156 kaasupolkimen asentoanturi
Valvoja: Moderators
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
156 kaasupolkimen asentoanturi
Omasta -98 V6 projektista on anturi sökönä, käytettyjä ei tunnu löytyvät ja uusi maksaa hunajaa.
Jotkut ovat näitä onnistuneesti kyllä korjailleet, ajattelin kuitenkin vielä jos jostain löytyisi toimiva.
Elikkä missä kaikissa malleissa on ollut tuo sähköinen anturi? V6:ssa tietysti, mutta ilmeisimmin myös dieseleissä ja selespeedeissä. Ainakin yhden perus 2.0TS tarkastaneena oli kaasu vaijerilla.
Onko kaikissa ollut myös samanlainen anturi, autopurkaamolla kertoivat että ovat törmänneet erimittaisiin johtoihin, mutta anturi itsessään on ollut kait sama.
Jotkut ovat näitä onnistuneesti kyllä korjailleet, ajattelin kuitenkin vielä jos jostain löytyisi toimiva.
Elikkä missä kaikissa malleissa on ollut tuo sähköinen anturi? V6:ssa tietysti, mutta ilmeisimmin myös dieseleissä ja selespeedeissä. Ainakin yhden perus 2.0TS tarkastaneena oli kaasu vaijerilla.
Onko kaikissa ollut myös samanlainen anturi, autopurkaamolla kertoivat että ovat törmänneet erimittaisiin johtoihin, mutta anturi itsessään on ollut kait sama.
- michael
- Viestit: 704
- Liittynyt: 11 Elo 2007, 14:18
- Car(s): 159 2.2, ex: 156 V6
- Paikkakunta: Pirkkala
Re: 156 kaasupolkimen asentoanturi
Kai olet mitannut potentiometrin... Tietääkseni anturin johtoliittimessä on ollut kontaktiongelmia.Epezi kirjoitti:Omasta -98 V6 projektista on anturi sökönä, käytettyjä ei tunnu löytyvät ja uusi maksaa hunajaa.
Jotkut ovat näitä onnistuneesti kyllä korjailleet, ajattelin kuitenkin vielä jos jostain löytyisi toimiva.
Elikkä missä kaikissa malleissa on ollut tuo sähköinen anturi? V6:ssa tietysti, mutta ilmeisimmin myös dieseleissä ja selespeedeissä. Ainakin yhden perus 2.0TS tarkastaneena oli kaasu vaijerilla.
Onko kaikissa ollut myös samanlainen anturi, autopurkaamolla kertoivat että ovat törmänneet erimittaisiin johtoihin, mutta anturi itsessään on ollut kait sama.
Tuo vikamuisti sinänsä saattaa kerätä joskus "turhiakin" juttuja tai "vääriä hälytyksiä" - ainakin tuntuu siltä-, mutta vikavalon jatkuva palaminen ja viive ovat tietysti selviä murheita.Epezi kirjoitti:Moottori vastasi kaasun painallukseen noin 2 sekunnin viiveellä, vikavalo paloi ja vikamuistissa oli "kaasupolkimen asentoanturi", itse koodia en enään muista.
Mulla oli vastaava vika omassa V6:ssa, tosin koodin nollauksen jälkeen saatto mennä pitemmän aikaa ennen ku tuli uudestaan. Muistaakseni oli jotai että kaasupotikan "arvo alueen ulkopuolella" tms. Kieltämättä ärsytti ku ei kaasuun vastannu heti..
menee johki perusasetuksille kunnes vika korjattu. Vika ei ollu potikassa itsessään vaan liitinpalikassa kosketushäikkä, toi potikan liitin pitäs löytyä V6:ssa vänkärin jalkatilasta moottorin ohjausyksikön yläpuolelta. Kannattaa tsekata ensin ennen ku osia alkaa vaihtamaan 


- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Vihdoin ehdin tuota tutkimaan, ja sieltähän se vika löytyi niinkuin erittäin selvä kuva näyttää. Yksi johto oli irronnut kolvauksestaan.
Nyt pelittää. Boschin testerillä kun luki polkimen asentoa niin yläasennossa näytti 6%, lappulattiassa 65%, mitähän lie sitten kertookaan.
Nyt pelittää. Boschin testerillä kun luki polkimen asentoa niin yläasennossa näytti 6%, lappulattiassa 65%, mitähän lie sitten kertookaan.
- Liitteet
-
- 06042010(002).jpg
- (362.65 KiB) Tiedosto ladattu 2971 kertaa
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
^kappas, kiitos tiedosta. Nää on tääs tämmösiä jotka pitää vaan tietää, testerihän ei noita ohjearvoja ilmoita.
Hyvä esimerkki vastaavasta on mersun öljymäärän mittaus. Auton oma mittari näyttää että öljynpinta ok, vaikka on todellisuudessa kaksi litraa alle ylämerkin. Testeri kertoo sitten pinnan korkeuden millimetreinä, mutta ei tietoa ylä ja alarajasta, ne pitää vaan tietää
Hyvä esimerkki vastaavasta on mersun öljymäärän mittaus. Auton oma mittari näyttää että öljynpinta ok, vaikka on todellisuudessa kaksi litraa alle ylämerkin. Testeri kertoo sitten pinnan korkeuden millimetreinä, mutta ei tietoa ylä ja alarajasta, ne pitää vaan tietää

Missäs tuo liitin on 2001 vuoden 156 1.9jtd koneessa? Jos vaikka tarkistas kun välillä tuntuu laiskalta ja polkimen saa melkee. Potkasta lattiasta läpi kun välillä tuntuu ettei puhtia ole esim puolella kaasulla, ja liikkeelle lähtiessä on välillä todella laiska ja aika laiskasti vastaa kaasuunkin... Vikavaloja ei pala, mutta jos ton liittimen vaikka tarkistas ensalkuun.
Luulisin potentiometrin lepoasennon olevan säädetty tehtaalla siihen 8% alkuasentoon. Sen säätämiseen ei tehdaskaan anna ohjetta. Sen sijaan jos esim V6 poljin on säädetty muutama % yli tuon 64%, menee kone hätäkäynnille, kun mekaaninen sallittu liikematka on ylitetty, mutta palaa toimintaan taas kun virrat katkaistaan ja käynnistetään uudelleen, tämä on aika yleistä 166-malleissa, niissä kun koko vivusto antaa aika helposti periksi, vaikka olisi oikein säädetty! Tosi yllättävä esim. ohitustilanteessa.
Selespeedissä on säätö taas erilainen, se on 17% ja 73...78%.
Selespeedissä on säätö taas erilainen, se on 17% ja 73...78%.
mietin tossa että onkohan meikäläisellä vaihdettu kaasupoljin jostain syystä, kun kaasupoljin on erilainen kun jarru ja kytkinpoljin. kaasupolkimen varsi on pyöreä kun jarru ja kytkinpolkimessä sellanen ns. "levymäinen". kaasupolkimen pohjassa on kuusiokoloruuvi jota säädin kireämmälle, eli kaasu menee enemmän pohjaan. kun jotenkin tuntunut että täysikaasulla joutuu ajaa melkeen kokoajan, ja nyt ainakin perstuntumalta tuntu että kun lyö lapun lattiaan niin pikkasen pirteämpi on....
- Ricambi
- Viestit: 1433
- Liittynyt: 02 Maalis 2003, 20:00
- Car(s): Alfa 159 Q4 3,2 JTS -06
Alfa 155 TSPARK 16V 2.0 -95
Alfa 164 V6 3.0 -91
UAZ 31512 -87
Honda CB 750 K2 -72
ex.166 V6 3.0 -99.... - Paikkakunta: Tampere
Tämä oli aika mielenkiintoinen tieto, minulla on nimittäin tapahtunut jo jokusen kerta kun runttaa lisää kierroksia (pedaali pohjaan) niin on käynyt niin että auto ei vastaa enään ollenkaan kaasuun. Virran poiskytkentä ja uudelleen käynnistys palauttaa toiminnan, varmaan kyse tästä asiasta, eli pohjalätkän säätö voisi korjata tämän ongelman?seppo kirjoitti:Luulisin potentiometrin lepoasennon olevan säädetty tehtaalla siihen 8% alkuasentoon. Sen säätämiseen ei tehdaskaan anna ohjetta. Sen sijaan jos esim V6 poljin on säädetty muutama % yli tuon 64%, menee kone hätäkäynnille, kun mekaaninen sallittu liikematka on ylitetty, mutta palaa toimintaan taas kun virrat katkaistaan ja käynnistetään uudelleen, tämä on aika yleistä 166-malleissa, niissä kun koko vivusto antaa aika helposti periksi, vaikka olisi oikein säädetty! Tosi yllättävä esim. ohitustilanteessa.
Myös sellainen ärsyttävä piirre on kun päästää kaasun niin auto ikäänkuin "nyökkää" kaksi kertaa ennen kuin menee tyhjäkäynnille (tätä ei tapahdu aina).