routasydän kirjoitti:Ite ajoin reilut 40tkm viime vuonna. Pääosa työajoja pitkin p-suomea. Tienpäälle ei jääty (en sano, että vanhalla jäätäis), ja jos jäisikin niin vakuutus ja takuu asiat hoitaisivat sen puolen, että ilman autoa ei tarvitse kovin pitkään olla ja että mitään laskemattomia ylimääräisiä rahareikiä ei tule. Eli tiedän etukäteen paljonko rahaa auton ylläpitämiseen tarvitsen.
Sitten jos aletaan vielä vertaamaan uuden kiisselialfan ja vanhan bensan (tai diisselin) kulutuksia ja laskemaan ne noille kilometreille niin takkiin tulisi siinäkin.
...
Niin ja sitten on toki se mukavuus. Lyhyillä matkoilla vanha on varmasti jännempi, mutta jos ajat 200km töihin, teet vuorokauden mittaisen työkeikan ja ajat takaisin, niin uuden auton mukavuutta jotenkin arvostaa

Pakko tarttua tähän. Itse ajan ~50tkm vuodessa (parhaimmillaan jopa 100tkm), ja ensimmäistä kertaa on 2000-luvun auto alla. Enemmän on jännitystä pelissä tällä, kuin aiemmilla autoilla, koko ajan saa pelätä, että jotain kallista kilahtaa. Huoltoihin menny enemmän rahaa kuin yhteenkään aiempaan autoon, vaikka mitään ei varsinaisesti ole edes rikkoontunut. Vanhaan autoon teki 2 päivässä koneremontin, ja hintaa ei montaa sataa tullu, ja taas tiesi koneen kestävän seuraavat muutamansata tuhatta kilometriä. Uudempien autojen osien hinnat on ihan toista luokkaa. Ja jos takuu olis voimassa, auton arvonalentuma olisi paljon ison remontin hintaa isompi vuodessa -> ei kannata.
Mitä polttoainekuluihin tulee, ainakaan oma 156 1.8TS ei vie montaa litraa
enempää kuin 80-luvun 127, Uno, Mersun W124 tai W201 diisseli, Golf tai Jetta dieseli... Noilla pienemmillä pääsi kuitenkin parhaillaan neljän litran kieppeille, Volkkareilla jopa alle, ja Mersujenkin kulutus huiteli 5l kieppeillä maantiellä, jos pumppu hyvin säädetty.
Ja mitä mukavuuteen tulee, sehän on täysin mielipidekysymys, ja makuasioistahan pitää kiistellä.

Omasta mielestä ei nykyajan etuvetokinnereistä saa hauskaa tekemälläkään. Vaikka Alfa on etuvetojen parhaimmistoa, on sen ajettavuus silti ihan hanurista, varsinkin liukkailla. Sitä paitsi uudessa autossa puuttuu tunnelma täysin. Ei tuolla jaksa lähtä muuten vaan ajelemaan, ei tuota mielihyvää. Vanhemmilla autoilla syyhyää koko ajan päästä ajamaan, se on aina yhtä mukavaa, tyydyttävää.
Ja se remonteeraaminen, uuden auton huollot ja remontit on paljon monimutkaisempia kuin vanhempien, jolloin erityisesti teetettyjen huoltojen hinnat nousee taivaisiin.
Ainut, minkä näen uusissa autoissa parempana, on turvallisuus. Siksi minäkin ajan eleettömällä etuvetokinnerillä. Hinta/"hauskuus"/turvallisuussuhde on Alfassa hyvä, ja nyt mennään näin, perheen ehdoilla.
Nimim. 13 autoa ja monta monituista kilometriä takana.

On se harmi ku ne autot vetää liian usein väärästä päästä....