159 1,9 JTS lastutus

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
tre
Viestit: 12
Liittynyt: 04 Tammi 2010, 15:33

159 1,9 JTS lastutus

Viesti Kirjoittaja tre »

Olen suunnittelemassa vaihtoa tuollaiseen, saako sitä lastutettua, että saisi hieman tehoa lisää?

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Kyllä saa. Siihen on olemassa suoraohjelmointi, jolla on jopa ihan oikeasti vaikutustakin.

Edit: http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=17112

tre
Viestit: 12
Liittynyt: 04 Tammi 2010, 15:33

Viesti Kirjoittaja tre »

Kiitos nopeasta vastauksesta.

Avatar
Pauli
Viestit: 26
Liittynyt: 28 Loka 2009, 22:16
Paikkakunta: Forssa

Viesti Kirjoittaja Pauli »

Sattuisko kenelläkään olemaan kokemusta tuosta? Nimittäin jos vaikka koittaisi 2.0 tessuun.

Avatar
pal
Viestit: 90
Liittynyt: 15 Maalis 2008, 17:22
Car(s): Giulietta MA -12. Ex-Alfat 159 TBi TI, 159 JTDm Q4 & 156 JTS Selespeed
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja pal »

Onpas kovia lukemia ainakin JTS:lle. Tuolla hinnallahan asiaa voisi jopa miettiä - jos tuo siis olisi totta. Ja jos se olisi totta, täällä varmaan olisi kokemuksia? Kertokaa!

Avatar
JaniW
Viestit: 840
Liittynyt: 06 Maalis 2008, 21:29
Car(s): 156 V6 1998 Azzurro Nuvola
Rellu
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja JaniW »

^Mietin aivan samaa. 183 hv vapaasti hengittävästä 2-litraisesta perhesedanin moottorista on kova juttu ajatteli asiaa miten tahansa.

Jos joku esittää dynokäyrät tai vaikka kiihtyvyysajat ennen ja jälkeen lastutuksen, olen ekojen joukossa jonossa.

edit: laskutoimituksen tulos (164 hv (122 kW *) + 19 hv = 183)

*paitsi että monessakaan JTS:ssä ei ilmeisesti tuollaisia tehoja oikeasti ole

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 9645
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Car(s): Mégane+Mii=265hv
Paikkakunta: 13100

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

Epezi kirjoitti:Kyllä saa. Siihen on olemassa suoraohjelmointi, jolla on jopa ihan oikeasti vaikutustakin.
Sori jos on tyhmiä kysymyksiä, mutta...

...näkeekö Deltan/Autokeskuksen asentaja muutetun softan?
...voiko Deltan/Autokeskuksen asentaja palauttaa perusasetukset vahingossa/tahallaan? Ja jos voi niin mitä sitten tehdään?

Avatar
mattijus
Viestit: 5098
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Vittorio Jano kirjoitti:
Sori jos on tyhmiä kysymyksiä, mutta...

...näkeekö Deltan/Autokeskuksen asentaja muutetun softan?
...voiko Deltan/Autokeskuksen asentaja palauttaa perusasetukset vahingossa/tahallaan? Ja jos voi niin mitä sitten tehdään?
Vakaaseen uskomukseen pohjautuen:
Ei näe muutettua softaa (voi nähdä montako kertaa softa on autoon ladattu ja verrata sitä lukemaa huollon tietokantaan?)
Voi palauttaa, jolloin muutetusta softasta olisi hyvä mainita kun jättää auton huoltoon.
Jotkut lastupajat ajavat viriohjelman uudestaan ilman sen suurempia veloituksia, toiset veloittavat. (Kannattaa varmistaa virisoftaa tilattaessa)

Itseäni näissä softamuutoksissa kiinnostaa miten tehonnousu on saatu aikaan ja millä tuo luvattu muutos pystytään todentamaan.
VMP

Avatar
Giallo Pozzuoli
Viestit: 1930
Liittynyt: 17 Maalis 2007, 19:17
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Giallo Pozzuoli »

Saako tosta virityksestä 2.0 JTS:lle dynokäyrät mukaan ennen ja jälkeen viritystä?. Kuulostaa bullshitiltä 19hv pelkällä uudelleenohjelmoinnilla vapariin.

Avatar
JiiTeeÄssä
Viestit: 1175
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

^Todennäköisesti ei saa, mutta jos pyytää niin ne ajetaan liikkeen omalla dynolla, joka tulostaa just mukavalta näyttävän lapun. Tai sitten "unohtuu" ajaa se verrokkiajo ennen lastutusta, ja jälkeenpäin ajettu lukema sopivalla lämpötila-, voimansiirron tehohäviö-, ties millä- kertoimella saadaan näyttämään hyvältä.

En tiedä onko noin, mutta sen tiedän että muutamaan harvaa tapausta lukuunottamatta nuo vaparien tehonnousut pelkällä lastunvaihdolla ovat silkkaa fuulaa, tämähän on jo moneen kertaa vuosien varrella vähän joka autopalstalla vatvottu asia. Ahdetut on sitten eri asia, tämän ketjun otsikossakin kai tarkoitetaan JTD moottoria eikä JTS..?
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Eiköhän topicin aloittaja tarkoittanut nimenomaan 1.9 JTS:sää, joissa on kait ollut vähän ongelmia alkuperäisen softan kanssa, muistaakseni tästä oli juttu jossain topicissa.

Vaikea sanoa mitä maahantuojan mallikohtaiset testerit sanovat suoraohjelmoinneista, itse en takuunalaista ohjelmoitua autoa veisi maahantuojan huoltoon. Voipi olla että takuu katkee siihen jos bongaavat tehosoftan.

Ikuinen tappeluhan tämä viritys näissä vapareissa on, luvatut tehonnousut ovat tosiaan isoja, dynolappuja en ole nähnyt. Valmistaja on softat säätänyt tehopenkissä mallikohtaisesti, joiden tuloksista on sitten lukemat iloitettu.

Tuon tarjousosiossa olevan liikkeen puolesta osaan sanoa, että tehokäppyrät on mahdollista ottaa ennen ja jälkeen ulkopuolisella mittaajalla, mutta erillisellä kustannuksella.

Itse olen ajanut softattua 156 V6:sta ja 159 1.9JTS:sää, ja ero on ollut huomattava, dynokäppyröitä ei ole otettu.

Avatar
JiiTeeÄssä
Viestit: 1175
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

Niin no. Meinasin aloittaa taas tässä sen ikuisen tinkaamisen mutta mitäpä sitä. Saahan näitä vapareita lastuttaa ken haluaa. Sen verran olen vapareiden ja turbon kanssa tolskannut että olen oman käsitykseni asiasta ja sen mielekkyydestä saanut.

Aloittaja taisi tosiaankin puhua 1.9 jts:ästä, en muista, enkä pikaisella haulla löytänyt softaongelmista mitään, Epezi saattaapi muistella niitä juttuja 2.0 jts:ästä, joka onkin sitten oma lajinsa, mutta ei mennä siihen tässä. Omalle löytyy stock dynopaperit.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

JiiTeeÄssä kirjoitti:Epezi saattaapi muistella niitä juttuja 2.0 jts:ästä
Vanhan JTS:n ongelmat erikseen. uuden 1.9 JTS:n ongelmat ovat liittyneet nimenomaan moottorinohjaukseen ja "huonoon" ohjelmaan. Ainakaan viime syksyyn mennessä ei siihen ollut tehtaalta tullut päivitystä, en tiedä onko tilanne nykyään eri.

Avatar
fahlsjy
Viestit: 1608
Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
Car(s): Giulietta QV
Jaguar XKRR convertible
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja fahlsjy »

Vittorio Jano kirjoitti:


Sori jos on tyhmiä kysymyksiä, mutta...

...näkeekö Deltan/Autokeskuksen asentaja muutetun softan?
...voiko Deltan/Autokeskuksen asentaja palauttaa perusasetukset vahingossa/tahallaan? Ja jos voi niin mitä sitten tehdään?


Vakaaseen uskomukseen pohjautuen:
Ei näe muutettua softaa (voi nähdä montako kertaa softa on autoon ladattu ja verrata sitä lukemaa huollon tietokantaan?)
Voi palauttaa, jolloin muutetusta softasta olisi hyvä mainita kun jättää auton huoltoon.
Ei alfasta mutta kesäkissan tiimoilta on varma tieto että tuota muutettua softaa ei pysty toteamaan maahantuojan huollossa.
Selvittelin tuota kauppoja hieroessa koska auton historiasta löytyy tieto lastutuksesta ja "tehoputkistosta". Edellinen omistaja ei tykännyt kovasta äänestä ja hänen tehdessään kaupat auto palautettiin alkuperäiseksi. Hän ei kuitenkaan osannut sanoa ajettiinko alkuperäistä softaa koska hänelle oli tärkeää kovien äänien poistaminen joka hoidettiin asentamalla alkuperäisputkisto autoon.
Minua tuo softa kiinnosti mutta ei huolto sitä tosiaan pystynyt kertomaan. Huollon kaveri sanoi että voidaan ajaa alkuperäinen softa, maksaa xxx euroa.. mutta ei siinä ole mitään järkeä jos mitään ongelmia ei ole. Sanoi vielä että jos asia askarruttaa niin halvinta on käydä dynossa jossa ainakin onnistunut lastutus pitäisi selvitä.....

Avatar
Cuore Sportivo
Viestit: 5754
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
Car(s): 595 Competizione, Multipla, Ducati 916

(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera)
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Cuore Sportivo »

Kannattaako ostaa autoa, johon hinkuu lisää potkua jo ennen kauppoja? Viritä Viisysiä ostamalla se isommalla koneella, se on varmempi tapa.

Avatar
tumbe
Viestit: 706
Liittynyt: 27 Huhti 2006, 16:14
Car(s): BMW F11 Ex: Insignia ST 1.6t, 159 2.4, 156 ts
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja tumbe »

Cuore Sportivo kirjoitti:Kannattaako ostaa autoa, johon hinkuu lisää potkua jo ennen kauppoja? Viritä Viisysiä ostamalla se isommalla koneella, se on varmempi tapa.
tätä itsekin mietin, varsinkin kun tosiaan se tehokkaampi kone on tarjolla. Toinen juttu jos ei olis. Ja siis itse olen 2,4 diiseliä miettiny lastuttaa mutta vielä en ole saanut aikaiseksi..

Avatar
juuuso
Viestit: 781
Liittynyt: 30 Huhti 2006, 20:25
Car(s): Das Auto ja Punto
-
Aiemmin: 939, 940, 939, 937
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja juuuso »

Paljonko tuohon 1.9 JTS:ään olisi sillä suoraohjelmoinnilla luvassa tehoa / vääntöä lisää?

Lähinnä tuo moottorinohjauksen päivittäminen kiinnostaisi siksi, että moottorin käytös luultavasti paranisi alle 2000 kierroksen.

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Enpä nyt muista ulkoa. Kysyppä suoraan tuolta Team F40 Oy:stä

Vastaa Viestiin