156 kaasupolkimen asentoanturi

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

156 kaasupolkimen asentoanturi

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Omasta -98 V6 projektista on anturi sökönä, käytettyjä ei tunnu löytyvät ja uusi maksaa hunajaa.

Jotkut ovat näitä onnistuneesti kyllä korjailleet, ajattelin kuitenkin vielä jos jostain löytyisi toimiva.

Elikkä missä kaikissa malleissa on ollut tuo sähköinen anturi? V6:ssa tietysti, mutta ilmeisimmin myös dieseleissä ja selespeedeissä. Ainakin yhden perus 2.0TS tarkastaneena oli kaasu vaijerilla.

Onko kaikissa ollut myös samanlainen anturi, autopurkaamolla kertoivat että ovat törmänneet erimittaisiin johtoihin, mutta anturi itsessään on ollut kait sama.

Avatar
KJS
Viestit: 4670
Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
Car(s): 1.3 TC, 1.3 Boxer, 1.6 TC, 6C TB, 2.0 CRDi, 2.2 TDCi, D3
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja KJS »

Vanhemmissa 156 tessuissa on vaijerilla, mutta uudemmissa ja 147:ssa sähköinen kaasuvaijeri.

Avatar
toolman
Viestit: 1485
Liittynyt: 31 Tammi 2008, 23:00
Car(s): 156GTA, 156v6
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja toolman »

Ebaystä vois hyvinkin löytyä, näkyykö siinä vanhassa boschin osanumeroa?

Avatar
Kirkinen
Viestit: 1026
Liittynyt: 08 Heinä 2003, 18:08
Paikkakunta: Ruotsinpyhtää/Loviisa/Keilaniemi

Viesti Kirjoittaja Kirkinen »

KJS kirjoitti:Vanhemmissa 156 tessuissa on vaijerilla, mutta uudemmissa ja 147:ssa sähköinen kaasuvaijeri.
Ja 156 V6:ssa kaikissa sähköisesti :mrgreen:
ex Alfa 147 2.0 -01 (02-15)
ex Alfa 156 V6 -99 (07-10)
ex Alfa 159 Q4 3.2 -06 (10-17)
S212 350 CDI

Avatar
michael
Viestit: 704
Liittynyt: 11 Elo 2007, 14:18
Car(s): 159 2.2, ex: 156 V6
Paikkakunta: Pirkkala

Re: 156 kaasupolkimen asentoanturi

Viesti Kirjoittaja michael »

Epezi kirjoitti:Omasta -98 V6 projektista on anturi sökönä, käytettyjä ei tunnu löytyvät ja uusi maksaa hunajaa.

Jotkut ovat näitä onnistuneesti kyllä korjailleet, ajattelin kuitenkin vielä jos jostain löytyisi toimiva.

Elikkä missä kaikissa malleissa on ollut tuo sähköinen anturi? V6:ssa tietysti, mutta ilmeisimmin myös dieseleissä ja selespeedeissä. Ainakin yhden perus 2.0TS tarkastaneena oli kaasu vaijerilla.

Onko kaikissa ollut myös samanlainen anturi, autopurkaamolla kertoivat että ovat törmänneet erimittaisiin johtoihin, mutta anturi itsessään on ollut kait sama.
Kai olet mitannut potentiometrin... Tietääkseni anturin johtoliittimessä on ollut kontaktiongelmia.

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Eipä ole tullut mittailtua eikä availtua, täytyy varmaan yrittää. Tosin eilen illalla sitä irrotellessä menetin hermot ja tuli sitä vähän väkivalloin kohdeltua. :oops:
näkyykö siinä vanhassa boschin osanumeroa
Juu kyllä näkyy otin sen ylöskin, mutta unohdin töihin.

seppo
Viestit: 1192
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja seppo »

Nyt kun se korjaus on noin hyvällä alulla, niin mikähän oli se alkuperäinen vika, ja miten päättelit potikan olevan viallinen? Käytitkö testerissä auton vai miten päättelit ?

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Moottori vastasi kaasun painallukseen noin 2 sekunnin viiveellä, vikavalo paloi ja vikamuistissa oli "kaasupolkimen asentoanturi", itse koodia en enään muista.

Avatar
Alfieri
Viestit: 636
Liittynyt: 17 Syys 2006, 23:42
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Alfieri »

Epezi kirjoitti:Moottori vastasi kaasun painallukseen noin 2 sekunnin viiveellä, vikavalo paloi ja vikamuistissa oli "kaasupolkimen asentoanturi", itse koodia en enään muista.
Tuo vikamuisti sinänsä saattaa kerätä joskus "turhiakin" juttuja tai "vääriä hälytyksiä" - ainakin tuntuu siltä-, mutta vikavalon jatkuva palaminen ja viive ovat tietysti selviä murheita.

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Jep, siksi nollasinkin vikamuistin ensin. Asentoanturin häiriö hyppäsi sinne heti.

Avatar
Rossi
Viestit: 26
Liittynyt: 14 Joulu 2009, 22:56

Viesti Kirjoittaja Rossi »

Mulla oli vastaava vika omassa V6:ssa, tosin koodin nollauksen jälkeen saatto mennä pitemmän aikaa ennen ku tuli uudestaan. Muistaakseni oli jotai että kaasupotikan "arvo alueen ulkopuolella" tms. Kieltämättä ärsytti ku ei kaasuun vastannu heti.. :? menee johki perusasetuksille kunnes vika korjattu. Vika ei ollu potikassa itsessään vaan liitinpalikassa kosketushäikkä, toi potikan liitin pitäs löytyä V6:ssa vänkärin jalkatilasta moottorin ohjausyksikön yläpuolelta. Kannattaa tsekata ensin ennen ku osia alkaa vaihtamaan :)

Avatar
Vode
Viestit: 883
Liittynyt: 28 Joulu 2004, 01:13
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Vode »

Sama vaiva oli omassakin kulkineessa aikoinaan eikä vika ollut siinä anturissa. Riitti kun purki hanskalokeron pois, putsasi polkimen liittimen ja crc:tä perään eikä se liitin edes näyttänyt likimainkaan pahalta. Hetken tyhjäkäynnin jälkeen vikavalo hävisi eikä tullut enää koskaan takaisin.

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Vihdoin ehdin tuota tutkimaan, ja sieltähän se vika löytyi niinkuin erittäin selvä kuva näyttää. Yksi johto oli irronnut kolvauksestaan.

Nyt pelittää. Boschin testerillä kun luki polkimen asentoa niin yläasennossa näytti 6%, lappulattiassa 65%, mitähän lie sitten kertookaan.
Liitteet
06042010(002).jpg
(362.65 KiB) Tiedosto ladattu 2971 kertaa

seppo
Viestit: 1192
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja seppo »

Epezi, Italialaista tarkkuustyötä parhaimmillaa, sen pitäisikin olla (Track 1); painettuna 64,3% ja vapaana 8%. Säätö polkimen vasteruuvista!

Avatar
Kirkinen
Viestit: 1026
Liittynyt: 08 Heinä 2003, 18:08
Paikkakunta: Ruotsinpyhtää/Loviisa/Keilaniemi

Viesti Kirjoittaja Kirkinen »

35 % jää vielä varastoon tehoista :mrgreen:
ex Alfa 147 2.0 -01 (02-15)
ex Alfa 156 V6 -99 (07-10)
ex Alfa 159 Q4 3.2 -06 (10-17)
S212 350 CDI

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

^kappas, kiitos tiedosta. Nää on tääs tämmösiä jotka pitää vaan tietää, testerihän ei noita ohjearvoja ilmoita.

Hyvä esimerkki vastaavasta on mersun öljymäärän mittaus. Auton oma mittari näyttää että öljynpinta ok, vaikka on todellisuudessa kaksi litraa alle ylämerkin. Testeri kertoo sitten pinnan korkeuden millimetreinä, mutta ei tietoa ylä ja alarajasta, ne pitää vaan tietää :silent:

Avatar
eklund
Viestit: 52
Liittynyt: 25 Tammi 2010, 23:23

Viesti Kirjoittaja eklund »

Missäs tuo liitin on 2001 vuoden 156 1.9jtd koneessa? Jos vaikka tarkistas kun välillä tuntuu laiskalta ja polkimen saa melkee. Potkasta lattiasta läpi kun välillä tuntuu ettei puhtia ole esim puolella kaasulla, ja liikkeelle lähtiessä on välillä todella laiska ja aika laiskasti vastaa kaasuunkin... Vikavaloja ei pala, mutta jos ton liittimen vaikka tarkistas ensalkuun.

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Heittäydy selälleen sinne kuljettajan jalkotilaan, ja lähde seuraamaan/tunnustelemaan polkimen päästä anturin johtoa, jos ei liitintä näy vaan johto painuu sinne kojetaulun sisään niin sitten liitin on hanskalokeron ja moottorinohjainlaitteen takana.

seppo
Viestit: 1192
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja seppo »

Taitaa '01 mallissa olla jo uusi potentiometri (poljin ja potikka yhteen rakennettu), jossa liitin on kyljessä. Tämä malli ei tarvitse säätöä! kaikki potikan viat sytyttää merkkivalon, ja pudottaa tehoa todella paljon hätäkäytön ansiosta, jota ei voi olla huomaamatta.

Avatar
Ricambi
Viestit: 1433
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 20:00
Car(s): Alfa 159 Q4 3,2 JTS -06
Alfa 155 TSPARK 16V 2.0 -95
Alfa 164 V6 3.0 -91
UAZ 31512 -87
Honda CB 750 K2 -72
ex.166 V6 3.0 -99....
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Ricambi »

seppo kirjoitti:Epezi, Italialaista tarkkuustyötä parhaimmillaa, sen pitäisikin olla (Track 1); painettuna 64,3% ja vapaana 8%. Säätö polkimen vasteruuvista!
Miten tuon "Vapaana 8%" asento säädetään?

seppo
Viestit: 1192
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja seppo »

Sitä ei voi säätää, ainoastaan poljin pohjassa arvo on säädettävävissä lattian vasteruuvilla.

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Eikös sitä saisi säädettyä tuon anturin sijaintia muuttamalla? Anturin kiinnitys runkoon on kierrettävissä noin 5mm suuntaansa.

seppo
Viestit: 1192
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja seppo »

Luulisin potentiometrin lepoasennon olevan säädetty tehtaalla siihen 8% alkuasentoon. Sen säätämiseen ei tehdaskaan anna ohjetta. Sen sijaan jos esim V6 poljin on säädetty muutama % yli tuon 64%, menee kone hätäkäynnille, kun mekaaninen sallittu liikematka on ylitetty, mutta palaa toimintaan taas kun virrat katkaistaan ja käynnistetään uudelleen, tämä on aika yleistä 166-malleissa, niissä kun koko vivusto antaa aika helposti periksi, vaikka olisi oikein säädetty! Tosi yllättävä esim. ohitustilanteessa.
Selespeedissä on säätö taas erilainen, se on 17% ja 73...78%.

Avatar
eklund
Viestit: 52
Liittynyt: 25 Tammi 2010, 23:23

Viesti Kirjoittaja eklund »

mietin tossa että onkohan meikäläisellä vaihdettu kaasupoljin jostain syystä, kun kaasupoljin on erilainen kun jarru ja kytkinpoljin. kaasupolkimen varsi on pyöreä kun jarru ja kytkinpolkimessä sellanen ns. "levymäinen". kaasupolkimen pohjassa on kuusiokoloruuvi jota säädin kireämmälle, eli kaasu menee enemmän pohjaan. kun jotenkin tuntunut että täysikaasulla joutuu ajaa melkeen kokoajan, ja nyt ainakin perstuntumalta tuntu että kun lyö lapun lattiaan niin pikkasen pirteämpi on....

Avatar
Ricambi
Viestit: 1433
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 20:00
Car(s): Alfa 159 Q4 3,2 JTS -06
Alfa 155 TSPARK 16V 2.0 -95
Alfa 164 V6 3.0 -91
UAZ 31512 -87
Honda CB 750 K2 -72
ex.166 V6 3.0 -99....
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Ricambi »

seppo kirjoitti:Luulisin potentiometrin lepoasennon olevan säädetty tehtaalla siihen 8% alkuasentoon. Sen säätämiseen ei tehdaskaan anna ohjetta. Sen sijaan jos esim V6 poljin on säädetty muutama % yli tuon 64%, menee kone hätäkäynnille, kun mekaaninen sallittu liikematka on ylitetty, mutta palaa toimintaan taas kun virrat katkaistaan ja käynnistetään uudelleen, tämä on aika yleistä 166-malleissa, niissä kun koko vivusto antaa aika helposti periksi, vaikka olisi oikein säädetty! Tosi yllättävä esim. ohitustilanteessa.
Tämä oli aika mielenkiintoinen tieto, minulla on nimittäin tapahtunut jo jokusen kerta kun runttaa lisää kierroksia (pedaali pohjaan) niin on käynyt niin että auto ei vastaa enään ollenkaan kaasuun. Virran poiskytkentä ja uudelleen käynnistys palauttaa toiminnan, varmaan kyse tästä asiasta, eli pohjalätkän säätö voisi korjata tämän ongelman?

Myös sellainen ärsyttävä piirre on kun päästää kaasun niin auto ikäänkuin "nyökkää" kaksi kertaa ennen kuin menee tyhjäkäynnille (tätä ei tapahdu aina).

Vastaa Viestiin