75:n kardaanista ja laatikon tukikumeista
Valvoja: Moderators
- Tiige
- Viestit: 2305
- Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
- Car(s): GT 3.2 Q2
GTV TB
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon) - Paikkakunta: Turenki
75:n kardaanista ja laatikon tukikumeista
Tuli tuossa vaihdettua 75:n kardaanin kaikki kuminivelet ja tukikumi+laakeri. Ongelma on että nyt kardaani ottaa vaihdekepin kuoreen kiinni. Keppiä ei irroitettu koko remontin aikana, joten se on varmasti oikeassa asennossa. Nyt kun asiaa pähkäilin, niin tuli mieleen tukikumin asento. Mielestäni laitoin sen niin kuin edellisenkin, mutta ei kai mikään muukaan kuin sen väärinpäin laittaminen voisi tälläistä aiheuttaa? Se tukihan tulee pohjaan kiinni kahdella pultilla, mutta pultin reijät ovat epäsymmetrisesti tuen keskilinjaan verrattuna. Olisiko kellään kuvaa auton alta? Voisi verrata ennen kun menee taas huvikseen irroittelemaan kardaania.
EDIT: otsikko muutettu vastaamaan paremmin nykytilannetta.
EDIT: otsikko muutettu vastaamaan paremmin nykytilannetta.
Viimeksi muokannut Tiige, 19 Touko 2009, 17:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
ex. 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta
- Tiige
- Viestit: 2305
- Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
- Car(s): GT 3.2 Q2
GTV TB
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon) - Paikkakunta: Turenki
Näinhän se oli. Nyt se on käännetty oikein päin. Vaan eipä ne ongelmat siihen loppuneet. Nyt kuuluu kopissa aikamoinen jytinä (alkaa pellit resoinoimaan) kun kierroksia on 3k rpm tai enemmän. Ulkopuolelle autoa ei kuulu mitään erityistä. Kardaanin osien keskinäinen asento on 99% varmuudella oikein. Taitaa olla vielä samoissa haarukoissa edessä ja takanakin kiinni kuin aikaisemmin. Remontin yhteydessä tuli korjattua vaihdelaatikon etummaiset kannatinkumit poraamalla reikä ja laittamalla siitä läpipultti(ei sattunut olemaan uusia kumeja silloin). Kysymys kuulukin kuinka paljon vastaavasti toimineilla on jytinä kopissa kasvanut? Nyt tuolla ei ole todellakaan mikään nautinto ajaa maantiellä 100 tai yli. Silloin on tuolla perällä jenkaa jo reilusti.Abarth kirjoitti:^^
Juu sä olet laittanut sen tukilaakerin kannattimen väärin päin.
Oireet juurikin samanlaiset.
Nimim. kokemusta on
Syö tämä homma taas miestä rotanlailla.
ex. 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta
- Tiige
- Viestit: 2305
- Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
- Car(s): GT 3.2 Q2
GTV TB
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon) - Paikkakunta: Turenki
Huh, tämä kuulostaa jo "hyvältä". Ehdin jo masentua ettei noin kova jyrinä voisi oikein tulla muusta kun epätasapainoisesta kardaanista. Ja se kun nyt ei oikein pitäisi tulla kyseeseen. Pitää koittaa kaivaa ne pultit pois sieltä ja laittaa uudet kumit tilaukseen. Eli ei muuta kun kolmannen kerran parin päivän sisään pulttipyssy laulamaan ja laatikon etupäätä laskemaan.Nouko88 kirjoitti:Noi vaihdelaatikonkannakkeet ovat syy tuohon jyristelyyn. Itse tein vuosi sitten samoin... Ei kannattanut. Jyrinä on aivan kamala etenkin kiihdyttäessä kun laatikko oikein nojaa niihin pultteihin
ex. 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta
- Tiige
- Viestit: 2305
- Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
- Car(s): GT 3.2 Q2
GTV TB
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon) - Paikkakunta: Turenki
Ihan siviilliliikenteessä vai radalla? Omassa se ääni ei sinänsä ihan mahdoton olisi, mutta kun ovi ja kattopellit alkavat resonoida mukana niin se muuttuu jokseenkin infernaaliseksi.Grendel kirjoitti:15 vuotta ajanut pultatuilla laatikonkumeilla. Eipä ole häirinnyt.
ex. 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta
- nakkis
- Viestit: 566
- Liittynyt: 14 Marras 2004, 22:49
- Car(s): 156 JTDm SW -03 &-05,
75 V6 `Murica 3.0
147 JTDm -06
+ AWD Saparo - Paikkakunta: Jkl
Yleensä se putki ottaa kiinni siihen jarrusatulaan sieltä taka-akselin ylityksen kohdalta, pitää kyllä ikävää ääntä.
Mulla kans täristi ts jonnin aikaa, kun vaihtelin niveliä, ja siitä laatikkoa pumppasin edestakas.
(Kun tarpeeks jotain muuta miettii, niin näköjään sen kytkinlevynkin saa sinne väärinpäin. Hienoo huomata, kun oot lähdössä himaan, ja palanyt kytkin vaan haisee, eikä irrota ollenkaan.. )
Mutta mulla tuo jurina hävis ihan itsestään muutaman päivän sisään, kun ajeli autolla. Palikat haki paikkansa, ja kumit vetreyty?. Niissähän on se pantakin päällä..
Mulla kans täristi ts jonnin aikaa, kun vaihtelin niveliä, ja siitä laatikkoa pumppasin edestakas.
(Kun tarpeeks jotain muuta miettii, niin näköjään sen kytkinlevynkin saa sinne väärinpäin. Hienoo huomata, kun oot lähdössä himaan, ja palanyt kytkin vaan haisee, eikä irrota ollenkaan.. )
Mutta mulla tuo jurina hävis ihan itsestään muutaman päivän sisään, kun ajeli autolla. Palikat haki paikkansa, ja kumit vetreyty?. Niissähän on se pantakin päällä..
[__/==\*/==\__] (Oo--\*/--oO)
Jonkun manuaalin kardaanin asennusohjeessa jonka aikanaan lueskelin sanottiin, että donitsien mutterit pitäisi jättää loppuun asti kiristämättä ja antaa auton käydä hetken niin, että kaikki ehtii löytämään paikkansa ja tehdä lopullinen kiristys vasta sen jälkeen. Itse olen kyllä kiristänyt saman tien kokonaan ja kerran kokenut vastaavan ilmiön, että kardaani ravisti jonkin aikaa ja lopetti sitten tärisemästä.
Nykyinen kardaanikin täristelee joillain kierroksilla satunnaisesti. Osin tietenkin johtuu sikafleksillä vahvistetusta moottorin takakannakkeesta. Vahvistuksesta huolimatta tärinä ei aina tule läpi.
Nykyinen kardaanikin täristelee joillain kierroksilla satunnaisesti. Osin tietenkin johtuu sikafleksillä vahvistetusta moottorin takakannakkeesta. Vahvistuksesta huolimatta tärinä ei aina tule läpi.
TPP
- Abarth
- Viestit: 3093
- Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
- Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3 - Paikkakunta: Riihimäki
Tota vois kyllä kokeilla.PP kirjoitti:Jonkun manuaalin kardaanin asennusohjeessa jonka aikanaan lueskelin sanottiin, että donitsien mutterit pitäisi jättää loppuun asti kiristämättä ja antaa auton käydä hetken niin, että kaikki ehtii löytämään paikkansa ja tehdä lopullinen kiristys vasta sen jälkeen.
Mulla on tällä hetkellä muistaakseni kaksi klemmaria kardaanin etuosaa tasapainottamassa eli jossain on pientä vikaa.
- Tiige
- Viestit: 2305
- Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
- Car(s): GT 3.2 Q2
GTV TB
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon) - Paikkakunta: Turenki
Kaivoinpa ne pultit pois sieltä laatikon tukikumeista ja kas! Jytinät loppui heti! Nyt ei täristä, ravista, eikä jytise millään kierrosalueella.
Nyt siellä on reijät jo muutenkin heikoissa tukikumeissa, joten vielä pääsee neljännen kerran laskemaan laatikon etupäätä kun sinne lähiaikoina laittaa uudet.
Yhteenvetona muille jotka samaa hommaa harkitsevat:
- muista merkitä kardaanin puoliskojen asento toisiinsa nähden
- varaa 30mm syvä (ja ohutseinämäinen) hylsy jos meinaat kannattimen vaihtaa
- muista merkitä myös millä spooreilla 30mm mutterilla kiinni oleva kikkare on
- laita se kardaanin tuki oikein päin!
- laatikon tukikumien korjaus läpipultilla on varsin epäilyttävää, ainakin siviiliautossa
Nyt siellä on reijät jo muutenkin heikoissa tukikumeissa, joten vielä pääsee neljännen kerran laskemaan laatikon etupäätä kun sinne lähiaikoina laittaa uudet.
Yhteenvetona muille jotka samaa hommaa harkitsevat:
- muista merkitä kardaanin puoliskojen asento toisiinsa nähden
- varaa 30mm syvä (ja ohutseinämäinen) hylsy jos meinaat kannattimen vaihtaa
- muista merkitä myös millä spooreilla 30mm mutterilla kiinni oleva kikkare on
- laita se kardaanin tuki oikein päin!
- laatikon tukikumien korjaus läpipultilla on varsin epäilyttävää, ainakin siviiliautossa
ex. 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta
- Satakuusnelonen
- Viestit: 1773
- Liittynyt: 10 Maalis 2006, 09:13
- Car(s): 75 TS Serie Numerata, Giulietta 2.0TC, 166 2.4JTD, 164 TS FL, 164 QV
- Paikkakunta: Parkano
Ameriikassa ovat sorvanneet pultin keskiosasta pari milliä pois: http://alfagtv6.com/phpBB3/viewtopic.ph ... a&start=15
- alfa 156 v6
- Viestit: 5150
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
- Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v - Paikkakunta: Keuruu
Tietääkö kukaan, että onko etummaisessa ja keskimmäisessä nivelessä sama jako. Turbosta petti tuo keskimmäinen nivel ahvenistolla ja uudet tuntuvat olevan aika kortilla+kalliita. Ajatus olisi kokeilla viritellä siihen keskelle M5:n kuminivel, joka käy vissiin etunivelen tilalle.
Edit. Alfa serviseltä saatava keskinivel näyttää melko samalta kuin bemariin saatava etunivel. Samoiten OKP:ltä saatava keskinivel on saman näköinen .
Edit. Alfa serviseltä saatava keskinivel näyttää melko samalta kuin bemariin saatava etunivel. Samoiten OKP:ltä saatava keskinivel on saman näköinen .
Alfa 166 V6 -00, Alfa 75 turbo -87, ex-AR 159 Q4 -06, ex-Giulietta -84 ja -82, ex-155 TS -92
- alfa 156 v6
- Viestit: 5150
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
- Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v - Paikkakunta: Keuruu
Niinkun '90' tuossa jo mainihti, etummaisessa ja takimmaisessa on sama jako mutta keskellä eri.155TS kirjoitti:Tietääkö kukaan, että onko etummaisessa ja keskimmäisessä nivelessä sama jako. TAjatus olisi kokeilla viritellä siihen keskelle M5:n kuminivel, joka käy vissiin etunivelen tilalle.
Se on 540i:stä mistä käypi suoraan tuon nivel. Ainakin mulle meni heittämällä tohon 3.0 vauhtipyörään.
On yks käyttämätön bmw kumipallo varastossa jos tarviit
- 90
- Viestit: 7983
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
- Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65 - Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
- Viesti:
siis 540:n nivel sopii alfaan keskinivelen tilalle.. no tuo on ihan kiva tietää...alfa 156 v6 kirjoitti:155TS kirjoitti:Tietääkö kukaan, että onko etummaisessa ja keskimmäisessä nivelessä sama jako. TAjatus olisi kokeilla viritellä siihen keskelle M5:n kuminivel, joka käy vissiin etunivelen tilalle.
Se on 540i:stä mistä käypi suoraan tuon nivel. Ainakin mulle meni heittämällä tohon 3.0 vauhtipyörään.
- alfa 156 v6
- Viestit: 5150
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
- Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v - Paikkakunta: Keuruu
-
- Viestit: 2369
- Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
- Car(s): Audi A4 2.0 Tfsi Quattro -07. BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
- Paikkakunta: Lahti
Otsikkoon liittyen. Pistin turboon kardaanin takaisin. Kävin kaiken huolella läpi, lisäsin vaseliinia jne. Tai niin ainakin luulin. Kardaanin keskiosat eivät uppoa kokonaan toisiinsa. Jää noin sentin liian ulos. Sain kiristettyä mutterit kokonaan, mutta keskimunkki on viturallaan kun kardaani ei ole pohjassa. Mikäs helevetti siellä on välissä? Olen elätellyt toiveita että se tipahtaa itsestään pohjaan kun ei ole mitään järkevää selitystä miksei se mene, kun on aivan samalla tavalla kun ennenkin. Jos se ei mene niin kuluu ainakin tuo keskimunkki nopeasti paskaksi. Vaihdoin ehjän vaseliinikumisuojan tuohon väliin mutta en tiedä miten siinä olisi voinut näin epäonnistua. Kokemuksia?
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER
-
- Viestit: 491
- Liittynyt: 24 Syys 2007, 16:52
75:sen kardaani
Ota uudestaan irti se keskimunkki, ja irroita se keskitin laakeri pois siitä akselin päästä, ja pane se ensin sen toisen akselin poteroon. Jos tarkkaan katsot sitä ns. häränsilmälaakeria niin sen ulkokehä on yhdestä kohtaa halki tarkoituksella. Jos laitat sen ensin akselille ja yrität työntää sitä siihen toiseen akseliin, jossa on se syvennys niin laakerin ulkokehä pullistuu koska sen sisäkehä on pallomainen ja se paisuu, ja mitä kovempaa yrittää painaa sitä sisään sen kovemmin se puree kiinni. Viilaa sitä akselin päätä hieman viistoksi, ja huomaat miten nätisti osat lupsahtavat paikoilleen. Vaikka siinä on kumitiiviste edessä se on kuitenkin niin pehmeää kumia että laakeri menee sen läpi. Jos siihen akseliin on tullut jo jurmuja kun olet yrittänyt väkisin runnoa sitä viilaa kaikki jurmut siitä pois. Onnea uudelle yritykselle.
- harold
- Viestit: 107
- Liittynyt: 18 Heinä 2003, 18:59
- Car(s): 156 2.5 V6 -00 ja -99
- Paikkakunta: Lahti
Onkohan tuo kardaanin ja moottorin takaosan välinen mitta kuinka oleellinen, kun oli mainittu kahteen kertaan kardaanikorjauksen yhteydessä.
http://www.alfabbs.fi/album_pic.php?pic_id=11223
http://www.alfabbs.fi/album_pic.php?pic_id=11223
- alfa 156 v6
- Viestit: 5150
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
- Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v - Paikkakunta: Keuruu
Ja miksei mistään löydy tuota mittaa kutoskoneelle?harold kirjoitti:Onkohan tuo kardaanin ja moottorin takaosan välinen mitta kuinka oleellinen, kun oli mainittu kahteen kertaan kardaanikorjauksen yhteydessä.
http://www.alfabbs.fi/album_pic.php?pic_id=11223
-
- Viestit: 2369
- Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
- Car(s): Audi A4 2.0 Tfsi Quattro -07. BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
- Paikkakunta: Lahti
Kiitos nopeista vastauksista. Mulla on nyt varaosana tuon auton alkuperäinen 120tkm ajettu kardaani ja ilman lisäliukastuksia siinä toimii kardaanipalapeli ihan itsestään, siksi ihmetytti miten tämä noin 150tkm ajettu täysin rasvattu kardaani ei uponnut. Ilmeisesti koitin rynkätä sisään vähän vinossa ja nyt on sitten auton alusta miltei kasassa ja kardaani keskeltä viturallaan eikä kiinnostusta irroittaa sitä enää
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER
- alfa 156 v6
- Viestit: 5150
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
- Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v - Paikkakunta: Keuruu