Etupäästä "kolinaa" Ja iskari vikisee! 156
Valvoja: Moderators
Etupäästä "kolinaa" Ja iskari vikisee! 156
Moro!
Tässä huollossa oon käytelly alfaa etupään vinkumisista (2x vaihdettu ylätukivarsi, jonka jälkeen vinkuna vaimennut hetkeksi ja tullut taas takaisin! Enään en huollettavaksi viä tästä koska vaihtaisivat vaan uudestaan ne vaikka ehjiä olisivat.) Vinkuna kuuluu Jousen yläpäästä iskarin "kiristin" ruuvin kohdalta, ei tuu mitään muuta kumista siellä mieleen kun iskarin suojus, ja jousen sovitin? Mistähän moinen?
Vika nr2.
Etupää kolisee töyssysellä tiellä, asfaltilla ei ääniä, Kolina tuntuis tulevan vasemmalta puolelta, mutta välillä tuntuis tulevan jopa keskeltä?!
Kolina kuulostaisi siltä kun jokin olisi irti ja töyssyissä osuisi johkin, kaikki mahdolliset päältä päin näkyvät härdellit katottu että on kiinni!
Ehdotuksia? vaikka se vika sieltä nyt löytyy joka tapauksessa osa osalta tsekatessa, voisko olla koiranluu?
Tässä huollossa oon käytelly alfaa etupään vinkumisista (2x vaihdettu ylätukivarsi, jonka jälkeen vinkuna vaimennut hetkeksi ja tullut taas takaisin! Enään en huollettavaksi viä tästä koska vaihtaisivat vaan uudestaan ne vaikka ehjiä olisivat.) Vinkuna kuuluu Jousen yläpäästä iskarin "kiristin" ruuvin kohdalta, ei tuu mitään muuta kumista siellä mieleen kun iskarin suojus, ja jousen sovitin? Mistähän moinen?
Vika nr2.
Etupää kolisee töyssysellä tiellä, asfaltilla ei ääniä, Kolina tuntuis tulevan vasemmalta puolelta, mutta välillä tuntuis tulevan jopa keskeltä?!
Kolina kuulostaisi siltä kun jokin olisi irti ja töyssyissä osuisi johkin, kaikki mahdolliset päältä päin näkyvät härdellit katottu että on kiinni!
Ehdotuksia? vaikka se vika sieltä nyt löytyy joka tapauksessa osa osalta tsekatessa, voisko olla koiranluu?
Ei riemulla rajaa kun Alfalla ajaa
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Vikinä voisi tulla kuivasta ylätukivarren nivelestä, tai iskarin yläpään kumista (tämä voisi aiheuttaa myös kolinan jos on väljä). Voisiko vikinä tulle kojalaudasta? Vai kuuluuko selvästi kajuutan ulkopuolelta?
Väljät kallistuksen vakaajan koiranluuta tai korikiinnityspuslat, yleensä kolisee pieni töyssyissä, jos kolahdus kuuluu vain isommissa kuopissa, vai se myöskin tulla iskarista. Iskarin kolinaa on vaikea todeta.
Väljät kallistuksen vakaajan koiranluuta tai korikiinnityspuslat, yleensä kolisee pieni töyssyissä, jos kolahdus kuuluu vain isommissa kuopissa, vai se myöskin tulla iskarista. Iskarin kolinaa on vaikea todeta.
Ehdotuksia:
Vikinä (kumisaappaan narinaa muistuttava) tulee puslista. Jos vaihdettaessa ei käytetty mitään herkistävää ainetta, niin kitisee pian uudelleen. Omasta vaihdettiin kesällä ja on jo täysi kitinä päällä. Itse olen noita voidellut moottoriöljyllä (neste suihkuttimella, joka tulee paineilmasarjassa), MUTTA täällä on varoiteltu kumin heikkenemisestä öljyn takia. Kumille sopiva vaseliini voisi olla ok, käyttiköhän joku kuparitahnaa...
Kolina voi tulla monesta paikasta, mutta yleisin on koiranluu. 23e muistaakseni, ei kannata kuunnella. Sulta oli vaihdettu ylävarret, joten muita mahdollisia kallistuksenvakaajan kiinnitys koriin ja alavarret.
Koiranluu / kallistuksen vakaajan voi testata niin, että ajat vain toisen puolen renkaan töyssyn yli ja vertailuksi kummankin puolen renkaat töyssyn yli. Jos kolisee vain silloin kun vain toinen puoli töyssyllä, = vakaaja.
Vikinä (kumisaappaan narinaa muistuttava) tulee puslista. Jos vaihdettaessa ei käytetty mitään herkistävää ainetta, niin kitisee pian uudelleen. Omasta vaihdettiin kesällä ja on jo täysi kitinä päällä. Itse olen noita voidellut moottoriöljyllä (neste suihkuttimella, joka tulee paineilmasarjassa), MUTTA täällä on varoiteltu kumin heikkenemisestä öljyn takia. Kumille sopiva vaseliini voisi olla ok, käyttiköhän joku kuparitahnaa...
Kolina voi tulla monesta paikasta, mutta yleisin on koiranluu. 23e muistaakseni, ei kannata kuunnella. Sulta oli vaihdettu ylävarret, joten muita mahdollisia kallistuksenvakaajan kiinnitys koriin ja alavarret.
Koiranluu / kallistuksen vakaajan voi testata niin, että ajat vain toisen puolen renkaan töyssyn yli ja vertailuksi kummankin puolen renkaat töyssyn yli. Jos kolisee vain silloin kun vain toinen puoli töyssyllä, = vakaaja.
Kuuluu selvästi ulkoa kuskinpuolelta, erittäin ruma rääkäsy kun menee töyssystä alkuun oli vähän hiljempi, välillä ei ollenkaan, nyt joka töyssyssä. olisiko sitten tua yläpään kumi?Epezi kirjoitti:Vikinä voisi tulla kuivasta ylätukivarren nivelestä, tai iskarin yläpään kumista (tämä voisi aiheuttaa myös kolinan jos on väljä). Voisiko vikinä tulle kojalaudasta? Vai kuuluuko selvästi kajuutan ulkopuolelta?
Väljät kallistuksen vakaajan koiranluuta tai korikiinnityspuslat, yleensä kolisee pieni töyssyissä, jos kolahdus kuuluu vain isommissa kuopissa, vai se myöskin tulla iskarista. Iskarin kolinaa on vaikea todeta.
Kolahdus kuuluu ihan pienissäkin kuopissa esim piha tietä ajaessa, jossa ihan normi lumen muotoumia meno on "kolikolikolikolijne"
Ei riemulla rajaa kun Alfalla ajaa
No Niin!
iskarin "vikinä" Olikin ylätukivarsi joka oli korjaamolla juntattu niin lujaan että onneks ei oo pulttikatkennu :o, pistin vähän vaseliinia väliin ja sopivaan tiukkuuteen kiinni. Vikinä katosi!
"kolina"
Vaihdoin koiranluun, kolina hiljentyi, mutta vielä kuuluu hiljaisena jos kunnon rätätätätä töyssyistä ajaa!
Eli mikäs siä viä kolisuttaa? vai normaalia?
Mun mielestä ei pitäis kyllä kuulua mitään kolinaa autosta töyssyillä, mitä nyt sisusta ym pitää..
Pohjapanssari oli ihan p*skana joten sinne tuli tehtyä uus. tämäkään ei tätä pientä kolinaa pois vienyt vaikka onneissani luulin jo että äänet ovat tästä :o
Mutta tällästä.
iskarin "vikinä" Olikin ylätukivarsi joka oli korjaamolla juntattu niin lujaan että onneks ei oo pulttikatkennu :o, pistin vähän vaseliinia väliin ja sopivaan tiukkuuteen kiinni. Vikinä katosi!
"kolina"
Vaihdoin koiranluun, kolina hiljentyi, mutta vielä kuuluu hiljaisena jos kunnon rätätätätä töyssyistä ajaa!
Eli mikäs siä viä kolisuttaa? vai normaalia?
Mun mielestä ei pitäis kyllä kuulua mitään kolinaa autosta töyssyillä, mitä nyt sisusta ym pitää..
Pohjapanssari oli ihan p*skana joten sinne tuli tehtyä uus. tämäkään ei tätä pientä kolinaa pois vienyt vaikka onneissani luulin jo että äänet ovat tästä :o
Mutta tällästä.
Ei riemulla rajaa kun Alfalla ajaa
- Janne
- Viestit: 2015
- Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
- Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 TS -89. Käyttis: Bmw X1 -18
- Paikkakunta: Oulu
Katoppa tuo toinen kolina -ketju. Siinä arvaillaan, että oisko kolahtelujen lähde kallistuksen vakaajan runkopuslat. Nuo jää helposti vaihtamatta, kun ovat niin työläät. Pelkillä koiranluiden vaihdoilla ei aina selviä, vaikka ne taitaakin ekana noissa antautua.
Eikös ole mukava paikantaa tuota rääkymistä, vikinää ja narinaa...jonka syylliseksi hirviän tutkailun jälkeen ilmenee kuitenkin ylätukivarsi. Se on ihme vempula, kun ääni vielä pahimmassa tapauksessa johtaa sitä haarukkaa pitkin alapalloon jne.
Eikös ole mukava paikantaa tuota rääkymistä, vikinää ja narinaa...jonka syylliseksi hirviän tutkailun jälkeen ilmenee kuitenkin ylätukivarsi. Se on ihme vempula, kun ääni vielä pahimmassa tapauksessa johtaa sitä haarukkaa pitkin alapalloon jne.
- Wile E. Coyote
- Viestit: 4112
- Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
- Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam" - Paikkakunta: Kuusankoski
alatukivarren puslat kolistaa, helpot vaihtaa tukivarsi käteen noin 7 minuuttia, rässillä vanhat puslat pois ja uudet tilalle noin 10 minuuttia ja tukivarsi takaisin noin 10 min.Janne kirjoitti:Katoppa tuo toinen kolina -ketju. Siinä arvaillaan, että oisko kolahtelujen lähde kallistuksen vakaajan runkopuslat. Nuo jää helposti vaihtamatta, kun ovat niin työläät. Pelkillä koiranluiden vaihdoilla ei aina selviä, vaikka ne taitaakin ekana noissa antautua.
Eikös ole mukava paikantaa tuota rääkymistä, vikinää ja narinaa...jonka syylliseksi hirviän tutkailun jälkeen ilmenee kuitenkin ylätukivarsi. Se on ihme vempula, kun ääni vielä pahimmassa tapauksessa johtaa sitä haarukkaa pitkin alapalloon jne.
Mulla GTA kolisee kanssa vasemmalta edestä, ja ihme kyllä esim. tänään ei kolissut taas ollenkaan ääni on just sellanen mikä tulee väljästä alapallosta tai koiranluusta... mutta 3 leimamiestä, porin delta, eikä carpojat 2x!!! tutkittuaan löydä mistään väljää, ei edes vakaajan puslista... todella mystistäPiruvie kirjoitti:pitääpä vaihdella, tuli ajettua illan aikana ~500km ja kolina vaimentui taas loppua kohti, olisikohan joku paikka niin kylmän herkkä että aiheuttaa tuon ja lämmetessään toimii niin kuin pitää ? :O
No eipä siinä, vaihdetaan vaikka kaikki osat niin kai se siitä hellittää
- silverine
- Viestit: 2351
- Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
- Car(s): Mito QV -10
156 3.0 V6 Q2 compr.
ex: 166 3.0 V6 - Paikkakunta: Espoo
Yks mahdollinen kolkottaja voi olla myös väljä hammastanko...
siitä ei leimamies ole pukahtanut sanaakaan vaikka on mulla
ollut tiedossa jo kaksi vuotta. Jospa tänä keväänä sais uuden.
siitä ei leimamies ole pukahtanut sanaakaan vaikka on mulla
ollut tiedossa jo kaksi vuotta. Jospa tänä keväänä sais uuden.
Viimeksi muokannut silverine, 21 Maalis 2010, 19:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM
Eipä kolina loppunut vaikka eteen on nyt vaihdettu Bilstein B14 PSS coiloverit, TRW.n valmistamat ala ja ylätukivarret, ja koiranluut, kaikki molemmille puolilleKurko kirjoitti:Mulla GTA kolisee kanssa vasemmalta edestä, ja ihme kyllä esim. tänään ei kolissut taas ollenkaan ääni on just sellanen mikä tulee väljästä alapallosta tai koiranluusta... mutta 3 leimamiestä, porin delta, eikä carpojat 2x!!! tutkittuaan löydä mistään väljää, ei edes vakaajan puslista... todella mystistä
No eipä siinä, vaihdetaan vaikka kaikki osat niin kai se siitä hellittää
... mitähän sitä sitten keksis ? sekin tässä kolinassa on mielenkiintoista ettei sitä aina kuulu
No, uudella alustalla on hyvä ajaa. Tarkista vakaajan puslat etu-apurungon päältä. Näpyy ainakin toiselta puolelta sivulle. Myös niiden kiinnitys on ollut minulla löysällä eräässä yksilössä. 17mm hylsyllä alustassa olevista reijistä voi kiristää, mutta VARO ETTEI MENE JENGOILTA. Italialainen säilykepurkkimetallista tehty hienokierteinen mutteri tulee kiristettyä helposti piloille.
Niinkuin tuossa mun vanhemmassa kirjoituksessa lukee noi vakaajan puslat on tarkistettu Carpoikien toimesta, jos siihen nyt luottamista onalfista kirjoitti:No, uudella alustalla on hyvä ajaa. Tarkista vakaajan puslat etu-apurungon päältä. Näpyy ainakin toiselta puolelta sivulle. Myös niiden kiinnitys on ollut minulla löysällä eräässä yksilössä. 17mm hylsyllä alustassa olevista reijistä voi kiristää, mutta VARO ETTEI MENE JENGOILTA. Italialainen säilykepurkkimetallista tehty hienokierteinen mutteri tulee kiristettyä helposti piloille.
Pitää nyt seuraavaksi ottaa pohjamuovi irti ja koittaa kuuluuko vielä... kun on "hieman" epäilyttävästi kiinni... voihan sekin siellä kolahdella jos on sopivasti irti / rikki...
Alkaa melkein epäilykset kohdistua hammastanko / raidetanko osastolle...
Näkyy tuolla alfa156.netissä olevan samoja vaivoja, kaikki alustan osat vaihdettu ja kolina vaan kuuluu.
http://forum.alfa156.net/forum/forum_po ... PN=5&TPN=2
http://forum.alfa156.net/forum/forum_po ... PN=5&TPN=1
Viimeksi muokannut Camber, 27 Touko 2010, 14:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Moro taasen. Katsastussetä tykkäsi että 156:en etuylätukivarren puslat on sökönä ja vaihdettava. No, katselin nyt sitten ohjeita puslien vaihtoon ja ei näytä miltään ylivoimaiselta urakalta edes minulle, vaikka kokemusta autorempasta ei käytännössä ole yhtään. Se vaan arveluttaa, että kun en tiedä millaiset puslat toisella puolella on? Eli eikös vehkeestä tule toispuoleinen paskalla tuurilla, eli mikäli puslat eivät ole samanmoiset?
Yritin etsiskellä ohjeita puslien vaihtoon, mutten mitään selkeää ohjetta alfabbsista löytänyt.
Mites tuo itse puslien poisotto ja uusien laitto tukivarsiin? Pitääkö ne jotenkin niitata sinne vai saako ne kotikonstein, kun työkalut on rajoitettu tyyliin "vasara ja saha".
Kiitoksia vinkeistä, saa käskeä menemään myös suoraan korjaamolle:D
Yritin etsiskellä ohjeita puslien vaihtoon, mutten mitään selkeää ohjetta alfabbsista löytänyt.
Mites tuo itse puslien poisotto ja uusien laitto tukivarsiin? Pitääkö ne jotenkin niitata sinne vai saako ne kotikonstein, kun työkalut on rajoitettu tyyliin "vasara ja saha".
Kiitoksia vinkeistä, saa käskeä menemään myös suoraan korjaamolle:D
-
- Viestit: 917
- Liittynyt: 11 Maalis 2003, 10:58
- Car(s): 159 2.0 JTDm SW -11, Giulietta 2.0 JTDm -12
- Paikkakunta: Tuusula
Heikalla näyttää olevan edelleen tarvikeosia hintaan 59 €. Alkuperäiset 85 €. Mahdollisista laatueroista en osaa sanoa, mulla on ilmeisesti TRW:n osat omassa kärryssäni.
"Vasaralla ja sahalla" ei ihan taida puslat vaihtua, mutta itse olen näiden kanssa kyllä aina "mennyt suoraan korjaamolle" joten ei kannata liikaa meikäläisen jorinoihin luottaa.
"Vasaralla ja sahalla" ei ihan taida puslat vaihtua, mutta itse olen näiden kanssa kyllä aina "mennyt suoraan korjaamolle" joten ei kannata liikaa meikäläisen jorinoihin luottaa.
Nojoo, tuolla "vasara ja saha":lla tarkoitin etten omista mitään avaruusteknologian vaatimusten mukaisia vehkeitä, mutta eipä tuo näköjään mikään vaikea homma olekaan. En ole edes huomannut tuota tekniikkaosiota aiemmin:oops: . Ainoa mikä mietityttää on jarrujen ilmaus, niin oudolta kuin se kuulostaakin:D Huonoja kokemuksia kaiketi. Paineilmankin saan käyttöön joten eipä huolia mitiä.
- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
oli rost-off kukkimassa päivää ennen kuin irrotin koiranluun, sillon lähti laakista paineilmapyssyllä... Miksi ihmeessä koiranluissa sun muissa samantyyppississä nivelissä on se torx- tai kuusiokolopää? ikinään ei ole ollut mitään apua, päin vastoin, rikkoo hylsyjä
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
Itselleni vastatenCamber kirjoitti:Millaista kolkotusta tuo sitten pitää ? ja miten sen väljyyden voi todeta ?silverine kirjoitti:Yks mahdollinen kolkottaja voi olla myös väljä hammastanko...
siitä ei leimamies ole pukahtanut sanaakaan vaikka on mulla
ollut tiedossa jo kaksi vuotta. Jospa tänä keväänä sais uuden.
Kaverin kanssa tuota äsken ihmeteltiin, rengas pois ja toinen heiluttaa rattia hieman samalla kun toinen pitää kiinni raidetangon ulkopäästä tuntuu selvää klappia molemmin puolin, kuskin puolella selvästi enemmän mistä kolinakin yleensä kuuluu, kuskin puolella väljän näkee ihan silmälläkin...
Sitä en sitten tiedä selviääkö pelkillä raidetankojen uusimisella vai onko vika sitten siinä hammastangossa
Kai se pitää seuraavaksi vaihtaa noi raidetangon sisä ja ulkopäät ja jatkaa ihmettelyä.
- Jalamari
- Viestit: 3091
- Liittynyt: 25 Touko 2006, 11:42
- Car(s): Toyota Gorilla
GTV 2.0V6TB
75 V6
Lancia Thesis
Triumph speedfour
ex:ex147 1,6TS, 147 Selespeed, 156 Selespeed, 166V6 3.0, 15516vx2, 156TS, 164V6,156 1.9JTD,
156 2.4JTD, 159 2.2JTS, GT JTS 156 2.5V6x2, 147JTD, 1662.4JTD - Paikkakunta: Laihela
^Noita väljiä hammastankojahan pystyy kuulemma kiristämään.
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=1 ... ammastanko
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=1 ... ammastanko
Mun etutukivarren laitto jäi vähän vaiheeseen kun koiranluun ylempi pultti, tai sen päässä oleva kuusiokolo oli pyöreä. Ilman mitään hitsauslaitteita tms en sille mitään voinut, kun en ollut aivan varma miten sen saa ulostettua. Ilman tukivarren tuen tiputtamista homma ei olisi onnistunut, koska se pitkä pultti oli niin päin että kanta oli iskarin puolella. No, loppuviikosta sitten korjaamolle, ja siellä kaverit osaavat homman ja laitteetkin varmaan löytyy.
Jos koiranluu on menossa vaihtoon niin sitten ottaa koiranluun kumitiivisteen irti ja pihdeillä pitää kiinni paljastuneesta "pallonivelestä" eli jonka toisessa päässä on se kuusiokolo. Siis ikäänkuin pitää pultista kiinni ja sitten normaalisti avaa sen mutterin. Näin sain itse auki samaisessa tilanteessa ja kun oli uusi koiranluun odottamassa.