159 1,9 JTS lastutus
Valvoja: Moderators
159 1,9 JTS lastutus
Olen suunnittelemassa vaihtoa tuollaiseen, saako sitä lastutettua, että saisi hieman tehoa lisää?
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Kyllä saa. Siihen on olemassa suoraohjelmointi, jolla on jopa ihan oikeasti vaikutustakin.
Edit: http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=17112
Edit: http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=17112
- JaniW
- Viestit: 840
- Liittynyt: 06 Maalis 2008, 21:29
- Car(s): 156 V6 1998 Azzurro Nuvola
Rellu - Paikkakunta: Jyväskylä
^Mietin aivan samaa. 183 hv vapaasti hengittävästä 2-litraisesta perhesedanin moottorista on kova juttu ajatteli asiaa miten tahansa.
Jos joku esittää dynokäyrät tai vaikka kiihtyvyysajat ennen ja jälkeen lastutuksen, olen ekojen joukossa jonossa.
edit: laskutoimituksen tulos (164 hv (122 kW *) + 19 hv = 183)
*paitsi että monessakaan JTS:ssä ei ilmeisesti tuollaisia tehoja oikeasti ole
Jos joku esittää dynokäyrät tai vaikka kiihtyvyysajat ennen ja jälkeen lastutuksen, olen ekojen joukossa jonossa.
edit: laskutoimituksen tulos (164 hv (122 kW *) + 19 hv = 183)
*paitsi että monessakaan JTS:ssä ei ilmeisesti tuollaisia tehoja oikeasti ole
- Vittorio Jano
- Moderator
- Viestit: 9645
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
- Car(s): Mégane+Mii=265hv
- Paikkakunta: 13100
Sori jos on tyhmiä kysymyksiä, mutta...Epezi kirjoitti:Kyllä saa. Siihen on olemassa suoraohjelmointi, jolla on jopa ihan oikeasti vaikutustakin.
...näkeekö Deltan/Autokeskuksen asentaja muutetun softan?
...voiko Deltan/Autokeskuksen asentaja palauttaa perusasetukset vahingossa/tahallaan? Ja jos voi niin mitä sitten tehdään?
Vakaaseen uskomukseen pohjautuen:Vittorio Jano kirjoitti:
Sori jos on tyhmiä kysymyksiä, mutta...
...näkeekö Deltan/Autokeskuksen asentaja muutetun softan?
...voiko Deltan/Autokeskuksen asentaja palauttaa perusasetukset vahingossa/tahallaan? Ja jos voi niin mitä sitten tehdään?
Ei näe muutettua softaa (voi nähdä montako kertaa softa on autoon ladattu ja verrata sitä lukemaa huollon tietokantaan?)
Voi palauttaa, jolloin muutetusta softasta olisi hyvä mainita kun jättää auton huoltoon.
Jotkut lastupajat ajavat viriohjelman uudestaan ilman sen suurempia veloituksia, toiset veloittavat. (Kannattaa varmistaa virisoftaa tilattaessa)
Itseäni näissä softamuutoksissa kiinnostaa miten tehonnousu on saatu aikaan ja millä tuo luvattu muutos pystytään todentamaan.
VMP
- Giallo Pozzuoli
- Viestit: 1930
- Liittynyt: 17 Maalis 2007, 19:17
- Paikkakunta: Kuopio
- JiiTeeÄssä
- Viestit: 1175
- Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
- Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98 - Paikkakunta: Kempele
^Todennäköisesti ei saa, mutta jos pyytää niin ne ajetaan liikkeen omalla dynolla, joka tulostaa just mukavalta näyttävän lapun. Tai sitten "unohtuu" ajaa se verrokkiajo ennen lastutusta, ja jälkeenpäin ajettu lukema sopivalla lämpötila-, voimansiirron tehohäviö-, ties millä- kertoimella saadaan näyttämään hyvältä.
En tiedä onko noin, mutta sen tiedän että muutamaan harvaa tapausta lukuunottamatta nuo vaparien tehonnousut pelkällä lastunvaihdolla ovat silkkaa fuulaa, tämähän on jo moneen kertaa vuosien varrella vähän joka autopalstalla vatvottu asia. Ahdetut on sitten eri asia, tämän ketjun otsikossakin kai tarkoitetaan JTD moottoria eikä JTS..?
En tiedä onko noin, mutta sen tiedän että muutamaan harvaa tapausta lukuunottamatta nuo vaparien tehonnousut pelkällä lastunvaihdolla ovat silkkaa fuulaa, tämähän on jo moneen kertaa vuosien varrella vähän joka autopalstalla vatvottu asia. Ahdetut on sitten eri asia, tämän ketjun otsikossakin kai tarkoitetaan JTD moottoria eikä JTS..?
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-
-Mario Andretti-
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Eiköhän topicin aloittaja tarkoittanut nimenomaan 1.9 JTS:sää, joissa on kait ollut vähän ongelmia alkuperäisen softan kanssa, muistaakseni tästä oli juttu jossain topicissa.
Vaikea sanoa mitä maahantuojan mallikohtaiset testerit sanovat suoraohjelmoinneista, itse en takuunalaista ohjelmoitua autoa veisi maahantuojan huoltoon. Voipi olla että takuu katkee siihen jos bongaavat tehosoftan.
Ikuinen tappeluhan tämä viritys näissä vapareissa on, luvatut tehonnousut ovat tosiaan isoja, dynolappuja en ole nähnyt. Valmistaja on softat säätänyt tehopenkissä mallikohtaisesti, joiden tuloksista on sitten lukemat iloitettu.
Tuon tarjousosiossa olevan liikkeen puolesta osaan sanoa, että tehokäppyrät on mahdollista ottaa ennen ja jälkeen ulkopuolisella mittaajalla, mutta erillisellä kustannuksella.
Itse olen ajanut softattua 156 V6:sta ja 159 1.9JTS:sää, ja ero on ollut huomattava, dynokäppyröitä ei ole otettu.
Vaikea sanoa mitä maahantuojan mallikohtaiset testerit sanovat suoraohjelmoinneista, itse en takuunalaista ohjelmoitua autoa veisi maahantuojan huoltoon. Voipi olla että takuu katkee siihen jos bongaavat tehosoftan.
Ikuinen tappeluhan tämä viritys näissä vapareissa on, luvatut tehonnousut ovat tosiaan isoja, dynolappuja en ole nähnyt. Valmistaja on softat säätänyt tehopenkissä mallikohtaisesti, joiden tuloksista on sitten lukemat iloitettu.
Tuon tarjousosiossa olevan liikkeen puolesta osaan sanoa, että tehokäppyrät on mahdollista ottaa ennen ja jälkeen ulkopuolisella mittaajalla, mutta erillisellä kustannuksella.
Itse olen ajanut softattua 156 V6:sta ja 159 1.9JTS:sää, ja ero on ollut huomattava, dynokäppyröitä ei ole otettu.
- JiiTeeÄssä
- Viestit: 1175
- Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
- Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98 - Paikkakunta: Kempele
Niin no. Meinasin aloittaa taas tässä sen ikuisen tinkaamisen mutta mitäpä sitä. Saahan näitä vapareita lastuttaa ken haluaa. Sen verran olen vapareiden ja turbon kanssa tolskannut että olen oman käsitykseni asiasta ja sen mielekkyydestä saanut.
Aloittaja taisi tosiaankin puhua 1.9 jts:ästä, en muista, enkä pikaisella haulla löytänyt softaongelmista mitään, Epezi saattaapi muistella niitä juttuja 2.0 jts:ästä, joka onkin sitten oma lajinsa, mutta ei mennä siihen tässä. Omalle löytyy stock dynopaperit.
Aloittaja taisi tosiaankin puhua 1.9 jts:ästä, en muista, enkä pikaisella haulla löytänyt softaongelmista mitään, Epezi saattaapi muistella niitä juttuja 2.0 jts:ästä, joka onkin sitten oma lajinsa, mutta ei mennä siihen tässä. Omalle löytyy stock dynopaperit.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-
-Mario Andretti-
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Vanhan JTS:n ongelmat erikseen. uuden 1.9 JTS:n ongelmat ovat liittyneet nimenomaan moottorinohjaukseen ja "huonoon" ohjelmaan. Ainakaan viime syksyyn mennessä ei siihen ollut tehtaalta tullut päivitystä, en tiedä onko tilanne nykyään eri.JiiTeeÄssä kirjoitti:Epezi saattaapi muistella niitä juttuja 2.0 jts:ästä
- fahlsjy
- Viestit: 1608
- Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
- Car(s): Giulietta QV
Jaguar XKRR convertible - Paikkakunta: Järvenpää
Ei alfasta mutta kesäkissan tiimoilta on varma tieto että tuota muutettua softaa ei pysty toteamaan maahantuojan huollossa.Vittorio Jano kirjoitti:
Sori jos on tyhmiä kysymyksiä, mutta...
...näkeekö Deltan/Autokeskuksen asentaja muutetun softan?
...voiko Deltan/Autokeskuksen asentaja palauttaa perusasetukset vahingossa/tahallaan? Ja jos voi niin mitä sitten tehdään?
Vakaaseen uskomukseen pohjautuen:
Ei näe muutettua softaa (voi nähdä montako kertaa softa on autoon ladattu ja verrata sitä lukemaa huollon tietokantaan?)
Voi palauttaa, jolloin muutetusta softasta olisi hyvä mainita kun jättää auton huoltoon.
Selvittelin tuota kauppoja hieroessa koska auton historiasta löytyy tieto lastutuksesta ja "tehoputkistosta". Edellinen omistaja ei tykännyt kovasta äänestä ja hänen tehdessään kaupat auto palautettiin alkuperäiseksi. Hän ei kuitenkaan osannut sanoa ajettiinko alkuperäistä softaa koska hänelle oli tärkeää kovien äänien poistaminen joka hoidettiin asentamalla alkuperäisputkisto autoon.
Minua tuo softa kiinnosti mutta ei huolto sitä tosiaan pystynyt kertomaan. Huollon kaveri sanoi että voidaan ajaa alkuperäinen softa, maksaa xxx euroa.. mutta ei siinä ole mitään järkeä jos mitään ongelmia ei ole. Sanoi vielä että jos asia askarruttaa niin halvinta on käydä dynossa jossa ainakin onnistunut lastutus pitäisi selvitä.....
- Cuore Sportivo
- Viestit: 5754
- Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
- Car(s): 595 Competizione, Multipla, Ducati 916
(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera) - Paikkakunta: Pori
- tumbe
- Viestit: 706
- Liittynyt: 27 Huhti 2006, 16:14
- Car(s): BMW F11 Ex: Insignia ST 1.6t, 159 2.4, 156 ts
- Paikkakunta: Tampere
tätä itsekin mietin, varsinkin kun tosiaan se tehokkaampi kone on tarjolla. Toinen juttu jos ei olis. Ja siis itse olen 2,4 diiseliä miettiny lastuttaa mutta vielä en ole saanut aikaiseksi..Cuore Sportivo kirjoitti:Kannattaako ostaa autoa, johon hinkuu lisää potkua jo ennen kauppoja? Viritä Viisysiä ostamalla se isommalla koneella, se on varmempi tapa.