75 TS, takastefa ja öljyt

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
late04
Viestit: 235
Liittynyt: 10 Helmi 2004, 05:50
Paikkakunta: Helsinki

75 TS, takastefa ja öljyt

Viesti Kirjoittaja late04 »

Juuri kuin sain venttiilit säädätettyä Milanossa, alkoi moottorin takapuolelta tiputella öljyä. 75 TS ajettu 130 tkm. Tod. näk. kampiakselin stefa (ei ainakaan venttiilikopan tiiviste), täytyy vielä kurkistella. Isotöinen, mutta kovin erilaisia arvioita sai huoltokorjaamoilta:

Milano: kone irti, osa 30 työ 500€

Muukkonen: konetta pitää vähän nostaa, työ ja osa yht. 300€

Tiippana: kone kokonaan irti ja pois, vie kaksi päivää, hinta 7-800€.
Tiippana vielä kehoitti vaihtamaan öljyn mineraali 20W/50:een, nykyisin on Castrol 0W/40, jolla aiemmin ei ole ollut mitään ongelmia. Sanoipa vielä että jätä stefan vaihto sikseen, paksumpaa öljyä vaan koneeseen :shock: .

Onko muilla kokemuksia tästä stefan vaihdosta ja mitä mieltä öljyn osuudesta ongelmaan?

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Re: 75 TS, takastefa ja öljyt

Viesti Kirjoittaja 90 »

late04 kirjoitti:Juuri kuin sain venttiilit säädätettyä Milanossa, alkoi moottorin takapuolelta tiputella öljyä. 75 TS ajettu 130 tkm. Tod. näk. kampiakselin stefa (ei ainakaan venttiilikopan tiiviste), täytyy vielä kurkistella. Isotöinen, mutta kovin erilaisia arvioita sai huoltokorjaamoilta:

Milano: kone irti, osa 30 työ 500€

Muukkonen: konetta pitää vähän nostaa, työ ja osa yht. 300€

Tiippana: kone kokonaan irti ja pois, vie kaksi päivää, hinta 7-800€.
Tiippana vielä kehoitti vaihtamaan öljyn mineraali 20W/50:een, nykyisin on Castrol 0W/40, jolla aiemmin ei ole ollut mitään ongelmia. Sanoipa vielä että jätä stefan vaihto sikseen, paksumpaa öljyä vaan koneeseen :shock: .


Onko muilla kokemuksia tästä stefan vaihdosta ja mitä mieltä öljyn osuudesta ongelmaan?
no ehdottomasti kokeilisin noita paksumpia öljyjä ennekuin aloittaisin mitään isompaa remonttia..
kannattaisipa melkein kokeilla tuota Valvolinen Max lifeä joka on nimenomaan tarkoitettu yli 100tkm ajetuille moottoreille, elvyttää myös tiivisteet..

Avatar
Abarth
Viestit: 3093
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja Abarth »

Joo, ei tollasta 0w -kuraa kannata vanhaan alfaan laittaa. Ihme on jos noin löysät öljyt on pysyny sisällä :shock:

Vähintään 10w kesällä.

Päätystefa on todellakin työläs vaihtaa: Pakoputki pois, kardaani pois, "kytkinkoppa" pois, joka ei taida irrota kone paikallaan ja vauhtipyörä pois.

Kokeile ihmeessä ensin jäykemmillä öljyillä.

Avatar
Jappe
Viestit: 1710
Liittynyt: 06 Maalis 2003, 21:49
Car(s): GTV 2.0 TS
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Jappe »

Abarth kirjoitti:Joo, ei tollasta 0w -kuraa kannata vanhaan alfaan laittaa. Ihme on jos noin löysät öljyt on pysyny sisällä :shock:

Vähintään 10w kesällä.

Päätystefa on todellakin työläs vaihtaa: Pakoputki pois, kardaani pois, "kytkinkoppa" pois, joka ei taida irrota kone paikallaan ja vauhtipyörä pois.

Kokeile ihmeessä ensin jäykemmillä öljyillä.
Juu, täyttä totta. Kokeilin joskus 75 tboon talveksi 0w öljyä ja sama laulu: kampuran stefa vuotaa+kone hikoilee ja huohottaa.
10w60 castrol sisään... ongelmat ohi :multi:
- Alfaholic -

Avatar
late04
Viestit: 235
Liittynyt: 10 Helmi 2004, 05:50
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja late04 »

No nämä neuvothan saavat suun messingille :) . Tosiaan, 60 tkm mennyt noilla litkuilla ongelmitta (auto yöt tallissa eikä tippoja ole näkynyt aiemmin), siksi täytyi vähän epäillä tuota Tiippanan neuvoa, mutta nyt eiku öljyn vaihtoon. Tai siis ensin ostamaan se öljy. Tiippana muuten ehdotti mineraaliöljyä?
Viimeksi muokannut late04, 15 Huhti 2004, 06:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

late04 kirjoitti:No nämä neuvothan saavat suun messingille :) . Tosiaan, 60 tkm mennyt noilla litkuilla ongelmitta, siksi täytyi vähän epäillä tuota Tiippanan neuvoa, mutta nyt eiku öljyn vaihtoon. Tai siis ensin ostamaan se öljy. Tiippana muuten ehdotti mineraaliöljyä?
kyllä mineraaliöljytkin menee ihan täysin, varsinkin kun kelit on lämpenemään päin...

omalla olen ajanut 3-4tkm mineraaliöljyillä ja 7-8tkm synteettisillä...suodattimen olen vaihtanut joka kerta..

Avatar
HOTA
Viestit: 1292
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 19:13
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja HOTA »

late04 kirjoitti:No nämä neuvothan saavat suun messingille :) . Tosiaan, 60 tkm mennyt noilla litkuilla ongelmitta (auto yöt tallissa eikä tippoja ole näkynyt aiemmin), siksi täytyi vähän epäillä tuota Tiippanan neuvoa, mutta nyt eiku öljyn vaihtoon. Tai siis ensin ostamaan se öljy. Tiippana muuten ehdotti mineraaliöljyä?
Jaahas että liruilla ajeltua. Ei ihme että vuotaa ja huoli oli suuri.
Mineraaliöljykin käy vallan mainiosti.
99% varmuudella vuoto loppuu kun laita jäykenpää sisään.

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Itse vaihdoin kyllä ko.tiivisteen 75 turboon konetta nostamatta.Eikä minusta ollut edes iso työ.Tuuria oli kylläkin.Nimittäin Deltasta tilaama stefa oli väärä.Aika kiva huomata että ei passaa...Oulun Deltaan 90km matkaa.Deltaan takas,tietenkään ei ollu hyllyssä sit sitä oikeaakaan stefaa.Vanhaa en onneksi rikkonut ennen mittausta.Stefan reunastahan löytyy koko merkinnät ja niillä sitten löytyi,muistaakseni Volvon,stefa joka passasi.Voi olla ajan kultaama muisto mutta mielestäni homma meni 3-4h.Tosin paikka ja työkalut oli "huippua".Taitaa hommasta olla jotain 7-9 vuotta niin en muista tarkalleen työvaiheita,mutta kardaanin,pakoputken irroitin.Tietty vauhtipyöränkoppan ja vauhtipyöränkin.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

Alfistipohjoosesta kirjoitti:Itse vaihdoin kyllä ko.tiivisteen 75 turboon konetta nostamatta.Eikä minusta ollut edes iso työ.Tuuria oli kylläkin.Nimittäin Deltasta tilaama stefa oli väärä.Aika kiva huomata että ei passaa...Oulun Deltaan 90km matkaa.Deltaan takas,tietenkään ei ollu hyllyssä sit sitä oikeaakaan stefaa.Vanhaa en onneksi rikkonut ennen mittausta.Stefan reunastahan löytyy koko merkinnät ja niillä sitten löytyi,muistaakseni Volvon,stefa joka passasi.Voi olla ajan kultaama muisto mutta mielestäni homma meni 3-4h.Tosin paikka ja työkalut oli "huippua".Taitaa hommasta olla jotain 7-9 vuotta niin en muista tarkalleen työvaiheita,mutta kardaanin,pakoputken irroitin.Tietty vauhtipyöränkoppan ja vauhtipyöränkin.
juu samaa mieltä, kyllä pitäisi omnnistua ilman moottorin irroitusta..ihmettelen että miten alfoihin erikoistuneilla korjaamoilla ovat konetta nostamassa ylös vaikka on nosturit käytössä..

Avatar
late04
Viestit: 235
Liittynyt: 10 Helmi 2004, 05:50
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja late04 »

Kyllä tuo öljyasia olisi pitänyt tietää kansanperinteen pohjalta eli kun mirri käy kosteana niin jäykkää sisään :P .

Itsekin ihmettelen korjaamojen niin kovin erilaisia arvioita. Tiippana tosiaan sanoi, että vauhtipyörän koppa ei lähde moottoria nostamatta, kun on rintapellissä kiinni ja öljypohja pitäis ottaa veke. Muukkosen visiot oli paljon kevyemmät.

Ihmettelen myös tuota vuodon ajankohtaa, kun venttiilien säädön ja kopan tiivisteen vaihdon (ei vuotanut) jälkeen alkoi tiputella: lieneekö vain sattumaa vai tapahtuiko joku paineen muutos?

Avatar
late04
Viestit: 235
Liittynyt: 10 Helmi 2004, 05:50
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja late04 »

Heittipä tänään Alppilan autohuollon mies pahan: sanoi jäätävän varmalla äänellä, että viskositeetillä ei ole mitään tekemistä öljyn jäykkyyden kanssa eikä viskositeetin muunnoksella vuodot vähene, "vaikka kansan keskuussa näin luullaan". Sanoi että laita vaikka vaihteistoöljyt moottoriisi, mutta vuotoihin se ei vaikuta. Öljyn laadulla on enemmän merkitystä ja Castrol 0W/40 on ihan hyvin koneissa pysyvä.

Tiedä häntä, taidanpa kuitenkin kokeilla (en kuitenkaan vaihteistoöljyä).

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

late04 kirjoitti:Heittipä tänään Alppilan autohuollon mies pahan: sanoi jäätävän varmalla äänellä, että viskositeetillä ei ole mitään tekemistä öljyn jäykkyyden kanssa eikä viskositeetin muunnoksella vuodot vähene, "vaikka kansan keskuussa näin luullaan". Sanoi että laita vaikka vaihteistoöljyt moottoriisi, mutta vuotoihin se ei vaikuta. Öljyn laadulla on enemmän merkitystä ja Castrol 0W/40 on ihan hyvin koneissa pysyvä.

Tiedä häntä, taidanpa kuitenkin kokeilla (en kuitenkaan vaihteistoöljyä).
no olen kyllä hieman eri mieltä..tiesiköhän varmasti mitä puhui...
kyllä öljyn laatukin tietenkin merkitsee jotain mutta viskositeetti myös..
oikeassa olet ehdottomasti kanattaa kokeilla puhui asentaja sitten mitä puhui... :)

Avatar
HOTA
Viestit: 1292
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 19:13
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja HOTA »

90 kirjoitti:
late04 kirjoitti:Heittipä tänään Alppilan autohuollon mies pahan: sanoi jäätävän varmalla äänellä, että viskositeetillä ei ole mitään tekemistä öljyn jäykkyyden kanssa eikä viskositeetin muunnoksella vuodot vähene, "vaikka kansan keskuussa näin luullaan". Sanoi että laita vaikka vaihteistoöljyt moottoriisi, mutta vuotoihin se ei vaikuta. Öljyn laadulla on enemmän merkitystä ja Castrol 0W/40 on ihan hyvin koneissa pysyvä.

Tiedä häntä, taidanpa kuitenkin kokeilla (en kuitenkaan vaihteistoöljyä).
no olen kyllä hieman eri mieltä..tiesiköhän varmasti mitä puhui...
kyllä öljyn laatukin tietenkin merkitsee jotain mutta viskositeetti myös..
oikeassa olet ehdottomasti kanattaa kokeilla puhui asentaja sitten mitä puhui... :)
Samaa mieltä 90 kanssa.
Liruöljyjä koneessa ollut ja kummasti "kulutus" pienetynyt kun vaihtanut jäykempiin.
Alumiinikone "elää" enenmän kuin rautapadat.

Avatar
Abarth
Viestit: 3093
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja Abarth »

Vai ettei viskositeetti vaikuta... No TERRVE! :shock:

Sillä asentajalla on varmaan omakohtaisia kokemuksia seiskafemman öljyvuodoista... NOT :lol:

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Ettei asentajia ihan leivota nurin niin varmasti pieniä eroja on tuossa turbossa ja T.S:ssä...eli työn "helppous" kokemus on vain tuon turbon osalta.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
late04
Viestit: 235
Liittynyt: 10 Helmi 2004, 05:50
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja late04 »

Niin, kyllä Milanossa vakuutettiin että kone pois jne. Toisaalta Muukkosen arvio oli tosiaan 5-6 t ja Milanossa sanottiin ettei päivässä homma valmistu. :? Milanossa suhtauduttiin lievällä varauksella öljyn vaikutukseen, mutta toki heillä on oma lehmä ojassa eli siellä neuvot on yleensä "meille vaan korjattavaksi jos kakkoselle vaihdettaessa vähänkin rusahtaa :) .

Ostin tänään semisynteettistä 10W 40:ä viimeisten neuvojen perusteella ja vaihtanen öljyt tässä viikonvaihteessa. 10W 50 ei ollut ja 10W 60 arvioitiin liiankin jäykäksi. Käsikirjan suositushan on kyllä 10W/50.

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

Alfistipohjoosesta kirjoitti:Ettei asentajia ihan leivota nurin niin varmasti pieniä eroja on tuossa turbossa ja T.S:ssä...eli työn "helppous" kokemus on vain tuon turbon osalta.
no luulisin ettei tuo TS ole sen vaikeampi tapaus ole..
no tietenkin vähän vaikea sanoa kun ei ole turbosta kokemusta..

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

late04 kirjoitti:Niin, kyllä Milanossa vakuutettiin että kone pois jne. Toisaalta Muukkosen arvio oli tosiaan 5-6 t ja Milanossa sanottiin ettei päivässä homma valmistu. :? Milanossa suhtauduttiin lievällä varauksella öljyn vaikutukseen, mutta toki heillä on oma lehmä ojassa eli siellä neuvot on yleensä "meille vaan korjattavaksi jos kakkoselle vaihdettaessa vähänkin rusahtaa :) .

Ostin tänään semisynteettistä 10W 40:ä viimeisten neuvojen perusteella ja vaihtanen öljyt tässä viikonvaihteessa. 10W 50 ei ollut ja 10W 60 arvioitiin liiankin jäykäksi. Käsikirjan suositushan on kyllä 10W/50.
ainahan noilla korjaamoilla on omalehmä ojassa.. :wink:
tuo 10W40 on ihan sopiva joten eiköhän se kohta selviä miten käy..toivotaan että vuoto loppuu..

pee
Viestit: 447
Liittynyt: 01 Huhti 2003, 00:56
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja pee »

late04 kirjoitti:Ostin tänään semisynteettistä 10W 40:ä viimeisten neuvojen perusteella ja vaihtanen öljyt tässä viikonvaihteessa. 10W 50 ei ollut ja 10W 60 arvioitiin liiankin jäykäksi. Käsikirjan suositushan on kyllä 10W/50.
Tuota tuota... Miten öljyn viskositeetin vaihtaminen 0w/40:stä 10w/40:een auttaa? Tuossahan periaatteessa muuttuu vain kylmäviskositeetti ja lämpimänähän se varmaan kuitenkin sitä öljyä vuotaa, kun öljyn juoksevuus kasvaa(eli viskositeetti pienenee). Minä laittaisin kesäksi omaan 75TS:iin 10w/60 öljyt, jos sitä vaan jostain kohtuuhintaan saisin. Valvolinen Racing 20w/50 mineraaliöljyähän saa Motonetistäkin noin 30 euron hintaan 5 litran purnukan.

Jotain tietoa viskositeeteistä: http://www.teboil.fi/Publication.asp?pa ... ;5650;5651

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Samaa mieltä Peen kanssa.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Jappe
Viestit: 1710
Liittynyt: 06 Maalis 2003, 21:49
Car(s): GTV 2.0 TS
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Jappe »

pee kirjoitti:
late04 kirjoitti:Ostin tänään semisynteettistä 10W 40:ä viimeisten neuvojen perusteella ja vaihtanen öljyt tässä viikonvaihteessa. 10W 50 ei ollut ja 10W 60 arvioitiin liiankin jäykäksi. Käsikirjan suositushan on kyllä 10W/50.
Tuota tuota... Miten öljyn viskositeetin vaihtaminen 0w/40:stä 10w/40:een auttaa? Tuossahan periaatteessa muuttuu vain kylmäviskositeetti ja lämpimänähän se varmaan kuitenkin sitä öljyä vuotaa, kun öljyn juoksevuus kasvaa(eli viskositeetti pienenee). Minä laittaisin kesäksi omaan 75TS:iin 10w/60 öljyt, jos sitä vaan jostain kohtuuhintaan saisin. Valvolinen Racing 20w/50 mineraaliöljyähän saa Motonetistäkin noin 30 euron hintaan 5 litran purnukan.

Jotain tietoa viskositeeteistä: http://www.teboil.fi/Publication.asp?pa ... ;5650;5651
jos raha ei riitä siihen castroliin, niin kai se sitten on vaihdettava se stefa :crazyeyes:
- Alfaholic -

GAMMA500
Viestit: 2222
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:38

Viesti Kirjoittaja GAMMA500 »

Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:Samaa mieltä Peen kanssa.
kuin myös, näistä viskositeettiasioista tuntuu olevan montaa käsitystä, itse olen sitä mieltä että alaviskositeetti ei lämpöisen öljyn ominaisuuksiin juurikaan vaikuta ja toistepäin :?

Avatar
late04
Viestit: 235
Liittynyt: 10 Helmi 2004, 05:50
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja late04 »

No vähän samaa aamuyön tunteina :) . Taidan jättää öljyn siskon Samaraan ja ostaa jäykempää (elleivät ota avaamatonta kannua takaisin). Kovin haluttomia vaan olivat myymään 10W/60:ä ei-turboon. Tuohan on lähinnä "kisaöljyä" eli kun kone on todella kovilla: voiteeleko sitten myös karvalakkikäytössä eli kun on paljon kylmäkäynnistyksiä jne.

Miten lie 5W/50 Mobil, jota myös tarjoteltiin? Tahikka Castolia edullisempi Liqui Moly täyssynteettinen 10W /60. Castrol taisi olla 60€ 4 l kannu :shock:

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

late04 kirjoitti:No vähän samaa aamuyön tunteina :) . Taidan jättää öljyn siskon Samaraan ja ostaa jäykempää (elleivät ota avaamatonta kannua takaisin). Kovin haluttomia vaan olivat myymään 10W/60:ä ei-turboon. Tuohan on lähinnä "kisaöljyä" eli kun kone on todella kovilla: voiteeleko sitten myös karvalakkikäytössä eli kun on paljon kylmäkäynnistyksiä jne.

Miten lie 5W/50 Mobil, jota myös tarjoteltiin? Tahikka Castolia edullisempi Liqui Moly täyssynteettinen 10W /60. Castrol taisi olla 60€ 4 l kannu :shock:
kyllä Castrol on ihan sikakallista, mutta minkäs hintaista tuo Liqui Moly on, voisi olla ihan käypästä...

kyllähän kylmä käynnistykset kannattaa jättää talvisin melko vähille..aina auto tolppaan kiinni kun suinkin mahdollista oli öljyt mitkä tahansa.säästää kummasti moottoria.

Avatar
late04
Viestit: 235
Liittynyt: 10 Helmi 2004, 05:50
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja late04 »

Moly maksoi jotain alle 30€ 5 litran kannu reilusti eli alle puolet Castrolista. Formulamenestyjä Jordan on yhteistyössä Liqui Molyn kanssa kannun etiketin mukaan :-D, muuta en tuosta merkistä tiedä.

Joo, lähden talvisin tallista, mutta töissä en saa tolppaan, kele. Jotta kyllähän sitä mieluusti ajelisi hyvillä talviöljyillä, kun käytännössä ajan n. 10 tkm vuodessa eli samat öljyt läpi vuoden.

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

late04 kirjoitti:Moly maksoi jotain alle 30€ 5 litran kannu reilusti eli alle puolet Castrolista. Formulamenestyjä Jordan on yhteistyössä Liqui Molyn kanssa kannun etiketin mukaan :-D, muuta en tuosta merkistä tiedä.

Joo, lähden talvisin tallista, mutta töissä en saa tolppaan, kele. Jotta kyllähän sitä mieluusti ajelisi hyvillä talviöljyillä, kun käytännössä ajan n. 10 tkm vuodessa eli samat öljyt läpi vuoden.
no juu jos et roikkaan saa niin kyllä öljyihin kannattaa satsata tai sitten asentaa eeberi tai Webasto..... :wink:

GAMMA500
Viestit: 2222
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:38

Viesti Kirjoittaja GAMMA500 »

late04 kirjoitti:Moly maksoi jotain alle 30€ 5 litran kannu reilusti eli alle puolet Castrolista. Formulamenestyjä Jordan on yhteistyössä Liqui Molyn kanssa kannun etiketin mukaan :-D, muuta en tuosta merkistä tiedä.

Joo, lähden talvisin tallista, mutta töissä en saa tolppaan, kele. Jotta kyllähän sitä mieluusti ajelisi hyvillä talviöljyillä, kun käytännössä ajan n. 10 tkm vuodessa eli samat öljyt läpi vuoden.
Mobil 1RF 5w-50 n. 26e/4l ja Valvoline SynPower 5w-50 n.30e/5l voisi olla ihan käypäsiä. Tämä nykyinen 75 3.0 syö mobilia tasaisen tappavasti mutta edellinen 164 ts kulutti melko vähän

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

GAMMA500 kirjoitti: Mobil 1RF 5w-50 n. 26e/4l ja Valvoline SynPower 5w-50 n.30e/5l voisi olla ihan käypäsiä. Tämä nykyinen 75 3.0 syö mobilia tasaisen tappavasti mutta edellinen 164 ts kulutti melko vähän
samoin kulutti allekirjoittaneen 90:kin Mobilia jonkin verran, tosin paikallaan oli silloin vielä 230tkm ajettu vanha moottori nyt 150tkm aj motti ja tällä kulutus väheni kun vaihdoin öljymerkin moottoriswapin
yhteydessä Valvolineen ja sitä on tullut käytettyäkin sen jälkeen...

Avatar
late04
Viestit: 235
Liittynyt: 10 Helmi 2004, 05:50
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja late04 »

Tähän stefan edessä olevaan vaihtoon viittaisi se että mulla ei öljynkulutus ole ollut koskaan mitenkään reipasta eli lisätä on tarvinnut hyvin harvoin vaikka kuraa on käytetty. Eli ongelma on aikaslailla paikallinen, mutta kokeilen kuitenkin tuota jäykempää.

Avatar
late04
Viestit: 235
Liittynyt: 10 Helmi 2004, 05:50
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja late04 »

Eipä tainnut öljynvaihto auttaa: 10W/50 mineraalit koneessa ja ekan 20 km jälkeen taas takastefa tiputtelee. En jaksa uskoa, että muutkaan öljyt pysyis sisällä (10W/60) kun ei mitään vaikutusta tälläkään. Kele. Pientähän tuo tiputtelu on, vaan miten jatkossa.

pee
Viestit: 447
Liittynyt: 01 Huhti 2003, 00:56
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja pee »

Voisiko tässä ole kyse jostain muusta kuin rikkinäisestä stefasta? Eihän huohotin ole tukossa? Öljy tulee varmasti ulos jostain reiästä, jos vaan painetta pääsee kehittymään moottorin sisään(siis öljytilaan). Ota öljytikku pois moottorin käydessä ja koeta tuleeko reiästä puhallusta.

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

late04 kirjoitti:Eipä tainnut öljynvaihto auttaa: 10W/50 mineraalit koneessa ja ekan 20 km jälkeen taas takastefa tiputtelee. En jaksa uskoa, että muutkaan öljyt pysyis sisällä (10W/60) kun ei mitään vaikutusta tälläkään. Kele. Pientähän tuo tiputtelu on, vaan miten jatkossa.
oletkos muuten tarkistanut öljypohjan tiivisteen...

Avatar
GiuliaSuper
Viestit: 1109
Liittynyt: 07 Loka 2003, 20:07
Car(s): Mito Tjet 155hp -09, Gtv 1750 -70
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja GiuliaSuper »

Mites öljynpaineen varoitusvalon anturi?

Voi mennä vähä arvauksen puolelle ku en tiiä mis päin TS konetta se sijaitsee!
Ite luulin 1,6:ssa että öljypohja vuotaa vähä sieltä sun täältä mut se oliki toi anturi ei muuten menny ekaa kertaa! Aiemmas meni pari kappaletta ja tuoreemmas yx!

Avatar
jarski
Viestit: 1734
Liittynyt: 19 Kesä 2003, 23:21

Viesti Kirjoittaja jarski »

kyllä mulla on 0 toiminu...en tosin tiedä tästä uudesta ku n2000mittaris :wink: mut paa poika wynssiä koneeseen ei mun kutonenkaa syöny sitä ku pari purkkii per öljynvaihto...oli oikeen tiippanan
remontoima :wink: :lol:

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

GiuliaSuper kirjoitti:Mites öljynpaineen varoitusvalon anturi?

Voi mennä vähä arvauksen puolelle ku en tiiä mis päin TS konetta se sijaitsee!
Ite luulin 1,6:ssa että öljypohja vuotaa vähä sieltä sun täältä mut se oliki toi anturi ei muuten menny ekaa kertaa! Aiemmas meni pari kappaletta ja tuoreemmas yx!
valon anturi on muistaakseni pakosarjan puolella siinä moottorin korvakon kupeessa mutta öljynpainemittarin anturi on taas startin päällä ja tämä voisi olla myös mahdollinen vuotokohta...siitä pääsee melkeinpä suoraan valumaan vauhtipyörän koteloon ja sieltä maahan...

Avatar
late04
Viestit: 235
Liittynyt: 10 Helmi 2004, 05:50
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja late04 »

Huohotin on putsattu. Itsekin miettinyt tuota paineen kasvua ja jopa sen liittymistä venttiilien säätöön.

Sen verran kun ryömimällä pääsee, niin olen toiveikkaasti yrittänyt löytää vuotoa muualta kuin stefan suunnalta. Mut täytyypä vielä päästä kunnolla kattelemaan altapäin eli montulle, auto käyntiin jne.

Jos öljypohjan tiiviste vuotaa, niin se on vain takaa rikki, mikä on tietty mahdollista.

Öljynpainemittarin anturin vaihdoin syksyllä itse, joten voisi hyvinkin vuotaa :) .

gYdEbUh
Viestit: 2369
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Audi A4 2.0 Tfsi Quattro -07. BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

75:ni öljypohjan osuttua kanttariin reunasta mitättömällä vauhdilla, pariin jäähdytysripaan jättäen selvät jäljet alkoi kone vuotamaan reippaasti öljyä. Ajatus oli tietenkin että öljypohjan tiiviste kuralla tai öljypohja rikki. Näin ei kuitenkaan ollut, vanha öljypohjan tiiviste voi käsittääkseni vain hikoilla vähän öljyä pihalle. Joten, onko mahdollista että kampuran stefa on tuossa koneen heilahduksessa ottanut itseensä? Kardaanin etummainen nivel on lähiaikoina vaihdettu, voiko sen runnominen olla jotenkin osallisena? Auton pakoputki on aivan öljykylvyssä ja tippumisjäjet näyttivät siltä kuin öljypohja vuotaisi kuudesta vastakkaisista kohtaa. Kuitenkin kun pakari ja kansi on irti niin lienee järkevintä purkaa loputkin ja vaihtaa tuo stefa nyt eikä sitten kun on saanut vehkeen ajokuntoon....
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

Vastaa Viestiin