Muutaman keskustelun lukeneena jäi vieläkin askarruttamaan tuon toiminta ja mitä toimimattomuus aiheuttaa. Yhtä 1.8TS:ää tyyppäsin, jossa naputus kuului lämpimänäkin. Hihna oli juuri vaihdettu, joten ihan heti ei viitsisi alkaa purkamaan.
Sähkömagneetin ohjaamana öljy päästetään aikaistamaan imunokan ajoitusta. --> overlap kasvaa, yläkierrosten hengitys tehostuu. Ilmeisesti jousivoiman pitäisi palauttaa nokka säästöasentoon kun öljynpaine katkaistaan.
Onko vika siis liian löysä palautusjousi, jolloin nokka jää tehoasentoon pysyvästi? Vai joku karsta mekanismissa? Solenoidissa on sitten erikseen tuon öljynpaineventtilin jousi, mutta äänihän ei siis lähde solenoidista, vai?
Paljonko kulutus osakuormalla ts. rauhallisessa maantieajossa kasvaa?
Näkyykö tyhjäkäyntipäästöissä ja estääkö leiman saannin katsastuksessa?
Tehonpuute keskikierroksilla lienee helpon tapa todeta. Pääseekö tuohon johdotukseen helposti käsiksi (minuuteissa)?
16V ajoituksenmuunnin vielä kerran
Valvoja: Moderators
16V ajoituksenmuunnin vielä kerran
Viimeksi muokannut Jarno, 01 Helmi 2010, 19:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Kyllä nakutus kuuluu nimenomaan itse muuntimesta, ei solenoidista.
Muuntimen sisällähän on jousi, muovialuslevy sekä kaksi metallista prikkaa. Nakutus alkaa kun tuo jousi kuoleentuu sekä muoviprikka kuluu.
Olen tullut ymmärretyksi että vaikka muunnin nakuttaisi niin se ei silti tarkoita etteikö se toimisi. Enemmänkin kyse on meluhaitasta.
Muunninhan maksaa paljon rahaa, korjaussarja ei. Jotkut ovat saaneet nakutuksen korjattua korjaussarjalla, jotkut ei. Itse ole aina laittanut uuden jousen ja sen muoviprikan, mutta kertaakaan ei muunnin ole ennen remppaa nakuttanut, joten en tiedä onko siitä ollut apua.
Muuntimen sisällähän on jousi, muovialuslevy sekä kaksi metallista prikkaa. Nakutus alkaa kun tuo jousi kuoleentuu sekä muoviprikka kuluu.
Olen tullut ymmärretyksi että vaikka muunnin nakuttaisi niin se ei silti tarkoita etteikö se toimisi. Enemmänkin kyse on meluhaitasta.
Muunninhan maksaa paljon rahaa, korjaussarja ei. Jotkut ovat saaneet nakutuksen korjattua korjaussarjalla, jotkut ei. Itse ole aina laittanut uuden jousen ja sen muoviprikan, mutta kertaakaan ei muunnin ole ennen remppaa nakuttanut, joten en tiedä onko siitä ollut apua.
Siis eikai se pelkkä naputus aiheuta muuta kuin - naputusta??
EDIT:
Epezi oli vähän nopeampi
Eli jos ei diesel-ääni käy kohtuuttomasti hermoon eikä muita, huolestuttavampia oireita ole, niin sitten seuraavan jakopäärempan yhteydessä...
EDIT:
Epezi oli vähän nopeampi

Viimeksi muokannut Alfieri, 31 Tammi 2010, 19:38. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Eli äänestä ei voi havaita ajoituksen toimivuutta. Hyvä jos tuo olisi pelkkä meluhaitta. Sen kanssa vielä voi jotenkin elää. Onko itse ajoituksen toimimattomuus siis yleensä solenoidin vika?
Edit: Ajoitus jää myöhäiselle, jos solenoidi ei toimi. Täten päästöt ja kulutus pysynevät ennallaan, mutta suorituskyky heikkenee.
Edit: Ajoitus jää myöhäiselle, jos solenoidi ei toimi. Täten päästöt ja kulutus pysynevät ennallaan, mutta suorituskyky heikkenee.
ajoituksen muuntimesta
olen itse korjannut kerran vaihtamalla jousen ja prikan... nakutus loppui.
Ei vaikuta pakokaasupäästöihin. Ainoa haitta ÄÄNI
Ei vaikuta pakokaasupäästöihin. Ainoa haitta ÄÄNI