156 V6 ohjaustehostimen öljyn vaihto
Valvoja: Moderators
- michael
- Viestit: 704
- Liittynyt: 11 Elo 2007, 14:18
- Car(s): 159 2.2, ex: 156 V6
- Paikkakunta: Pirkkala
156 V6 ohjaustehostimen öljyn vaihto
Milläs konstilla näitä öljyjä on oikein vaihdeltu? Otanko paluuletkun irti säiliöstä ja laitan letkun pään ämpäriin niin se sylkee vanhat öljyt sinne sitä mukaa kun kippaan uutta säiliöön ja kaveri pyörittelee rattia? Näin oma sumea logiikkani ainakin neuvoisi.
eLearn ei neuvo tätä. Siellä neuvotaan vain tyhjentämään säiliö ruiskulla kun ohjaustehostimelle tehdään jotain, mutta nyt haluaisin kaiken vanhan öljyn pois.
eLearn ei neuvo tätä. Siellä neuvotaan vain tyhjentämään säiliö ruiskulla kun ohjaustehostimelle tehdään jotain, mutta nyt haluaisin kaiken vanhan öljyn pois.
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Itse olen aukaissut letkun/putken jostain mahdollisimman alhaalta, ja sitten käänneellyt rattia laidasta laitaa.
Kuusnepasta sain tyhjennettyä hyvin niin että esti auton käynnistymisen ja pyöritti startilla. 156:nen on vähän vaikeempi estää käynnistymästä, tyhjäkäynnillä neste lentää jo aika iloisesti.
Kuusnepasta sain tyhjennettyä hyvin niin että esti auton käynnistymisen ja pyöritti startilla. 156:nen on vähän vaikeempi estää käynnistymästä, tyhjäkäynnillä neste lentää jo aika iloisesti.
- hattoori
- Viestit: 217
- Liittynyt: 30 Loka 2009, 14:22
- Car(s): Brera 1750tbi -10, Ex.MB CLS 350 shooting brake AMG, Ex. Giulietta MA -12. Ex. fl 156 jts sw 2.0. Ex 156 2.0ts
- Paikkakunta: Jyväskylä
Tattis! Litran ostan ja jos ei piisaa niin haen lisää.
Vaihtotapana ajattelin käyttää jotain tälläistä: vanhat ulos ja uudet sisään. Noh, täytyy kattoa joku letku jonka nappaa irti ja sit antaa öljyn lentää kaaressa kohti astiaa. Onneks on työpaikalla rasvamonttu ja muutkin remppareleet vapaasti käytössä.
Oma tehostin pitää tosiaan ääntä toisinaan kovemmin ja toisinaan taas ei juuri ollenkaan. Tutkin samalla kaikki letkut ettei oo rutussa. Tuskin se pumppu ainakaan äänen perusteella oireileepi.
Vaihtotapana ajattelin käyttää jotain tälläistä: vanhat ulos ja uudet sisään. Noh, täytyy kattoa joku letku jonka nappaa irti ja sit antaa öljyn lentää kaaressa kohti astiaa. Onneks on työpaikalla rasvamonttu ja muutkin remppareleet vapaasti käytössä.
Oma tehostin pitää tosiaan ääntä toisinaan kovemmin ja toisinaan taas ei juuri ollenkaan. Tutkin samalla kaikki letkut ettei oo rutussa. Tuskin se pumppu ainakaan äänen perusteella oireileepi.
Muistelen että pikkasen yli litra menee tosiaan v6.een jos irrottaa letkun, auto käyntiin ja kerran pari laidasta laitaan kääntelee.Laba kirjoitti:Itse kun kävin vaihdattamassa, niin vein 2 litraa Valvolineä mukanani ja takaisin sain vajaan litran. Johonkin olivat siis yli litran sitä saaneet kadotettua..
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
90 kirjoitti:valvolinen max lifet
Kahdesta eri tuotteesta siis kyse.Valvoline SynPower power steering fluid
90 mitä ilmeisimmin siis käyttänyt Maxlife ATF. Eli siis automaattiaski öljyä.
Laba taas valvolinen ohjaustehostin öljyä.
Molemmat soveltuvat, keskenään ei kannata sekottaa.
Kummasta paremmat kokemukset?
- KJS
- Viestit: 4670
- Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
- Car(s): 1.3 TC, 1.3 Boxer, 1.6 TC, 6C TB, 2.0 CRDi, 2.2 TDCi, D3
- Paikkakunta: Nokia
Vaihtoa ajatellen näen täysin tarpeettomaksi irrotella mitään letkuja. Itse tein vaihdon niin, että säiliö tyhjäksi uutta tilalle, auto käyntiin, ohjaus pariin kolmeen kertaan laidasta laitaan, säiliö tyhjäksi, uutta tilalle, taas käyntiin ja rattia laiodasta laitaan. kolmeen kertaan kun tämän homman tekee, niin suurin osa nesteestä on vaihtunut. Eipä ole 147:n tänä talvena huutanut kun vaihdoin Valvolinen Synpowerit.
- 90
- Viestit: 7983
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
- Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65 - Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
- Viesti:
no HALOO sekunti pari ei ole mitään, tuota ennen huusi n kymmenen sekuntia joten kiertoon lähtee hetimiten.Xehpuk kirjoitti:En ymmärrä, tehostin siis huutaa ja suosittelet silti (vieläpä varauksetta)?90 kirjoitti:jeps.. juurikin nuo automaattiöljyt ja ei voi kuin kehua, -22C ja sekunnin pari vingahti jonka jälkeen loppui kuin seinään.. suosittelen varauksetta..
ei taida autoilusta olla kovinkummoisia kokemuksia ainakaan kylmissä olosuhteissa..
- 90
- Viestit: 7983
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
- Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65 - Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
- Viesti:
no jos haluaa lotrata..KJS kirjoitti:Vaihtoa ajatellen näen täysin tarpeettomaksi irrotella mitään letkuja. Itse tein vaihdon niin, että säiliö tyhjäksi uutta tilalle, auto käyntiin, ohjaus pariin kolmeen kertaan laidasta laitaan, säiliö tyhjäksi, uutta tilalle, taas käyntiin ja rattia laiodasta laitaan. kolmeen kertaan kun tämän homman tekee, niin suurin osa nesteestä on vaihtunut. Eipä ole 147:n tänä talvena huutanut kun vaihdoin Valvolinen Synpowerit.
itse irroitin letkun auton pohjassa olevalta jäähdytyskierukalta, vati alle auto käyntiin ohjaus muutaman kerran laidasta laitaan-> systeemi tyhjä, letku kiinni ja uudet tilalle eikä tarvinnut täyttää säiliö kuin yhdesti..
- hattoori
- Viestit: 217
- Liittynyt: 30 Loka 2009, 14:22
- Car(s): Brera 1750tbi -10, Ex.MB CLS 350 shooting brake AMG, Ex. Giulietta MA -12. Ex. fl 156 jts sw 2.0. Ex 156 2.0ts
- Paikkakunta: Jyväskylä
No niin. Nyt on vaihdettu uudet öljyt (Valvoline SynPowerit) ja ero vanhaan on mieletön! Ennen jurnutti satunnaisesti ja äänteli melkein kokoajan. Nyt ei pidä mitään meteliä ja ohjaustuntumakin parani selvästi. Kannattava operaatio siis.
Otin lauhdittimelta toisen letkun irti ja pistin vadin alle. Sitten kääntelin pari kertaa laidasta laitaan. Tyhjäks tuli, mutta eihän siihen vatiin menny ku puolet. Isolla kaarella oli heittäny hallin lattialle montun vieren. Sitten vaan uudella klemmarilla letku kii ja uudet liemet sisään. Kaksi kertaa täytin, välissä laidasta laitaan pyöritellen ohjausta. Hieman vajaa litra meni.
Melko karseen näköstä oli vanha öljy. Liekkö koskaan vaihdettukaan? Onkohan noille määrätty joku vaihtovälikin?
Otin lauhdittimelta toisen letkun irti ja pistin vadin alle. Sitten kääntelin pari kertaa laidasta laitaan. Tyhjäks tuli, mutta eihän siihen vatiin menny ku puolet. Isolla kaarella oli heittäny hallin lattialle montun vieren. Sitten vaan uudella klemmarilla letku kii ja uudet liemet sisään. Kaksi kertaa täytin, välissä laidasta laitaan pyöritellen ohjausta. Hieman vajaa litra meni.
Melko karseen näköstä oli vanha öljy. Liekkö koskaan vaihdettukaan? Onkohan noille määrätty joku vaihtovälikin?
Ïtse huomasin justiinsa eilen, että käännellessä pumppu valittelee ihan eri äänellä kuin ennen. Olis varmaan vaihdon aika. Jos herrat nimittäin ovatten siä mieltä, että tuo auttaa. Minä jo pelästyin, että on kallis remppa edessä.... voihan se olla vielä sitäkin. Koitetaan nyt ensin tuota öljynvaihtoa.
Kaikki kuluu mikä hemppuu.
- JiiTeeÄssä
- Viestit: 1175
- Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
- Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98 - Paikkakunta: Kempele
Itse kävin just eilen ostamassa Valvoline SYNpoweria pari litraa, tarkoitus vaihtaa tänään. Alfan korjausohjeista huomasin että se jäähdytyskiekuralle alhaalla tuleva letku on varustettu pikaliittimellä, joka lähtee puristamalla auki, joten eiköhän ne siitä ole tarkoitus vaihtaa. Säiliössä on sen näköistä sohjoa että varmaan parempi vaihtaa ennemmin kuin myöhemmin...
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-
-Mario Andretti-
Ainakin ite oon tehny sellasen ratkaisun, että oon hieman kovemmalla pakkasella kääntänyt rattia melkeen ääriasentoon. Aina kun näin tekee niin Alfan ohjaustehostin ratkeaa jostain kulmasta.
Hyvät öljyt tietysti varattava jo ennakkoon, ettei tartte kovin kauaa ajaa ilman öljyjä.
Itse olen vaihtanut öljyt näin jo kolmesti. Vähintään kerran talvessa tulee vaihdettua.
Hyvät öljyt tietysti varattava jo ennakkoon, ettei tartte kovin kauaa ajaa ilman öljyjä.
Itse olen vaihtanut öljyt näin jo kolmesti. Vähintään kerran talvessa tulee vaihdettua.
- JiiTeeÄssä
- Viestit: 1175
- Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
- Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98 - Paikkakunta: Kempele
Niin, emmätiiä, kannattaako noita nyt koskaan vaihdella..?
- Liitteet
-
- teharin_oljyt.png
- Vanhaa ja uutta
- (372.99 KiB) Tiedosto ladattu 4711 kertaa
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-
-Mario Andretti-
- silverine
- Viestit: 2351
- Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
- Car(s): Mito QV -10
156 3.0 V6 Q2 compr.
ex: 166 3.0 V6 - Paikkakunta: Espoo
Kuis pal toi 156:sen ohjaustehostin vetää? Riittääkö litran pönikkä?
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM
Että silleen, oli tehostimen öljynpinta laskenut. Lisäsin öljyä ja ihmettelin, että jonnekin se perhana hukkuu. Aikani tutkailtuani huomasin, että tiputtaa etupuskurin takaa jotain. Lähempi tarkastelu osoitti, että jossain tuolla noissa putkissa jotka kulkevatten sen alapalkin ja syylarin välissä onpi ilmeisestikin reikä kun ei näyttäisi pysyvän öljy koko matkaa sisällä. Heräsi vain ajatus, että onko muilla vastaavia kokemuksia? En vielä alkanut tuota alapalkki irroittelemaan, mutta se lienee seuraava vaihe. Siihen malliin nimittäin ääntä jo tulee (kaikenmaailman sihinää ja kurnutusta) että kauaa tuskin paikat kestävät. Mistähän noita putkia kannattaa kysellä? En tarkkaan katsonut missä noissa liitoskohdat ovatten.
Hyvä puolihan tässä on se, että tulee öljyt vaihdettua ikään kuin luonnon menetelmällä!
Hyvä puolihan tässä on se, että tulee öljyt vaihdettua ikään kuin luonnon menetelmällä!
Kaikki kuluu mikä hemppuu.
Ohita se koko putkihässäkkä, liitokset löytyy puskurin takaa vasemmalla. Onnistuu muistaakseni irrottamalla pohjamuovi. Itse en ainakaan lähtisi uutta hommaamaan jos hajoaa, tuskin se suomen oloissa liian kuumana käy. Tsekkaa toki eka ettei vuoda just ne liitoskohdat, sieltä usein korkkaa ainakin pakkasella ja letkua on helppo uusia!Terzius kirjoitti:Että silleen, oli tehostimen öljynpinta laskenut. Lisäsin öljyä ja ihmettelin, että jonnekin se perhana hukkuu. Aikani tutkailtuani huomasin, että tiputtaa etupuskurin takaa jotain. Lähempi tarkastelu osoitti, että jossain tuolla noissa putkissa jotka kulkevatten sen alapalkin ja syylarin välissä onpi ilmeisestikin reikä kun ei näyttäisi pysyvän öljy koko matkaa sisällä. Heräsi vain ajatus, että onko muilla vastaavia kokemuksia? En vielä alkanut tuota alapalkki irroittelemaan, mutta se lienee seuraava vaihe. Siihen malliin nimittäin ääntä jo tulee (kaikenmaailman sihinää ja kurnutusta) että kauaa tuskin paikat kestävät. Mistähän noita putkia kannattaa kysellä? En tarkkaan katsonut missä noissa liitoskohdat ovatten.
Hyvä puolihan tässä on se, että tulee öljyt vaihdettua ikään kuin luonnon menetelmällä!
- Keltsi
- Viestit: 1683
- Liittynyt: 14 Kesä 2004, 21:33
- Car(s): 155 Q4, 156 2.4 JTD 10V, 156 GTA, 164 TB, B5 Qt
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Vaihdelaatikon päällä kulkee noi tehostimen alumiini putket ja taipuvat ilmanputsarikotelon ja laatikon välistä alas. Muistaakseni liitoskohta on juurikin tuossa putsarin takana...
Itse korvasin tuon putkihässäkän yleismallisella automaatin öljynjäähdyttimellä jonka sijoitin maskin taakse. Omassa noi putket oli ehjiä, mutta piti saada lisää tilaa etulokarin sisään...
Omalla tuli ajettua radalla, joten katsoin paremmaksi pitää jäähdyttimen ja kyllä se öljy siltikin kättä lämpimämpänä käy.
Itse korvasin tuon putkihässäkän yleismallisella automaatin öljynjäähdyttimellä jonka sijoitin maskin taakse. Omassa noi putket oli ehjiä, mutta piti saada lisää tilaa etulokarin sisään...
Omalla tuli ajettua radalla, joten katsoin paremmaksi pitää jäähdyttimen ja kyllä se öljy siltikin kättä lämpimämpänä käy.
"No smoke => no power => no hope"
- JiiTeeÄssä
- Viestit: 1175
- Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
- Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98 - Paikkakunta: Kempele
Tuossa kuvassa oleva kippura on se mistä jotku puhuvat, ja ilmeisesti Terziuksella vuotaa tuosta alapalkkia pitkin kulkevasta osasta. Sen liitos löytyy oikealta, varmaankin sieltä ilmanputsarin takaa. Kuvassa näkyy myös vaihtoehtoinen putki numero 9, jossa ei ole jäähdytyskippuraa ollenkaan, joten ei kippuran poistaminen varmaan mitenkään katastrofi ole, ainakaan normaaliajossa suomen oloissa.
- Liitteet
-
- naread2.png
- Tehostimen lauhdutin
- (46.41 KiB) Tiedosto ladattu 4272 kertaa
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-
-Mario Andretti-
No niin, nyt on putkihässäkkä vaihdettu. Sain edukkaasti tuollaisen ja päätin, että ....kele laitetaan oikein viimeisen päälle alkuperäiseen malliin. Vaan jessus että on nämä Italian insinöörin suunnittelemat laitteet vaikeita.
Kaikesta päätellen suunnittelija on ajatellut, ettei noita putkia normaalin eliniän puitteissa tarvitse vaihtaa. Tuon Kierukkahässäkän kiinnitys on sellainen, että sen räpelöinti onnistuu parhaiten puskuri irti. Mutteritkin tulevat ulospäin niin, että ilman puskuria ne osuvat suoraan hollille. Nyt joutuu puskurin sisällä sihtailemaan umpimähkään, että osuu edes sinne päin. Tosin, tuo remppa selällään sepelillä maaten ei ole muutenkaan lempipuuhaa ergonomisesti oikeista työasennoista puhumattakaan.
Putkia en ainakaan minä saanut pois ja takaisin paikoilleen muutoin kuin irrottamalla tuon alapalkin. Ja tukemalla syylarin ylös niin, ettei se tullut palkin mukana syliin. Jos aikoo käyttää alkuperäisiä klemmareita niin joutuu vielä ottamaan ilmanputsarin kotelon pois. Sen takaa löytyvät juurikin nuo letkut ja liitokset. Itse vaihdoin klemmarit varaosakaupan ruuvattaviin. Ilmeisesti putki oli joskus aiemminkin vaihdettu kun toisen letkun kiristimet olivat valmiiksi tuollaiset harakirimalliset.
Nyt pysyy öljyt sisällä ja homma toimii. Lisäksi tuli vaihdettua öljyt Suurin ihmetyksen aihe oli tosin, etten ainakaan nopealla tutkimisella löytänyt vanhassa putkessakaan mitään reikää muistuttavaa No, ehkä sekin vielä löytyy.
Kaikesta päätellen suunnittelija on ajatellut, ettei noita putkia normaalin eliniän puitteissa tarvitse vaihtaa. Tuon Kierukkahässäkän kiinnitys on sellainen, että sen räpelöinti onnistuu parhaiten puskuri irti. Mutteritkin tulevat ulospäin niin, että ilman puskuria ne osuvat suoraan hollille. Nyt joutuu puskurin sisällä sihtailemaan umpimähkään, että osuu edes sinne päin. Tosin, tuo remppa selällään sepelillä maaten ei ole muutenkaan lempipuuhaa ergonomisesti oikeista työasennoista puhumattakaan.
Putkia en ainakaan minä saanut pois ja takaisin paikoilleen muutoin kuin irrottamalla tuon alapalkin. Ja tukemalla syylarin ylös niin, ettei se tullut palkin mukana syliin. Jos aikoo käyttää alkuperäisiä klemmareita niin joutuu vielä ottamaan ilmanputsarin kotelon pois. Sen takaa löytyvät juurikin nuo letkut ja liitokset. Itse vaihdoin klemmarit varaosakaupan ruuvattaviin. Ilmeisesti putki oli joskus aiemminkin vaihdettu kun toisen letkun kiristimet olivat valmiiksi tuollaiset harakirimalliset.
Nyt pysyy öljyt sisällä ja homma toimii. Lisäksi tuli vaihdettua öljyt Suurin ihmetyksen aihe oli tosin, etten ainakaan nopealla tutkimisella löytänyt vanhassa putkessakaan mitään reikää muistuttavaa No, ehkä sekin vielä löytyy.
Kaikki kuluu mikä hemppuu.