Manuaalihan tuolta löytyy tanskaksi, joka ei itseltä suju. Mutta laitoin kuitenkin säätimen kiinni tismalleen samoihin paikkoihin ja johtoihin käyttöautossa kun tuossa varaosa-autossa. Säädin ei kuitenkaan pelitä??
Tuo ilmeisesti ottaa virtansa jarruvalon kytkimestä? Virtaa pitäisi mittausten mukaan tulla.
"Kyntämisessä ei ole mitään järkeä, jos ei kylvä siementä"
Itekki repeilin tota merkkiä kun se on manuaalissa ihan Fartpilot Cruise Mutta joo tossa boksissa vaan on tuo SCS 4342 merkintä, sen perusteella googlasin ja sauvakin näytti sitten pierupilotissa samanlaiselta.
eklund:
En usko että mitään ohjelmointeja tarvii kun ei tuo ole mitenkään yhteydessä ajotietokoneeseen. kaikki otetaan rosvoliittimillä ja vaijeri vetelee vaan kaasupoljinta. Kierroslukumittaristakin rosvotaan signaali.
Kierrosmittarista tulikin mieleen, niin kierrossignaali oli otettu mälliautossa valkoruskeelta piuhalta isommasta liittimestä kierroslukumittarin takaa, otin samanvärisestä piuhasta käyttöautossaki. Onkohan jotain kaaviota jossain mitä kulkee missäkin puhassa alfan kierrosmittarin persiissä?
Viimeksi muokannut Java, 15 Huhti 2010, 21:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Kyntämisessä ei ole mitään järkeä, jos ei kylvä siementä"
Käyttövirtaa ei yleensä oteta jarruvaloilta vaan jostain virtalukon takana olevasta muusta johdosta. Jarrua painettaessa pitää säätimen tippua pois päältä. Ainakin VDO:n säätimessä on testausmahdollisuus kaikille kytkennöille, mahdollista on myös että servo on saanut kosteutta ja tullut kontaktihäiriö.
VMTD kirjoitti:Käyttövirtaa ei yleensä oteta jarruvaloilta vaan jostain virtalukon takana olevasta muusta johdosta. Jarrua painettaessa pitää säätimen tippua pois päältä. Ainakin VDO:n säätimessä on testausmahdollisuus kaikille kytkennöille, mahdollista on myös että servo on saanut kosteutta ja tullut kontaktihäiriö.
Virtaahan jarrupolkimen kytkimelle tulee jatkuvasti, virtapiiri vaan on suljettu kunnes jarrua painetaan. Cruise rosvos molemmista piuhoista jarrupolkimesta. Toinen ilmeisesti juurikin virtaa varten (tuleekin +12v) ja toinen sitten kun jarrua painetaan niin tajuaa ottaa säätimen pois käytöstä..
eklund:
Eihän se nyt noin kallis oo, toi mikä mulla on niin noiden sivujen mukaan 400 euroa.. Onhan se rahaa sekin reilusti.
"Kyntämisessä ei ole mitään järkeä, jos ei kylvä siementä"
Olethan tarkastanut liitokset, että on varmasti kontakti. Servon käyttövirtaa ei kyllä oteta niiden johtojen kautta mitkä kuuluvat tiputtaa säätimen pois päältä kun jarrua painetaan.
Rasvis kirjoitti:Merkki on ihan oikeasti FartPilot?
Fart Skandinaviassa tarkoittaa ihan eri asiaa kuin esim. Englannissa tai USA:ssa...,markkinoinnista vastaavan olisi kannattanut vilkaista sanakirjaa.
Voi olla ettei laite ole hirveä myyntimenestys englanninkielisissä maissa
Alfa164Super3.0A LexusRX400h MBSprinter2,9 Moto Guzzi California III
VMTD kirjoitti:Olethan tarkastanut liitokset, että on varmasti kontakti. Servon käyttövirtaa ei kyllä oteta niiden johtojen kautta mitkä kuuluvat tiputtaa säätimen pois päältä kun jarrua painetaan.
Siis eihän käyttövirtaa niin ole otettukkaan, ainoastaan signaali milloin kytkeä säädin pois kun jarrua painetaan. Käyttövirta otetaan ENNEN kuin tulee se jarruvalon kytkin. Sinnehän tottakai tulee 12v virtaa polkimelle asti kokoajan, joka sitten pääsee jarruvaloille kun poljinta painetaan.
Eli säädin käyttää hyväksi jarrupolkimen jatkuvaa virtaa, sekä virtaa joka tulee kun jarrua painetaan.
Liitokset on kyllä tarkasteltu jo Toi kierroslukumittarin oikea johto nyt vaan kummastuttaa.
"Kyntämisessä ei ole mitään järkeä, jos ei kylvä siementä"
VMTD kirjoitti:Eikö nopeuden tunnistukseen kannata käyttää nopeusmittarille tuleva singnaalia eikä kierroslukusingnaalia.
Itekki sieltä rupesin repimään johtoja mutta kierroslukumittarin takaa se loppujen lopuksi oli.
Itseasiassa eihän mulla ole tietoa onko tuo säädin toiminut edes siinä mälliautossa. Tarttis nyt vaan jonkun kaavion mikä on mikäkin johto mittareiden takana.
"Kyntämisessä ei ole mitään järkeä, jos ei kylvä siementä"
koitin tosta beeta julian kuvasta muokata parempaa, ja ehkä onnistuinkin mutta en onnistu lataamaan sitä tonne albumiin. too large or corrupted file. tiedostokoko 842kt...
Rostran cruisesta löytyy suomenkieliset asennusohjeet 156 V6 malliin. En tosin enää löytänyt niitä netistä, mutta pistä pm:llä emailisi niin lähetän ne.
Ohjeissa kuitenkin seuraavaa tietoa:
Nopeusmittarin signaali otetaan mustan 16pin liitimen pinnistä nro 11 (vihreä johto). Signaali on VSS 5000 signaalia eli 5000 pulssia/kilometri.
Kierrosluvun tunnistus otetaan kierroslukumittarin mustan 16 pin liittimen pinnistä nro 3 (ruskea/valkoinen)
Sytytysvirta ja käyttösähkö otetaan jarruvalokatkaisijan violetista johtimesta, tosin johtimet saman värisiä eli tarkista tuleva virta mitttarilla. Toiseen violettiin johtimeen tietysti cruisen jarrupoljin tunnistus.
Tuota kiekkamittarin signaalia tarvitaan tunnistamaan kytkimen painaminen, mikäli tätä ei kytketä niin cruise kierrättää koneen rajoittimelle asti.
Tuosta mun säätimestä ei lähde ku yks johto joka menee mittareille (sininen). Ja tämä jotho menee juurikin tuhon valkoruskeeseen kierrosmittarin piuhaan. Oon kyllä nyt vähän kusessa ton kanssa prkl. Katotaan mitä mailiin tupsahtaa (kiitokset maunulle!).
"Kyntämisessä ei ole mitään järkeä, jos ei kylvä siementä"
Löysin vanhan Frigeten säätimen asennusohjeen ja siinäkin on vain sininen johdin, joka kytketään nopeusmittarille menevään piuhaan. Moottorin kierroslukua ei oteta ollenkaan, vaan se korvataan kytkinpolkimen katkaisimella. Nämä säätöyksiköt ovat melko samankaltaisia merkistä riippumatta ja useimmiten valmistettu Jenkeissä.
Tanskassa nökyy myös hissejä joissa tilatessa syttyy valo palamaan "i fart" (=tulossa,matkalla)
Kuulostaa vaan hauskalta, että siellä se piereskelee
/OT
Joo ja vantaan jumbossa (ja varmaan jossain muuallakin) on kylttejä
joissa lukee "UTFART" kertaalleen suomensin tämän käskyksi päästää kaasua, kanssa-autoilijoitten riemuksi. Kyllä siinä ikkunoita availtiin...
VMTD kirjoitti:Löysin vanhan Frigeten säätimen asennusohjeen ja siinäkin on vain sininen johdin, joka kytketään nopeusmittarille menevään piuhaan. Moottorin kierroslukua ei oteta ollenkaan, vaan se korvataan kytkinpolkimen katkaisimella. Nämä säätöyksiköt ovat melko samankaltaisia merkistä riippumatta ja useimmiten valmistettu Jenkeissä.
No perkele kun ei kytkimelle omassa oo mitään katkasijaa tms :S Ainoat piuhat on :
-Sininen kierroslukupiuha
-Virtajohto jarrukytkimelle
-Jarrutunnistin jarrukytkimelle
-Maa johto sinne jonnekkin piuhaan vänkääjän jalkatilaan
prkl..
"Kyntämisessä ei ole mitään järkeä, jos ei kylvä siementä"
Nyt skulaa edellisessä 155:ssa ollut VDO:n säädin, vaikka väärin kytkinkin ensin ne jarruvalojen piuhat.
Keskikonsoli on kyllä ahtaampi kun on ilmastointi, joten tuuppasin säätöyksikön sinne väliin irrallisena. Hyvin pysyy paikoillaan.
Revin taas auki tuon säätimen. Liitin irti ja paljastuukin että kastanjanruskeaa(?) johtoa on vain millin pätkä tuolla liittimessä ja liittimen toisella puolella ei ole "connectoria" ollenkaan, eli sitä ei ole ikinä käytettykkään. Sininen johto menee kierroslukumittarille niinkuin se oli romuautossakin. Minkä johdon nyt vedän tonne nopeusmittarille? Johdot täsmää muuten tuon yllä olevan kaavion mukaan, paitsi ruskeaa ei ole ollenkaan. Kytkinpolkimellehan ei ole mitään tunnistinta myöskään.
Editetääs, eli johdon väri meni pieleen..
Viimeksi muokannut Java, 26 Huhti 2010, 16:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Kyntämisessä ei ole mitään järkeä, jos ei kylvä siementä"
En ole yhtään cruisea asentanut, mutta maalaisjärjellä ajateltuna kytkinpolkimelle ei tarvitse katkaisijaa jos nopeus pidetään kierrosluvun perusteella.
Pitäisi tietää paljonko tulee pulsseja/km, jonka mukaan säätää raja-arvot millä cruise toimii?
Jos 3000rpm = 100km/h => 180000rph eli 1800kierrosta/km
Montako pulssia tulee kierroslukumittarille kierrosta kohden?
Java kirjoitti:Kierrosmittarille tai kytkimelle pitäis ilmeisesti tulla johto, josta boksi saa tiedon ettei kierrätä loputtomiin kun kytkintä painetaan.
Jos cruise on asetettu pitämään 100km/h (3000rpm) ja cruise seuraa kierroslukusignaalia niin kytkimen painaminen ei vaikuta kierroslukuun, se pysyy 3000rpm.