Spiderin akku tyhjenee
Valvoja: Moderators
Spiderin akku tyhjenee
Moi.
Eli seuraavanlainen ongelma ilmaantunut:
Auto oli käyttämättömänä yhden kokonaisen päivän, seuraavana päivänä ei enää lähtenyt käyntiin. Akku oli varmaan pari viikkoa vanha, mutta kun kiireessä sen sinne ilman latausta laitoin, pistin tyhjenemisen sen piikkiin. Latasin akun täyteen ja taas toimi hienosti..
Nyt, ehkä noin 3vk edellisestä, sama juttu. Auto seisoi taas yhden kokonaisen päivän ja akusta puhti lopussa. Väliaikana autoa tosiaan käytettiin joka päivä ja aina lähti seuraavana päivänä iloisesti käyntiin. Mikään sisävalo, tai soitin ei ainakaan äkkiseltään vaikuttaisi jäävän päälle. Olisikos ideoita mikä voisi olla syynä tähän ja mitä kannattaisi ensimmäisenä tutkia?
Eli seuraavanlainen ongelma ilmaantunut:
Auto oli käyttämättömänä yhden kokonaisen päivän, seuraavana päivänä ei enää lähtenyt käyntiin. Akku oli varmaan pari viikkoa vanha, mutta kun kiireessä sen sinne ilman latausta laitoin, pistin tyhjenemisen sen piikkiin. Latasin akun täyteen ja taas toimi hienosti..
Nyt, ehkä noin 3vk edellisestä, sama juttu. Auto seisoi taas yhden kokonaisen päivän ja akusta puhti lopussa. Väliaikana autoa tosiaan käytettiin joka päivä ja aina lähti seuraavana päivänä iloisesti käyntiin. Mikään sisävalo, tai soitin ei ainakaan äkkiseltään vaikuttaisi jäävän päälle. Olisikos ideoita mikä voisi olla syynä tähän ja mitä kannattaisi ensimmäisenä tutkia?
- ärrä
- Viestit: 751
- Liittynyt: 08 Huhti 2003, 07:57
- Car(s): Alfa Romeo 2.4 JTDm Sportwagon Q-tronic
- Paikkakunta: Vantaa
- Viesti:
Re: Spiderin akku tyhjenee
Oliko edellinen akku tyhjentynyt, kun vaihdoit akun?
Jos oli, voi olla, että laturi ei lataa täysillä. Akku ei lataudu, mutta merkkivalo ei myöskään syty. Hihna ehkä hieman löysällä.
Jos oli, voi olla, että laturi ei lataa täysillä. Akku ei lataudu, mutta merkkivalo ei myöskään syty. Hihna ehkä hieman löysällä.
Re: Spiderin akku tyhjenee
Oli tyhjentynyt talviseisonnan jälkeen. Latasinkin sen silloin ja laitoin takaisin, mutta oli taas sitten muutaman päivän päästä tyhjä. Ajattelin, että olisi vaan niin huonossa kunnossa kun iästäkään ei ollut tietoa ja ostin tuon uuden akun. Ja tosiaan tuon vanhan akun kanssa en startannut autoa kuin kerran, jonka jälkeen se jäi vielä seisomaan tuoksi muutamaksi päiväksi..ärrä kirjoitti:Oliko edellinen akku tyhjentynyt, kun vaihdoit akun?
Jos oli, voi olla, että laturi ei lataa täysillä. Akku ei lataudu, mutta merkkivalo ei myöskään syty. Hihna ehkä hieman löysällä.
- Tiige
- Viestit: 2305
- Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
- Car(s): GT 3.2 Q2
GTV TB
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon) - Paikkakunta: Turenki
Yleismittarilla selvittelemään. Ensin mittaa latausjännitteen akun navoista, kierroksilla pitäisi olla 13.8-14.4 välillä, jos näin niin laturi luultavimmin ok. Sammuksissa sitten toinen akun kenkä irti ja mittari virta-asteikolla väliin. Pienen tasaantumisen jälkeen ei saisi montaa milliamppeeria kulkea. Jos kulutus on suurempaa, niin yksitellen sulakkeita irti kunnes tippuu. Näin saa ainakin selville sen piirin joka virtaa kuluttaa.
ex. 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta
Kiitos. Alan testailemaan kunhan saan tuon akun taas tuolta luukusta kammettua pois ja ladattua täyteen.Tiige kirjoitti:Yleismittarilla selvittelemään. Ensin mittaa latausjännitteen akun navoista, kierroksilla pitäisi olla 13.8-14.4 välillä, jos näin niin laturi luultavimmin ok. Sammuksissa sitten toinen akun kenkä irti ja mittari virta-asteikolla väliin. Pienen tasaantumisen jälkeen ei saisi montaa milliamppeeria kulkea. Jos kulutus on suurempaa, niin yksitellen sulakkeita irti kunnes tippuu. Näin saa ainakin selville sen piirin joka virtaa kuluttaa.
Ei sammu, ei myöskään tavarasäiliön valo. Kokemusta yhdestä hansikaslokeron kytkimestä, joka ei painunut tarpeeksi syvälle ja ammuttanut valoa sekä auki unohuneesta takaluukusta.niko_kup kirjoitti:Sen verran testasin, että ainakin se sammuu siitä napista, toinen asia sitten painuuko se nappi kun luukun laittaa kiinni. Ja vaikka se sinne jäisikin palamaan, niin eikö sen luulisi sammuvan itsestään jonkin tietyn ajan jälkeen..?ice0018 kirjoitti:Hanskalokeron valo?
OkeiAlfieri kirjoitti:Ei sammu, ei myöskään tavarasäiliön valo. Kokemusta yhdestä hansikaslokeron kytkimestä, joka ei painunut tarpeeksi syvälle ja ammuttanut valoa sekä auki unohuneesta takaluukusta.niko_kup kirjoitti:Sen verran testasin, että ainakin se sammuu siitä napista, toinen asia sitten painuuko se nappi kun luukun laittaa kiinni. Ja vaikka se sinne jäisikin palamaan, niin eikö sen luulisi sammuvan itsestään jonkin tietyn ajan jälkeen..?ice0018 kirjoitti:Hanskalokeron valo?

Ok täytyy tutustua aiheeseen.. Voisikohan tuohon liittyä sellainen, että autoa lukittaessa, tai avattaessa jäävät hätävilkut vilkkumaan joksikin aikaa, tai siihen asti että painaa uudestaan lukitusnappia kaukosta? Tämä tapahtuu kylläkin todella harvoin, ehkä kolme kertaa tälle keväälle. Poistuisikohan tuo mahdollisuus jos ottais hälyttimen vain pois päältä sieltä jostain pellin alta, mistä tuo nyt sitten löytyykään? Ja miten selviää onko se edes koskaan ollut päällä? Ainakaan ei ole koskaan alkanut huutamaan..AlfaTom kirjoitti:Tiedän yhden tapauksen jossa Spiderin varashälyttimeen liittyvä konepellin aukioloa kontrolloiva kytkin oli syynä akun tyhjenemiseen. Keskustelu löytyy foorumilta haulla.
- alfa164
- Viestit: 2016
- Liittynyt: 16 Huhti 2003, 20:47
- Car(s): pösö 607,nissan primera,toyota corolla verso mmt,renault clio sport-04.GTV tb v6(ex)166 v6(ex)4x164(ex)
- Paikkakunta: luvia
Täälläkin gtv tyhjentää akun parissa viikossa,akku ei itsekseen purkaudu edes talven ajan,jos - kaapeli on irti.
Hanskalokeron&takakopan poltinkin ollut irti,ettei se niistäkään,radio ja vahvistin sammuu.Asiaan ei vaikuta onko ovet auki vai lukossa.
Hälytin tuossa näyttää olevan,mutta ei ole minun aikana ollut käytössä
Mielenkiinnolla odotan josko vika löytyisi
Hanskalokeron&takakopan poltinkin ollut irti,ettei se niistäkään,radio ja vahvistin sammuu.Asiaan ei vaikuta onko ovet auki vai lukossa.
Hälytin tuossa näyttää olevan,mutta ei ole minun aikana ollut käytössä
Mielenkiinnolla odotan josko vika löytyisi

- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
Laita kännykamera kuvaamaan sinne lokeroon sitä valoa ja katso SLO-MO instant replayniko_kup kirjoitti: OkeiSen verran tossa akkua irrotellessa kokeilin, niin tosiaan valo kyllä sammuu napista ihan hyvin, mutta se on siinä ja siinä painaako se luukku sitä nappia tarpeeksi.. valo paloi aina kun sen verran luukkua avasi että sinne sisälle näki, joten periaatteessa se voisi palaa siellä kokoajankin..

I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
Juu ehdinki tuota jo koittaa aikasemminDaViega kirjoitti:Laita kännykamera kuvaamaan sinne lokeroon sitä valoa ja katso SLO-MO instant replayniko_kup kirjoitti: OkeiSen verran tossa akkua irrotellessa kokeilin, niin tosiaan valo kyllä sammuu napista ihan hyvin, mutta se on siinä ja siinä painaako se luukku sitä nappia tarpeeksi.. valo paloi aina kun sen verran luukkua avasi että sinne sisälle näki, joten periaatteessa se voisi palaa siellä kokoajankin..
Saataahan se tietysti olla peräkontinkin valo.

Mutta ehkäpä huomenna ollaan viisaampia jos pääsen noita sulakkeita irroittelemaan ja virrankulutusta mittaamaan.
-
- Viestit: 491
- Liittynyt: 24 Syys 2007, 16:52
Akku tyhjenee
Kyllä akku tyhjenee jo yön aikana jos hanskakotelon tai mikä tahansa polttimo jää palamaan, on kokeiltu.
- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
Tuskimpa jos on tasaista 14.2vniko_kup kirjoitti:Nyt ois taas täysi akku paikallaan ja iloisesti lähti taas käymään. Muuta en ehtinyt vielä kokeilemaan, mutta ainakin laturi työnsi 14.2V, joten siinä tuskin vika, ellei sitten diodisillassa..?
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
Noniin eli tosiaankin juuri tuo varashälyttimen rele pysyi tollasena selvästi lämpimänä, kun muut olivat jo aikoja sitten jäähtyneet koneen jäähdyttyä. Eli tästä nyt voisi päätellä että siellä ainakin vikaa sitten olis? Mites tästä eteenpäin? Rele pois ja kovaa ajoa?AlfaTom kirjoitti:Kokeile samalla onko joku rele lämmin tai jopa kuuma virran ollessa katkaistuna virtalukosta. Lämmin rele saattaa paljastaa vikakohteen. Näin löytyi sen tietämäni tapauksen vika.
btw jos löydät sen mainitsemasi ketjun koskien tuota, niin otetaan ilolla linkkiä vastaan.. yritin hakua, mutta laihoin tuloksin.
- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
Virtapihti akun miinuskaapelin ympärille, sitten seuraat lukemaa, kun otat sulakkeen irti yksitellen, tämä kertaa jokainen spiderin sulake... Sittenpähän näkee, minne se virta menee ja pystyy hiukan tarkentamaan virran kulkua
Virtapihdit näin koti käytössä on vaan hiukan harvinaisen puoleisia...
Virtapihdit näin koti käytössä on vaan hiukan harvinaisen puoleisia...
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
Olen se Alfa Tomin mainitsema 916 2.0 L -95 Spiderin omistaja.
Jos mittaat akunkengän ja navan välistä virtaa, niin sulje kaikki "luukut". Minun tapauksessa rosvohälyttimen rele (moottorin ja tuulilasin välissä olevan mustan suojakotelon alla oleva musta rele punaisessa kannassa) hukkasi virtaa 370 mA. näin pienellä virrankulutuksella akun pitäisi kestää 4 - 5 päivää riippuen akun koosta ja kunnosta.
Sinun tapauksessa virrankulutus on niin suuri,että epäilen syyksi laturin tasasuuntaajaa.
Jos mittaat akunkengän ja navan välistä virtaa, niin sulje kaikki "luukut". Minun tapauksessa rosvohälyttimen rele (moottorin ja tuulilasin välissä olevan mustan suojakotelon alla oleva musta rele punaisessa kannassa) hukkasi virtaa 370 mA. näin pienellä virrankulutuksella akun pitäisi kestää 4 - 5 päivää riippuen akun koosta ja kunnosta.
Sinun tapauksessa virrankulutus on niin suuri,että epäilen syyksi laturin tasasuuntaajaa.