Öljyt paisariin!

Alfoista

Valvoja: Moderators

Avatar
Antieko
Viestit: 649
Liittynyt: 07 Huhti 2005, 11:30
Car(s): ex:156 v6 2,5 24v -98
Paikkakunta: Jyväskylä

Öljyt paisariin!

Viesti Kirjoittaja Antieko »

V6 2,5 24v Alfa 156 vm. 98
Tänään ajoin töihin 18 km ja kaikki toimi normaalisti. Moottorin lämpö ok, eikä vihjeitä mistään muustakaan viasta. Auto oli työpaikalla parkissa n. 1,5 tuntia, letku ja sisätilan lämmitin toiminnassa. Huomasin autolle mennessä, että kuljettajan puolen etupyörän edessä oli lumessa jälki joka kertoi nestevuodosta. Avasin konepellin ja paisuntasäiliö oli aivan täysi öljyn sekaista nestettä. Sitä oli valunut painekorkin ylikin, josta se valui maahan.
Öljyn täyttökorkki on puhdas, eli ei jälkiä emulsiosta. Samoin öljyn mittatikku. Öljyn pinta oli tosin reilusti alle alamerkin.
Mitähän mahtoi tapahtua? Kannen tiiviste? Kansi? Mahdollinen öljynlauhdutin? Korjaamollekaan autoa ei saa kun vasta 22.2.
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti

Avatar
kumimuumi
Viestit: 3209
Liittynyt: 12 Joulu 2004, 23:56
Paikkakunta: Akaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kumimuumi »

Öljynpaineet on kovemmat kuin nesteiden, joten tonne paisariin päinhän ne menevät. Kansipahvi veikkaisin.. mutta tämä on sitten arvaus. :roll:
..ammattina autoslalom..

Avatar
toolman
Viestit: 1485
Liittynyt: 31 Tammi 2008, 23:00
Car(s): 156GTA, 156v6
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja toolman »

kumimuumi kirjoitti:Öljynpaineet on kovemmat kuin nesteiden, joten tonne paisariin päinhän ne menevät. Kansipahvi veikkaisin.. mutta tämä on sitten arvaus. :roll:
Samaa veikkaisin.

Avatar
Antieko
Viestit: 649
Liittynyt: 07 Huhti 2005, 11:30
Car(s): ex:156 v6 2,5 24v -98
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Öljyt paisariin!

Viesti Kirjoittaja Antieko »

Nyt kun moottori on täysin kylmä, niin tilanne on:
Paisuntasäiliössä lähes pelkkää moottoriöljyä.
Öljyn pinta mittatikussa lähellä tikun päätä. Siellä ei ole merkkejä vedestä.
Ilmeisesti se kansipahvi jostain petti.
Onko V6 24v moottorissa öljynlauhditinta ollenkaan?
Onko kellään mitään käsitystä kansiremontin kustannuksista?

Avatar
Maunu
Viestit: 3204
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Omassa V6:ssa joskus oli jäähdytin neste aivan mustaa. En tiedä mistä johtui, mutta nesteen vaihdon jälkeen vastaavaa ei enää tapahtunut.
Muillakin foorumilaisilla on ollut samanlaisia kokemuksia. Kannattaa tarkistaa tämäkin mahdollisuus ennen koneen avaamista.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
Antieko
Viestit: 649
Liittynyt: 07 Huhti 2005, 11:30
Car(s): ex:156 v6 2,5 24v -98
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Antieko »

Kyse ei ole tuosta ilmiöstä. Nyt paisari tuli täyteen öljystä! Lisäksi eilisestä oli öljyn pinta laskenut merkkien välin! Nyt on kyse jostain vakavasta!

Avatar
Alfieri
Viestit: 636
Liittynyt: 17 Syys 2006, 23:42
Paikkakunta: Tampere

Re: Öljyt paisariin!

Viesti Kirjoittaja Alfieri »

Antieko kirjoitti:Nyt kun moottori on täysin kylmä, niin tilanne on:
Paisuntasäiliössä lähes pelkkää moottoriöljyä.
Kun vesi ei kierrä, niin kevyempänä öljy pyrkii ylimmäksi...

Avatar
Janne
Viestit: 2015
Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 TS -89. Käyttis: Bmw X1 -18
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Janne »

Voiko huohottimen tukkeutuminen aiheuttaa jotain tuollaista?

Avatar
mattijus
Viestit: 5098
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Janne kirjoitti:Voiko huohottimen tukkeutuminen aiheuttaa jotain tuollaista?
Pääsääntöisesti tuolloin öljy hakeutuisi jotain muuta reittiä (stefat, venttiilikoppa, öljytikku) pihalle.
VMP

Avatar
Gasolina
Viestit: 4489
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

Aika raju vuoto pitää jossain olla. Rikkinäinen öljy-vesi lauhdutin voisi selittää tuon, mutta sellaista ei taida näissä olla?
Kannentiiviste taitaa olla se todennäköisin vika. Kannattaa vältää moottorin käynnistystä ennenkuin viasta saa tarkempaa selkoa. Tuossa käy helposti niin, että moottorin jäähdyttyä vedet valuu öljyn joukkoon.
Giulia Super -69

Avatar
mattijus
Viestit: 5098
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Ei kai näissä lauhduttimia ole kuin ilmastoinnissa. Jäähdytysneste kiertää kyllä öljynsuodattimen jalan kautta, tuskin on erityisen kuluva osa.
VMP

Avatar
Gasolina
Viestit: 4489
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

mattijus kirjoitti:Jäähdytysneste kiertää kyllä öljynsuodattimen jalan kautta, tuskin on erityisen kuluva osa.
Kannattaa silti tarkistaa tuo suodattimen jalka. Siellä ainakin öljyä liikkuu paljon ja kovalla paineella.
Giulia Super -69

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

kyllä noissa tuo lämmönvaihdinsysteemi on siellä suodattimen jalassa.. on muuten pikkasen heppasen näköinen kapistus ja ei voi kuin ihmetellä moista viritystä, periaatteessa on voinut siis korkata ja päästää öljyt nesteiden sekaan, kuvauksen perusteella vuoto on aika runsas eli kannattaa kyllä mielestäni tarkistaa ennekuin alkaa kansia irroittelemaan autosta vaikkei ihan 100% varmuutta olekkaan onko vika siellä..


jännä homma kun ei rehellistä öljynlauhdutinta ole laitettu kun 164 superissakin on ja vielä ihan tehdasasenteinen.. :crazyeyes:

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Tuommoiset vastaavat jäähdyttimet suodatinjalassa on aikas yleisiä. Ainakin VAG laitteissa niitä on. Yhtäkää rikkinäistä ei ole tullut vastaan(sillä tavalla rikkinäistä että olisi mennyt nesteet sekasin).

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

juu tiedossa on toki että ovat kyllä nykypäivänä yleisiä, kaippa tuo on tullut halvemmaksi toteuttaa kuin perinteinen kennollinen systeemi. GTA:ssa ja dieseleissä näyttäisi olevan ehta kenno keulassa, neekerimalleissa ei..

PS: kertahan se olisi ensimmäinenkin kun leviää... :wink:

gYdEbUh
Viestit: 2369
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Audi A4 2.0 Tfsi Quattro -07. BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

Olisko sitten Audi A6:ssakin tuollainen moottoriöljyn jäähdytys kun ei ole muuallakaan näkynyt. Syy miksi viestin kirjoitan, on että Audissa on sentäs vaihelootan öljyjäähdytin keulalla normisyyläriin rakennettuna :P
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

Avatar
mattijus
Viestit: 5098
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Kennollinen öljynjäähdytin vie enemmän tilaa. Jos oletetaan, että jäähdytysneste lämpiää öljyä nopeammin, saadaan tuolla öljyä myös lämmitettyä.
VMP

Avatar
Gasolina
Viestit: 4489
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

mattijus kirjoitti:Jos oletetaan, että jäähdytysneste lämpiää öljyä nopeammin, saadaan tuolla öljyä myös lämmitettyä.
Suomen oloissa tuo lämmönvaihdin taitaa muuten olla käytännössä enemmän öljyn lämmitin, sinänsä hyvä juttu.
Giulia Super -69

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

^juu niinpä taitaa olla.. mitenkähän tuo "lämmitin" toimii sitten keskieuroopan olosuhteissa siellä kun varmaankin kaivataan jo sitä varsinaista jäähdytystä ja tuo systeemi ei todellakaan ole erillisen kennon veroinen...

Avatar
Antieko
Viestit: 649
Liittynyt: 07 Huhti 2005, 11:30
Car(s): ex:156 v6 2,5 24v -98
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Antieko »

Onko tuosta "jalasta" jossakin kuvaa?
Odottavan aika on pitkä! Vasta 22 päivä korjaamolle. Saa kunnolla jäähtyä siihen saakka. :-D

Avatar
Gasolina
Viestit: 4489
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

En nyt tähän hätään löytänyt kuvaa kuin korjaamo cd:ltä, josta en sitä saanut irti. Se on neliskanttinen mötikkä öljynsuodattimen ja moottorin lohkon välissä. Vesiletkut näyttäisi olevan liitetty ulkopuolelta.
Tuon voinee testata irroittamalla vesiletkut ja kytkemällä ne yhteen tai sitte tulppaamalla niiden päät. Sitten kone käyntiin ja tutkimaan pukkaako mötikässä olevista vesiletkun yhteistä öljyä ja, jos pukkaa niin mötikkä on rikki. Ellei niin sitten kansia aukomaan.
Giulia Super -69

Avatar
toolman
Viestit: 1485
Liittynyt: 31 Tammi 2008, 23:00
Car(s): 156GTA, 156v6
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja toolman »

Eli suodattimen jalassa kiertää jäähdytysneste? Jos näin on, niin mitäs kautta neste menee/tulee?
Mietin vaan että jos ulkokautta, niin sille menevät vesiletkut/putket vois nyppästä irti ja yhdistää, eli ohittaa tuo jalka kokonaan. Sitten vaan kone käyntiin ja kattomaan ruiskuaako sieltä auki olevista liittimistä öljyä vai ei?

EDIT: gasolina oli nopeempi :-)

SiK
Viestit: 261
Liittynyt: 08 Touko 2005, 21:18
Car(s): 500e
V70
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja SiK »

Tuon näköinen mötikkä, vesiletkut tulee ulkokautta ja öljy kiertää jotenkin tuon mötikän sisällä/läpi. Kovin tarkasti ei sisuksiin nähnyt minkälainen rakenne on.
Liitteet
ljynjäähdytin.jpg
(97.94 KiB) Tiedosto ladattu 5290 kertaa

Avatar
Antieko
Viestit: 649
Liittynyt: 07 Huhti 2005, 11:30
Car(s): ex:156 v6 2,5 24v -98
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Antieko »

Kiitos kuvasta! Nyt ei auta kuin toivoa että vika löytyisi tuosta.]

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

toivotaan parasta ja pelätään pahinta... :)

Avatar
Antieko
Viestit: 649
Liittynyt: 07 Huhti 2005, 11:30
Car(s): ex:156 v6 2,5 24v -98
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Antieko »

Asia tietysti pyörii yöt päivät mielessä, kunnes saan alfan pajalle tutkittavaksi ja korjattavaksi. :crazyeyes: Siksi olisikin mukava kuulla, onko noita öljynsuodattimen jalkoja hajonnut muilta? Ja onko sellainen helposti saatavilla? (niin ... saattaahan se olla kansipahvikin :silent: )

pastorisilli
Viestit: 68
Liittynyt: 19 Tammi 2010, 20:24
Paikkakunta: Iittala

Viesti Kirjoittaja pastorisilli »

Kyllä noita ö-lauhduttimia on ainakin maailmalla hajonnut (alfaownerissa tästä on paljonkin juttua).

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

^^allekirjoittaneelta löytyy yksi asevelihintaan jos tarvista ilmenee...

Avatar
Antieko
Viestit: 649
Liittynyt: 07 Huhti 2005, 11:30
Car(s): ex:156 v6 2,5 24v -98
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Antieko »

90 kirjoitti:^^allekirjoittaneelta löytyy yksi asevelihintaan jos tarvista ilmenee...
Kiitos tiedosta! Reilun viikon päästä asia selvinnee, kun saan auton pajalle.

SiK
Viestit: 261
Liittynyt: 08 Touko 2005, 21:18
Car(s): 500e
V70
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja SiK »

Saksan ebaystä noita löytyy myös kohtuuhintaan. Itse olen tuolta Alfaparts24:stä ostanut enemmänkin tavaraa, ja hyvin on kaupat sujuneet.

Avatar
jiiässä
Viestit: 1495
Liittynyt: 21 Loka 2003, 21:51
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jiiässä »

kyllä noissa tuo lämmönvaihdinsysteemi on siellä suodattimen jalassa.. on muuten pikkasen heppasen näköinen kapistus ja ei voi kuin ihmetellä moista viritystä, periaatteessa on voinut siis korkata ja päästää öljyt nesteiden sekaan, kuvauksen perusteella vuoto on aika runsas eli kannattaa kyllä mielestäni tarkistaa ennekuin alkaa kansia irroittelemaan autosta vaikkei ihan 100% varmuutta olekkaan onko vika siellä..
Ääni kanssa vikakohteena tälle ennen kansien repimistä, sinänsä parempi ratkaisu suomen oloihin varsinaiseen öljynjäähdyttimeen verrattuna että öljyn ja veden lämpö ovat likimain samat normaalissa käyntilämpötilassa.

Jossain teknisissä julkaisuissa puhutaan öljyn lämmön vakioinnista jäähdytysnesteeseen...

Avatar
Antieko
Viestit: 649
Liittynyt: 07 Huhti 2005, 11:30
Car(s): ex:156 v6 2,5 24v -98
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Antieko »

Ei ollut vika öljynlauhduttimessa. :(
Kantanen aukoo nyt kansia. Löytyykö vika kansipahvista. Piakkoin varmaan tiedetään.

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

olipas harvinaisen ikävä juttu.. nyt joutuu menemään sitten vaikeamman ja kalliimman kaavan kautta..

Avatar
jeQQ
Viestit: 4190
Liittynyt: 22 Kesä 2006, 18:01
Car(s): Z1100, 147GTA, 33 Giardinetta 4x4
Paikkakunta: Vihti

Viesti Kirjoittaja jeQQ »

Toivotaan, että ois vaan pahvi mennyt ja että vedet pysyneet poissa sylintereistä.. Vois selvitä vaan plaanauksella + pahveilla. :)

Avatar
Antieko
Viestit: 649
Liittynyt: 07 Huhti 2005, 11:30
Car(s): ex:156 v6 2,5 24v -98
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Antieko »

Kiitos 90:lle purkuöljynlauhduttimen toimittamisesta. Sitä ei nyt siis tarvittu. Jos jollain muulla sattuu tarvetta ilmaantuun, niin täältä löytyy.

Avatar
Antieko
Viestit: 649
Liittynyt: 07 Huhti 2005, 11:30
Car(s): ex:156 v6 2,5 24v -98
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Antieko »

Kannet avattu. Kunnon jälkeä, että tiiviste olisi vuotanut öljyn ja vesikanavan välillä ei havaittu. Ehkä pieni jälki kumminkin. Pystyyköhän öljy miten pienestä raosta noin siirtymään vesitilaan.
Koneen öljyn puolelta ei vettä havaittu. Olisiko sitten mahdollista, että lohkon puolella olisi halkeama? Millähän senkin voisi havaita?
Onko vastaavanlaisia juttuja tapahtunut kenenkään muun kuutoskoneelle? Jotenkin tuntuu lohkon halkeaminen epä todennäköiselle.
Mistähän löytyisi edullisia tiivistesarjoja tuohon kansiremppaan? :crazyeyes: :crazyeyes: :crazyeyes:

Avatar
mattijus
Viestit: 5098
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Antieko kirjoitti:
Mistähän löytyisi edullisia tiivistesarjoja tuohon kansiremppaan? :crazyeyes: :crazyeyes: :crazyeyes:
Jos suoraan kysytään, niin suoraan vastataan. Omani hommasin Outokummun varaosasta, hintaa en pitänyt suhteettoman kalliina mutta toimitusaika oli tosin melko pitkä.


[EDIT]Modet poistakoon jos "mainonta" on liian räikeää.
VMP

Avatar
toolman
Viestit: 1485
Liittynyt: 31 Tammi 2008, 23:00
Car(s): 156GTA, 156v6
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja toolman »

http://www.ebspares.co.uk/156.htm

24v head set.
£ 165.00 set

+ verot + postikulut

Avatar
EdotL
Viestit: 878
Liittynyt: 20 Touko 2004, 09:34
Car(s): 156 V6 -03 ex:156 2.0ts -98
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja EdotL »

Heikka on tuon tiivistesarjan osalta täysin kilpailukykyinen noiden brittikauppojen kanssa. Kannattaa siis kysäistä sieltäkin.

Avatar
Terzius
Viestit: 214
Liittynyt: 05 Heinä 2005, 13:41
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Terzius »

Minähän en mistään mitään tiedä, mutta kuinkas tuon lohkon rakenne noissa kutosissa menee? onko siellä nuo "kelluvat" sylinteriputket, joissa on alapää tiivistetty jollain renkailla estämään öljyn ja veden sekoaminen?
Kaikki kuluu mikä hemppuu.

Avatar
toolman
Viestit: 1485
Liittynyt: 31 Tammi 2008, 23:00
Car(s): 156GTA, 156v6
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja toolman »

EdotL kirjoitti:Heikka on tuon tiivistesarjan osalta täysin kilpailukykyinen noiden brittikauppojen kanssa. Kannattaa siis kysäistä sieltäkin.
ilman muuta, ja nopeemminkin varmaan sais! (ei löytynyt heikan sivuilta, mutta soittamalla varmaan selviää)

Avatar
Antieko
Viestit: 649
Liittynyt: 07 Huhti 2005, 11:30
Car(s): ex:156 v6 2,5 24v -98
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Antieko »

Terzius kirjoitti:Minähän en mistään mitään tiedä, mutta kuinkas tuon lohkon rakenne noissa kutosissa menee? onko siellä nuo "kelluvat" sylinteriputket, joissa on alapää tiivistetty jollain renkailla estämään öljyn ja veden sekoaminen?
Olikohan kellää/ missään kuvaa, joka valaisisi asiaa?

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

ohessapa linkki jonka takaa löytyy kuva jospa valaisee hieman asiaa.. :)

http://www.alfabbs.fi/album_pic.php?pic_id=11207

o-rengas on kuvassa numero 10 ,
tehtaan varaosanumero tiivisteelle 60523348

Avatar
Gasolina
Viestit: 4489
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

Vika ei voi olla noissa sylinteriputken O-renkaissa, jos ne olisivat rikki vedet valuisi kampikammioon eli vettä olisi öljyn joukossa.
Giulia Super -69

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

näinhän se on mutta ei tainnut olla nyt kyse siitä.. ainahan on olemassa pieni vaihtoehto että kansia iroitettaessa sylinterinputket hieman elävät jolloin nuo tiivisteet joutuu vaihtamaan..
Viimeksi muokannut 90, 26 Helmi 2010, 01:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Gasolina
Viestit: 4489
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

^Heh, joo itse mietin vaan mistä hitosta se voi noin paljon öljyä lykätä vesitilaan.
Itse asiassa öljynpaineet olisi pitänyt mitata silloin, kun pannu oli vielä kasassa. Olisi saanut hiukan osviittaa siitä kuinka suuri vuoto on kyseessä ja onko se ennen vai jälkeen paineanturin.
Giulia Super -69

Avatar
Antieko
Viestit: 649
Liittynyt: 07 Huhti 2005, 11:30
Car(s): ex:156 v6 2,5 24v -98
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Antieko »

Heh, joo itse mietin vaan mistä hitosta se voi noin paljon öljyä lykätä vesitilaan.
-----------------------------


Tuota samaa tässä on mietitty. Mietin jo josko joku olisi kaatanut suoraan paisariin moottoriöljyä?! Mutta kun sitä kumminkin oli se n. litra koneesta hävinnyt, niin ei tuokaan voi olla mahdollista.

Mitähän sitä nyt pitäisi tän koneen kanssa tehdä? Syy moiseen pitäis selvittää, ennenkuin läjääminen voi alkaa. Olis tosi noloa jos heti seuraavana aamuna olis taas paisuntasäiliö täys öljyä.

Avatar
Gasolina
Viestit: 4489
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

Mistä kohdasta se paisariin johtava letku saa alkunsa? Vai oliko tuossa paisari "kierrossa" eli sinne on kaksi letkua?
Jotenkin tuntuisi, että öljy on kulkeutunut paisariin lyhyttä reittiä, jos se kerran oli siellä selvästi havaittavana öljynä.
Giulia Super -69

Avatar
Antieko
Viestit: 649
Liittynyt: 07 Huhti 2005, 11:30
Car(s): ex:156 v6 2,5 24v -98
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Antieko »

Kaksi letkuahan sinne tulee. Alhaalta lähtee paksu ja ylös tulee ohut.
Auto on nyt korjaamolla, joten en pysty reittiä hahmottamaan. Jotenkin minulla oli aavistus, että sitä ylintä ohutta letkua myöden se öljy oli tullut.

Avatar
Terzius
Viestit: 214
Liittynyt: 05 Heinä 2005, 13:41
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Terzius »

Eikös tuo ylempi ohut letku ole ylivuotoletku? Eli valuttelee ylimääräiset nesteet pois? Mihinkäs se letkun toinen pää menee, kun en muista.

Teoriaa: mitäs jos huohotin on tukossa? Paineet kampikammiossa nousee ja öljy puskee sulinteriputken o-renkaan ohi vesitilaan. Taitaisi edellyttää melkoisia paineita ja liikaa öljyä koneessa, tästä tuskin siis kyse... yleensähän kait pettää kampiakselin stefa noissa tapauksissa, ainakin 164 tessussa näin teki. Toi on kyllä aika mielenkiintoinen ilmiö, että öljy on paiskautunut vesitilaan noin reippaasti. Paineellahan se tietysti kulkee, mutta silti. :?
Kaikki kuluu mikä hemppuu.

Vastaa Viestiin