ja tämä taisi olla tyyliin vuonna 2000 kun tuli se uusi Jazz
http://www.autoworld.com.my/EMZine/Revi ... ATC.CAR.PV
Kerrotaan mm.
Hondan kokonaan uusi DSI-moottori sisältää kaksi tulppaa. Tuplatulppa-konsepti ei ole kuitenkaan kokonaan uusi, sillä Alfa Romeo on käyttänyt sitä 1980-luvulta lähtien, mutta VVT:n kanssa Alfa Romeo ei koskaan saanut mitään suurta aikaiseksi. Italialainen yhtiö oli myös ensimmäinen, joka esitteli VVT:n 1980-luvulla, mutta Honda oli SE, joka toi VTECin, ja joka aikaansai ihmisten kiinnostumisen sitä kohtaan.
hondassa taitaa olla vain 2 venttiiliä per pytty?
Toyota ja VVTi
Joo noissa Japanin (vai oisko Turkin,Englannin?) poikien tekemät VVTi T-Sport:it ei taida olla ihan samanlaisia kilometri ihmeitä kun on sieltä päin totuttu näkemään. Kaverini ostama ja loppuenlopuksi 2kk omistama T-Sport Corolla (192hp) leipoi koneen kahteen otteeseen, noin 30tkm tietämissä. Ja nyt ei ollu edes raskaalla kaasujalalla tekemistä asian kanssa, vaikka kierroksia kone osakseen saikin, vaan maltillisessa moottoritie ajossa koneesta pimeni puola ja pudotti sitten lystikseen kolmospytyn venttiilin (en muista kumman puolen) ja teki ikävää jälkeä. Kone kävi takuurakennuksessa ja toimikin seuraavan viikon, jonka jälkeen uusi temppunsa. Oliskohan tässä sitä aiemmin mainittua karstan keruu herkkyyden tuomaa harmia.
ilo alkaa 2 kilosta
- 1300ti
- Viestit: 942
- Liittynyt: 05 Maalis 2003, 17:38
- Car(s): A-R 101-102-105-116-156 & Fiat 501, 507F, 1500TS, 127, 128, 1.9TD
- Paikkakunta: Varsinais-Suomi
- Viesti:
Yritin etsiä netistä tuplatulppien historiaa mutta sekavalta näytti. Ilmeisesti 1929 Maybachin Type 12 mammuttimoottorissa oli tuplatulpat, mutta veikkaisin, että jo aiemmin hurjimmissa lentokoneissa olisi saatettu moista kokeilla. Eli nimen omaan tuotteissa, joita valmistivat BMW, Maybach, Mercedes-Benz, Pratt & Whittney, Isotta-Fraschini, FIAT - ja Alfa Romeo.
Tämä oli myös aika mielenkiintoinen:
http://www.schubeckracing.com/short3.html
Joka tapauksessa Italiassa on tässäkin asiassa oltu ainakin ensimmäisten joukossa...
Tämä oli myös aika mielenkiintoinen:
http://www.schubeckracing.com/short3.html
Joka tapauksessa Italiassa on tässäkin asiassa oltu ainakin ensimmäisten joukossa...
Re: Toyota ja VVTi
Juuri tuota tarkoitinpravda kirjoitti:Joo noissa Japanin (vai oisko Turkin,Englannin?) poikien tekemät VVTi T-Sport:it ei taida olla ihan samanlaisia kilometri ihmeitä kun on sieltä päin totuttu näkemään. Kaverini ostama ja loppuenlopuksi 2kk omistama T-Sport Corolla (192hp) leipoi koneen kahteen otteeseen, noin 30tkm tietämissä. Ja nyt ei ollu edes raskaalla kaasujalalla tekemistä asian kanssa, vaikka kierroksia kone osakseen saikin, vaan maltillisessa moottoritie ajossa koneesta pimeni puola ja pudotti sitten lystikseen kolmospytyn venttiilin (en muista kumman puolen) ja teki ikävää jälkeä. Kone kävi takuurakennuksessa ja toimikin seuraavan viikon, jonka jälkeen uusi temppunsa. Oliskohan tässä sitä aiemmin mainittua karstan keruu herkkyyden tuomaa harmia.

Jaguar X
Toyota Hiace TDIC
Scenic dti
Polaris
Toyota Hiace TDIC
Scenic dti
Polaris