tyhjäkäyntimoottori / tyhjäkäyntisäädin ? (156 / 2,0 / 1998)
Valvoja: Moderators
tyhjäkäyntimoottori / tyhjäkäyntisäädin ? (156 / 2,0 / 1998)
Kuvassa kaasuläppäkotelo, jossa vasemmalla puolella kaasuvaijerin kiinnityspiste...
Onko oikealla puolella oleva musta osa tyhjäkäyntimoottori (-säädin)?
Miksi sen yksi kiinnitysruuveista on "sinetöity" keltaisella maalilla? (Näkyy kuvassa ja sen olen jo oppinut, että näiden sinettien avaamisesta ei välttämättä hyvä seuraa...)
Mieli tekisi irroittaa ja putsata, mutta vaatiiko säätämisen (ja millaisen) tämän jälkeen?
Perusteena purkuun tyhjäkäynnin heijaaminen vapaalla (600-1500 välillä), kun autolla on vähän vauhtia. Paikallaan tyhjäkäynti on tasainen.
Onko oikealla puolella oleva musta osa tyhjäkäyntimoottori (-säädin)?
Miksi sen yksi kiinnitysruuveista on "sinetöity" keltaisella maalilla? (Näkyy kuvassa ja sen olen jo oppinut, että näiden sinettien avaamisesta ei välttämättä hyvä seuraa...)
Mieli tekisi irroittaa ja putsata, mutta vaatiiko säätämisen (ja millaisen) tämän jälkeen?
Perusteena purkuun tyhjäkäynnin heijaaminen vapaalla (600-1500 välillä), kun autolla on vähän vauhtia. Paikallaan tyhjäkäynti on tasainen.
- Liitteet
-
- PICT4542.JPG
- (147.42 KiB) Tiedosto ladattu 1734 kertaa
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Re: tyhjäkäyntimoottori / tyhjäkäyntisäädin ? (156 / 2,0 / 1
O.santtu kirjoitti:Onko oikealla puolella oleva musta osa tyhjäkäyntimoottori (-säädin)?
Itse kaasuläppämoottorin putsaaminen ei mahda olla samalla tavalla perusteltua kuin vanhempien, luistityyppisten moottoreiden puhdistus. Tässä vehkeessähän liikkuvat ja likaantuvat osat ovat pääosin moottorin ulkopuolella. Yleensä riittää kaasuläppärungon puhdistus, jonka jälkeen tarvitaan kaasuläpän resetointi. Ohjeet oli täällä jossain...
- Epäkelpokeräilijä -
Kyllä on samassa joutokäynnin säätömoottori ja läpän asentotunnistin. Voi irroittaa mutta ei oikein voi putsata.
Moottori ei mene kuin yhteen asentoon paikalleen joten ei mekaanista säätöä. Kalibrointi suoritetaan testerillä.
Jos osalla tunnit täynnä niin ei korjaannu kuin vaihtamalla osa uuteen.
Kaasuläpän voi putsata ja joskus voi jopa hieman helpottaa heijaamiseen. Siis jos läppä on täynnä karstaa.
Moottori ei mene kuin yhteen asentoon paikalleen joten ei mekaanista säätöä. Kalibrointi suoritetaan testerillä.
Jos osalla tunnit täynnä niin ei korjaannu kuin vaihtamalla osa uuteen.
Kaasuläpän voi putsata ja joskus voi jopa hieman helpottaa heijaamiseen. Siis jos läppä on täynnä karstaa.
Kiitoksia.
En irroita tuota tyhjäkäyntimoottoria. Luistityyppisestä on kokemusta ja sen puhdistamisesta oli todellakin hyötyä. Siinähän tuo tuloilma kiertää tyhjäkäyntimoottorissa ja vie karstat sinne sisään ja laite alkaa tökkiä. Tässä mallissahan ei tuo ilma pääse sinne sisään (kaasuläpän kotelossa ei ole "ylimääräisiä" reikiä sitä varten) ja siksi ei todennäköisesti tuo putsaaminen kannata.
Kaasuläpän kotelo oli muuten todella karstainen. Läppä ikäänkuin "nojasi" karstaa vasten ja karsta tiivisti läpän täysin. Nyt puhtaana valoa vasten näkee läpän ja rungon välissä (akselin molemmilla puolilla) pienen raon. Tyhjäkäynnin säätöruuviin ei läppä nojaa. Tämä rako lienee normaali?
En irroita tuota tyhjäkäyntimoottoria. Luistityyppisestä on kokemusta ja sen puhdistamisesta oli todellakin hyötyä. Siinähän tuo tuloilma kiertää tyhjäkäyntimoottorissa ja vie karstat sinne sisään ja laite alkaa tökkiä. Tässä mallissahan ei tuo ilma pääse sinne sisään (kaasuläpän kotelossa ei ole "ylimääräisiä" reikiä sitä varten) ja siksi ei todennäköisesti tuo putsaaminen kannata.
Kaasuläpän kotelo oli muuten todella karstainen. Läppä ikäänkuin "nojasi" karstaa vasten ja karsta tiivisti läpän täysin. Nyt puhtaana valoa vasten näkee läpän ja rungon välissä (akselin molemmilla puolilla) pienen raon. Tyhjäkäynnin säätöruuviin ei läppä nojaa. Tämä rako lienee normaali?
-
- Viestit: 815
- Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
- Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999 - Paikkakunta: Helsinki
Sama vika mulla. 166:sessa.
Eli yleensä kun lähestyy liikennevaloja tms. himmailee siten
että lykkää kytkimen pohjaan ja jarruttaa, kierrokset tipahtaa "sammumispisteeseen" ja sitten hörähtää tuohon 1500rpm paikkeille.
Kun auton on saanut pysähtymään kierrokset pysyy tyhjäkäynnillä tasaisena.
Olisiko tällä jotakin tekemistä ABS:sien, kytkimen tunnistimen
tms. kanssa. Tuntuu olevan nimittäin enemmän ominaisuus kuin vika?!
Jos ECU saa jotenkin virheellistä tietoa moottorin kuormituksesta ja luulee että moottori on moottorijarrutuksella ja leikkaa liiaksi syöttöjä?!? Silloin lopputulos voisi olla tällainen.
ONKO TIETOO?
Eli yleensä kun lähestyy liikennevaloja tms. himmailee siten
että lykkää kytkimen pohjaan ja jarruttaa, kierrokset tipahtaa "sammumispisteeseen" ja sitten hörähtää tuohon 1500rpm paikkeille.
Kun auton on saanut pysähtymään kierrokset pysyy tyhjäkäynnillä tasaisena.
Olisiko tällä jotakin tekemistä ABS:sien, kytkimen tunnistimen
tms. kanssa. Tuntuu olevan nimittäin enemmän ominaisuus kuin vika?!
Jos ECU saa jotenkin virheellistä tietoa moottorin kuormituksesta ja luulee että moottori on moottorijarrutuksella ja leikkaa liiaksi syöttöjä?!? Silloin lopputulos voisi olla tällainen.
ONKO TIETOO?
varmaa tietoa ei taida olla kenelläkään.
Tästä heijaamisestahan on jo monta ketjua.
Heijaaminen on minusta oire minkä aiheuttaa tyhjäkäyntimoottori. Se on sitten eri asia mikä on itse vika joka "ohjaa" tyhjäkäyntimoottoria tekemään tuota heijaamista. Eli itse vika ei ole tyhjäkäyntimoottorissa (yleensä) vaan joku (likainen kaasuläppä, lampda, abs, tulpat, ilmi, tai vast) antaa virheellistä "tietoa" tyhjäkäyntimoottorille. Koska heijaaminen on noissa yllämainituissa josku ainut oire viasta, on suhteellisen vaikeaa arvata mikä aiheuttaa itse vian ennekuin kyseinen osa hajoaa kokonaan (esim. ilmi). Samasta syystä tuo heijaaminen on varsin yleinen oire.
Tämä on siis ihan omaa maalaisjärki päättelyä...
Tästä heijaamisestahan on jo monta ketjua.
Heijaaminen on minusta oire minkä aiheuttaa tyhjäkäyntimoottori. Se on sitten eri asia mikä on itse vika joka "ohjaa" tyhjäkäyntimoottoria tekemään tuota heijaamista. Eli itse vika ei ole tyhjäkäyntimoottorissa (yleensä) vaan joku (likainen kaasuläppä, lampda, abs, tulpat, ilmi, tai vast) antaa virheellistä "tietoa" tyhjäkäyntimoottorille. Koska heijaaminen on noissa yllämainituissa josku ainut oire viasta, on suhteellisen vaikeaa arvata mikä aiheuttaa itse vian ennekuin kyseinen osa hajoaa kokonaan (esim. ilmi). Samasta syystä tuo heijaaminen on varsin yleinen oire.
Tämä on siis ihan omaa maalaisjärki päättelyä...
-
- Viestit: 815
- Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
- Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999 - Paikkakunta: Helsinki
tässä linkissä tuntuisi olevan lääke tähän hommaan.
http://www.alfaowner.com/Forum/alfa-147 ... e-fix.html
http://www.alfaowner.com/Forum/alfa-147 ... e-fix.html
-
- Viestit: 815
- Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
- Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999 - Paikkakunta: Helsinki
Mahtaako vaihdelaatikossa olla mitään anturia sen suhteen että tietääkö ecu onko vaihde vapaalla vai ei? Manuaali lootassa siis?
Ja kai kytkin polkimessa on sentään joku kytkin joka kertoo eculle onko kytkin pohjassa vai ei? - tämän kytkimen huono toiminta/toimimattomuus voisi selittää tuon kierrosten hummaamisen vauhdissa?!
Ja kai kytkin polkimessa on sentään joku kytkin joka kertoo eculle onko kytkin pohjassa vai ei? - tämän kytkimen huono toiminta/toimimattomuus voisi selittää tuon kierrosten hummaamisen vauhdissa?!