..eli on tulossa isäntäänsä
Asiaan! Auton tyhjäkäynti on alkanut oudosti aaltoilemaan ajoittain, joskus se sammuu kierrosten laskiessa tyhjäkäynnille.
Koneen veto on ihan normaalia kierroksilla.
Oireet ovat pahimmillaan puolilämpimänä.
Lambda-anturi sökö?
Sama juttu mullakin, on tehnyt sitä nyt noin vuoden verran, sammuilua tapahtuu ehkä 1-2 kertaa kuukaudessa. Ollut vielä sen verran vähäistä etten oo jaksanut tehdä asialle mitään, varsinkin ku veto yläkierroksilla on ihan normaalia...
166 2ts soutaa tyhjäkäyntivarveja kun laskettelee vapaalla esim liikennevaloihin. Soutaminen loppuu kun auto pysähtyy. Tämä on Helsingin Konalan Deltan Alfahuollon mukaan "ominaisuus".
Jos kierrokset jää liian korkeiksi tai mataliksi, saattaa HKDA:n mukaan tyhjäkäyntiä säätelevä sähkömoottori tai mekanismit kökkösiä.
wetear kirjoitti:166 2ts soutaa tyhjäkäyntivarveja kun laskettelee vapaalla esim liikennevaloihin. Soutaminen loppuu kun auto pysähtyy. Tämä on Helsingin Konalan Deltan Alfahuollon mukaan "ominaisuus".
Jos kierrokset jää liian korkeiksi tai mataliksi, saattaa HKDA:n mukaan tyhjäkäyntiä säätelevä sähkömoottori tai mekanismit kökkösiä.
Alfassa jos jossain on ominaisuuksia!
Kas kun mullakin on sama juttu, eli varmaan on ominaisuus. Joskus tosin seilailu jatkuu vielä hetken pysähdyksissäkin, mutta asettuu kuitenkin aina oikeaan paikkaan.
Ja mä kun jo luulin, että Alfasta on jotain kallista hajalla
Tästä on ollut ennenkin paljon juttua, mutta jos soutaminen on enemmän kuin 200 rpm niin kyllä sitten jumittaa. Itselläni 2.0 TS:ssä souti noin 600-1500 rpm välillä ja silloin tällöin liikennevaloissa sammui jollei kaasuttelemalla pitänyt kierroksia yllä. Kaasuläpän puhdistaminen auttoi ja tyhjäkäynti pysyi 50 rpm:n tarkkuudella kohdillaan.
BSTR kirjoitti:Tästä on ollut ennenkin paljon juttua, mutta jos soutaminen on enemmän kuin 200 rpm niin kyllä sitten jumittaa. Itselläni 2.0 TS:ssä souti noin 600-1500 rpm välillä ja silloin tällöin liikennevaloissa sammui jollei kaasuttelemalla pitänyt kierroksia yllä. Kaasuläpän puhdistaminen auttoi ja tyhjäkäynti pysyi 50 rpm:n tarkkuudella kohdillaan.
Joo eihän se sähkömoottori oo tarkoitettu vian korjaamiseen vaan "kohtuulliseen, normaaliin" säätelyyn. Rahoitusyhtiön omistama helmeni soutelee 700-1100.
Jep- kyselin samasta ongelmasta viime kesänä- V6 sammahteli aika ajoin liikennevaloissa. En sitten tehnyt mitään asian eteen - talven auto on ollut seisontavakuutuksessa. Joku ehdotteli silloin jopa tyhjäkäyntimoottorin uusintaa, tuo olisi ilmeisesti maksanut maltaita... ILMista ei selvästikään ole kysymys, koska kone ottaa reilusti kierroksia... enkä tuon kanssa on vain elettävä...ei paha juttu, jos pari kertaa kesässä sammuu....muttuu tietysti ongelmaksi, jos tavaksi tulee.
Jappe kirjoitti:On se vaan hyvä, että kaikki viat hakeutuu sun autoos ja me muut saadaan naatiskella vaan
Kivasti pelittää tuo oma kuutonen.
ari kirjoitti:Jep- kyselin samasta ongelmasta viime kesänä- V6 sammahteli aika ajoin liikennevaloissa. En sitten tehnyt mitään asian eteen - talven auto on ollut seisontavakuutuksessa. Joku ehdotteli silloin jopa tyhjäkäyntimoottorin uusintaa, tuo olisi ilmeisesti maksanut maltaita... ILMista ei selvästikään ole kysymys, koska kone ottaa reilusti kierroksia... enkä tuon kanssa on vain elettävä...ei paha juttu, jos pari kertaa kesässä sammuu....muttuu tietysti ongelmaksi, jos tavaksi tulee.
Mulla oli aikoinaan täysin sama ongelma. Lambda-anturissa oli vika.
ari kirjoitti:Jep- kyselin samasta ongelmasta viime kesänä- V6 sammahteli aika ajoin liikennevaloissa. En sitten tehnyt mitään asian eteen - talven auto on ollut seisontavakuutuksessa. Joku ehdotteli silloin jopa tyhjäkäyntimoottorin uusintaa, tuo olisi ilmeisesti maksanut maltaita... ILMista ei selvästikään ole kysymys, koska kone ottaa reilusti kierroksia... enkä tuon kanssa on vain elettävä...ei paha juttu, jos pari kertaa kesässä sammuu....muttuu tietysti ongelmaksi, jos tavaksi tulee.
se kaasuläpän puhdistus auttaa tai ainakin auttoi mulla
Mediocrity is a sin Kuvat 155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02
Tanzi kirjoitti:Onnistuuko se kaasuläpän puhdistus helpostikkin esim. tämmöiseltä noviisilta?
ainakin osittain sen saa puhdistettua ilman suurempia purkamisia eli ilmaletku irti ja rätti kouraan ja jotain rasvaa irroittavaa tavaraa siihen, kaasuläppä liikkuu sormivoimalla jolloin saa sen "kynnyskohdankin" puhdistettua. Siellä oli muuten tosi paljon mustaa
"rasvaa" sisällä. Operaation jälkeen tyhjäkäynti oli muutaman päivän korkella ja tein täälläkin mainitun "resetin" sille siitä se sitten asettui suunnilleen kohdilleen.huvin vuoksi tuota ei kannata tehdä ettei sotke mitään säätöjä jolloin se voi vaatia kompuutterin kylkeen ja uudet perussäädöt. Eli älkää ronkkiko ellei ole vikaa...
Mediocrity is a sin Kuvat 155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02
Oliko tuo sähköinen kaasuläppä myös TS:ssä eikä pelkästään V6:ssa?
Mietityttää vaan että saisikohan GTV:hen rakennettua Cruisen jotenkin näppärästi? Luulisi olevan järkevää tehdä autoon samat johtosarjat ja softat kuin vakkarilla varustettuunkin, käyttökytkimet vaan pois.
Vaikka eipä tuo olisi ensimmäinen kerta kun Luigi menisi per... perä edellä palavaan puuhun.
Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:Oliko tuo sähköinen kaasuläppä myös TS:ssä eikä pelkästään V6:ssa?
Mietityttää vaan että saisikohan GTV:hen rakennettua Cruisen jotenkin näppärästi? Luulisi olevan järkevää tehdä autoon samat johtosarjat ja softat kuin vakkarilla varustettuunkin, käyttökytkimet vaan pois.
Vaikka eipä tuo olisi ensimmäinen kerta kun Luigi menisi per... perä edellä palavaan puuhun.
156siin tuo vaihtui eurospec 3 (2001 > ) sarjaan kaikkiin koneisiin joten voi olla että tuo 99 on vielä vaijerilla.
Mediocrity is a sin Kuvat 155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02
Jesss! se kaasuläpän puhdistus tosiaankin tepsi
Ei uskoisi että auton moottori voi käydä näin tasaisesti
Kiitos ja kumarrus V6:lle, olisin ensin vaihtanut lambdan tuloksetta, sitten ehkä pannut ilmin tilaukseen.. ja kyseessä oli vain paskaa läpän ympärillä, kustannus 0€
Jappe kirjoitti:Jesss! se kaasuläpän puhdistus tosiaankin tepsi
Ei uskoisi että auton moottori voi käydä näin tasaisesti
Kiitos ja kumarrus V6:lle, olisin ensin vaihtanut lambdan tuloksetta, sitten ehkä pannut ilmin tilaukseen.. ja kyseessä oli vain paskaa läpän ympärillä, kustannus 0?
toivotaan että puhdistus auttoi pysyvästi mulla olis tarkoitus puhdistaa tuo oma uudestaan jossain vaiheessa samalla voisi puhdistaa huohotinsysteemit ,kun ei ole ihan tasainen tuo käynti sammuilua ei kuitenkaan enää tapahdu.
Mediocrity is a sin Kuvat 155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02
Tyhjäkäynti vaikeuksia omassa 2.0TS moottorisessa 156:ssa.
Palstan näppärät puuhamiehet, olisitteko ystävällisiä ja kertoisitte juurta jaksain kuinka tämä kaasuläppä putsataan, mistä sen löytää jne.
Kesän mökkireissut lähestyy ja olisi luotettavamman tuntuista lähteä liikenteeseen kun tämäkin murhe olisi pois.
kar1 kirjoitti:Tyhjäkäynti vaikeuksia omassa 2.0TS moottorisessa 156:ssa.
Palstan näppärät puuhamiehet, olisitteko ystävällisiä ja kertoisitte juurta jaksain kuinka tämä kaasuläppä putsataan, mistä sen löytää jne.
...
Tuolta löytyy ainakin yksi keskustelu aiheesta, jossa jonkin tasoiset korjausohjeet.
Jappe kirjoitti:Jesss! se kaasuläpän puhdistus tosiaankin tepsi
Olen liittynyt klubiin. Noin kuukausi sitten alkoi esiintyä ajoittain tyhjäkäynnin voimakasta huojuntaa sekä muutaman kerran moottori kävi vähän epävarmasti ensimmäiset 10 s kylmäkäynnistyksen jälkeen. Putsasin tuon kaasuläpän kotelon ja läpän niin hyvin kun siihen nyt pääsi käsiksi ja sen jälkeen ei kyseisiä ilmiöitä ole esiintynyt. Myönnettäköön että seuranta-aika on toistaiseksi aika lyhyt.
Kun lohkolämmitin on ollut päällä pari tuntia ja starttaa niin tuntuu etteivät kaikki pytyt olisi mukana ja moottori tukehtuu ja sammuu. Toinen startti yritys heti perään ja no problems ja tyhjäkäynti aivan tasainen.
Kylmäkäynnistyksetkin onnistuvat kuin palmun alta. Onkohan tuo jokin anturi juttu. Omituista kylläkin tuo alkoi ilmenemään tulpanvaihon jälkeen. Osaisiko joku valaista asiaa...
joo yleinen vaiva kutosessa, anturi on varmaan liian lähellä lämpöelementtiä (joka on siis vesiletkussa ei lohkossa) jolloin kone luulee olevansa lämpöisempi kuin mitä itseasiassa onkaan. Mulla teki alkuun tuota joka kerta nyt ainoastaan jos pitää n tunnin luokkaa johdossa, 2 tunnilla ok. Asialle ei voine oikein tehdä mitään muuta kuin yrittää pitää pidempään johdossa tai ajastaa lämmitys loppumaan n15min ennen lähtöä.
Mediocrity is a sin Kuvat 155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02
Oletko kalibroinut kaasuläpän tulppien vaihdon jälkeen?
Jos akku on ollut irti yli tunnin voi myös ecu olla sekaisin, joten kannattaa suorittaa myös ecu reset.
Kaasuläpän kalibrointi:
Virta päälle 2 min, virta pois 5 sek, virta päälle ja käymään.
Auttaa muutamiin käyntihäiriöihin.
Ecu reset:
Akku irti vähintään 45 minuuttia, autokäymään tyhjäkäyntiä ainakin 5min (älä koske kaasuun) ja ajamaan sen jälkeen pieni lenkki.
Auto kuluttaa tämän jälkeen hetken vähän runsaammin, mutta säätelee itsensä seuraavan 100-200km aikana kuntoon.
Älä tee tätä juuri ennen katsastusta, päästöt voivat näyttää ihan mitä vaan.
Jappe kirjoitti:Jesss! se kaasuläpän puhdistus tosiaankin tepsi
Ei uskoisi että auton moottori voi käydä näin tasaisesti
Kiitos ja kumarrus V6:lle, olisin ensin vaihtanut lambdan tuloksetta, sitten ehkä pannut ilmin tilaukseen.. ja kyseessä oli vain paskaa läpän ympärillä, kustannus 0?
toivotaan että puhdistus auttoi pysyvästi mulla olis tarkoitus puhdistaa tuo oma uudestaan jossain vaiheessa samalla voisi puhdistaa huohotinsysteemit ,kun ei ole ihan tasainen tuo käynti sammuilua ei kuitenkaan enää tapahdu.
dodiin taas auto sai sätkyn tänä aamuna. Eli kova kiihdytys ja pysähdys seuraaviin valoihin ja tyhjäkäynti heijaa ylös alas kaasulla pysy käynnissä ja bensa/katti? haisi, töistä kotiin pysy käynnissä mutta käynti hiukan epätasainen. Viimeisestä kaasuläpän hiplauksesta n.1kk, jolloin vaihdoin myös öljytyn vapaavirtaus ilmansuodattimen paperiseen. Nyt tarttis tehdä pikkuhiljaa jotain radikaalia alkaa meinaan jo pikkuhiljaa vituttamaan tuo kerran kuussa putsailu. Viime kesästä tämän vuoden kevääseen toimi yhdellä puhdistuksella ja nyt tuntuu että kerran kuussa pitäisi putsata. Antakaas ohjetta mitä tuolle kotterolle pitäisi oikein tehdä?? saako tuon kaasuläppä kotelon helposti irroitettua/putsattua kokonaan? tuli jo surffattua myynnissä olevia Alfoja läpi ,)
Mediocrity is a sin Kuvat 155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02
tulihan taas putsattua ja resetoitua saas nähdä miten toimii huomenna, pikku lenkki tuli heitettyä aika ok oli taas vaihteeksi... likaa
on aina sen verran että rätin saa suht likaiseen kuntoon. Tarkemmin ajateltuna putkesta kuuluu jotain sirinää edestä voisihan sielläkin jotain olla..
Mediocrity is a sin Kuvat 155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02
wetear kirjoitti:166 2ts soutaa tyhjäkäyntivarveja kun laskettelee vapaalla esim liikennevaloihin. Soutaminen loppuu kun auto pysähtyy. Tämä on Helsingin Konalan Deltan Alfahuollon mukaan "ominaisuus".
Ja kakat.
Tuo ominaisuus poistuu kun vaihtaa lambdan. Puhun kokemuksesta.
Ja se lämppäristä huonosti käynnistyminen johtunee siitä että alitehoinen lämmitysvastus vetää koneen "hikeen" sisältä. Koita siinä sitten sytytellä märkänä...
Kaalipata kirjoitti:Eipä muuten poistu. Puhun myös kokemuksesta. JiiPee oli vaihtanut ymmärtääkseni ILMIn, jolla homma korjaantui.
Ilmi vaihto auttoi omaa yksilöäni. Ensiksi vaihdoin vanhan ja elottoman ilmin tilalle tarvike-ilmin, jonka jälkeen ilmenivät nämä heijaus-ilmiöt. Tarvike-ilmi toimi muuten ihan moitteetta. Soitto Muukkoselle vahvisti epäilyjä. He tarjosivat kahta vaihtoehtoa tai niiden yhdistelmää: ilmi ja Ecun remapping. Ammattilaisia siis kuunneltuani sijoitin Boschin alkuperäiseen ilmiin, katosivat heijailut tyystin. Jos tämä ei olisi auttanut, olisin todennäköisesti matkannut Ähtävälle Ecun remappaukseen. Mitenkähän tämän olisin kotona selittänyt
Tuo heijaaminen on ollut myös ulkomaisten palstojen aiheina, muun muassa www.alfa156.net -palstalla: muun muassa hakusanalla "erratic idle" tai "idle" löytyy jo jotakin asiaa. Lontoon murretta hieman ymmärtävänä on yksilökohtainen ratkaisu on löytynyt jostakin kolmesta eri tekijästä: lambdasta, ilmistä tai/ja ECU:n uudelleen ohjelmoinnista. Joskus jopa kaasuläpän säädintä (Throttle Position Sensor) on epäilty.
Jos menee pieleen ja harmittaa tarpeeksi, pura. Ei mistään hyvää saa, jos ei tee ja pura -Panu Kaila
Ihan lohdutukseksi voitte käydä katsomassa sfv volvofoorumin sivuja volvolandian sivuilla. Siellä minä ja muut tuskaillaan V70:n kaasuläppäongelmien kanssa. Tyyppivika mikä on korjattu takuuseen Ruotsissa ja Usassa, mutta täällä ei edes ole asiasta keskusteltu.
Muutenkin mun samanikäisissä autoissa 156V6 ja V70 2.5T on ollut toisessa paljon enemmän vikoja. Eikä se ole Alfa!