


Valvoja: Moderators
Missä kohdalla motronic-versiossa on rajotin? Tuossa on 5800:ssa. Teho kasvaa tuonne 5600 asti tasaisesti, vääntö on yli 240 välillä 2000-5700. Tämä tuntuu olevan melko ylävireinenScuderia Rasvanäppi kirjoitti:Yllättävän korkealla tuo vääntö. Äkkiseltään olisin väittänyt että motronic-V6:n paras vääntö olisi ollut siinä 3500 rundin huitteilla.
En nyt kyllä tarkkaan muista mutta redline on 5800:ssa ja kyllä se yli sen kiertää. Olisiko ollut joku 6300? Ei tosin taida hyödyttää mitään vedättää tuonne asti, ainakin oma pannu veti aika tukkoisen tuntuisesti yläkierroksilla.GAMMA500 kirjoitti:Missä kohdalla motronic-versiossa on rajotin? Tuossa on 5800:ssa.
juu kyllä allekirjoittaneellakin kone ottaa tuon päälle 6000 kierrosta, aikaisemmin katkaisi alle kuuden tonnin kun oli jakajassa rajoittimella varustettu pyörijä, kyllä 90:n jaksaa kiskoa tappiin asti vitosella mutta oikeassa olet ei ole mitään mieltä kierättää rajoitinta vasten kun vääntöalue loppuu jo paljon alempana...Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:En nyt kyllä tarkkaan muista mutta redline on 5800:ssa ja kyllä se yli sen kiertää. Olisiko ollut joku 6300? Ei tosin taida hyödyttää mitään vedättää tuonne asti, ainakin oma pannu veti aika tukkoisen tuntuisesti yläkierroksilla.GAMMA500 kirjoitti:Missä kohdalla motronic-versiossa on rajotin? Tuossa on 5800:ssa.
no juu tuossa 164 QV moottorissa huippuvääntö tulee 4500k/min(270nm)GAMMA500 kirjoitti:taitaa sitten olla vähän erityyppisiä moottoreita jostain syystä
vääntö on yli 240 välillä 2000-5700.90 kirjoitti:no juu tuossa 164 QV moottorissa huippuvääntö tulee 4500k/min(270nm)GAMMA500 kirjoitti:taitaa sitten olla vähän erityyppisiä moottoreita jostain syystä
huipputeho taas paljon ylempänä n 6000k/min (200hv).
tässäpä vääntötaulukko:
k/min NM
2000 204
2500 230
3000 236
3500 241
4000 263
4500 270
5000 264
5500 250
6000 234
6250 217
eli aika tasainen vääntöalue, yli 200nm käytössä lahes koko
kierrosalueella...
katilliselle luvataan lähteestä riippuen 182-185heppaa( 134-136kw), voisiko olla niin että jenkkien vanhoissa kattimalleissa oli tuo pienempi teho (182):?90 kirjoitti:selvästikkin tekniikaltaan hyvin pidetty tuo teikäläisen auto, sen verta kivoja arvoja..![]()
katittomalle jetronic versiolle luvataan 188 hv..paljonkohan tuossa katti versiossa sitten lienee kuuluu olla.
pitää kyllä viedä tuo omakin keällä penkkiin kun tuohon naapuri pitäjään sellaisen rakensivat, kiva olisi saada paperille jotain faktaa koneesta..
Itsellä jysähtää rajotin n. 6300 mutta pirun puhtaasti vetää loppuun asti, nuhasta ei tietoakaan.Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:En nyt kyllä tarkkaan muista mutta redline on 5800:ssa ja kyllä se yli sen kiertää. Olisiko ollut joku 6300? Ei tosin taida hyödyttää mitään vedättää tuonne asti, ainakin oma pannu veti aika tukkoisen tuntuisesti yläkierroksilla.GAMMA500 kirjoitti:Missä kohdalla motronic-versiossa on rajotin? Tuossa on 5800:ssa.
Hieno nimi, minä olen ymmärtänyt että se vaikuttaa seoksiin, vai olenko ihan pihallaJappe kirjoitti:Sehän on ilmamäärämitarin esivastus-jousi.GAMMA500 kirjoitti:Sitä kiekkoa (mikä nyt nimeltään onkaan) kääntämällä, pykälä kerrallaanjiiässä kirjoitti:Mitenkä oikein modifioit ilmamäärämittaria??
Kannattaa muuten merkata se alkuperäinen asento
Tunnustan, ei tietoa.alfista kirjoitti:Neuvokaas noviisia.
Onko sama ilmin naksu-säätö myös 156JTS:ssä mahdollinen? Taitaa olla eri anturi?
Tuntuisi että ei ole kulutus kasvanut ainakaan huomattavastiJappe kirjoitti:Jepp, seokseenhan tuo vaikuttaa.
Löysäämallä jousta menee rikkaammalle.
Eikai siitä muuta haittaa ole kun lisääntynyt kulutus
niiiin ne päästöt tietysti, käännä katsastukseen alkup.asentoon
JTS:ssä ei enää läppämallin mittaria, eli ei mahdollinen...alfista kirjoitti:Neuvokaas noviisia.
Onko sama ilmin naksu-säätö myös 156JTS:ssä mahdollinen? Taitaa olla eri anturi?
Kerran tuli rajoittaja vastaan kun ohitettava mulkku alkoi kiihdyttämään. Kun vielä alkoi tulemaan autoja vastaan niin ei tullut katottua paljonko oli kierroksia.Boxer33 kirjoitti:Ja miten mahtaa olla rajoittajan laita?
Heti imukotelon jälkeen, sen mustan boxin sivussa oleva ruuvi.Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:Motronicissako? Missä siellä sellainen ruuvi on ja mihin se vaikuttaa?Jarno kirjoitti:Tyhjäkäynnin rikastus tapahtuu erillisestä ruuvista.
Eikös se mene niin, että kaasuläpän luona on yleensä ruuvi, jolla säädetään läpän ohi virtaavan ilman määrää, joka siis vaikuttaa suoraan tyhjäkäyntikierroslukuun. Se ILMI:n kyljessä oleva ruuvi taas säätää tyhjäkäyntiseosta.Jappe kirjoitti:Siinä ilmin kyljessä, peitetty muovitulpalla 8)Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:Motronicissako? Missä siellä sellainen ruuvi on ja mihin se vaikuttaa?Jarno kirjoitti:Tyhjäkäynnin rikastus tapahtuu erillisestä ruuvista.
Päästää ilmaa läpän ohi, eli siitä säädetään tyhjäkäyntiseosta.
Juu, tarkoitinkin erillistä kanavaa joka johtaa ilmaa kaasuläpän ohi. Tuossa kanavassa on ruuvi, jolla säädetään kanavan poikkipinta-alaa.Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:Ei kai sillä kaasuläpän säätöruuvilla säädetä muuta kuin kaasuläpän palautuminen sopivasti kiinni? Moottorinohjaushan säätää oma-aloitteisesti ne tyhjäkäyntikierrokset päästämällä lisäilmaluistilla sopivasti ilmaa kaasuläpän ohi.
Voihan se kyllä olla että ruuvilla säädetään joku pieni vakiovirtaus läpän ohi, luisti ei välttämättä ehtisi tasata tyhjäkäyntiä riittävän nopeasti jos läppä menisi kokonaan kiinni.
Tässä keskustelussa on nimenomaan puhuttu läppämittarista,pee kirjoitti:Eikös se mene niin, että kaasuläpän luona on yleensä ruuvi, jolla säädetään läpän ohi virtaavan ilman määrää, joka siis vaikuttaa suoraan tyhjäkäyntikierroslukuun. Se ILMI:n kyljessä oleva ruuvi taas säätää tyhjäkäyntiseosta.Jappe kirjoitti:Siinä ilmin kyljessä, peitetty muovitulpallaScuderia Rasvanäppi kirjoitti: Motronicissako? Missä siellä sellainen ruuvi on ja mihin se vaikuttaa?![]()
Päästää ilmaa läpän ohi, eli siitä säädetään tyhjäkäyntiseosta.
Siellähän onkin sitten paljon enemmän ruuveja kuin kuvittelinkaan... Joku autosähköäijä vaan joskus sanoi ettei Motronicin tyhjäkäyntiä voi säätää, sen perusteella kuvittelin ettei vehkeessä ole muuta ruuvattavaa kuin ilmamäärämittarin esivastus tms.pee kirjoitti:Juu, tarkoitinkin erillistä kanavaa joka johtaa ilmaa kaasuläpän ohi. Tuossa kanavassa on ruuvi, jolla säädetään kanavan poikkipinta-alaa.
Hmmm, minäpä jatkan arvelua, kun en varmaksi tätäkään tiedä: Lisäilmaluisti kaiketi taas vaan laskee ilmaa kaasuläpän ohi kylmäkäynnin aikana. Siinä ei ole säätöä, vaan venttiilli on joko auki tai kiinni. Näin siis ilmeisesti Motronic:n versioissa 3 ja 4. Noissa uudemmissa ruiskusysteemeissä taas ei liene ollenkaan säätöä tyhjäkäynnille, vaan moottorinohjaus hoitaa säädön kaasuläpällä. En tiedä sitten. Joku ruiskusysteemiguru voisi selvittää minulle asioiden todellisen laidan.