156:n pyöränkulmien säätö

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Casa di Matti
Viestit: 345
Liittynyt: 06 Tammi 2007, 00:02
Car(s): Jaguar XE, Alfat 156 2,0 ja GTV 916, Fiat Coupe 2,0 Turbo, Citroén XM 2,0, Citroén Dyane 0,4, Vespa Rally 180; ex Citroen BX 1,4 Bon, 2 x Citroen BX 1,6 GTi, Citroen BX 1,6 Millesime, Citroen AX 1,0, Alfa Romeo 159 1.9 JTS

156:n pyöränkulmien säätö

Viesti Kirjoittaja Casa di Matti »

Vein syksyllä 156:n uusien talvirenkaiden myötä pyöränkulmien säätöön, kun ko. yksilö pakkaa kuluttamaan renkaita epätasaisesti sisäreunasta. Sain kuitenkin kuulla, että 156:ssa ei voi säätää kuin etupyörien aurauskulman, ei mitään muuta. Voiko tämä pitää paikkansa?!!

GTV:n pyörät sai ko. paikka säädettyä, mutta ei 156:n.

Avatar
michael
Viestit: 704
Liittynyt: 11 Elo 2007, 14:18
Car(s): 159 2.2, ex: 156 V6
Paikkakunta: Pirkkala

Viesti Kirjoittaja michael »

Jep, vain aurausta voi säätää edessä ja takana. Camber on oikein, jos autoa ei ole madallettu yli paria senttiä. Näin olen ymmärtänyt lukuisista keskusteluista.

Avatar
BSTR
Viestit: 997
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 09:51
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja BSTR »

Etupyörien camberia saa säädettyä vain vaihtamalla epäkeskopuslat tai kiinnikkeet alatukivarsiin. Ei ole siis mikään säätötoimenpide vaan täysi muutos.

Aurauskulmat kohdilleen ja mutkissa vähän kovempaa niin kuluu tasaisemmin ;)
Alfaton ainakin hetkellisesti...

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7738
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): RRS + F20
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Ei voi tosiaan camberia säätää.

Nim. Yhden kesän jälkeen sisäreunat sileät..

Avatar
silverine
Viestit: 2351
Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
Car(s): Mito QV -10
156 3.0 V6 Q2 compr.
ex: 166 3.0 V6
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja silverine »

Kokeilkaas immeiset säädättää pyöränkulmat
sport-asetuksiin = haritusta edessä. Vähenee
merkittävästi se sisäreunojen kuluminen.
Kääntyy nätimmin kurveihin, suuntavakaus ei
suuremmin kärsi.
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7738
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): RRS + F20
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Taisi siinä olla vähän väljää tukivarsissa myös.. Nyt on Milanossa säädätyksessä ja tukivarsien vaihdossa, ans kattoo kuis renkaat kestää tämän kesän.

Avatar
JiiTeeÄssä
Viestit: 1175
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

Mikähän on juttu kun käytin Vianorilla nelipyöräsuuntauksessa etualatukivarren vaihdon jälkeen, niin samalla löytyi takaa reilusti negatiivista camberia? Huoltoukkeli sanoi että ulkona asteikolta, olisikohan ollut joku -3.5 max ja tuosta meni siis yli. Takana ei kuulostaisi olevan väljää, eikä perä suuremmin roiku. Autossa vakioalusta. Tuon näkee silmälläkin kun takaapäin katsoo, ollut mielestäni sama siitä asti kuin auton sain. Kumma juttu vaan kun puolentoistavuoden aikana ei ole syönyt takarenkaita kuitenkaan mitenkään kummemmin. Eikä ajossa tunnu mitenkään ihmeelliseltä, mitä nyt ehkä vähän maantiellä ei kaikkein suuntavakain auto mitä olen ajanut.

Mitkä on ohjearvot 156 jts:n takapään camberille?
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-

Avatar
beetta julia
Viestit: 422
Liittynyt: 13 Helmi 2009, 17:18
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja beetta julia »

Pyöräkulmat muistaakseni löytyy ohjekirjasta.
Joku mua kans aikoinaan neuvoi.

tuola aiheesta
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=4 ... ght=kulmat
Kiireellä ei tule kuin kusipäisiä kakaroita.
Jumala loi ajan, muttei sanonut kiireestä mitään.

Vastaa Viestiin