Jakohihnan vaihto
Valvoja: Moderators
Jakohihnan vaihto
Vein 156:sen jakohinan vaihtoon Järvenpäähän Mäkelän koneeseen sanoivat vaihdon hinnaksi 500€,siinä samalla asensivat ajoituksenmuuntimen korjaus sarjan,moniurahihnan ja pari stefaa,toista stefaa ei ollu maahantuojan varastossa ja nyt ollaan odoteltu reilu pari viikkoa.kyselin viikolla mihin koko remontin hinta asettuu,niin arvio oli jossain 650€ eli ei paha,jos hinta todellakin jää suunnilleen noihin lukemiin.
- alfa164
- Viestit: 2016
- Liittynyt: 16 Huhti 2003, 20:47
- Car(s): pösö 607,nissan primera,toyota corolla verso mmt,renault clio sport-04.GTV tb v6(ex)166 v6(ex)4x164(ex)
- Paikkakunta: luvia
Varsinais-suomessa,laitilassa.Oli kallein remppa ikinä,hovikorjaaja ei ehtinyt silloin iltapuhteena tuota vaihtamaanevilpet kirjoitti:^ Ja tämä tapahtui missä?
Olen ollut siinä uskossa,että kiristin&vesipumppu pitää vaihtaa samalla, varsinkin tuo kiristin jolla sama vaihtoväli/60tkmEpezi kirjoitti:Tuohon GTV:n turbopataan olen tehnyt kaikkien aikojan halvimman jakohihnarempan. Työt tein itse, hihna maksoi 8,50€
Viimeksi muokannut alfa164, 09 Touko 2010, 22:24. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
HäJakke kirjoitti:Kaveri kysäisi Kuopion Delta-autosta -98 GTV TS:n jakoremmin vaihtoa. Tarjous: 1400€
Tarviiko siinä sitten muka nostaa koneen pois paikaltaan?
Kaksi tuntia tein pihakoivun alla. Tosin se oli GTV 1.8 TS jossa ei ole tasapainoakseleita eikä niille hihnaa, mutta sen kanssa turaamiseen nyt ei varttia enempää ekstraa pitäisi palaa.
- Epäkelpokeräilijä -
- alfa164
- Viestit: 2016
- Liittynyt: 16 Huhti 2003, 20:47
- Car(s): pösö 607,nissan primera,toyota corolla verso mmt,renault clio sport-04.GTV tb v6(ex)166 v6(ex)4x164(ex)
- Paikkakunta: luvia
Markka hinnat vaihdettu suoraan euroiksi.Käsittämättömiä hintoja kyllä.Rasvis kirjoitti:HäJakke kirjoitti:Kaveri kysäisi Kuopion Delta-autosta -98 GTV TS:n jakoremmin vaihtoa. Tarjous: 1400€
Tarviiko siinä sitten muka nostaa koneen pois paikaltaan?
Kaksi tuntia tein pihakoivun alla. Tosin se oli GTV 1.8 TS jossa ei ole tasapainoakseleita eikä niille hihnaa, mutta sen kanssa turaamiseen nyt ei varttia enempää ekstraa pitäisi palaa.
Ei ole tyhmä joka pyytää vaan se joka maksaa,näin se vaan menee.
Alfojen korjaamisesta helppo nyhtää ylimääräistä,koska moni omistaja mukaanlukien luulee,että rakenne jotenkin monimutkaisempaa
Markka aikana muistaakseni corollaan vaihdettiin paikallisessa 200mk hintaan
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Näinhän se pääsääntöisesti menee. Vesipumppu tuossa on apulaitehihnalla. Kiristin olin tovi sitten vaihdettu hydraulisesta mekaaniseen, uutta semmosta ei siihen hätään saanut, vanha oli vielä aivan timmi, ja hyvinhän se pelitti.alfa164 kirjoitti:Olen ollut siinä uskossa,että kiristin&vesipumppu pitää vaihtaa samalla, varsinkin tuo kiristin jolla sama vaihtoväli/60tkm
-
- Viestit: 815
- Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
- Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999 - Paikkakunta: Helsinki
- veskuk
- Viestit: 290
- Liittynyt: 03 Marras 2008, 21:41
- Car(s): ex 156 2.0JTS, ex 159 2.4JTDm sw Q-tronic
13,20 eur
pakko nyt osallistua tähän kuin taitaa olla pohjat, gm omega 2.0 8v, hihna kalleimmillaan euroina 13,20, ei apupyöriä tai kiristimiä, itse vaihdettuna 100tkm välein (vaihdoin 4 kertaa...)
vesku
-
- Viestit: 815
- Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
- Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999 - Paikkakunta: Helsinki
Re: 13,20 eur
Ei apupyöriä tai kiristimiä? mites se pysyy paikallaan? väkisellähän se vähän venyy? aika jännä...veskuk kirjoitti:pakko nyt osallistua tähän kuin taitaa olla pohjat, gm omega 2.0 8v, hihna kalleimmillaan euroina 13,20, ei apupyöriä tai kiristimiä, itse vaihdettuna 100tkm välein (vaihdoin 4 kertaa...)
Re: 13,20 eur
Vesipumppu on epäkesko ja toimii samalla kirisimenä, jos siis kyseessä C20NE kone.pjotrthegreat kirjoitti:Ei apupyöriä tai kiristimiä? mites se pysyy paikallaan? väkisellähän se vähän venyy? aika jännä...veskuk kirjoitti:pakko nyt osallistua tähän kuin taitaa olla pohjat, gm omega 2.0 8v, hihna kalleimmillaan euroina 13,20, ei apupyöriä tai kiristimiä, itse vaihdettuna 100tkm välein (vaihdoin 4 kertaa...)
- veskuk
- Viestit: 290
- Liittynyt: 03 Marras 2008, 21:41
- Car(s): ex 156 2.0JTS, ex 159 2.4JTDm sw Q-tronic
Re: 13,20 eur
Näin juuri, asiallista vaihtaa aina vesipumpun o-rengas kun pumpun joutui löysäämään.Ttai jos oikein hifisteli niin vaihtoon meni myös vesipumppu. Vaihdoin pumpun 2 kertaa varmuuden vuoksi 475tkm aikana.Jami kirjoitti:Vesipumppu on epäkesko ja toimii samalla kirisimenä, jos siis kyseessä C20NE kone.pjotrthegreat kirjoitti:Ei apupyöriä tai kiristimiä? mites se pysyy paikallaan? väkisellähän se vähän venyy? aika jännä...veskuk kirjoitti:pakko nyt osallistua tähän kuin taitaa olla pohjat, gm omega 2.0 8v, hihna kalleimmillaan euroina 13,20, ei apupyöriä tai kiristimiä, itse vaihdettuna 100tkm välein (vaihdoin 4 kertaa...)
vesku
- beetta julia
- Viestit: 422
- Liittynyt: 13 Helmi 2009, 17:18
- Paikkakunta: Vaasa
Lyödään nyt kans oma lapio tähän suohon.
Vaihdoin kans joskus omaani 1.8ts hihnan.
Menihän siinä aikaa, kun en oikein tiennyt mitä teen.
No, toisella kertaa luulen kyllä 2 tuntia riittävän.
Itse vaihdoin v.pumppu, kiristin, ohjuri, hihna. (muistaakseni 180€)
En tiedä, pitääkö/kannattaako kakkia vaihtaa.
Vaihdoin kans joskus omaani 1.8ts hihnan.
Menihän siinä aikaa, kun en oikein tiennyt mitä teen.
No, toisella kertaa luulen kyllä 2 tuntia riittävän.
Itse vaihdoin v.pumppu, kiristin, ohjuri, hihna. (muistaakseni 180€)
En tiedä, pitääkö/kannattaako kakkia vaihtaa.
Kiireellä ei tule kuin kusipäisiä kakaroita.
Jumala loi ajan, muttei sanonut kiireestä mitään.
Jumala loi ajan, muttei sanonut kiireestä mitään.
- JiiTeeÄssä
- Viestit: 1175
- Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
- Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98 - Paikkakunta: Kempele
Itse tein kans elämäni ensimmäisen jakopää rempan vime kesänä tähän jts:ään + tasapaino hihna, kiristimet, rulla ja vesipumppu. Osat n. 200 ja muutama tunti hämmästelyä ensikertalaiselta. Jos joku pyytää 1400 tai edes 800 niin ovat kusettajia, kädettömiä tai kädettömiä kusettajia. Tai sitten minä olen väärissä töissä jos autonasentaja pääsee 400€ tuntipalkalle.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-
-Mario Andretti-
- veskuk
- Viestit: 290
- Liittynyt: 03 Marras 2008, 21:41
- Car(s): ex 156 2.0JTS, ex 159 2.4JTDm sw Q-tronic
Oman JTS kanssa meni kyllä 2 iltaa, kun rikoin yhden hihnasuojan osan siihen upotetun vastamutterin ollessa kiinni ruostunut. Kotelon osa maksoi Deltalla 69 eur. Vaikka sen laskee mukaan, 3 hihnaa (siis myös apulaitehihna), kolme kiristintä, kaikki apupyörät ja vesipumppu + em. kotelo kustansivat yhteensä 308 eur. Ero GM 20SE moottorin 13,20 eur hihnanvaihtokustannukseen on tietysti huima, mutta silti omassa tallissa tienaa enemmän kuin leipätyössä verojen jälkeen...JiiTeeÄssä kirjoitti:Itse tein kans elämäni ensimmäisen jakopää rempan vime kesänä tähän jts:ään + tasapaino hihna, kiristimet, rulla ja vesipumppu. Osat n. 200 ja muutama tunti hämmästelyä ensikertalaiselta. Jos joku pyytää 1400 tai edes 800 niin ovat kusettajia, kädettömiä tai kädettömiä kusettajia. Tai sitten minä olen väärissä töissä jos autonasentaja pääsee 400€ tuntipalkalle.
vesku
- JiiTeeÄssä
- Viestit: 1175
- Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
- Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98 - Paikkakunta: Kempele
- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
75:een kysyin tutun korjaamolta hihnan vaihtoa, kolmea tuntia ja reilua kahtasataa ehdotti työstä. Kotona parkkipaikalla meni vähän toista tuntia kun ensimmäistä kertaa kutosen jakopäätä vaihdoin, seuraavalla kerralla onnistuu varmaankin alle tunnissa.
Tuosta Omegan hihnasta tuli mieleen, että joskus tuli nypättyä Corsan OHC:sta hihna irti vaan kampeamalla se irti ja takaisin samalla tavalla pumppuakaan löysäämättä Säästyi glykolit ja pumpun tiiviste...
Tuosta Omegan hihnasta tuli mieleen, että joskus tuli nypättyä Corsan OHC:sta hihna irti vaan kampeamalla se irti ja takaisin samalla tavalla pumppuakaan löysäämättä Säästyi glykolit ja pumpun tiiviste...
- Jakke
- Viestit: 3336
- Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
- Car(s): 166 3.0 Super,
159 2.2 SW
Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym... - Paikkakunta: Kuopio
Näppärä "team-Ahma" -henkinen tiepalvelumies vaihtoi ex-vaimoni siskon autoon nokkahihnan keskellä yötä bussipysäkillä. Auto oli Vectra 1,6 vm jotain 90-luvun ihan alusta.Tuomas K kirjoitti:
Tuosta Omegan hihnasta tuli mieleen, että joskus tuli nypättyä Corsan OHC:sta hihna irti vaan kampeamalla se irti ja takaisin samalla tavalla pumppuakaan löysäämättä Säästyi glykolit ja pumpun tiiviste...
Edit: Niin siis se oli niitä vanhoja missä venttiilit ei yltäny tapaamaan männän päätä vaikka remmi katkes. Hihna ukolla oli pakunsa takapenkillä, eikä operaatio vissiin kauan kestänyt kun exä nukku koko remontin ajan takapenkillä eikä edes heränny siihen.
facebook.com/jakkeh
Oo-v-oO
Oo-v-oO
- beetta julia
- Viestit: 422
- Liittynyt: 13 Helmi 2009, 17:18
- Paikkakunta: Vaasa
Näinhän se meni ennen, itselläni oli joskus fordi. Hihna oli peräluukus, jos katkee kesken matkan, saa laittaa uuden.
Tuskin siinä puoltatuntia olis tuhraantunu.(aina kaikki ei mee nii kuin pitäs)
Jos alfasta katkee hihna, sanon ai jokaisen satasen mentyä, ja niitä on useita vaikka itse tekis...
Tuskin siinä puoltatuntia olis tuhraantunu.(aina kaikki ei mee nii kuin pitäs)
Jos alfasta katkee hihna, sanon ai jokaisen satasen mentyä, ja niitä on useita vaikka itse tekis...
Kiireellä ei tule kuin kusipäisiä kakaroita.
Jumala loi ajan, muttei sanonut kiireestä mitään.
Jumala loi ajan, muttei sanonut kiireestä mitään.
-
- Viestit: 673
- Liittynyt: 11 Helmi 2006, 22:06
- Car(s): Sprint QV -88, 75 V6 3.0 -88, Maserati 4.24v -90, MaXi5 -00
- Paikkakunta: Mikkeli
Kysyin viime kesänä paikalliselta korjaamolta tarjousta 75:n hihnaremontista. Työn hinnaksi sanoivat 230 €. En osannut ottaa kantaa hintaan kun minulla ei ole mitään käsitystä tarvikkeiden hinnasta, mutta ei tuo taida kovin paha olla.Tuomas K kirjoitti:75:een kysyin tutun korjaamolta hihnan vaihtoa, kolmea tuntia ja reilua kahtasataa ehdotti työstä.
- KJS
- Viestit: 4670
- Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
- Car(s): 1.3 TC, 1.3 Boxer, 1.6 TC, 6C TB, 2.0 CRDi, 2.2 TDCi, D3
- Paikkakunta: Nokia
147:ssa uusi jakopää. SP:n kanssa vaihdettiin näin lauantaiharrastuksena jakopää, vesipumppu ja termostaatti.Muutamassa tunnissa tuo onnistuu, vaikka nosturista olisikin joissakin vaiheissa apua. Homma tehdään näin tai sitten sitä ei tehdä lainkaan.
- Liitteet
-
- jakopaa.jpg
- (122.52 KiB) Tiedosto ladattu 7919 kertaa
- JiiTeeÄssä
- Viestit: 1175
- Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
- Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98 - Paikkakunta: Kempele
"...näin tai ei sitten lainkaan", heh. Tuosta kun vielä jättää nokka-akselien lukituspalat ja mittakellon pois, kun ei niitäkään tarvi. Eikä tarvi venttiilikoppaa aukaista eikä ole riskiä nokka-akselien ajoituksen sotkemisesta, kun ei tarvi nokkapyöriä löysätä. Ihan niinku kaikissa muissakin normaaleissa bensakoneissa...
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-
-Mario Andretti-
-
- Viestit: 815
- Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
- Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999 - Paikkakunta: Helsinki
JiiTeeÄssä kirjoitti:"...näin tai ei sitten lainkaan", heh. Tuosta kun vielä jättää nokka-akselien lukituspalat ja mittakellon pois, kun ei niitäkään tarvi. Eikä tarvi venttiilikoppaa aukaista eikä ole riskiä nokka-akselien ajoituksen sotkemisesta, kun ei tarvi nokkapyöriä löysätä. Ihan niinku kaikissa muissakin normaaleissa bensakoneissa...
Normaalisti merkit vaan hihnapyöriin ja moottorin kylkeen tms. samalle kohdalle. Hihnat ja kiristimet pois ja uudet tilalle. Kattoo vielä että merkit on kohdallaan ja eikun paletti kasaan. Joka autossa on tietysti eri taktiikat ja systeemit miten itse hihnaan pääsee käsiksi mutta yleensä se selviää ihan silmällä kattomalla ja päällä ajattelemalla.
How hard can it be?!?!?!?
- JiiTeeÄssä
- Viestit: 1175
- Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
- Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98 - Paikkakunta: Kempele
Hommaa hankaloittaa kun täälläkin foorumilla esitetään tuon mittakello-lukituspala systeemin mukaan vaihto-ohjeet, kuten myös virallisissa ohjeissa, jotka minullakin on. Viralliset ohjeet kun on vaan laadittu niin että koneen saa kasaan vaikka irto-osista, eikä erillisiä ohjeita ole pelkälle normaalille hihnanvaihdolle. Sitten nämä jakopää tuhot mitä ts/jts koneissa on ollut on luonut jonkin ihme maagisen hohteen alfan jakopään suhteen, joka tuntuu monella korjaamollakin olevan jopa niin iso peikko että eivät edes suostu jakopäitä huoltamaan.
Vaikka oikeasti syy on ollut niissä heikkolaatuisissa kiristimissä, sekä ainakin joillekin moottoreille on alun perin ilmoitettu se 120tkm hihnan vaihtoväli joka sitten pudotettiin puoleen.
Ei se oikeasti ole A)vaikea homma eikä B)kallis homma, jos haluaa pelkästään uudet jakopää rojut sisään.
Vaikka oikeasti syy on ollut niissä heikkolaatuisissa kiristimissä, sekä ainakin joillekin moottoreille on alun perin ilmoitettu se 120tkm hihnan vaihtoväli joka sitten pudotettiin puoleen.
Ei se oikeasti ole A)vaikea homma eikä B)kallis homma, jos haluaa pelkästään uudet jakopää rojut sisään.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-
-Mario Andretti-
- SP
- Viestit: 957
- Liittynyt: 02 Kesä 2003, 05:21
- Car(s): Ducati 748 -01
Ducati Monster 750 -99
BMW D - Paikkakunta: Tampere
jako
Joo mä mielelläni käytän näitä työkaluja kun edellisestä vaihtajasta ei aina tiedä mitä siellä on tehty... Se joka viimeksi on jakopään tehnyt saa kuitenkin syyt niskoilleen, ei alfan jakopää mikään erikoinen ole ja kaikki saa tehdä remontit kuten itse haluaa
- Giallo Pozzuoli
- Viestit: 1930
- Liittynyt: 17 Maalis 2007, 19:17
- Paikkakunta: Kuopio
Just hain JTS:n huollosta. Siihen tehtiin määräaikaisjaköpääremppa, öljynvaihto, käsijarruvaijerin vaihto (oli toinen takaa poikki) + termostaatin vaihto. Osat:Jakke kirjoitti:Kaveri kysäisi Kuopion Delta-autosta -98 GTV TS:n jakoremmin vaihtoa. Tarjous: 1400€
Tarviiko siinä sitten muka nostaa koneen pois paikaltaan?
- jakohihna, tasapainoakselin hihna, apulaitehihna, kiristimet & rullat
- termostaatti & vesipumppu + jäähdytysnesteet
- Ilmansuodatin + öljysuodatin
- 5L Valvoline 10W-60
- käsijarruvaijeri
Osat kolmisopelta Kuopion varaosakeskukselta & työt viereisessä Kolmisopen autohuollossa. Osille ja nesteille hintaa ~350€ ja töille ~300€. Samalla selvisi pikkutöyssyissä kolahtelujen syy jota katsastusmies ei löytänyt vaikka erikseen pyysin tutkimaan, eli edestä koiranluu kuskin puolelta vaihtoon. Täytyy käyttää tuolla fiksauttamassa tuokin lähiaikoina. Todella asiallinen kaveri tuolla nyt hommissa: "Ei niissä Alfoissa ole mitään ihmeellistä" Homma tuntuu kyllä toimivan tuolla. Osat tulee päivässä parissa kun tilaa ja kun auton vie aamulla saa hakea iltapäivällä pois huollettuna. En mä nyt edullisempaakaan paikkaa näiltä kulmilta keksi.
- VMTD
- Viestit: 3178
- Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
- Car(s): Alfa 166 JTD -00, JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97
- Paikkakunta: Hausjärvi
Viimeksi kun hihnaremppa tein niin lukituspalat oli paikoillaan ja vanha hihna meni hyvin hampaille, mutta uusi hihna ei asettunutkaan hampaille, vaan pyörät oli löysättävä. Imunokka oli ollut kyllä irti kun laitoin säätimen korjaussarjan. Noiden lukituspalojen paikoilleen laitto ei paljoa aikaa lisää vie.
- KJS
- Viestit: 4670
- Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
- Car(s): 1.3 TC, 1.3 Boxer, 1.6 TC, 6C TB, 2.0 CRDi, 2.2 TDCi, D3
- Paikkakunta: Nokia
Re: jako
Varsinkaan kun edellinen vaihto on tingattu mukaan jo valmiiksi tingittyyn autokauppaan. No, kaippa sieltä oli lainattu sitten jakopään kopan osat johonkin toiseen autoon, kun kopan alaosassa oli korva murtunut ja yksi ruuvi puuttui.SP kirjoitti:kun edellisestä vaihtajasta ei aina tiedä mitä siellä on tehty
AD huolto kouvolassa teki tuon samaan hintaan joskus aikoinaan pari vuotta sitten, kyllä vallan hirvitti maksaa, mutta eipä sitä enää voinu alkaa perumaan kun oli jo homma tehty Deltalta kuulemma osat oli joutunu tilaamaan.Jakke kirjoitti:Kaveri kysäisi Kuopion Delta-autosta -98 GTV TS:n jakoremmin vaihtoa. Tarjous: 1400€
Tarviiko siinä sitten muka nostaa koneen pois paikaltaan?
Ei siinä konetta tarvii nostaa pois, vaikka varmasti helpottais montaa asiaa