Öljyt paisariin!
Valvoja: Moderators
- Antieko
- Viestit: 649
- Liittynyt: 07 Huhti 2005, 11:30
- Car(s): ex:156 v6 2,5 24v -98
- Paikkakunta: Jyväskylä
Öljyt paisariin!
V6 2,5 24v Alfa 156 vm. 98
Tänään ajoin töihin 18 km ja kaikki toimi normaalisti. Moottorin lämpö ok, eikä vihjeitä mistään muustakaan viasta. Auto oli työpaikalla parkissa n. 1,5 tuntia, letku ja sisätilan lämmitin toiminnassa. Huomasin autolle mennessä, että kuljettajan puolen etupyörän edessä oli lumessa jälki joka kertoi nestevuodosta. Avasin konepellin ja paisuntasäiliö oli aivan täysi öljyn sekaista nestettä. Sitä oli valunut painekorkin ylikin, josta se valui maahan.
Öljyn täyttökorkki on puhdas, eli ei jälkiä emulsiosta. Samoin öljyn mittatikku. Öljyn pinta oli tosin reilusti alle alamerkin.
Mitähän mahtoi tapahtua? Kannen tiiviste? Kansi? Mahdollinen öljynlauhdutin? Korjaamollekaan autoa ei saa kun vasta 22.2.
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Tänään ajoin töihin 18 km ja kaikki toimi normaalisti. Moottorin lämpö ok, eikä vihjeitä mistään muustakaan viasta. Auto oli työpaikalla parkissa n. 1,5 tuntia, letku ja sisätilan lämmitin toiminnassa. Huomasin autolle mennessä, että kuljettajan puolen etupyörän edessä oli lumessa jälki joka kertoi nestevuodosta. Avasin konepellin ja paisuntasäiliö oli aivan täysi öljyn sekaista nestettä. Sitä oli valunut painekorkin ylikin, josta se valui maahan.
Öljyn täyttökorkki on puhdas, eli ei jälkiä emulsiosta. Samoin öljyn mittatikku. Öljyn pinta oli tosin reilusti alle alamerkin.
Mitähän mahtoi tapahtua? Kannen tiiviste? Kansi? Mahdollinen öljynlauhdutin? Korjaamollekaan autoa ei saa kun vasta 22.2.
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
- Antieko
- Viestit: 649
- Liittynyt: 07 Huhti 2005, 11:30
- Car(s): ex:156 v6 2,5 24v -98
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Öljyt paisariin!
Nyt kun moottori on täysin kylmä, niin tilanne on:
Paisuntasäiliössä lähes pelkkää moottoriöljyä.
Öljyn pinta mittatikussa lähellä tikun päätä. Siellä ei ole merkkejä vedestä.
Ilmeisesti se kansipahvi jostain petti.
Onko V6 24v moottorissa öljynlauhditinta ollenkaan?
Onko kellään mitään käsitystä kansiremontin kustannuksista?
Paisuntasäiliössä lähes pelkkää moottoriöljyä.
Öljyn pinta mittatikussa lähellä tikun päätä. Siellä ei ole merkkejä vedestä.
Ilmeisesti se kansipahvi jostain petti.
Onko V6 24v moottorissa öljynlauhditinta ollenkaan?
Onko kellään mitään käsitystä kansiremontin kustannuksista?
Re: Öljyt paisariin!
Kun vesi ei kierrä, niin kevyempänä öljy pyrkii ylimmäksi...Antieko kirjoitti:Nyt kun moottori on täysin kylmä, niin tilanne on:
Paisuntasäiliössä lähes pelkkää moottoriöljyä.
Aika raju vuoto pitää jossain olla. Rikkinäinen öljy-vesi lauhdutin voisi selittää tuon, mutta sellaista ei taida näissä olla?
Kannentiiviste taitaa olla se todennäköisin vika. Kannattaa vältää moottorin käynnistystä ennenkuin viasta saa tarkempaa selkoa. Tuossa käy helposti niin, että moottorin jäähdyttyä vedet valuu öljyn joukkoon.
Kannentiiviste taitaa olla se todennäköisin vika. Kannattaa vältää moottorin käynnistystä ennenkuin viasta saa tarkempaa selkoa. Tuossa käy helposti niin, että moottorin jäähdyttyä vedet valuu öljyn joukkoon.
Giulia Super -69
- 90
- Viestit: 7983
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
- Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65 - Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
- Viesti:
kyllä noissa tuo lämmönvaihdinsysteemi on siellä suodattimen jalassa.. on muuten pikkasen heppasen näköinen kapistus ja ei voi kuin ihmetellä moista viritystä, periaatteessa on voinut siis korkata ja päästää öljyt nesteiden sekaan, kuvauksen perusteella vuoto on aika runsas eli kannattaa kyllä mielestäni tarkistaa ennekuin alkaa kansia irroittelemaan autosta vaikkei ihan 100% varmuutta olekkaan onko vika siellä..
jännä homma kun ei rehellistä öljynlauhdutinta ole laitettu kun 164 superissakin on ja vielä ihan tehdasasenteinen..
jännä homma kun ei rehellistä öljynlauhdutinta ole laitettu kun 164 superissakin on ja vielä ihan tehdasasenteinen..
En nyt tähän hätään löytänyt kuvaa kuin korjaamo cd:ltä, josta en sitä saanut irti. Se on neliskanttinen mötikkä öljynsuodattimen ja moottorin lohkon välissä. Vesiletkut näyttäisi olevan liitetty ulkopuolelta.
Tuon voinee testata irroittamalla vesiletkut ja kytkemällä ne yhteen tai sitte tulppaamalla niiden päät. Sitten kone käyntiin ja tutkimaan pukkaako mötikässä olevista vesiletkun yhteistä öljyä ja, jos pukkaa niin mötikkä on rikki. Ellei niin sitten kansia aukomaan.
Tuon voinee testata irroittamalla vesiletkut ja kytkemällä ne yhteen tai sitte tulppaamalla niiden päät. Sitten kone käyntiin ja tutkimaan pukkaako mötikässä olevista vesiletkun yhteistä öljyä ja, jos pukkaa niin mötikkä on rikki. Ellei niin sitten kansia aukomaan.
Giulia Super -69
Eli suodattimen jalassa kiertää jäähdytysneste? Jos näin on, niin mitäs kautta neste menee/tulee?
Mietin vaan että jos ulkokautta, niin sille menevät vesiletkut/putket vois nyppästä irti ja yhdistää, eli ohittaa tuo jalka kokonaan. Sitten vaan kone käyntiin ja kattomaan ruiskuaako sieltä auki olevista liittimistä öljyä vai ei?
EDIT: gasolina oli nopeempi
Mietin vaan että jos ulkokautta, niin sille menevät vesiletkut/putket vois nyppästä irti ja yhdistää, eli ohittaa tuo jalka kokonaan. Sitten vaan kone käyntiin ja kattomaan ruiskuaako sieltä auki olevista liittimistä öljyä vai ei?
EDIT: gasolina oli nopeempi
Tuon näköinen mötikkä, vesiletkut tulee ulkokautta ja öljy kiertää jotenkin tuon mötikän sisällä/läpi. Kovin tarkasti ei sisuksiin nähnyt minkälainen rakenne on.
- Liitteet
-
- ljynjäähdytin.jpg
- (97.94 KiB) Tiedosto ladattu 5290 kertaa
-
- Viestit: 68
- Liittynyt: 19 Tammi 2010, 20:24
- Paikkakunta: Iittala
Ääni kanssa vikakohteena tälle ennen kansien repimistä, sinänsä parempi ratkaisu suomen oloihin varsinaiseen öljynjäähdyttimeen verrattuna että öljyn ja veden lämpö ovat likimain samat normaalissa käyntilämpötilassa.kyllä noissa tuo lämmönvaihdinsysteemi on siellä suodattimen jalassa.. on muuten pikkasen heppasen näköinen kapistus ja ei voi kuin ihmetellä moista viritystä, periaatteessa on voinut siis korkata ja päästää öljyt nesteiden sekaan, kuvauksen perusteella vuoto on aika runsas eli kannattaa kyllä mielestäni tarkistaa ennekuin alkaa kansia irroittelemaan autosta vaikkei ihan 100% varmuutta olekkaan onko vika siellä..
Jossain teknisissä julkaisuissa puhutaan öljyn lämmön vakioinnista jäähdytysnesteeseen...
- Antieko
- Viestit: 649
- Liittynyt: 07 Huhti 2005, 11:30
- Car(s): ex:156 v6 2,5 24v -98
- Paikkakunta: Jyväskylä
Kannet avattu. Kunnon jälkeä, että tiiviste olisi vuotanut öljyn ja vesikanavan välillä ei havaittu. Ehkä pieni jälki kumminkin. Pystyyköhän öljy miten pienestä raosta noin siirtymään vesitilaan.
Koneen öljyn puolelta ei vettä havaittu. Olisiko sitten mahdollista, että lohkon puolella olisi halkeama? Millähän senkin voisi havaita?
Onko vastaavanlaisia juttuja tapahtunut kenenkään muun kuutoskoneelle? Jotenkin tuntuu lohkon halkeaminen epä todennäköiselle.
Mistähän löytyisi edullisia tiivistesarjoja tuohon kansiremppaan?
Koneen öljyn puolelta ei vettä havaittu. Olisiko sitten mahdollista, että lohkon puolella olisi halkeama? Millähän senkin voisi havaita?
Onko vastaavanlaisia juttuja tapahtunut kenenkään muun kuutoskoneelle? Jotenkin tuntuu lohkon halkeaminen epä todennäköiselle.
Mistähän löytyisi edullisia tiivistesarjoja tuohon kansiremppaan?
Jos suoraan kysytään, niin suoraan vastataan. Omani hommasin Outokummun varaosasta, hintaa en pitänyt suhteettoman kalliina mutta toimitusaika oli tosin melko pitkä.Antieko kirjoitti:
Mistähän löytyisi edullisia tiivistesarjoja tuohon kansiremppaan?
[EDIT]Modet poistakoon jos "mainonta" on liian räikeää.
VMP
- 90
- Viestit: 7983
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
- Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65 - Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
- Viesti:
ohessapa linkki jonka takaa löytyy kuva jospa valaisee hieman asiaa..
http://www.alfabbs.fi/album_pic.php?pic_id=11207
o-rengas on kuvassa numero 10 ,
tehtaan varaosanumero tiivisteelle 60523348
http://www.alfabbs.fi/album_pic.php?pic_id=11207
o-rengas on kuvassa numero 10 ,
tehtaan varaosanumero tiivisteelle 60523348
- 90
- Viestit: 7983
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
- Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65 - Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
- Viesti:
näinhän se on mutta ei tainnut olla nyt kyse siitä.. ainahan on olemassa pieni vaihtoehto että kansia iroitettaessa sylinterinputket hieman elävät jolloin nuo tiivisteet joutuu vaihtamaan..
Viimeksi muokannut 90, 26 Helmi 2010, 01:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Antieko
- Viestit: 649
- Liittynyt: 07 Huhti 2005, 11:30
- Car(s): ex:156 v6 2,5 24v -98
- Paikkakunta: Jyväskylä
Heh, joo itse mietin vaan mistä hitosta se voi noin paljon öljyä lykätä vesitilaan.
-----------------------------
Tuota samaa tässä on mietitty. Mietin jo josko joku olisi kaatanut suoraan paisariin moottoriöljyä?! Mutta kun sitä kumminkin oli se n. litra koneesta hävinnyt, niin ei tuokaan voi olla mahdollista.
Mitähän sitä nyt pitäisi tän koneen kanssa tehdä? Syy moiseen pitäis selvittää, ennenkuin läjääminen voi alkaa. Olis tosi noloa jos heti seuraavana aamuna olis taas paisuntasäiliö täys öljyä.
-----------------------------
Tuota samaa tässä on mietitty. Mietin jo josko joku olisi kaatanut suoraan paisariin moottoriöljyä?! Mutta kun sitä kumminkin oli se n. litra koneesta hävinnyt, niin ei tuokaan voi olla mahdollista.
Mitähän sitä nyt pitäisi tän koneen kanssa tehdä? Syy moiseen pitäis selvittää, ennenkuin läjääminen voi alkaa. Olis tosi noloa jos heti seuraavana aamuna olis taas paisuntasäiliö täys öljyä.
Eikös tuo ylempi ohut letku ole ylivuotoletku? Eli valuttelee ylimääräiset nesteet pois? Mihinkäs se letkun toinen pää menee, kun en muista.
Teoriaa: mitäs jos huohotin on tukossa? Paineet kampikammiossa nousee ja öljy puskee sulinteriputken o-renkaan ohi vesitilaan. Taitaisi edellyttää melkoisia paineita ja liikaa öljyä koneessa, tästä tuskin siis kyse... yleensähän kait pettää kampiakselin stefa noissa tapauksissa, ainakin 164 tessussa näin teki. Toi on kyllä aika mielenkiintoinen ilmiö, että öljy on paiskautunut vesitilaan noin reippaasti. Paineellahan se tietysti kulkee, mutta silti.
Teoriaa: mitäs jos huohotin on tukossa? Paineet kampikammiossa nousee ja öljy puskee sulinteriputken o-renkaan ohi vesitilaan. Taitaisi edellyttää melkoisia paineita ja liikaa öljyä koneessa, tästä tuskin siis kyse... yleensähän kait pettää kampiakselin stefa noissa tapauksissa, ainakin 164 tessussa näin teki. Toi on kyllä aika mielenkiintoinen ilmiö, että öljy on paiskautunut vesitilaan noin reippaasti. Paineellahan se tietysti kulkee, mutta silti.
Kaikki kuluu mikä hemppuu.