Yleinen avautumis-ketju
Valvoja: Moderators
^
Eiköhän tämä tästä ala kirkastumaan hiljalleen taas. Ällistelen vaan sitä, miksi tämä on niin iso asia?
Jännitän ihan helvetisti inssiä ja eilen kun näin sen saman inssin tulevan autoon, niin olin oksentaa. En siis siksi, että tyyppi olisi ällö vaan siksi, että jännitys nousi muutenkin korkeasta tilasta potenssiin kymmenen
Noh... Kolmatta kertaa tuo sama inssi ei mulla kuulemma ole. Liekö joku sääntö?
Toisaalta mietin myös inssin ajamista sitten Espoossa. Olisi edes pienet mahdollisuudet osua tuttuun ympäristöön. Ja täällähän mä tulen eniten myös ajamaan.
Eiköhän tämä tästä ala kirkastumaan hiljalleen taas. Ällistelen vaan sitä, miksi tämä on niin iso asia?
Jännitän ihan helvetisti inssiä ja eilen kun näin sen saman inssin tulevan autoon, niin olin oksentaa. En siis siksi, että tyyppi olisi ällö vaan siksi, että jännitys nousi muutenkin korkeasta tilasta potenssiin kymmenen
Noh... Kolmatta kertaa tuo sama inssi ei mulla kuulemma ole. Liekö joku sääntö?
Toisaalta mietin myös inssin ajamista sitten Espoossa. Olisi edes pienet mahdollisuudet osua tuttuun ympäristöön. Ja täällähän mä tulen eniten myös ajamaan.
Iloinen mieli korvaa puuttuvan älyn.
Morre, älä luovuta!
Aja vaan se inssi helsingissä niin siihen paikkaan ei tule mitään ns kammoja.
Tunnen aivan liikaa naiskuskeja jotka eivät uskalla ajaa stadissa.
Muutenkin on hyvä ajella vieraissa paikoissa, sillä tavalla kehtyy kuten pitkämieskin totesi "keskimääräistä paremmaksi" kuskiksi.
Kolmaskerta toden sanoo ja täältä pidetään peukkuja että tuo käy toteen.
Aja vaan se inssi helsingissä niin siihen paikkaan ei tule mitään ns kammoja.
Tunnen aivan liikaa naiskuskeja jotka eivät uskalla ajaa stadissa.
Muutenkin on hyvä ajella vieraissa paikoissa, sillä tavalla kehtyy kuten pitkämieskin totesi "keskimääräistä paremmaksi" kuskiksi.
Kolmaskerta toden sanoo ja täältä pidetään peukkuja että tuo käy toteen.
One life, live it!
Mahtava fiilinki. Todella hieno. Vapun kunniaksi Alfaan koko vasemman kyljen mittaiset naarmut. Maalit siis käytännössä lähti, ettei sinänsä pahemmin käynyt, mutta kun olisi voinut pikkuisellakin ajattelulla jättää tuonkin tapauksen väliin. Se on harmi kun ei vaan osaa.
No, ei auta enää itku. Nyt pitäisi keksiä mistä saan hommattua hiomatahnaa/vahaa.
Morrelle tsemiä. Itse en tsadissa osaisi ajaa, mutta nuo on niitä henkimaailman juttuja. Hyvällä keskittymisellä ja asenteella inssi menee läpi varmasti.
No, ei auta enää itku. Nyt pitäisi keksiä mistä saan hommattua hiomatahnaa/vahaa.
Morrelle tsemiä. Itse en tsadissa osaisi ajaa, mutta nuo on niitä henkimaailman juttuja. Hyvällä keskittymisellä ja asenteella inssi menee läpi varmasti.
Morrelle vaan jäitä hattuun.
Ota vaan rauhallisesti se n.s."inssiajo".Itse ajoin kortin joskus 60-luvulla
ja reputin heti alkuunsa kun, jäi käsijarru päälle autokoulun Taunuksesta.
Ja Hesan keskustassa ,sinne vaan liikenteen sekaan, kyllä ne kaikki
kanssaautoilijat leipää vaan syö niinkuin muutkin.
Sitä "inssiä" persoonana ei kannata jännittää yhtään- mikä lienee
""teknikonretale"
Ota vaan rauhallisesti se n.s."inssiajo".Itse ajoin kortin joskus 60-luvulla
ja reputin heti alkuunsa kun, jäi käsijarru päälle autokoulun Taunuksesta.
Ja Hesan keskustassa ,sinne vaan liikenteen sekaan, kyllä ne kaikki
kanssaautoilijat leipää vaan syö niinkuin muutkin.
Sitä "inssiä" persoonana ei kannata jännittää yhtään- mikä lienee
""teknikonretale"
Todellinen tieto perustuu aina kokemukseen
( Kiinalainen sananlasku)
( Kiinalainen sananlasku)
- maybetomorrow
- Viestit: 1568
- Liittynyt: 17 Tammi 2009, 19:29
- Car(s): Makaronilaatikoita vuodesta 2007
- Paikkakunta: Sisä-Suomi
En helsingin vakio ajoreiteistä tiedä, mutta espoossa nuo ovat aika "helpot" eli ei pahoja yllätyksiä matkalla. Ylimääräisen jännityksen kun jätät parkkipaikalle niin pääset varmasti läpi.Morre kirjoitti: Toisaalta mietin myös inssin ajamista sitten Espoossa. Olisi edes pienet mahdollisuudet osua tuttuun ympäristöön. Ja täällähän mä tulen eniten myös ajamaan.
Kiitos paljon tsempeistä Ne ihan oikeasti piristävät.
Pohdin ajo-opettajani kanssa tuota seuraavaa inssiä huomenissa. Ja mulla on siltä vähän kysyttävää tuosta inssistä muutenkin... Jotkut inssin huomautukset tuntuivat niin oudoilta.
Ensin sen ensimmäisen inssiajon jälkeen saatu huomautus vilkun käytöstä parkkeeratessa. On tietysti itsestään selvää näyttää vilkkua esim. taskuparkkeeratessa kadun vieressä. Mutta tyhjällä sora-aukealla, jossa ei ole parkkimerkkejäkään eikä juuri muita autojakaan. Emme ajotunnillakaan koskaan käytä vilkkua parkkihallissa parkkeeratessa.
Tällä kertaa taas outo huomautus oli se, että ajan risteyksiin liian lujaa. Käännyttäessä pitää aina laittaa vaihde ykköselle juuri siksi, ettei ajaisi liian lujaa ja auto kääntyisi kunnolla. Täh?! En ikinä ajotunnilla ole saanut huomautusta siitä, että risteyksissä käännyn liian kovalla nopeudella puhumattakaan siitä, että vaihde pitäisi laittaa ykköselle. Ykkösvaihdetta käytetään käsittääkseni liikkeelle lähtiessä ja autoa ryömittäessä.
Pohdin ajo-opettajani kanssa tuota seuraavaa inssiä huomenissa. Ja mulla on siltä vähän kysyttävää tuosta inssistä muutenkin... Jotkut inssin huomautukset tuntuivat niin oudoilta.
Ensin sen ensimmäisen inssiajon jälkeen saatu huomautus vilkun käytöstä parkkeeratessa. On tietysti itsestään selvää näyttää vilkkua esim. taskuparkkeeratessa kadun vieressä. Mutta tyhjällä sora-aukealla, jossa ei ole parkkimerkkejäkään eikä juuri muita autojakaan. Emme ajotunnillakaan koskaan käytä vilkkua parkkihallissa parkkeeratessa.
Tällä kertaa taas outo huomautus oli se, että ajan risteyksiin liian lujaa. Käännyttäessä pitää aina laittaa vaihde ykköselle juuri siksi, ettei ajaisi liian lujaa ja auto kääntyisi kunnolla. Täh?! En ikinä ajotunnilla ole saanut huomautusta siitä, että risteyksissä käännyn liian kovalla nopeudella puhumattakaan siitä, että vaihde pitäisi laittaa ykköselle. Ykkösvaihdetta käytetään käsittääkseni liikkeelle lähtiessä ja autoa ryömittäessä.
Iloinen mieli korvaa puuttuvan älyn.
Vapusta jäi vain naarmut auton kylkeen
Sunnuntaina meinasin saada sydärin, kun huomasin Alfan kuskin puolen etukulman saaneen kunnon naarmut joltain perssilmäperuuttajalta. Hieno homma. Täällä stadissa ei sitten montaa kuukautta selviä ilman auton naarmuttamista. Viimeksi viime syksynä satuin olemaan (onneksi) exautoni lähellä, kun eräs rouva vähän peruutti kulmia suoriksi. Tällä kertaa tekijästä ei ole tietoa. Se on sitten 150€ omavastuuta ja bonusten putoaminen. Pitäis hommata autoon liiketunnistimet ja turvakamerat. Perkele!
- pitkämies
- Viestit: 2457
- Liittynyt: 04 Heinä 2007, 17:49
- Car(s): ....................
- Maserati 222 SE
- Maserati Quattroporte
- Lancia Thesis
- Jaguar XJR
- Saab 9-5 2.0 Turbo - Paikkakunta: Tampere
Juu ei muualla paitsi IN FINNISH ARMY!....Eli muinoin kun survoin intin yhdistelmää(ajokokeessa...)niin inssi meinas reputtaa kun ajoin poltinahon nurkalla 40:n alueella 30km/h!! Piti puhua paljon ja nopeasti ettei mennyt uusiks....melkosta touhua.....alfa164 kirjoitti:Hitaudesta ei kuulemma reputeta
Kyllä se siitä
"En kourinut...Autoin vain ala-selästä!"....
N. kk sitten vaihdettiin perheen 166 #2.een kaikki etu/taka ala/ylätukivarret.
Rahaa paloi toista tonnia.
Tänään yritin säädättää pyöränkulmat 166 #1:een. Olivat CarPojilla aika tylyjä: säätö ei kannata, kaikki etu/taka ala/ylätukivarret vaihtoonain + muita osia, en muista enää mitä kaikkea.
No, kesälomamatkailu ja syöminen onkin täysin yliarvostettua. Ja ensinmainittu pilaa vielä ilmakehää.
Rahaa paloi toista tonnia.
Tänään yritin säädättää pyöränkulmat 166 #1:een. Olivat CarPojilla aika tylyjä: säätö ei kannata, kaikki etu/taka ala/ylätukivarret vaihtoonain + muita osia, en muista enää mitä kaikkea.
No, kesälomamatkailu ja syöminen onkin täysin yliarvostettua. Ja ensinmainittu pilaa vielä ilmakehää.
- Jalamari
- Viestit: 3091
- Liittynyt: 25 Touko 2006, 11:42
- Car(s): Toyota Gorilla
GTV 2.0V6TB
75 V6
Lancia Thesis
Triumph speedfour
ex:ex147 1,6TS, 147 Selespeed, 156 Selespeed, 166V6 3.0, 15516vx2, 156TS, 164V6,156 1.9JTD,
156 2.4JTD, 159 2.2JTS, GT JTS 156 2.5V6x2, 147JTD, 1662.4JTD - Paikkakunta: Laihela
Kokeiltiin joko koiraa voi pitää kotona ilman häkkiään kun on niin vanha. Ei voinut. Eilen veteli ämpärillisen keksejään. Noh ajateltiin, että meidän moka kun oli jäänyt liian näkysällä. Tänään oltiin sitten pari tuntia poissa ja johan oli taas homma isollaan. Keittiön alakaapit naarmittu pilalle ja vähän seiniä. Niin ja se eilinen ämpärillinen keksiä oli paskannettu keskelle lattiaa.
- Turre
- Viestit: 274
- Liittynyt: 29 Kesä 2009, 23:37
- Car(s): 156 2.0 JTS -03
156 SW 2.0 JTS -02
Kia Rio 1.2ISG LX -16
Ex:Mitsubishi Outlander 2.0 -07
Ex: 156 SW 1.8 TS -02 - Paikkakunta: Salo
Ei varmaan paljon naurattanut mutta jos yhtään lohduttaa...Jalamari kirjoitti:Kokeiltiin joko koiraa voi pitää kotona ilman häkkiään kun on niin vanha. Ei voinut. Eilen veteli ämpärillisen keksejään. Noh ajateltiin, että meidän moka kun oli jäänyt liian näkysällä. Tänään oltiin sitten pari tuntia poissa ja johan oli taas homma isollaan. Keittiön alakaapit naarmittu pilalle ja vähän seiniä. Niin ja se eilinen ämpärillinen keksiä oli paskannettu keskelle lattiaa.
Tutun pariskunnan koira oli yksin jäätyään löytänyt keittiön pöydälle jääneen jättipussin lakritsia ja ahmittuaan sen oksentanut ympäri kämppää mustaa herkkua. Sen lisäksi oli retuuttanut säkkituolin atomeiksi (liekö pahaa oloaan riehunut) niin että täyte oli levinnyt joka paikkaan. Oksennuksien siivoamisen jälkeen oli sitten toinen mennyt suihkepullon kanssa edellä ja toinen imurin kanssa perässä jotta erittäin sähköisiksi osoittautuneet täytepallerot saatiin irti seiniltä.
Duct tape is like the force: It has a dark side and a light side and it holds the universe together.
- alfa 156 v6
- Viestit: 5150
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
- Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v - Paikkakunta: Keuruu
Kiiseli ollu vauhdissa jälleen. Kyllä se häkki on poikaa...Jalamari kirjoitti:Kokeiltiin joko koiraa voi pitää kotona ilman häkkiään kun on niin vanha. Ei voinut. Eilen veteli ämpärillisen keksejään. Noh ajateltiin, että meidän moka kun oli jäänyt liian näkysällä. Tänään oltiin sitten pari tuntia poissa ja johan oli taas homma isollaan. Keittiön alakaapit naarmittu pilalle ja vähän seiniä. Niin ja se eilinen ämpärillinen keksiä oli paskannettu keskelle lattiaa.
- -Tomi-
- Viestit: 1486
- Liittynyt: 11 Joulu 2004, 14:42
- Car(s): Diudi
ex. 159 SW 2.4 JTDm Qtronic -07
ex. 156 GTA Selespeed -03
ex. 156 V6 -99 - Paikkakunta: Ylöjärvi
I hear ya (tässä tapauksessa ei tosin asuttu yhdessä) !Suski kirjoitti:Asutaan tällä hetkellä poikaystävän kans erillään. Se haluaa olla yksin ja miettiä asioita rauhassa.
Valmistuin vuosi sitten tähän aikaan. Pari kuukautta tuli oltua työttömänä, jonka jälkeen sain onnekseni 3 kuukauden vuorotteluvapaan sijaisuuden. Alkukesästä sinkkuilusta ja siitä, että oli saanut koulun vihdoin pakettiin, osasi jotenkin nauttia. Se jokin vaan puuttui, eli emäntä. Oli käytännössä puuttunut jo neljä vuotta, muutaman kuukauden juttuja lukuunottomatta. Tulipa siinä käytyä muutamien tytsyjen kanssa alkukesästä treffeillä, kunnes se sitten kolahti heinäkuun alusta. Mukava, aito, nätti, fiksu, sopivasti hassu ja vieläpä hyvän koulutuksen omaava: niin sanottua vaimomatskua, jota ei vielä tähän päivään mennessä ole plakkarissa ollut. Hitto, jopa appivanhemmatkin olivat aivan loistavaa porukkaa. Kymmenen kuukautta siinä meni kivasti, vaikka välillä oli pari pientä välirikkoa. Nyt se kuitenkin päättyi vissiin lopullisesti: se "jokin" taitaa puuttua ja olisi vissiin pitänyt jo tähän mennessä löytyä ? Siitäkin huolimatta, että on todella kivaa yhdessä ja seurastani pitääkin.
No nyt olen työtön ja tyttöystävätön. Päivät kuluvat jokseenkin hitaasti: parhaat kaverit on töissä, eikä urheiluunkaan saa niin kovin montaa tuntia päivässä tuhlattua. Seinät tuntuu kaatuvan päälle.
Sainhan minä helmikuussa töitäkin, mutta yritys veti reilut takavasemmalta ja irtisanoi minut ennen töiden alkua. Nyt tässä tapellaan sitten oikeusaputoimiston välityksellä korvauksesta, eikä siinä mitään mutta oikeusavustaja on aivan onneton ja innoton kauheasti tekemään sitä mitä pyydän (oon siis saanut konsultointiapua tutulta lakimieheltä siinä sivussa, etten maalikkona ehdottele mitä sattuu.)
Voi vi***, että voi vit***** !
- JiiTeeÄssä
- Viestit: 1175
- Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
- Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98 - Paikkakunta: Kempele
- maybetomorrow
- Viestit: 1568
- Liittynyt: 17 Tammi 2009, 19:29
- Car(s): Makaronilaatikoita vuodesta 2007
- Paikkakunta: Sisä-Suomi
^ Vitosella ja kutosella alkavilla pyynneillä nämä ainakin katoavat melko äkäisesti nettiauton listoilta.
Kyllä hei tuo munkin yksilöni vinkuu mutta kolinat peittävät sen alleen ja onhan sulla ( ^ ) -nappula soittimessa
Kyllä hei tuo munkin yksilöni vinkuu mutta kolinat peittävät sen alleen ja onhan sulla ( ^ ) -nappula soittimessa
Elämä on kuin koppimopo, välillä tuntuu että menee lujaa mutta todellisuudessa isommat jyrää alleen
Tuollaisista tapauksistahan on niitä uskomattomia reality-ohjelmia televisiossa. Missä vaiheessa olette ajatelleet kouluttaa sitä koiraa? Vai onko se itse oppivassa tilassa. Pidetään vielä vuosi häkissä, jos se oppisi järkeilemään, miten häkin ulkopuolella toimitaan.Jalamari kirjoitti:Kokeiltiin joko koiraa voi pitää kotona ilman häkkiään kun on niin vanha. Ei voinut. Eilen veteli ämpärillisen keksejään. Noh ajateltiin, että meidän moka kun oli jäänyt liian näkysällä. Tänään oltiin sitten pari tuntia poissa ja johan oli taas homma isollaan. Keittiön alakaapit naarmittu pilalle ja vähän seiniä. Niin ja se eilinen ämpärillinen keksiä oli paskannettu keskelle lattiaa.
- VMTD
- Viestit: 3178
- Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
- Car(s): Alfa 166 JTD -00, JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97
- Paikkakunta: Hausjärvi
Tuskin niitä saa edes 155:een, kymmenen vuottahan se on raja Italialaisissa.Wildf kirjoitti:Miten voi olla mahollista,että ei noi uuteen autoon ku 75 ts, saa enää paisuntasäiliöö tehtaalta. Autolla ei oo ikää kuin 18v ja varaosien valmistus loppuu. Hitto 35v vanhaa fiatin traktoriin saa paisuntasäiliön vieläki tehtaalta.
Traktoreille on laskettu erilainen käyttöikä kuin autoille ja Fiatin traktorithan kestää isältä pojalle.
- Tiige
- Viestit: 2305
- Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
- Car(s): GT 3.2 Q2
GTV TB
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon) - Paikkakunta: Turenki
Selvisipä miksi edestä on alkanut kuulua napsahduksia rankemmin kanttaillessa ja kuopissa. Alatukivarren sisemmät puslathan siellä on väljät. Aikaisemmin elättelin toiveita että ne joku olisi joskus vaihtanut samalla kun on joutunut irroittamaat tukivarret hitsailuiden tieltä. Eipä taida olla vaihtanut ei. Ihan kun ei olisi ollut muutenkin vaikka kuinka tekemistä ennen Ahvenistoa.
ex. 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta
- Abarth
- Viestit: 3093
- Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
- Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3 - Paikkakunta: Riihimäki
Kuun vaihteessa pitäisi olla nykyinen kämppä tyhjä ja uudessa on vielä rutkasti tekemistä. Mm. puolet IV-kanavista vetämättä+ kone kytkemättä, varaaja kytkemättä, sähköt kytkemättä (piuhat ja rasiat kyllä paikallaan), seinien tasoitukset vaiheessa, keittiö ja muut kiintokalusteet asentamatta, kattopaneelit ja lattiat asentamatta (kaikki pintamateriaalit vielä hankkimatta), vesieristeet tekemättä, sisäovet asentamatta, terassit puuttuu ja muuta pientä. "Onneksi" on sentään lomautus päällä, niin ehtii olemaan työmaalla.
Joo, junallakin pääsee hyvin. Nimittäin tonne talotyömaalle saa tulla "viettämään aikaa" jos ei ole muuta tekemistäJiiTeeÄssä kirjoitti:Riihimäki ei taida olla kovin kaukana Tampereelta
- Ciancarlo
- Viestit: 1935
- Liittynyt: 28 Loka 2004, 14:54
- Car(s): La macchina: GT 3,2
La moto: Duca 1199S Panigale - Paikkakunta: Hki
Olin työmatkalla, kun 156:sta meni ajovalopolttimo. Muija vei auton läheiselle "korjaamolle" pottimonvaihtoon. Polttimo vaihdettiin ja päin v***ua tietenkin - valo osoitti taivaalle. "Korjaamon" asentajat sanoivat, että koko umpio pitää vaihtaa, koska valokuvia on niin outo. Muija soitti minulle ja sanoin, että polttimo vain on väärin laitettu. Noh, seuraavana päivänä muija meni sanomaan saman "korjaamolle". Ottivat taas auton sisään ja tulos edelleen sama; ei voi saada valokuviota kuntoon, koska "umpio on niin huono".
Tultuani työkeikalta katsoin valokuviota, ja heti näki, että polttimo oli päin persettä. Otin polttimon pois ja laitoin sen nyt oikein, siten että valokuvio oli taas kunnossa. Seuraavana päivänä muija meni taas "korjaamolle" ja pyysi "asentajia" tarkastamaan "olisiko valokuvio nyt kunnossa, kun minä itse (hän) olen sen polttimon siihen uudelleen laittanut paikoilleen".
Valokuvio oli kunnossa ja jätkät punottivat.
Tultuani työkeikalta katsoin valokuviota, ja heti näki, että polttimo oli päin persettä. Otin polttimon pois ja laitoin sen nyt oikein, siten että valokuvio oli taas kunnossa. Seuraavana päivänä muija meni taas "korjaamolle" ja pyysi "asentajia" tarkastamaan "olisiko valokuvio nyt kunnossa, kun minä itse (hän) olen sen polttimon siihen uudelleen laittanut paikoilleen".
Valokuvio oli kunnossa ja jätkät punottivat.
Alfa Romeo - Una macchina vera dell'autista!
- Seiska5mma
- Viestit: 1275
- Liittynyt: 30 Syys 2003, 18:56
- Paikkakunta: Vaasa
- Härmälänkolli
- Viestit: 126
- Liittynyt: 13 Helmi 2010, 19:19
- Car(s): Kona Dew Plus
- Paikkakunta: Savonlinna
- Backstroker
- Viestit: 790
- Liittynyt: 21 Touko 2008, 19:31
- Car(s): 156x3 159x2
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
vituttaa tuollainen!Ciancarlo kirjoitti:Olin työmatkalla, kun 156:sta meni ajovalopolttimo. Muija vei auton läheiselle "korjaamolle" pottimonvaihtoon. Polttimo vaihdettiin ja päin v***ua tietenkin - valo osoitti taivaalle. "Korjaamon" asentajat sanoivat, että koko umpio pitää vaihtaa, koska valokuvia on niin outo. Muija soitti minulle ja sanoin, että polttimo vain on väärin laitettu. Noh, seuraavana päivänä muija meni sanomaan saman "korjaamolle". Ottivat taas auton sisään ja tulos edelleen sama; ei voi saada valokuviota kuntoon, koska "umpio on niin huono".
Tultuani työkeikalta katsoin valokuviota, ja heti näki, että polttimo oli päin persettä. Otin polttimon pois ja laitoin sen nyt oikein, siten että valokuvio oli taas kunnossa. Seuraavana päivänä muija meni taas "korjaamolle" ja pyysi "asentajia" tarkastamaan "olisiko valokuvio nyt kunnossa, kun minä itse (hän) olen sen polttimon siihen uudelleen laittanut paikoilleen".
Valokuvio oli kunnossa ja jätkät punottivat.
http://www.restyling.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
Manaajaa etsitään
Manaajaa etsitään.
Ostin viime kesänä Alfa Romeo 156 2.5 V6 -merkkisen auton Delta-autosta Espoon Kotitontuntieltä. Vuosimalli 2004 ja kilometrejä ostaessa 108 000. Ääni on sopivan räyhäkäs ja auto kulkee mutkissa sutjakkaasti, joten seuraava valitusvirsi jää aina startatessa melkein unohduksiin. Lompakkoa raotellessa muisti kuitenkin aina palaa.
Kaupanteon jälkeen aikani ajeltuani ajattelin tarkistaa öljyt. Ei yltänyt edes tikkuun asti. Lisäsin jotain synteettistä, jota lähimmältä huoltamolta löytyi. No onneksi ei ehtinyt moottori räjähtää. Delta vaihtoi uudet Selenia Racing 10W-60 -öljyt ilmaiseksi, koska kaupat oli vasta tehty. Hain tavarasäiliöön muutaman litran samaista öljyä, jota olenkin jo joutunut lisäilemään jonkun kerran.
Syksyllä näyttöön ilmestyi "Motor Control System failure" ja iso moottorinkuva. Muutaman tunnin jälkeen se katosi. Myös turvatyynyn varoitusvalo oli ruvennut palamaan jo kesällä.
Ensimmäisillä pakkasilla käsijarru jäätyi kiinni. Ajoin lähimmälle huoltamolle vasen takapyörä lukossa - onneksi oli lumiset, liukkaat kelit. Sulatus onnistui, mutta en ole käyttänyt käsijarrua sen jälkeen kuin vasta viime aikoina, kun lämpötila on ollut varmasti plussan puolella (siis celsius-asteikolla - oikeastihan lämpötila voi olla vain joko plussan puolella tai nolla).
Muutaman kuukauden päästä alkoi kuulua outoa pörinää. Pakoputken keskiosassa oli ylimääräinen reikä - sellainen joka on putken sivussa eikä päässä. Täytyy putkessa yksi reikä ollakin. Muutenhan se olisi tanko. No uutta pakoputkea etsittiin kissojen ja koirien kanssa, ja sekä Soundplace, AutoMilano että Delta sanoivat, että menee puolitoista, pari kuukautta, kun metristä putkenpalaa odotetaan Italiasta vai mistä se oli. Tiittanen mulkoili pelkästä kysymyksestä niin vihaisen näköisenä, että meni kaupantekohalut.
Vein joulun välipäivinä Alfan Deltaan varoitusvalojen kuittaamiseksi ja pakoputken korjaamiseksi. Kuitattiinhan ne varoitusvalot, ja se maksoi minulle yli sata euroa. Autossa kun oli 12 kuukauden Delta-takuu, joka tarkoittaa, että asiakas maksaa vain puolet. Mutta sitä putkea ei siis löytynyt muka koko Suomesta. Deltassa myös väitettiin, että jos korjautan pakoputken jossain muualla kuin Deltassa, lakkaa Delta-takuu olemasta voimassa, ja tämä koskisi ihan kaikkia korjauksia kuten esim. kytkinremonttia, vaikka se ei liity pakoputkeen millään tavalla - kysyin esimerkinomaisesti juuri kytkinremontista, koska raskas poljin ja polkimen liikkeessä tuntuva pieni pykälä tai nitkahdus lähellä lattiaa olivat huolestuttaneet.
Lähdettyäni Deltasta aika vihaisena - uskokaa tai älkää - noin viiden minuutin kuluttua kytkinpoljin pamahti lattiaan. Ajattelin että pahat henkivallat taitavat olla meikäläistä vastaan ja että ei olisi kannattanut puhua kytkimestä mitään. Ajoin Alfan nöyränä takaisin Deltan pihaan ilman kytkintä - autoahan voi aivan hyvin ajaa ilman kytkintä, kun vain osaa muljauttaa vaihteen silmään sopivassa vauhdissa ja sopivalla kierrosluvulla. Nuorena miehenä sain tähän hyvän perehdytyksen, kun Fiat 127 Stradan (1050 cm3) kytkinvaijeri katkesi noin kerran vuodessa. Vain valoihin pysähtymisen jälkeen liikkeellelähtö on hieman väkivaltaista, kun pitää rusauttaa ykkönen päälle moottorin ollessa sammuksissa, ja sitten lähteä liikkeelle starttimoottorin voimin.
Kun Alfa oli Deltan pihassa uudenvuoden yli tulipalopakkasissa odottamassa kytkimen korjausta, niin 1) joku rouva oli törmännyt peruuttamalla Alfan takapuskuriin ja paennut paikalta ja 2) Alfan akku oli menettänyt elämänhalunsa. Onneksi törmääjän rekisterikilpi jäi jonkun toisen asiakkaan muistiin, josta se siirtyi Deltan henkilökunnan kautta meikäläisen tietoon.
Kytkimestä oli mennyt rikki pääsylinteri, jonka Delta vaihtoi ja veloitti siitä melkein 200 euroa, koska Delta-takuuasiakas maksaa vain puolet. Akku oli siis simahtanut, joten moottori käynnistettiin boosterilla. Kun lähdin ajamaan pois, huomasin, että vakionopeudensäädin ei toimi vaikka merkkivalo syttyikin. Ajoin taas takaisin Deltaan, missä pikahuolto korjasi vian. Kytkinpolkimen yhteydessä oleva vakionopeussäätimen katkaisin vain oli jäänyt jotenkin pinteeseen, ja siksi säädin luuli että seison kokoa ajan kytkimen päällä. Tästä ei veloitettu mitään. Mutta kytkinpolkimen liikkeessä tuntui edelleen pieni nitkahdus lähellä lattiaa.
Lopulta täsmälleen oikea pakoputkenpätkä löytyi AutoputkiKatin hyllystä oikeastaan sattumalta, kun ajattelin vain paikkauttaa putken siellä varsinaista varaosaa odottaessani. Maksoi töineen vain 140 euroa. AutoputkiKatin hyllystä löytyy muuten myös peräosa sitten, kun sen aika tulee eli aika pian. Deltassakin kyllä lupasivat vaihtaa putken puoleen hintaan vaikka se ei Delta-turvaan kuulukaan, mutta kun valheellisesti väittivät niistä takuuehdoista niin siitä hyvityksenä. No hyvitys oli yhtä tyhjän kanssa, kun kerran putkea ei löytynyt. Ja luulenpa, että Delta-takuun kanssakin homma olisi maksanut enemmän kuin 140 euroa, vaikka kyseessä olisi ollut samanmerkkinen varaosa.
AutoputkiKattiin en kuitenkaan päässyt muuten kuin hälyttämällä Akkupalvelu Häkkisen starttaamaan moottorin boosterilla, sillä akku oli nyt hyytynyt lopullisesti. Häkkisen ystävällinen apu ja uusi akku paikalleen laitettuna maksoivat yhteensä 140 euroa. Uutta akkua asennettaessa panin merkille, että vasen sivupeili ja vasen etulokasuojan reuna olivat naarmuuntuneet, ja vasemman lokasuojan vilkku oli lähtenyt kokonaan irti ja Giugiaro-kyltti vähän vahingoittunut. Se oli niitä runsaslumisia helmikuun päiviä, jolloin peltikolareita tuli Helsingissä niin paljon, että niin selvitellään vieläkin. Joku oli ilmeisesti peruuttanut kapealla ja lumisella yksisuuntaisella kadulla nojaten samalla parkissa olleen Alfani etulokasuojaan. Samalla selvisi, että autoa ostaessani olin säästellyt vakuutuskuluissa, ja valinnut sellaisen kaskovakuutuksen, joka ei korvaa toisten tekemiä vahinkoja. Auto tulee kuuden vuoden ikään reilun kuukauden päästä, ja sitten saan ko. vakuutuksen kohtuuhinnalla, mutta nyt siis jouduin maksamaan nämä kolhut itse.
Ei mennyt kauankaan, kun Alfa oli jälleen parkissa ollessaan saanut turpiinsa. Lumiaura oli yöllä heittänyt massiiviset lastit Alfan vasempaan kylkeen. Vasen sivupeili oli taittunut eteenpäin, ja jäistä sohjoa täynnä oleva peilikotelo oli rikkoutunut. Ajattelin, eikö tästä koskaan tule loppua. Korvausvaatimus on nyt vetämässä Helsingin kaupungissa.
Vein Alfan AutoMilanoon, missä korjattiin vasemman etulokasuojan kolhut ja sivupeili sekä takapuskurin naarmut, hinta yli 400 euroa. Hain Alfan korjaamolta ja ajattelin, uskaltaako tällä enää ajaa ja uskaltaako tätä enää parkkeeratakaan. Että pitäisikö tämä maalata vihreäksi ja ajaa savikaivoon. Ilmeisesti kirottu auto - pitäisikö soittaa Vatikaanin johtavalle manaajalle. Tämähän on sitä paitsi italialainen auto.
Seuraavana päivänä ajoin huvikseni Tuusulaan. Matkalla tuulilasiin paukahti murikka. Oliko se kivi vai nasta, sitä en osaa sanoa, mutta komea kraatteri tuulilasiin ilmestyi. Sammutin Alfan huoltamon pihalla ja ajattelin pestä auton. Yrittäessäni käynnistää ei kuulunut muuta kuin naks. Uusi yritys ja taas naks. Naks naks naks. "Ei voi olla totta", ajattelin, ja pyysin huoltamon pojilta jotain tankoa, että voisin kolauttaa startin solenoidiin. Kävi ilmi, että 156:n starttimoottori on piilotettu jonnekin, jonne ei tangolla eikä edes katseella yllä. Saimme auton helposti käyntiin työntämällä. Ajoin takaisin AutoMilanoon, missä todettiin, että tämähän ei lataa.
Muistin, että Delta-turva on voimassa vielä pari kuukautta. Veinkin auton Deltaan ja valitin samalla kytkinpolkimen raskaudesta ja nitkahduksesta. Vaihtoivat laturin ja yllättäen myös kytkinpaketin, hinta yhteensä 2 600 euroa mutta Delta-takuuasiakkaalle vain puolet eli 1 300 euroa. Moottorin irrotus on iso urakka, ja oli tavallaan onni onnettomuudessa, että nämä kaksi isoa remonttia voitiin tehdä yhdellä moottorin irrotuksella. Samalla korjattiin tuulilasin kraatteri sekä toinen etusumuvalo, johon myös oli osunut kivi - hinta yhteensä 270 euroa (kraatteri 70 ja sumuvalo 200).
Muutama päivä kytkinpaketin uusimisen jälkeen vaihteiston tuntuma jotenkin muuttui. Etenkin ykkönen ja kakkonen vaativat lievää temppuilua ja runnomista, ennen kuin menevät päälle. Ajan siis TAAS Deltaan, kunhan ehdin.
Sitten tuli ajankohtaiseksi kesärenkaiden osto. Nokian Hakka 225/45 17" maksoivat asennettuina 700 euroa, kun vähän tingin. Vaihtoon jonottaessa oli aikaa käydä katsastamassa Alfa, ja sehän meni läpi noin vain, ilman mitään toimenpiteitä - jotain hyvää.
Autoa nostaessa renkaanvaihtajat onnistuivat tunkeillaan rikkomaan helmalevennykset kummaltakin puolelta. Siitä selvittiin naapuriliikkeen kolarikorjaamossa aika nopeasti, ja lasku lähti suoraan rengasliikkeeseen. Myöhemmin samana päivänä olin äitini kanssa hoitamassa hänen asioitaan. Parkkipaikalla hän avasi oikean etuoven suoraan vieressä olleen vanhemman Volvon vasempaan etuoveen niin että pamahti. Onneksi Volvossa oli paksut kumiset sivulistat, joten Volvoon ei tullut naarmuakaan, enkä onnistunut näkemään myöskään Alfan ovessa jälkiä. Hermot kuitenkin olivat jo aika koetuksella kaikkien näiden murjomisten jälkeen.
Illalla huomasin, että renkaanvaihtajat olivat talvirenkaita takakonttiin nostaessaan tehneet takapuskuriin kaksi rumaa naarmua. Ajoin seuraavana päivänä takaisin rengasliikkeeseen, ja sovimme asian 50 euron voimalla - ajattelin, että nämä naarmuthan voi tällä rahalla myllyttää piiloon tai jos eivät myllyttämällä mene piiloon, niin olkoot sitten näkyvissä.
Renkaiden vaihdon jälkeen on kuulunut ihmeellistä vihellystä täysillä kiihdyttäessä. Aivan kuin moottoriin olisi laitettu nyt turbo. Tai se on sellaista korkeaa resonointia vai mitä se on, noin 4 000 kierroksesta ylöspäin.
Viime viikolla jarrutin aivan lievästi normaalia nopeammin, että en olisi parkkipaikalle kääntyessäni ajanut salamannopeasti ilmestyneen polkupyöräilijän päälle. Samassa komahti - takana ajanut törmäsi Alfani takapuskuriin. Pysäytin auton parkkipaikalle, mutta törmääjä jatkoi kylmän rauhallisesti matkaa ja ajoi parkkihalliin. Äimistyneenä soitin numerotiedustusta 020202 auton tiedot, mutta kyseessä oli leasing-auto eikä yhtiö voinut antaa asiakkaan tietoja. Oli soitettava poliisit paikalle. Asia selvisi, törmääjä saatiin paikalle, ja hän sanoi luulleensa komahduksen johtuneen jotenkin hänen tekemästään äkkijarrutuksesta. No juu. Joka tapauksessa nyt koko takapuskuri pitää korjata ja maalata. Se tekee palttiarallaa 500 euroa, mutta tällä kertaa en joudu maksamaan mitään.
Että haluaisiko joku ostaa halvalla hyvän Alfan? Jos ei pelkää pahoja henkiä ?
Tai onko jollain vastaavia kokemuksia - joutuvatko Alfat useinkin rusikoitaviksi ilman omaa syytä?
Ostin viime kesänä Alfa Romeo 156 2.5 V6 -merkkisen auton Delta-autosta Espoon Kotitontuntieltä. Vuosimalli 2004 ja kilometrejä ostaessa 108 000. Ääni on sopivan räyhäkäs ja auto kulkee mutkissa sutjakkaasti, joten seuraava valitusvirsi jää aina startatessa melkein unohduksiin. Lompakkoa raotellessa muisti kuitenkin aina palaa.
Kaupanteon jälkeen aikani ajeltuani ajattelin tarkistaa öljyt. Ei yltänyt edes tikkuun asti. Lisäsin jotain synteettistä, jota lähimmältä huoltamolta löytyi. No onneksi ei ehtinyt moottori räjähtää. Delta vaihtoi uudet Selenia Racing 10W-60 -öljyt ilmaiseksi, koska kaupat oli vasta tehty. Hain tavarasäiliöön muutaman litran samaista öljyä, jota olenkin jo joutunut lisäilemään jonkun kerran.
Syksyllä näyttöön ilmestyi "Motor Control System failure" ja iso moottorinkuva. Muutaman tunnin jälkeen se katosi. Myös turvatyynyn varoitusvalo oli ruvennut palamaan jo kesällä.
Ensimmäisillä pakkasilla käsijarru jäätyi kiinni. Ajoin lähimmälle huoltamolle vasen takapyörä lukossa - onneksi oli lumiset, liukkaat kelit. Sulatus onnistui, mutta en ole käyttänyt käsijarrua sen jälkeen kuin vasta viime aikoina, kun lämpötila on ollut varmasti plussan puolella (siis celsius-asteikolla - oikeastihan lämpötila voi olla vain joko plussan puolella tai nolla).
Muutaman kuukauden päästä alkoi kuulua outoa pörinää. Pakoputken keskiosassa oli ylimääräinen reikä - sellainen joka on putken sivussa eikä päässä. Täytyy putkessa yksi reikä ollakin. Muutenhan se olisi tanko. No uutta pakoputkea etsittiin kissojen ja koirien kanssa, ja sekä Soundplace, AutoMilano että Delta sanoivat, että menee puolitoista, pari kuukautta, kun metristä putkenpalaa odotetaan Italiasta vai mistä se oli. Tiittanen mulkoili pelkästä kysymyksestä niin vihaisen näköisenä, että meni kaupantekohalut.
Vein joulun välipäivinä Alfan Deltaan varoitusvalojen kuittaamiseksi ja pakoputken korjaamiseksi. Kuitattiinhan ne varoitusvalot, ja se maksoi minulle yli sata euroa. Autossa kun oli 12 kuukauden Delta-takuu, joka tarkoittaa, että asiakas maksaa vain puolet. Mutta sitä putkea ei siis löytynyt muka koko Suomesta. Deltassa myös väitettiin, että jos korjautan pakoputken jossain muualla kuin Deltassa, lakkaa Delta-takuu olemasta voimassa, ja tämä koskisi ihan kaikkia korjauksia kuten esim. kytkinremonttia, vaikka se ei liity pakoputkeen millään tavalla - kysyin esimerkinomaisesti juuri kytkinremontista, koska raskas poljin ja polkimen liikkeessä tuntuva pieni pykälä tai nitkahdus lähellä lattiaa olivat huolestuttaneet.
Lähdettyäni Deltasta aika vihaisena - uskokaa tai älkää - noin viiden minuutin kuluttua kytkinpoljin pamahti lattiaan. Ajattelin että pahat henkivallat taitavat olla meikäläistä vastaan ja että ei olisi kannattanut puhua kytkimestä mitään. Ajoin Alfan nöyränä takaisin Deltan pihaan ilman kytkintä - autoahan voi aivan hyvin ajaa ilman kytkintä, kun vain osaa muljauttaa vaihteen silmään sopivassa vauhdissa ja sopivalla kierrosluvulla. Nuorena miehenä sain tähän hyvän perehdytyksen, kun Fiat 127 Stradan (1050 cm3) kytkinvaijeri katkesi noin kerran vuodessa. Vain valoihin pysähtymisen jälkeen liikkeellelähtö on hieman väkivaltaista, kun pitää rusauttaa ykkönen päälle moottorin ollessa sammuksissa, ja sitten lähteä liikkeelle starttimoottorin voimin.
Kun Alfa oli Deltan pihassa uudenvuoden yli tulipalopakkasissa odottamassa kytkimen korjausta, niin 1) joku rouva oli törmännyt peruuttamalla Alfan takapuskuriin ja paennut paikalta ja 2) Alfan akku oli menettänyt elämänhalunsa. Onneksi törmääjän rekisterikilpi jäi jonkun toisen asiakkaan muistiin, josta se siirtyi Deltan henkilökunnan kautta meikäläisen tietoon.
Kytkimestä oli mennyt rikki pääsylinteri, jonka Delta vaihtoi ja veloitti siitä melkein 200 euroa, koska Delta-takuuasiakas maksaa vain puolet. Akku oli siis simahtanut, joten moottori käynnistettiin boosterilla. Kun lähdin ajamaan pois, huomasin, että vakionopeudensäädin ei toimi vaikka merkkivalo syttyikin. Ajoin taas takaisin Deltaan, missä pikahuolto korjasi vian. Kytkinpolkimen yhteydessä oleva vakionopeussäätimen katkaisin vain oli jäänyt jotenkin pinteeseen, ja siksi säädin luuli että seison kokoa ajan kytkimen päällä. Tästä ei veloitettu mitään. Mutta kytkinpolkimen liikkeessä tuntui edelleen pieni nitkahdus lähellä lattiaa.
Lopulta täsmälleen oikea pakoputkenpätkä löytyi AutoputkiKatin hyllystä oikeastaan sattumalta, kun ajattelin vain paikkauttaa putken siellä varsinaista varaosaa odottaessani. Maksoi töineen vain 140 euroa. AutoputkiKatin hyllystä löytyy muuten myös peräosa sitten, kun sen aika tulee eli aika pian. Deltassakin kyllä lupasivat vaihtaa putken puoleen hintaan vaikka se ei Delta-turvaan kuulukaan, mutta kun valheellisesti väittivät niistä takuuehdoista niin siitä hyvityksenä. No hyvitys oli yhtä tyhjän kanssa, kun kerran putkea ei löytynyt. Ja luulenpa, että Delta-takuun kanssakin homma olisi maksanut enemmän kuin 140 euroa, vaikka kyseessä olisi ollut samanmerkkinen varaosa.
AutoputkiKattiin en kuitenkaan päässyt muuten kuin hälyttämällä Akkupalvelu Häkkisen starttaamaan moottorin boosterilla, sillä akku oli nyt hyytynyt lopullisesti. Häkkisen ystävällinen apu ja uusi akku paikalleen laitettuna maksoivat yhteensä 140 euroa. Uutta akkua asennettaessa panin merkille, että vasen sivupeili ja vasen etulokasuojan reuna olivat naarmuuntuneet, ja vasemman lokasuojan vilkku oli lähtenyt kokonaan irti ja Giugiaro-kyltti vähän vahingoittunut. Se oli niitä runsaslumisia helmikuun päiviä, jolloin peltikolareita tuli Helsingissä niin paljon, että niin selvitellään vieläkin. Joku oli ilmeisesti peruuttanut kapealla ja lumisella yksisuuntaisella kadulla nojaten samalla parkissa olleen Alfani etulokasuojaan. Samalla selvisi, että autoa ostaessani olin säästellyt vakuutuskuluissa, ja valinnut sellaisen kaskovakuutuksen, joka ei korvaa toisten tekemiä vahinkoja. Auto tulee kuuden vuoden ikään reilun kuukauden päästä, ja sitten saan ko. vakuutuksen kohtuuhinnalla, mutta nyt siis jouduin maksamaan nämä kolhut itse.
Ei mennyt kauankaan, kun Alfa oli jälleen parkissa ollessaan saanut turpiinsa. Lumiaura oli yöllä heittänyt massiiviset lastit Alfan vasempaan kylkeen. Vasen sivupeili oli taittunut eteenpäin, ja jäistä sohjoa täynnä oleva peilikotelo oli rikkoutunut. Ajattelin, eikö tästä koskaan tule loppua. Korvausvaatimus on nyt vetämässä Helsingin kaupungissa.
Vein Alfan AutoMilanoon, missä korjattiin vasemman etulokasuojan kolhut ja sivupeili sekä takapuskurin naarmut, hinta yli 400 euroa. Hain Alfan korjaamolta ja ajattelin, uskaltaako tällä enää ajaa ja uskaltaako tätä enää parkkeeratakaan. Että pitäisikö tämä maalata vihreäksi ja ajaa savikaivoon. Ilmeisesti kirottu auto - pitäisikö soittaa Vatikaanin johtavalle manaajalle. Tämähän on sitä paitsi italialainen auto.
Seuraavana päivänä ajoin huvikseni Tuusulaan. Matkalla tuulilasiin paukahti murikka. Oliko se kivi vai nasta, sitä en osaa sanoa, mutta komea kraatteri tuulilasiin ilmestyi. Sammutin Alfan huoltamon pihalla ja ajattelin pestä auton. Yrittäessäni käynnistää ei kuulunut muuta kuin naks. Uusi yritys ja taas naks. Naks naks naks. "Ei voi olla totta", ajattelin, ja pyysin huoltamon pojilta jotain tankoa, että voisin kolauttaa startin solenoidiin. Kävi ilmi, että 156:n starttimoottori on piilotettu jonnekin, jonne ei tangolla eikä edes katseella yllä. Saimme auton helposti käyntiin työntämällä. Ajoin takaisin AutoMilanoon, missä todettiin, että tämähän ei lataa.
Muistin, että Delta-turva on voimassa vielä pari kuukautta. Veinkin auton Deltaan ja valitin samalla kytkinpolkimen raskaudesta ja nitkahduksesta. Vaihtoivat laturin ja yllättäen myös kytkinpaketin, hinta yhteensä 2 600 euroa mutta Delta-takuuasiakkaalle vain puolet eli 1 300 euroa. Moottorin irrotus on iso urakka, ja oli tavallaan onni onnettomuudessa, että nämä kaksi isoa remonttia voitiin tehdä yhdellä moottorin irrotuksella. Samalla korjattiin tuulilasin kraatteri sekä toinen etusumuvalo, johon myös oli osunut kivi - hinta yhteensä 270 euroa (kraatteri 70 ja sumuvalo 200).
Muutama päivä kytkinpaketin uusimisen jälkeen vaihteiston tuntuma jotenkin muuttui. Etenkin ykkönen ja kakkonen vaativat lievää temppuilua ja runnomista, ennen kuin menevät päälle. Ajan siis TAAS Deltaan, kunhan ehdin.
Sitten tuli ajankohtaiseksi kesärenkaiden osto. Nokian Hakka 225/45 17" maksoivat asennettuina 700 euroa, kun vähän tingin. Vaihtoon jonottaessa oli aikaa käydä katsastamassa Alfa, ja sehän meni läpi noin vain, ilman mitään toimenpiteitä - jotain hyvää.
Autoa nostaessa renkaanvaihtajat onnistuivat tunkeillaan rikkomaan helmalevennykset kummaltakin puolelta. Siitä selvittiin naapuriliikkeen kolarikorjaamossa aika nopeasti, ja lasku lähti suoraan rengasliikkeeseen. Myöhemmin samana päivänä olin äitini kanssa hoitamassa hänen asioitaan. Parkkipaikalla hän avasi oikean etuoven suoraan vieressä olleen vanhemman Volvon vasempaan etuoveen niin että pamahti. Onneksi Volvossa oli paksut kumiset sivulistat, joten Volvoon ei tullut naarmuakaan, enkä onnistunut näkemään myöskään Alfan ovessa jälkiä. Hermot kuitenkin olivat jo aika koetuksella kaikkien näiden murjomisten jälkeen.
Illalla huomasin, että renkaanvaihtajat olivat talvirenkaita takakonttiin nostaessaan tehneet takapuskuriin kaksi rumaa naarmua. Ajoin seuraavana päivänä takaisin rengasliikkeeseen, ja sovimme asian 50 euron voimalla - ajattelin, että nämä naarmuthan voi tällä rahalla myllyttää piiloon tai jos eivät myllyttämällä mene piiloon, niin olkoot sitten näkyvissä.
Renkaiden vaihdon jälkeen on kuulunut ihmeellistä vihellystä täysillä kiihdyttäessä. Aivan kuin moottoriin olisi laitettu nyt turbo. Tai se on sellaista korkeaa resonointia vai mitä se on, noin 4 000 kierroksesta ylöspäin.
Viime viikolla jarrutin aivan lievästi normaalia nopeammin, että en olisi parkkipaikalle kääntyessäni ajanut salamannopeasti ilmestyneen polkupyöräilijän päälle. Samassa komahti - takana ajanut törmäsi Alfani takapuskuriin. Pysäytin auton parkkipaikalle, mutta törmääjä jatkoi kylmän rauhallisesti matkaa ja ajoi parkkihalliin. Äimistyneenä soitin numerotiedustusta 020202 auton tiedot, mutta kyseessä oli leasing-auto eikä yhtiö voinut antaa asiakkaan tietoja. Oli soitettava poliisit paikalle. Asia selvisi, törmääjä saatiin paikalle, ja hän sanoi luulleensa komahduksen johtuneen jotenkin hänen tekemästään äkkijarrutuksesta. No juu. Joka tapauksessa nyt koko takapuskuri pitää korjata ja maalata. Se tekee palttiarallaa 500 euroa, mutta tällä kertaa en joudu maksamaan mitään.
Että haluaisiko joku ostaa halvalla hyvän Alfan? Jos ei pelkää pahoja henkiä ?
Tai onko jollain vastaavia kokemuksia - joutuvatko Alfat useinkin rusikoitaviksi ilman omaa syytä?