puslien poraus/ruuvaus
Valvoja: Moderators
puslien poraus/ruuvaus
Noniin, eli itellä on vakaajatangon puslat väljät ja mietinkin että näin opiskelijana ei kovin oo rahaa laittaa kalliisiin remontteihin. olen kuullut että jotkut ovat poranneet ruuveja noihin pusliin ja saanut välykset pois? onko tuo kuinka iso operaatio? itsellä kun ei oikein hajua, että missä noi vakaajan puslat ovat niin olisko jollain kuvaa / vinkkejä mihin poraa ja mistä suunnasta ja kuinka paksulla ja kuinka monella ruuvilla tuo poraus kannattaa tehdä?
kiitoksia jo etukäteen
kiitoksia jo etukäteen
- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
Ammattikoulun autopuoli... Edelleenkin suosittelen: tekee kevyesti halvimmalla, kunhan ei ole kiire. salpauksella lahdessa otettiin 20€/tunti, ohjeajan mukaan, eli jos ohje aika oli 2tuntia, työvelotus oli 40€ (eikä ole tiukka hinta) vaikka työ olisi viennyt 6 tuntia.
oppilaat tekevät valvonnan alaisuudessa, joten pelko siitä, että menee homma läskiksi on turha.
Puslat 156 eteen maksaa Ricambi heikalla hulppeat 6€ kappale
näistä kait on nyttenkin kyse?
oppilaat tekevät valvonnan alaisuudessa, joten pelko siitä, että menee homma läskiksi on turha.
Puslat 156 eteen maksaa Ricambi heikalla hulppeat 6€ kappale

I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
joo siis auto 156 1.9jtd -01 farkku, joo ei nuo puslat paljoakaan maksa, mutta tuo asennus maksaa, ja kun itellä ei hirveitä tiloja ole, niin mietin jos saisi porattua noi ruuvit pusliin ainakin siihen asti että työt alkaa kesäkuussa niin sitten voi viedä pajalle. että mistä suunnasta pitää porata ja kuinka paksuja ruuveja jne... ja joku kuva olis hyvä niin näkis mihin porata 

- pitkämies
- Viestit: 2457
- Liittynyt: 04 Heinä 2007, 17:49
- Car(s): ....................
- Maserati 222 SE
- Maserati Quattroporte
- Lancia Thesis
- Jaguar XJR
- Saab 9-5 2.0 Turbo - Paikkakunta: Tampere
Kaikki on kallista nykyään, mutta oma mielipiteeni on että aivan turha alkaa "paikkailemaan" alustaa.....Joko uutta palikkaa asiallisesti asennettuna, tai sitten ei ollenkaan! Ei kannata haaskata rahaa mihinkään tilapäisratkaisuihin, jotka "joku" tekee "jossain"....ja sit saa kohta taas tehdä uudelleen....Ja tämä siis kaikessa ystävällisyydessä 

"En kourinut...Autoin vain ala-selästä!"....
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
^^ilmeisestikin kyseessä on etukallistuksenvakaajan puslat?
En ole koskaan katsonut dieselin rakennetta mutta jos se nyt on samanlainen kuin V6:sessa ja ainakin JTS:sä, niin päästä voi vaikka löydä naulan vakaajan ja puslan väliin, tai ruuveja.
Loppujenlopuksi korjaamolla puslien uusimisen kokonaiskustannukset osineen olisi jotain 130€:n luokkaa. Olen sitä mieltä että jos ei ole tuohon mahdollisuutta niin jättää ennalleen ja kuuntelee sitten kolinaa.
En ole koskaan katsonut dieselin rakennetta mutta jos se nyt on samanlainen kuin V6:sessa ja ainakin JTS:sä, niin päästä voi vaikka löydä naulan vakaajan ja puslan väliin, tai ruuveja.
Loppujenlopuksi korjaamolla puslien uusimisen kokonaiskustannukset osineen olisi jotain 130€:n luokkaa. Olen sitä mieltä että jos ei ole tuohon mahdollisuutta niin jättää ennalleen ja kuuntelee sitten kolinaa.
Eikös nuo ole itsekin aika yksinkertainen vaihtaa, jos saa vähän auton keulaa nostettua. Noita puslia paikallaan apurungossa pitävät "pannat" on alhaalta päin apurungossa kahdella pultilla kiinni/puoli. Tuo puslahan on tullainen halkaistu, niin saa ujutettua vanhan pois ja uuden tilalle.
Itsellä on tosin auto niin osissa, että ehjässä autossa siinä voi olla jotain edessäkin estämässä pääsyä puslien luo.
Itsellä on tosin auto niin osissa, että ehjässä autossa siinä voi olla jotain edessäkin estämässä pääsyä puslien luo.
- beetta julia
- Viestit: 422
- Liittynyt: 13 Helmi 2009, 17:18
- Paikkakunta: Vaasa
noin näyttää olevan, jos tätä tarkottaa!
http://www.heikka.fi/kauppa/index.php?m ... cts_id=708
En ole vaihtanut.
http://www.heikka.fi/kauppa/index.php?m ... cts_id=708
En ole vaihtanut.
Kiireellä ei tule kuin kusipäisiä kakaroita.
Jumala loi ajan, muttei sanonut kiireestä mitään.
Jumala loi ajan, muttei sanonut kiireestä mitään.
- beetta julia
- Viestit: 422
- Liittynyt: 13 Helmi 2009, 17:18
- Paikkakunta: Vaasa
Vakaaja menee apurungon päällä, eli niitä puslia ei oikeen edes nää mistään, en tiedä onko noi kiinnikkeet altapäin ruuveilla.
Jos on, ruuvit auki ja vetää puslaa sivulle et saa pois.
Uus sit käänteisessä järjestyksessä.
Jos on, ruuvit auki ja vetää puslaa sivulle et saa pois.
Uus sit käänteisessä järjestyksessä.
Kiireellä ei tule kuin kusipäisiä kakaroita.
Jumala loi ajan, muttei sanonut kiireestä mitään.
Jumala loi ajan, muttei sanonut kiireestä mitään.
Tutulta autokorjaajalta kun kysäisin että mimmoinen homma olisi, niin sanoi että useampi tunti siihen menee kun joutuu koko apurungon ottamaan alas ennenkuin saa vaihdettua noi puslat. Eli en usko että ihan kotona tunkin varassa onnistuu 

Viimeksi muokannut Qtio, 15 Huhti 2010, 18:12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vilkaisin tuota, ja ei se tosiaan kovin mukavassa paikassa ole. Hyvin lähellä rintapellin alaosaa. Mutta silti väittäisin, että tuo olisi helpompi vaihtaa, kun onnistua poraamaan tuonne paikallaan reikä.. Jonkun erikoispitkän terän tarvii ainakin. Ja kovin monesta suuntaa ei pääse poraamaan. Nämä kuvat on siis oikean puolen pyöränaukosta kuvattu, ilman sisälokasuojaa.
- Liitteet
-
- vakaajan_pusla_2.jpg
- (75.58 KiB) Tiedosto ladattu 2024 kertaa
-
- vakaajan_pusla.jpg
- (123.4 KiB) Tiedosto ladattu 2024 kertaa
- Jalamari
- Viestit: 3091
- Liittynyt: 25 Touko 2006, 11:42
- Car(s): Toyota Gorilla
GTV 2.0V6TB
75 V6
Lancia Thesis
Triumph speedfour
ex:ex147 1,6TS, 147 Selespeed, 156 Selespeed, 166V6 3.0, 15516vx2, 156TS, 164V6,156 1.9JTD,
156 2.4JTD, 159 2.2JTS, GT JTS 156 2.5V6x2, 147JTD, 1662.4JTD - Paikkakunta: Laihela
Ei saa vedettyä puslia irti ilman, että halkaisee pantaa. Ja panta on niitattu kasaan. Ainakaan 147ssa. Kokeiltu on. jossain malleissa tuossa tangossa on kuulemma nuo huullokset bakeliittia minkä saa lyötyä paskaksi ja siten vedettyä pannan puslineen ulos.
Ja tuohon ruuvi asiaan. Säästä ruuvit ja kuuntele suosiolla kolinaa. Korjaantuu korkeintaan viikoksi tai tai kahdeksi. Tämäkin koettu.
Ja tuohon ruuvi asiaan. Säästä ruuvit ja kuuntele suosiolla kolinaa. Korjaantuu korkeintaan viikoksi tai tai kahdeksi. Tämäkin koettu.

- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
Missä? jos tuohon hintaan saisi, veisin heti (en tosin ole edes tarjousta pyytännyt...) pitänee ruveta talven tullessa vähän setvimään hintoja, koska silloin alkaa katsastuskin lähestyä.Epezi kirjoitti:Loppujenlopuksi korjaamolla puslien uusimisen kokonaiskustannukset osineen olisi jotain 130€:n luokkaa. Olen sitä mieltä että jos ei ole tuohon mahdollisuutta niin jättää ennalleen ja kuuntelee sitten kolinaa.
Noiden puslien vaihdossa ei olisi mitään ongelmaa, jos joko A: tangossa ei olisi puslaa paikallaan pitäviä renkaita tai B: Puslassa ei olisi pannan 'yli' tulevia olkia...
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
meinasin mattoveitsellä ensiksi nysvätä autossa olevan puslan olan pois, sitten olisin vain "liu'utannut" kehän pois, uudesta puslasta olisin myös leikannut siististi olan pois, jolloin kehän ehkä olisi lubrikantin avustuksella saannut paikalleen, kun pusla on bakeliitti renkaiden välissä.
Selvä suunitelma oli, mutta homma kaatu, koska sain muistutuksen kuinka vähän tilaa oli... rengas irti ja todellisuus potkaisi peliin
Selvä suunitelma oli, mutta homma kaatu, koska sain muistutuksen kuinka vähän tilaa oli... rengas irti ja todellisuus potkaisi peliin

I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Laskin että työtä olisi noin kaksi tuntia, apurunkoa vähän alaspäin, koiranluut irti, vakaaja kouraan, uudet puslat kiinni.DaViega kirjoitti:Missä? jos tuohon hintaan saisi, veisin heti
En tosin huomannut huomioida ajassa niiden niittien poraamista, eli joku puoli tuntia lisää. 160€? Ei kait se ihan hirveesti pitäisi pielessä olla, toki jos on paikat pahasti jumissa niin lisäähän se työaikaa.
Jos jos ne on jo joskus joku fiksu vaihtanut niin ne niitit on porattu pois niin että ne kumit saa paikallaan vaihdettua.
- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
Tjaa... pitäneen tosissaan ruveta soittelemaan paikkoja läpi, onneksi kulmien tarkastamisen voi hoitaa itse, jos ajoittaa remontin lähelle omien hommien iltaa...
Nyt kesäsäällä puslien kolina on tosin vähentynnyt, eikä asfaltin poikkisaumatkaan tunnu kolauttavan, hiekka tiellä voi olla eri juttu.
Löytyisiköhän jostain ohjeita apurungon irrotukseen... ja saakohan kuinka hyvin takasin, kun on irrotettuna ollut
Nyt kesäsäällä puslien kolina on tosin vähentynnyt, eikä asfaltin poikkisaumatkaan tunnu kolauttavan, hiekka tiellä voi olla eri juttu.
Löytyisiköhän jostain ohjeita apurungon irrotukseen... ja saakohan kuinka hyvin takasin, kun on irrotettuna ollut
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
onko tuo 2h työmäärä per puoli? itellä kolisee molemmat puolet eli molemmat vaihdettava... ei tuo kolina juurikaan haittaa, mutta leima lähenee ja jos ruuvien kanssa kävis leimauttamassa ja kun kesätyöt alkavat niin vaihtais puslat sitte sinne, en mä niitä ruuveja oo sinne loputtomiin jättämässä
essolla kuulin että joillain kestänyt ruuviviritelmät vuodenkin verran, tietty jos alffassa sitte eri 


-
- Viestit: 247
- Liittynyt: 23 Huhti 2007, 23:55
- Car(s): MB E, 166 2.0 TB -00
- Paikkakunta: Kuopio
Meikäläinen suoritti tukikumien vaihdon itse ja ei siinä ollut kuin kaksi hankalaa kohtaa: Irroitus ja takaisin laitto. Tukikumin yläpuolisen kiinnityspannan olakkeet kannattaa leikata rälläkällä pois, koska kiinnitysvaiheessa olake litsaantuu helposti ja panta ei kiristy tarpeeksi. Tällöin vakaajasta kuuluu edelleen sama iloinen kolina ja joudut suorittamaan toimenpiteen toistamiseen. 

Luultavasti katsastuksessa ei tästä tule sanomista. Kannattaa käydä koittamassa, rautakangella ne joutuvat niitä vääntään että tuon väljän tuntisivat.eklund kirjoitti:onko tuo 2h työmäärä per puoli? itellä kolisee molemmat puolet eli molemmat vaihdettava... ei tuo kolina juurikaan haittaa, mutta leima lähenee ja jos ruuvien kanssa kävis leimauttamassa ja kun kesätyöt alkavat niin vaihtais puslat sitte sinne, en mä niitä ruuveja oo sinne loputtomiin jättämässäessolla kuulin että joillain kestänyt ruuviviritelmät vuodenkin verran, tietty jos alffassa sitte eri
Ei riemulla rajaa kun Alfalla ajaa 

- JiiTeeÄssä
- Viestit: 1175
- Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
- Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98 - Paikkakunta: Kempele
Jotenkin minusta tuntuu että näitä tukikumien kiinnityspantojakin on ainakin kahta eri tyyppiä. Samalla lailla kuin joissakin kallistuksenvakaajissa on bakeliittia nuo olakkeet. Nimittäin kun tein tukivarsiremonttia, niin voisin vaikka vannoa että nuo jts:n kinnitysraudat ovat erimalliset kuin noissa SiK:n kuvissa. Itse kumi on samanlainen, mutta kun siellä on niin ahtaat tilat, se voi olla millistä kiinni miten tuo homma onnistuu ilman apurungon laskemista. Pitääpä kaivella EPERistä kuvat v6/jts raudoista ja verrata.
Nimim. itselläkin homma edessä.
Nimim. itselläkin homma edessä.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-
-Mario Andretti-
- JiiTeeÄssä
- Viestit: 1175
- Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
- Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98 - Paikkakunta: Kempele