Pohdiskelua Alfa 156:n huolloista ja kustannuksista
Valvoja: Moderators
- Formula-Masa
- Viestit: 91
- Liittynyt: 24 Syys 2009, 00:58
Pohdiskelua Alfa 156:n huolloista ja kustannuksista
Tervehdys taas!
Kyllä tuo Alfa 156 polttelee aika kovasti ja askel askeleelta sitä ollaan lähempänä sen hankkimista, sen verran pahasti tuo Alfa-virus on purrut
Siksi tässä taas kyselenkin, mikähän mahtaisi olla paras paikka sitten suorittaa huollot ym fiksailut? Tällä hetkellä vaikuttaa että Opelin vaihtaessa saisi Alfa 156 (2003) n. neljän tonnin välirahalla ja siinä jäisi muutama tonni pelivaraa noihin mahdollisiin huoltoihin. Eli kokeneemmilta kysyn, miltä tuo huoltoihin varattu budjetti kuulostaa, Alfalla olisi ajettu n. 110 000 km? Mihin kaikkeen kannattaa varautua noilla kilometreillä, ruoste ym? Pari - kolme tonnia on sellainen ehdoton kipuraja noihin huoltoihin kahden seuraavan vuoden osalta, se ei vielä totaalista konkurssia aiheuta. Säästötililtä nuo rahat on kaivettavissa, mutta hieman se kirpaisee kun kuitenkin opiskelijabudjetilla mennään. Mutta se ei kirpaise niin pahasti kun miettii, että se menee hyvään tarkoitukseen, eli Alfaan
Eli onko Auto Milano kuinka edullinen huollattaa / laitattaa notitecin helmat yms (noi helmat nyt ei ole ihan ekana listalla, mutta jossain vaiheessa)? olen keski-suomesta, joten tuo etäisyys ei helsinki-espoo akselille kovin paha ole.
kiitti taas teille!
Kyllä tuo Alfa 156 polttelee aika kovasti ja askel askeleelta sitä ollaan lähempänä sen hankkimista, sen verran pahasti tuo Alfa-virus on purrut
Siksi tässä taas kyselenkin, mikähän mahtaisi olla paras paikka sitten suorittaa huollot ym fiksailut? Tällä hetkellä vaikuttaa että Opelin vaihtaessa saisi Alfa 156 (2003) n. neljän tonnin välirahalla ja siinä jäisi muutama tonni pelivaraa noihin mahdollisiin huoltoihin. Eli kokeneemmilta kysyn, miltä tuo huoltoihin varattu budjetti kuulostaa, Alfalla olisi ajettu n. 110 000 km? Mihin kaikkeen kannattaa varautua noilla kilometreillä, ruoste ym? Pari - kolme tonnia on sellainen ehdoton kipuraja noihin huoltoihin kahden seuraavan vuoden osalta, se ei vielä totaalista konkurssia aiheuta. Säästötililtä nuo rahat on kaivettavissa, mutta hieman se kirpaisee kun kuitenkin opiskelijabudjetilla mennään. Mutta se ei kirpaise niin pahasti kun miettii, että se menee hyvään tarkoitukseen, eli Alfaan
Eli onko Auto Milano kuinka edullinen huollattaa / laitattaa notitecin helmat yms (noi helmat nyt ei ole ihan ekana listalla, mutta jossain vaiheessa)? olen keski-suomesta, joten tuo etäisyys ei helsinki-espoo akselille kovin paha ole.
kiitti taas teille!
Jakohihna pitää vaihtaa 120tkm kohdalla, varmaan vesipumppu ja apulaitehihna & kiristinkin. Tingi nuo myyjän piikkiin. Jos/kun auto kuullostaa dieseliltä tyhjäkäynniltä niin samalla sitten ajoituksenmuunnin uusiksi. Eli tingi tonni hinnasta pois jos myyjä ei ole näitä huomioinut tai sinulle kertonut.
EDIT: V6 moottorisissa ei ole tuota ajoituksenmuunninta.
EDIT: V6 moottorisissa ei ole tuota ajoituksenmuunninta.
- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
2003... siinähän on 1.8 twinsparkilla ja 2l sitten JTS - olenko nyt oikein ymmärtännyt, ettei JTS:ssä ole samanlaista ajoituksen muunninta?
Kyllä jos muutama tonni on pelivaraa, niin sillä pääsee jo pitkälle, etenkin jos viitsii etsiä halvempia osia, eikä yltiöpäisesti laita rahaa mihin tahansa
minä ostin vuosi takaperin omani, silloin oli mittarissa kait 81tkm (juuri vaihdettu jakohihna) ja rapiat, nyt on menny aprox. 250-290€ osiin, takajarrupalat, 1 ylätukivarsi, parit puslat, 80tkm huolto ja 1 polttimo - Työt tietysti itse tehtyinä. en laskennu mukaan renkaita ja vanteita... Ainahan kanattaa olla sukanvarressa korjauksia varten - autolla kuin autolla
Kyllä jos muutama tonni on pelivaraa, niin sillä pääsee jo pitkälle, etenkin jos viitsii etsiä halvempia osia, eikä yltiöpäisesti laita rahaa mihin tahansa
minä ostin vuosi takaperin omani, silloin oli mittarissa kait 81tkm (juuri vaihdettu jakohihna) ja rapiat, nyt on menny aprox. 250-290€ osiin, takajarrupalat, 1 ylätukivarsi, parit puslat, 80tkm huolto ja 1 polttimo - Työt tietysti itse tehtyinä. en laskennu mukaan renkaita ja vanteita... Ainahan kanattaa olla sukanvarressa korjauksia varten - autolla kuin autolla
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
- Formula-Masa
- Viestit: 91
- Liittynyt: 24 Syys 2009, 00:58
Ei se missään tapauksessa mikään halpispaikka ole, mutta toista kymmentä vuotta olen siellä asioinut enemmän ja vähemmän uskollisesti. Viime aikoina vähemmän, kun on ollut onni ja autuus ajella takuunalaisilla autoilla, jonka seikan johdosta, olen käyttänyt aika paljon myös Teltta-Auton "palveluja", mutta olen siellä kerran tämän 159:nkin huollattanut, jotta tuntuma ja tuttuus säilyy. Siinä meni 5 vuoden takuu, mutta ei se kuitenkaan olisi toiminut. Niin vastahankaista kun Teltta-autolle on korjata edes tehtaan piikkiin meneviä vikoja, en todellakaan usko, että heidän omaan piikkiinsä menevä Teltta-takuu korvaisi mitään muuta kuin yöpymisen teltassa, jos auto hajoaa.Hepa kirjoitti:Jotenkin saanut sellaisen kuvan, ettei tuo Auto-Milano ainakaan halvimmasta päästä korjaamoja ole. En ole ikinä asioinut ko. paikassa, mutta mitä foorumia on tullut luettua niin mielikuva melko tyyriistä paikasta jäänyt.
Parasta Milanossa on minusta vilpitön halu ratkaista asiakkaan ongelmat. Kun katastrofi iskee - vaikka 156:sta pannu laukeaa - silloin erottuvat ne, jotka levittelevät käsiään; ne jotka sanovat että tehtaalta saadaan uusi moottori 5 kk:n päästä ja se maksaa 7 000 euroa ja ne, jotka ottavat asiakseen sen, että autosi on kahden viikon päästä baanalla toimivana pakettina ja hinnalla, joka ei ylitä autosi markkina-arvoa. Auto Milano kuuluu tähän viimeksi mainittuun kastiin. Jotain vikakoodia siellä luetaan jopa ilmaiseksi, mutta ei tietenkään, jos et ole siellä koskaan ennen asioinut tai jos olet asioinut kerran 5 vuotta sitten ja toiste et mennyt, kun on niin kallis.
- maybetomorrow
- Viestit: 1568
- Liittynyt: 17 Tammi 2009, 19:29
- Car(s): Makaronilaatikoita vuodesta 2007
- Paikkakunta: Sisä-Suomi
Näinkin voi käydä, tarkoitus ei ole pelotella mutta faktat on hyvä tiedostaa, oletan että olet katsellut nettiauton 1.8 koneista hintaan 7699?
Omalla oli lähtökilometrit 123869.
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=1 ... kestotesti
Omalla oli lähtökilometrit 123869.
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=1 ... kestotesti
Elämä on kuin koppimopo, välillä tuntuu että menee lujaa mutta todellisuudessa isommat jyrää alleen
- Giallo Pozzuoli
- Viestit: 1930
- Liittynyt: 17 Maalis 2007, 19:17
- Paikkakunta: Kuopio
Jakohihan vaihtoväli on 60 000km tai 3 vuotta ainakin JTS-koneissa, joten tuossa 2003 mallisessa vaihtoväli on jo umpeutunut vaikkei 120 000km ole vielä tullutkaan täyteen. En ostaisi autoa ellei jakohihna ole todistetusti vaihdettu tai sitten pitäisi tonni saada auton hintaa alas.mattijus kirjoitti:Jakohihna pitää vaihtaa 120tkm kohdalla,
- Formula-Masa
- Viestit: 91
- Liittynyt: 24 Syys 2009, 00:58
Kiitti taas vastauksista. Pikkasen alkoi kyllä "pelottamaan" kun luin tuota Alfan "kestotestiä".. tietenkään kaikki 156:t ei oo samanlaisia ja kyllähän siinä aina riski on kun ostaa käytetyn auton oli merkki kuin merkki kyseessä. Toi Auto Milano vaikuttaa ainakin paikalta missä palvellaan vilpittömästi.
Kun kyselin sitää jakohihnan vaihtoa, myyjä ei "muistanut" eikä ollut huoltokirjaa siinä lähettyvillä. Sitä tässä selvittelen varmaan ensi viikolla.
Jos vielä spekuloi noita Alfoja, onko 147 vähempivikainen ja vähemmän yllätyksiä sisältävä Alfa kuin tuo 156? Vieläkin pidän itsepintaisesti kiinni ajatuksesta että seuraava auto on joku Alfa
Kun kyselin sitää jakohihnan vaihtoa, myyjä ei "muistanut" eikä ollut huoltokirjaa siinä lähettyvillä. Sitä tässä selvittelen varmaan ensi viikolla.
Jos vielä spekuloi noita Alfoja, onko 147 vähempivikainen ja vähemmän yllätyksiä sisältävä Alfa kuin tuo 156? Vieläkin pidän itsepintaisesti kiinni ajatuksesta että seuraava auto on joku Alfa
Viimeksi muokannut Formula-Masa, 01 Touko 2010, 23:16. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
"Samoja" autoja, eli ei käytännön eroa. 156 enemmän valinnan varaa. Turha näitä on pelätä, hyviä pirssejä on varmasti tarjolla kun jaksaa hakea.Formula-Masa kirjoitti: Jos vielä spekuloi noita Alfoja, onko 147 vähempivikainen ja vähemmän yllätyksiä sisältävä Alfa kuin tuo 156? Vieläkin pidän itsepintaisesti kiinni ajatuksesta että seuraava auto on joku Alfa
- maybetomorrow
- Viestit: 1568
- Liittynyt: 17 Tammi 2009, 19:29
- Car(s): Makaronilaatikoita vuodesta 2007
- Paikkakunta: Sisä-Suomi
^^ Juu vaikka oma yksilö onkin täynnä pieniä ja isompia ongelmia niin viimeiset n. 5000km on mennyt varsin ongelmattomasti, enkä ole katunut oikeastaan lainkaan. Suosittelen silti lämpimästi, mutta ongelmien mahdollisuus on hyvä tiedostaa. Hyvät puolet peittoavat huonot 6-0.
Mitään uusia pulmia ei ole ilmennyt tuon jälkeen ja öljynkulutus tuossa on edelleen oikein maltillista, vaihtovälillä noin 1 litra. Kiveniskelmät helmoista peittosin taas keväällä ja pintaruosteet poistin, eturenkaiden takaa kannattaa maalipinta tarkistaa, että ruoste on varmasti poistettu eikä ole päässyt syöpymään liiaksi.
Vaihtoväli hihnalle on myöskin 3v kuten JTS-koneissa ja sen pitäisi siis olla vaihdettu jo tuossa viime vuonna. Väliraha on ko. yksilössä mielestäni suhteellisen kohdillaan jos muutaman satasen saat vielä tingittyä ja hyvitys Opelista ei ole alakanttiin. Mielipidekysymyshän tämä "oikea hinta" kuitenkin on.
Mitään uusia pulmia ei ole ilmennyt tuon jälkeen ja öljynkulutus tuossa on edelleen oikein maltillista, vaihtovälillä noin 1 litra. Kiveniskelmät helmoista peittosin taas keväällä ja pintaruosteet poistin, eturenkaiden takaa kannattaa maalipinta tarkistaa, että ruoste on varmasti poistettu eikä ole päässyt syöpymään liiaksi.
Vaihtoväli hihnalle on myöskin 3v kuten JTS-koneissa ja sen pitäisi siis olla vaihdettu jo tuossa viime vuonna. Väliraha on ko. yksilössä mielestäni suhteellisen kohdillaan jos muutaman satasen saat vielä tingittyä ja hyvitys Opelista ei ole alakanttiin. Mielipidekysymyshän tämä "oikea hinta" kuitenkin on.
Elämä on kuin koppimopo, välillä tuntuu että menee lujaa mutta todellisuudessa isommat jyrää alleen
- Formula-Masa
- Viestit: 91
- Liittynyt: 24 Syys 2009, 00:58
okei, kiitti taas jälleen vastauksista... noissa 156:sissa näkyy tosiaan oleva valinnanvaraa ja noi 147:t tuntuu olevan yllättävän kalliita...
Onko faceliftatussa 156:ssa muuten mitään havaittavia laatueroja tuohon vanhempaan? Kyselin yhtä faceliftattua, huollettu on, mutta oli ollut kuulemma Deltalla outojen moottorin sivuäänien takia, mitään ei kuitenkaan löytynyt... uskaltaako sitä edes harkita? Eli voiko luottaa Delta auton kykyyn havaita pahat ongelmat?
Onko faceliftatussa 156:ssa muuten mitään havaittavia laatueroja tuohon vanhempaan? Kyselin yhtä faceliftattua, huollettu on, mutta oli ollut kuulemma Deltalla outojen moottorin sivuäänien takia, mitään ei kuitenkaan löytynyt... uskaltaako sitä edes harkita? Eli voiko luottaa Delta auton kykyyn havaita pahat ongelmat?
- TeeHoo
- Viestit: 157
- Liittynyt: 04 Kesä 2006, 20:09
- Car(s): 156 V6 -99 Ex: 2x159, MiTo, 2x156
- Paikkakunta: Muurame
Ostat vaan mahdollisimman siistin ja hyväkuntoisen yksilön. Onhan noissa valinnanvaraa. Se, että auto on kauppaa hierottaessa täysin kunnossa, kertoo jo aika paljon. Itse ottaisin siistikuntoisen TS:n tai V6:n hyvällä huoltohistorialla. 2003 facelift ei tainnut tuoda mitään laadullista parannusta.
JTS-kone lienee jonkinverran ongelmallinen. Ennen kuin hommasin ensimmäisen 156:seni, kokeilin kolmea eri JTS:ää, joista yksikään ei ollut täysin tikissä moottorin osalta.
JTS-kone lienee jonkinverran ongelmallinen. Ennen kuin hommasin ensimmäisen 156:seni, kokeilin kolmea eri JTS:ää, joista yksikään ei ollut täysin tikissä moottorin osalta.
Jönssonin kansa samaa mieltä.159:n kanssa,mikä oli käyttiksenä, niin aina akuuteista hommista selvittiin ok.=hinurilla pihaan ja seuraavana päivänä baanalle.Ei varmaan Suomen halvin, mutta ei Leijonakaan vedä vertoja 013:ta.
Sille ei voi mitään,kun Alfakuume iskee.Mulla se iski 30v. sitten ja eka Giulia Super 1300 löytyi Toiselta-Linjalta hallin perältä.Ensimmäisenä päivänä siitä levis kytkin,mutta ei se tahtia ole haitannut. Meni öljypohja ja ajokortti hyllylle.Mutta aina kun TwinCam pärähti,niin nousi hymy korviin asti!
Autoilu ei oo ikinä halpaa täällä kekkoslandiassa,mutta varaudu aina yllättäviin menoihin.Toivottavasti löydät sen yksilön,jonka nähdessäsi sydän rupeaa takomaan ja kämmen pohjat hikoomaan!
Hauskoja kilometrejä!
Sille ei voi mitään,kun Alfakuume iskee.Mulla se iski 30v. sitten ja eka Giulia Super 1300 löytyi Toiselta-Linjalta hallin perältä.Ensimmäisenä päivänä siitä levis kytkin,mutta ei se tahtia ole haitannut. Meni öljypohja ja ajokortti hyllylle.Mutta aina kun TwinCam pärähti,niin nousi hymy korviin asti!
Autoilu ei oo ikinä halpaa täällä kekkoslandiassa,mutta varaudu aina yllättäviin menoihin.Toivottavasti löydät sen yksilön,jonka nähdessäsi sydän rupeaa takomaan ja kämmen pohjat hikoomaan!
Hauskoja kilometrejä!
Ride on!
-
- Viestit: 815
- Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
- Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999 - Paikkakunta: Helsinki
Kun lasketaan kolme asiaa yhteen
1. Alfa Romeo
2. Opiskelijabudjetti (vaikka säästötilillä tuettuna)
3. Se että et itse osaa/voi tehdä huoltoja itse.
Lopputulos=unohda Alfa.
Autoa ei tietenkään järjellä valita, mutta jos sille
oikeasti käyttöä/tarvetta on eikä istu kultakirstun päällä, ei sitä
alfaa kannata ostaa.
Harrasteautona, uudenkarheana (takuu voimassa) tai jos rahaa on niin kai sitä silloin alfallakin ajelee.
Melkeinpä sinuna pysyisin siellä opelissa niin kauan opiskelut olet saanut
opiskeltua. Tai jos haluat jotain räväkämpää ja/tai kiihkeämpää (elegantimpaa?) ei opelmaista alle kokeile vaikka Citroen Xsaraa, Ford Focusta, Renault Meganea, onhan näitä. Noissa vehkeissä ei ole sitä pelkoa että kone räjähtää tms.
Käytetty auto on aina käytetty auto, kannattaa etsiä yksilöä, ei tiettyä merkkiä. Siis jos järjellä valitaan...
1. Alfa Romeo
2. Opiskelijabudjetti (vaikka säästötilillä tuettuna)
3. Se että et itse osaa/voi tehdä huoltoja itse.
Lopputulos=unohda Alfa.
Autoa ei tietenkään järjellä valita, mutta jos sille
oikeasti käyttöä/tarvetta on eikä istu kultakirstun päällä, ei sitä
alfaa kannata ostaa.
Harrasteautona, uudenkarheana (takuu voimassa) tai jos rahaa on niin kai sitä silloin alfallakin ajelee.
Melkeinpä sinuna pysyisin siellä opelissa niin kauan opiskelut olet saanut
opiskeltua. Tai jos haluat jotain räväkämpää ja/tai kiihkeämpää (elegantimpaa?) ei opelmaista alle kokeile vaikka Citroen Xsaraa, Ford Focusta, Renault Meganea, onhan näitä. Noissa vehkeissä ei ole sitä pelkoa että kone räjähtää tms.
Käytetty auto on aina käytetty auto, kannattaa etsiä yksilöä, ei tiettyä merkkiä. Siis jos järjellä valitaan...
- Formula-Masa
- Viestit: 91
- Liittynyt: 24 Syys 2009, 00:58
Juuri tätä tässä olen pohdiskellut. Tuo Xsara on käynyt mielessä, samoin C4.. Samoin hieman uudempi Opel. Mutta eikös Renault ole melko onglemallinen.. jostain luin että Rellussa oli aivan uskomaton määrä vikoja?pjotrthegreat kirjoitti:Kun lasketaan kolme asiaa yhteen
1. Alfa Romeo
2. Opiskelijabudjetti (vaikka säästötilillä tuettuna)
3. Se että et itse osaa/voi tehdä huoltoja itse.
Lopputulos=unohda Alfa.
Autoa ei tietenkään järjellä valita, mutta jos sille
oikeasti käyttöä/tarvetta on eikä istu kultakirstun päällä, ei sitä
alfaa kannata ostaa.
Harrasteautona, uudenkarheana (takuu voimassa) tai jos rahaa on niin kai sitä silloin alfallakin ajelee.
Melkeinpä sinuna pysyisin siellä opelissa niin kauan opiskelut olet saanut
opiskeltua. Tai jos haluat jotain räväkämpää ja/tai kiihkeämpää (elegantimpaa?) ei opelmaista alle kokeile vaikka Citroen Xsaraa, Ford Focusta, Renault Meganea, onhan näitä. Noissa vehkeissä ei ole sitä pelkoa että kone räjähtää tms.
Käytetty auto on aina käytetty auto, kannattaa etsiä yksilöä, ei tiettyä merkkiä. Siis jos järjellä valitaan...
Toisaalta en varmaan olisi hankkinut tuota Vectra B:täkään, jos olisin lukenut sen koko listan mitä vikoja siinä on esiintynyt.
Kaikissa autoissa on vikoja, joissakin isompia joissakin pienempiä, uskallan väittää että esim citroeneissa ja renaulteissa on samanverran vikoja kun alfoissa. Yksilöistä kiinni täysin.Formula-Masa kirjoitti:Juuri tätä tässä olen pohdiskellut. Tuo Xsara on käynyt mielessä, samoin C4.. Samoin hieman uudempi Opel. Mutta eikös Renault ole melko onglemallinen.. jostain luin että Rellussa oli aivan uskomaton määrä vikoja?pjotrthegreat kirjoitti:Kun lasketaan kolme asiaa yhteen
1. Alfa Romeo
2. Opiskelijabudjetti (vaikka säästötilillä tuettuna)
3. Se että et itse osaa/voi tehdä huoltoja itse.
Lopputulos=unohda Alfa.
Autoa ei tietenkään järjellä valita, mutta jos sille
oikeasti käyttöä/tarvetta on eikä istu kultakirstun päällä, ei sitä
alfaa kannata ostaa.
Harrasteautona, uudenkarheana (takuu voimassa) tai jos rahaa on niin kai sitä silloin alfallakin ajelee.
Melkeinpä sinuna pysyisin siellä opelissa niin kauan opiskelut olet saanut
opiskeltua. Tai jos haluat jotain räväkämpää ja/tai kiihkeämpää (elegantimpaa?) ei opelmaista alle kokeile vaikka Citroen Xsaraa, Ford Focusta, Renault Meganea, onhan näitä. Noissa vehkeissä ei ole sitä pelkoa että kone räjähtää tms.
Käytetty auto on aina käytetty auto, kannattaa etsiä yksilöä, ei tiettyä merkkiä. Siis jos järjellä valitaan...
Toisaalta en varmaan olisi hankkinut tuota Vectra B:täkään, jos olisin lukenut sen koko listan mitä vikoja siinä on esiintynyt.
Eiköhän kaikki uudet autot kestä? eri asia on lähteä vertaileen 98vuoden 156 ja 03 citikkaa, otetaan pöydälle se 98vm citikka niin vika lista on luultavasti ollut huomattavasti suurempi.
Edit: eri merkkien foorumeita kun selaa tulee aika selväksi kuva että joka autossa on omat vikansa, Myös "hyvinä" merkkeinä pidetyissä mersuissa, audeissa ja bemareissa.
Niistä vaan ei puhella niin paljoa.
Ei riemulla rajaa kun Alfalla ajaa
- Formula-Masa
- Viestit: 91
- Liittynyt: 24 Syys 2009, 00:58
Heh, itse en ole koskaan päässyt pongaamaan alfaa tienvarressa, muuten kuin kolaroituna.Formula-Masa kirjoitti:Juuri samaa olen miettinyt, viatonta autoa ei olekkaan. Minkä tahansa käytetyn auton kun ostaa niin siinä on riskinsä. Ja tuskin Alfa on kovinkaan montaa tielle jättänyt? Viimeksi kuin lueskelin autojuttuja Pirkanmaan alueelta, niin kesken ajon tuleen oli syttynyt Seat, ei Alfa
Ei riemulla rajaa kun Alfalla ajaa
- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
Renault verrattuna sitikkaan menee suurin piirtein niin, että vikoja on sitikassa karvan verran sähköjen puolella enemmmän, mekaanisesti 50:50, mutta aika puraisee juuri sitikkaan vielä enemmän. Vanhemmilla on ollut 1 Megane vm.00 1 scenic samalta vuodelta ja 04 Laguna, Lagunasta 1 laakeri, scenicistä kampiakselin asentotunnistin ja -25 pakkasessa takaiskarit, siinä koko 5 vuoden saldo, Ei paha...
Kun käytettyä ostaa, niin pitää olla todella herkkänä, jos löytyy se hyvän tuntuinen auto, niin eikun menoksi, mutta sellaset joissa on jo osto hetkellä 'pikkuvikoja' ja muita ongelman alkuja kannattaa jättää väliin. pätee niin Alfaan kuin audiin...
Kun puhuttiin tielle jättämisestä, niin oma 156 JTS on joka kerta viennyt töihin sun muille asioille pettämättömänä... Ongelmatkin ovat olleet osissa, joiden kyljessä lukee Bosch
Kun käytettyä ostaa, niin pitää olla todella herkkänä, jos löytyy se hyvän tuntuinen auto, niin eikun menoksi, mutta sellaset joissa on jo osto hetkellä 'pikkuvikoja' ja muita ongelman alkuja kannattaa jättää väliin. pätee niin Alfaan kuin audiin...
Kun puhuttiin tielle jättämisestä, niin oma 156 JTS on joka kerta viennyt töihin sun muille asioille pettämättömänä... Ongelmatkin ovat olleet osissa, joiden kyljessä lukee Bosch
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
-
- Viestit: 815
- Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
- Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999 - Paikkakunta: Helsinki
Näin juuri.MP kirjoitti:Usean sitikan ja 3 alfan perusteella voin sanoa, että Sitikan viat tulee huomattavasti halvemmiksi, kuin Alfan ja niitä on reilusti vähemmän mutta eipä oo tietty ajonautintokaan aivan samalla tasolla.
Ja ranskiksen viat on vähemmän "tappavia", toisin sanoen
kaikki eteenpäin menemisen/pysähtymisen/katsastuksesta selviämisen kannalta vähemmän tärkeät jutut on ne jotka ei välttämättä kestä.
Perustekniikka sen sijaan kestää ja on helppoa ja halpaa korjata, varaosiakin saa joka pitäjän pikku kaupasta.
Just esimerkiksi jakopäänhihna oli citikkaan kiluineen ja kaluineen jotain 120€ kun alfassa se on yli 200€, vaihtoväli 10vuotta tai 100tkm.
Ilmansuodatin puolta halvempi (ja löytyi pikkupitäjän huoltamon hyllystäkin) ja sen vaihtoi parissa minuutissa amatöörikin. Alfaan piti tilata ja vartti meni väkertäessä kun oli kunnolliset työkalut. Tulppa sarja sitikkaan muutama kymppi alfassa mennään helposti sataseen. jne. jne.
Eikä muuten huutanut ohjaustehostin pakkasessa...
Mutta joo, tunnetta siitä puuttui.
Itse kun enemmänkin harrastan tätä autoilua kuin tarvitsen autoa, valinta on Alfa, koska se on kiehtova. Ei siksi että se olisi "järkevä".
toi vikojen määrä on aika suhteellista , ei mulla ole 4 jän alfan perusteella kovinkaan montaa vikaa ollut. Mikä sitten on reilusti... omien kokemusten perusteella on aika vaikea arvioida koko merkkiä , otos on aivan liian pieni....MP kirjoitti: niitä on reilusti vähemmän mutta eipä oo tietty ajonautintokaan aivan samalla tasolla.
- Formula-Masa
- Viestit: 91
- Liittynyt: 24 Syys 2009, 00:58
Okei, kiitti taas vastauksista. Eli jos summaan yhteen eri vastaukset: minun tulisi koeajaa mahdollisimman monta Alfaa, ja ostaa se joka toimii ja saa sydämen lyönnit nousemaan. Toisaalta on syytä varautua pikkuvikoihin, jotka syövät budjettia ja juuri tästä syystä ei budjetin takia olisi lainkaan järkevää edes ostaa koko Alfaa vaan pysyä "varmemmissa" merkeissä.
Selvennän vielä sen verran että busseja ym. julkisia käytän paljon, Alfalla tulisi lähinnä käytyä kaupassa ja jotain "juoksevien asioiden" hoitoa, eli kilometrejä ei vuodessa paljoa tulisi. Onko tuo ajoklisojen määrä sitten missä suhteessa noihin vikoihin? Ainakaan tukivarret ei hirveästi kulu meikäläisen käytössä.
Selvennän vielä sen verran että busseja ym. julkisia käytän paljon, Alfalla tulisi lähinnä käytyä kaupassa ja jotain "juoksevien asioiden" hoitoa, eli kilometrejä ei vuodessa paljoa tulisi. Onko tuo ajoklisojen määrä sitten missä suhteessa noihin vikoihin? Ainakaan tukivarret ei hirveästi kulu meikäläisen käytössä.
- MP
- Viestit: 780
- Liittynyt: 11 Maalis 2003, 13:01
- Car(s): Accord :-(. ex-Alfat: 156TS, 156V6, 166TS
CBR1000RR Fireblade, Lynx Rave 600 etec - Paikkakunta: Oulu
Mun kokemuspohjainen mutu.arvio on, että jos ostat vaikkapa Xsaran hintaluokka 5 tonnia tai sitte 156sen hintaluokka sama niin, vaikka molemmat toimis ilman mitää ylimääräisä vikoja niin Alfaan palaa noin 3- 4 kertaa enemmän rahaa huoltoihin ku Xsaraan ihan jo pelkän jakopäähuollon takia. Fiiliksissä on sitte noin samansuuruinen ero toisinpäin .
Aika paljon on tuurista kiinni miten pelaa, ku käytetyn ostaa. Viat ei aina oo ajokilsoista kiinni.
Jos on alfakuume joudut varmasti sen ennemmin tai myöhemmin hankkiin joka tapauksessa.
Aika paljon on tuurista kiinni miten pelaa, ku käytetyn ostaa. Viat ei aina oo ajokilsoista kiinni.
Jos on alfakuume joudut varmasti sen ennemmin tai myöhemmin hankkiin joka tapauksessa.
MP
- Formula-Masa
- Viestit: 91
- Liittynyt: 24 Syys 2009, 00:58
-
- Viestit: 815
- Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
- Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999 - Paikkakunta: Helsinki
Ei vaan se että kuinka usein ja kuinka pitkään on vara autoa pihassaFormula-Masa kirjoitti:Okei, kiitti taas vastauksista. Eli jos summaan yhteen eri vastaukset: minun tulisi koeajaa mahdollisimman monta Alfaa, ja ostaa se joka toimii ja saa sydämen lyönnit nousemaan. Toisaalta on syytä varautua pikkuvikoihin, jotka syövät budjettia ja juuri tästä syystä ei budjetin takia olisi lainkaan järkevää edes ostaa koko Alfaa vaan pysyä "varmemmissa" merkeissä.
Selvennän vielä sen verran että busseja ym. julkisia käytän paljon, Alfalla tulisi lähinnä käytyä kaupassa ja jotain "juoksevien asioiden" hoitoa, eli kilometrejä ei vuodessa paljoa tulisi. Onko tuo ajoklisojen määrä sitten missä suhteessa noihin vikoihin? Ainakaan tukivarret ei hirveästi kulu meikäläisen käytössä.
seisottaa kun se ei ole kunnossa ja/tai sillä ei uskalla pitkää pätkää ajaa.
(monesti kun varaosaa saa odotella muutaman viikon jos sen meinaa järkevällä hinnalla saada).
Ajokilometreillä ei mielestäni hirveästi merkitystä jos autoa on huollettu eikä sillä ole ajettu "maastoajoa", auton iällä taas enemmän.
-
- Viestit: 815
- Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
- Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999 - Paikkakunta: Helsinki
- Formula-Masa
- Viestit: 91
- Liittynyt: 24 Syys 2009, 00:58
Ja ettei tämä pohdiskelu nyt liian helpoksi menisi niin paikallinen autoliike tarjosi tänään 4000-5000 e vanhasta Opelista, juuri sen verran mitä siitä parhaillaan uskalsin toivoa. Alfoja myyvien liikkeiden tarjoukset vaihtelivat naurettavan 2000 euron ja 3500 euron välillä...
Täytyy taas jatkaa pohdiskelua. Kesän aikana täytyy kyllä tehdä oikein kunnon kierros ja käydä koeajamassa kiinnostavimmat Alfat (ja miksei muutkin mielenkiintoiset autot).
Täytyy taas jatkaa pohdiskelua. Kesän aikana täytyy kyllä tehdä oikein kunnon kierros ja käydä koeajamassa kiinnostavimmat Alfat (ja miksei muutkin mielenkiintoiset autot).
- liekki
- Viestit: 1079
- Liittynyt: 31 Maalis 2005, 17:50
- Car(s): Mitoc TCT 135hv
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Tämä ei kyllä mielestäni pidä millään paikkaansa. Ricambi Heikan kautta olen saanut harvinaisempiakin osia maksimissaan viikon viiveellä. Kulutusosissa toimitusaikana on ollut 1-2 päivää lähimpään Matkahuoltoon. Ja hinnat ovat yleisesti ottaen kohdallaan. En koe kertaakaan maksaneeni liikaa. Tietysti jostain merten takaa parin viikon toimitusajalla olisi joskus säästänyt muutaman euron lisääkin.pjotrthegreat kirjoitti:(monesti kun varaosaa saa odotella muutaman viikon jos sen meinaa järkevällä hinnalla saada).
Tietysti jos jostain Osaset tms. liikkeestä menee kyselemään niin naamalle vääntyy omituinen ilme kun menee kysymään Alfaan osia.
-
- Viestit: 815
- Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
- Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999 - Paikkakunta: Helsinki
Käsijarrunvaijerin odottelu Heikalta kesti yli neljä viikkoa, kyseessä siisliekki kirjoitti:Tämä ei kyllä mielestäni pidä millään paikkaansa. Ricambi Heikan kautta olen saanut harvinaisempiakin osia maksimissaan viikon viiveellä. Kulutusosissa toimitusaikana on ollut 1-2 päivää lähimpään Matkahuoltoon. Ja hinnat ovat yleisesti ottaen kohdallaan. En koe kertaakaan maksaneeni liikaa. Tietysti jostain merten takaa parin viikon toimitusajalla olisi joskus säästänyt muutaman euron lisääkin.pjotrthegreat kirjoitti:(monesti kun varaosaa saa odotella muutaman viikon jos sen meinaa järkevällä hinnalla saada).
Tietysti jos jostain Osaset tms. liikkeestä menee kyselemään niin naamalle vääntyy omituinen ilme kun menee kysymään Alfaan osia.
Alfa 166. Voihan se olla että 156:sessa on vähän helpompaa se osan saanti. Jousista kun oli kyse, odotteluaika olisi ollut sama, silloin tosin tilasin ulkomailta ja sain ne viikossa.
166:seen saa helposti lähinnä moottorin osia, kaikki muu on ollut tähän asti tilaustavaraa.
Mutta tämä kyselijä olikin vissiin katsellut 156:sta sillä silmällä...
- Formula-Masa
- Viestit: 91
- Liittynyt: 24 Syys 2009, 00:58
Juu, 156:ta on katseltu "sillä silmällä", miksei myös 147. 166 on liian iso auto ja 159 liian kallis, samoin MiTo.
Tässä meikäläisen autoverailussa on Alfojen lisäksi mukana potentiaalisina vaihtoehtoina Citroen C4, Opel Astra Coupe, Fiat Punto (2006 ja uudemmat, ne paremman näköiset) 10 v vanha C sarjan mersu. Kaikki nuo tulisivat selvästi Alfoja kalliimmiksi ostaa.
Jos jatketaan spekulointia, kumman ylläpitäminen tulisi mahdollisesti halvemmaksi 156 vai 147? Tietysti riippuu yksilöistä, mutta sellainen "suunnilleen" arviokin auttaisi.
Tässä meikäläisen autoverailussa on Alfojen lisäksi mukana potentiaalisina vaihtoehtoina Citroen C4, Opel Astra Coupe, Fiat Punto (2006 ja uudemmat, ne paremman näköiset) 10 v vanha C sarjan mersu. Kaikki nuo tulisivat selvästi Alfoja kalliimmiksi ostaa.
Jos jatketaan spekulointia, kumman ylläpitäminen tulisi mahdollisesti halvemmaksi 156 vai 147? Tietysti riippuu yksilöistä, mutta sellainen "suunnilleen" arviokin auttaisi.
Viimeksi muokannut Formula-Masa, 03 Touko 2010, 19:21. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
- Formula-Masa
- Viestit: 91
- Liittynyt: 24 Syys 2009, 00:58
Tätä olen juuri miettinyXehpuk kirjoitti:Turhaan sitä Alfaa pelkää opiskelijabudjetillakaan. Kunhan harkitsee sen verran, ettei osta heti sitä ihan ekaa, ja selvittää sen hihnarempan ajankohtaisuuden.
Jos sattuu ostamaan huonon yksilön, eikä pelimarkat riitä ylläpitoon enää, niin voihan sen auton myydä pois.
Anna mennä, tunteella
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Mielipide: C4 on kiva ja suhteellisen mukava peli ajella mutta sisustan materiaalit Alfaan verrattuna aika halvan näköisiä. Artsa Coupé, en tajua mikä tässä maksaa. Grande Punto on hyvän näköinen auto mutta yllättävän kallis ja ainakin vuokra-autona Italiassa ollut Punto todella aneeminen kulkemaan. Ceemelistä en tiedä mutta ilmeisesti tuonikäisissä ruostuu luukut, ei silti ettei Alfaankin korroosio purisi.Formula-Masa kirjoitti:Tässä meikäläisen autoverailussa on Alfojen lisäksi mukana potentiaalisina vaihtoehtoina Citroen C4, Opel Astra Coupe, Fiat Punto (2006 ja uudemmat, ne paremman näköiset) 10 v vanha C sarjan mersu. Kaikki nuo tulisivat selvästi Alfoja kalliimmiksi.
Aja peräkkäin vaikka tuo C4 ja samanhintainen 156. Jos vielä pystyt tarttumaan Citikkaan niin se on ilman muuta oikea ratkaisu, vaan luulen ettet pysty Itse panostaisin veekutoseen. Kytkin- ja jakohihnarempat ovat kalliita ja pensaa palaa, mutta paketti on toimintavarmempi kuin TS:t tai alkupään JTS:t. Ja ne puheet...
- Epäkelpokeräilijä -
- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
TS on karvan verran varmempi, mutta mitenkän jos pakkaan lyödään selespeed. kytkin aspekti katoaa sen siliän tien!
Ei se JTS:kään niin pommi ole kuin ehkä nyt tullut luettua: kertaakaan ei ole tielle jättännyt ja isoin päänsärky omassani on ollut Bosch (made in ottomaa) kaasuläppä kotelo...
En tiedä masan budjetista, mutta alta kymppitonnin saa jo tuota 2006 Accordia, tosin 190tkm rullattuna - Hondassa on kalliit varaosat kuulemma sen takia, että niit ätarvii harvoin
Ei se JTS:kään niin pommi ole kuin ehkä nyt tullut luettua: kertaakaan ei ole tielle jättännyt ja isoin päänsärky omassani on ollut Bosch (made in ottomaa) kaasuläppä kotelo...
En tiedä masan budjetista, mutta alta kymppitonnin saa jo tuota 2006 Accordia, tosin 190tkm rullattuna - Hondassa on kalliit varaosat kuulemma sen takia, että niit ätarvii harvoin
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
- Formula-Masa
- Viestit: 91
- Liittynyt: 24 Syys 2009, 00:58
Okei, kiitti taas vastauksista! Budjetin mukaan auto saa maksaa maximissaan 9000 - 10 000 e ja siitä sitten pudotetaan hintaa kun annetaan vanha Opel vaihdossa. Tähän mennessä parhaan korvauksen on tarjonnut paikallinen autokauppa 4000-5000 eurolla, Alfoihin vahtaessa saisin autostani 2000 - 3500e. Tuolla vaihdolla pelaan just sitä että on sitten budjettia tehdä mahdolliset huollot ja korjaukset. Parhaan Alfa tarjouksen mukaan täytyis maksaa n 4500e niin olisin Alfan ylpeä omistaja. Alkuperäinen hinta pikkasen yli 7000 euroa. Alfalla ajettu pikkasen päälle 100 000, vm. 2003 1.8 TS.