156 V6 ohjaustehostimen öljyn vaihto

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
michael
Viestit: 704
Liittynyt: 11 Elo 2007, 14:18
Car(s): 159 2.2, ex: 156 V6
Paikkakunta: Pirkkala

156 V6 ohjaustehostimen öljyn vaihto

Viesti Kirjoittaja michael »

Milläs konstilla näitä öljyjä on oikein vaihdeltu? Otanko paluuletkun irti säiliöstä ja laitan letkun pään ämpäriin niin se sylkee vanhat öljyt sinne sitä mukaa kun kippaan uutta säiliöön ja kaveri pyörittelee rattia? Näin oma sumea logiikkani ainakin neuvoisi.

eLearn ei neuvo tätä. Siellä neuvotaan vain tyhjentämään säiliö ruiskulla kun ohjaustehostimelle tehdään jotain, mutta nyt haluaisin kaiken vanhan öljyn pois.

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Itse olen aukaissut letkun/putken jostain mahdollisimman alhaalta, ja sitten käänneellyt rattia laidasta laitaa.

Kuusnepasta sain tyhjennettyä hyvin niin että esti auton käynnistymisen ja pyöritti startilla. 156:nen on vähän vaikeempi estää käynnistymästä, tyhjäkäynnillä neste lentää jo aika iloisesti.

Avatar
michael
Viestit: 704
Liittynyt: 11 Elo 2007, 14:18
Car(s): 159 2.2, ex: 156 V6
Paikkakunta: Pirkkala

Viesti Kirjoittaja michael »

Jaa nesteen kiertovauhti on siis iso. No, polttoainepumpun releen irrottaminen on helppo keino, silloin pitäisi voida pyöritellä startilla turvallisesti kun gasoa ei tule.

Avatar
hattoori
Viestit: 217
Liittynyt: 30 Loka 2009, 14:22
Car(s): Brera 1750tbi -10, Ex.MB CLS 350 shooting brake AMG, Ex. Giulietta MA -12. Ex. fl 156 jts sw 2.0. Ex 156 2.0ts
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja hattoori »

No niin. Ois öljynvaihto edessä 2.0tsään. Montako litraa öljyä mun pitää varata remppaan? :crazyeyes:

Avatar
michael
Viestit: 704
Liittynyt: 11 Elo 2007, 14:18
Car(s): 159 2.2, ex: 156 V6
Paikkakunta: Pirkkala

Viesti Kirjoittaja michael »

hattoori kirjoitti:No niin. Ois öljynvaihto edessä 2.0tsään. Montako litraa öljyä mun pitää varata remppaan? :crazyeyes:
Itse varasin 2 litraa Valvolinen Synpoweria, eiköhän sillä pääse pitkälle. En tosiaan ole vielä vaihtanut.

Millä tavalla meinaat vaihdon tehdä?

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

litrahan se yleensä riittää autoon kuin autoon..

Avatar
hattoori
Viestit: 217
Liittynyt: 30 Loka 2009, 14:22
Car(s): Brera 1750tbi -10, Ex.MB CLS 350 shooting brake AMG, Ex. Giulietta MA -12. Ex. fl 156 jts sw 2.0. Ex 156 2.0ts
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja hattoori »

Tattis! Litran ostan ja jos ei piisaa niin haen lisää.

Vaihtotapana ajattelin käyttää jotain tälläistä: vanhat ulos ja uudet sisään. 8) Noh, täytyy kattoa joku letku jonka nappaa irti ja sit antaa öljyn lentää kaaressa kohti astiaa. Onneks on työpaikalla rasvamonttu ja muutkin remppareleet vapaasti käytössä.

Oma tehostin pitää tosiaan ääntä toisinaan kovemmin ja toisinaan taas ei juuri ollenkaan. Tutkin samalla kaikki letkut ettei oo rutussa. Tuskin se pumppu ainakaan äänen perusteella oireileepi.

Avatar
Laba
Viestit: 377
Liittynyt: 14 Elo 2005, 14:16
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Laba »

Itse kun kävin vaihdattamassa, niin vein 2 litraa Valvolineä mukanani ja takaisin sain vajaan litran. Johonkin olivat siis yli litran sitä saaneet kadotettua..

Avatar
toolman
Viestit: 1485
Liittynyt: 31 Tammi 2008, 23:00
Car(s): 156GTA, 156v6
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja toolman »

Laba kirjoitti:Itse kun kävin vaihdattamassa, niin vein 2 litraa Valvolineä mukanani ja takaisin sain vajaan litran. Johonkin olivat siis yli litran sitä saaneet kadotettua..
Muistelen että pikkasen yli litra menee tosiaan v6.een jos irrottaa letkun, auto käyntiin ja kerran pari laidasta laitaan kääntelee.

Avatar
Xehpuk
Viestit: 697
Liittynyt: 09 Loka 2009, 19:05
Car(s): Pitkäkattoinen 159 2.0JTDm 2011
ex AR 156 V6 1998
Paikkakunta: Valkeakoski

Viesti Kirjoittaja Xehpuk »

Revue Technique kehuu, että 1.3 litraa on ohjaustehostimen nestemäärä.

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7738
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): RRS + F20
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Hyvin tyhjenee kun pakkasta on tarpeeksi :roll:

Mites Valvolinea laittaneet, vinkuuko millaisilla asteilla? Castrol aivan surkeaa, Mobil vähän parempi mutta tuli sekin pihalla -14 asteessa.

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

tuo 1.3 litraa on varmaankin se ensitäyttötilavuus.. ihan kaikkihan ei taida tulla ulos vanhoja pois laskettaessa..

valvolinen max lifet laitoin omaan, vanhasta autosta kun on kyse..

Avatar
Laba
Viestit: 377
Liittynyt: 14 Elo 2005, 14:16
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Laba »

^^Ei ole vingahdellut ollenkaan vaihdon jälkeen. Olisko jotain -18 isoimmat pakkaset missä koitettu. Valvoline SynPower power steering fluidista siis kyse.

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

90 kirjoitti:valvolinen max lifet
Valvoline SynPower power steering fluid
Kahdesta eri tuotteesta siis kyse.

90 mitä ilmeisimmin siis käyttänyt Maxlife ATF. Eli siis automaattiaski öljyä.

Laba taas valvolinen ohjaustehostin öljyä.

Molemmat soveltuvat, keskenään ei kannata sekottaa.

Kummasta paremmat kokemukset?

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

jeps.. juurikin nuo automaattiöljyt ja ei voi kuin kehua, -22C ja sekunnin pari vingahti jonka jälkeen loppui kuin seinään.. suosittelen varauksetta..

Avatar
Xehpuk
Viestit: 697
Liittynyt: 09 Loka 2009, 19:05
Car(s): Pitkäkattoinen 159 2.0JTDm 2011
ex AR 156 V6 1998
Paikkakunta: Valkeakoski

Viesti Kirjoittaja Xehpuk »

90 kirjoitti:jeps.. juurikin nuo automaattiöljyt ja ei voi kuin kehua, -22C ja sekunnin pari vingahti jonka jälkeen loppui kuin seinään.. suosittelen varauksetta..
En ymmärrä, tehostin siis huutaa ja suosittelet silti (vieläpä varauksetta)? :shock:

Avatar
KJS
Viestit: 4670
Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
Car(s): 1.3 TC, 1.3 Boxer, 1.6 TC, 6C TB, 2.0 CRDi, 2.2 TDCi, D3
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja KJS »

Vaihtoa ajatellen näen täysin tarpeettomaksi irrotella mitään letkuja. Itse tein vaihdon niin, että säiliö tyhjäksi uutta tilalle, auto käyntiin, ohjaus pariin kolmeen kertaan laidasta laitaan, säiliö tyhjäksi, uutta tilalle, taas käyntiin ja rattia laiodasta laitaan. kolmeen kertaan kun tämän homman tekee, niin suurin osa nesteestä on vaihtunut. Eipä ole 147:n tänä talvena huutanut kun vaihdoin Valvolinen Synpowerit.

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

Xehpuk kirjoitti:
90 kirjoitti:jeps.. juurikin nuo automaattiöljyt ja ei voi kuin kehua, -22C ja sekunnin pari vingahti jonka jälkeen loppui kuin seinään.. suosittelen varauksetta..
En ymmärrä, tehostin siis huutaa ja suosittelet silti (vieläpä varauksetta)? :shock:
no HALOO sekunti pari ei ole mitään, tuota ennen huusi n kymmenen sekuntia joten kiertoon lähtee hetimiten.
ei taida autoilusta olla kovinkummoisia kokemuksia ainakaan kylmissä olosuhteissa.. :roll:

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

KJS kirjoitti:Vaihtoa ajatellen näen täysin tarpeettomaksi irrotella mitään letkuja. Itse tein vaihdon niin, että säiliö tyhjäksi uutta tilalle, auto käyntiin, ohjaus pariin kolmeen kertaan laidasta laitaan, säiliö tyhjäksi, uutta tilalle, taas käyntiin ja rattia laiodasta laitaan. kolmeen kertaan kun tämän homman tekee, niin suurin osa nesteestä on vaihtunut. Eipä ole 147:n tänä talvena huutanut kun vaihdoin Valvolinen Synpowerit.
no jos haluaa lotrata.. :wink:

itse irroitin letkun auton pohjassa olevalta jäähdytyskierukalta, vati alle auto käyntiin ohjaus muutaman kerran laidasta laitaan-> systeemi tyhjä, letku kiinni ja uudet tilalle eikä tarvinnut täyttää säiliö kuin yhdesti..

Avatar
hattoori
Viestit: 217
Liittynyt: 30 Loka 2009, 14:22
Car(s): Brera 1750tbi -10, Ex.MB CLS 350 shooting brake AMG, Ex. Giulietta MA -12. Ex. fl 156 jts sw 2.0. Ex 156 2.0ts
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja hattoori »

No niin. Nyt on vaihdettu uudet öljyt (Valvoline SynPowerit) ja ero vanhaan on mieletön! :twisted: Ennen jurnutti satunnaisesti ja äänteli melkein kokoajan. Nyt ei pidä mitään meteliä ja ohjaustuntumakin parani selvästi. Kannattava operaatio siis.

Otin lauhdittimelta toisen letkun irti ja pistin vadin alle. Sitten kääntelin pari kertaa laidasta laitaan. Tyhjäks tuli, mutta eihän siihen vatiin menny ku puolet. Isolla kaarella oli heittäny hallin lattialle montun vieren. :o: Sitten vaan uudella klemmarilla letku kii ja uudet liemet sisään. Kaksi kertaa täytin, välissä laidasta laitaan pyöritellen ohjausta. Hieman vajaa litra meni.

Melko karseen näköstä oli vanha öljy. Liekkö koskaan vaihdettukaan? Onkohan noille määrätty joku vaihtovälikin?

Avatar
Terzius
Viestit: 214
Liittynyt: 05 Heinä 2005, 13:41
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Terzius »

Ïtse huomasin justiinsa eilen, että käännellessä pumppu valittelee ihan eri äänellä kuin ennen. Olis varmaan vaihdon aika. Jos herrat nimittäin ovatten siä mieltä, että tuo auttaa. Minä jo pelästyin, että on kallis remppa edessä.... voihan se olla vielä sitäkin. Koitetaan nyt ensin tuota öljynvaihtoa.
Kaikki kuluu mikä hemppuu.

Avatar
JiiTeeÄssä
Viestit: 1175
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

Itse kävin just eilen ostamassa Valvoline SYNpoweria pari litraa, tarkoitus vaihtaa tänään. Alfan korjausohjeista huomasin että se jäähdytyskiekuralle alhaalla tuleva letku on varustettu pikaliittimellä, joka lähtee puristamalla auki, joten eiköhän ne siitä ole tarkoitus vaihtaa. Säiliössä on sen näköistä sohjoa että varmaan parempi vaihtaa ennemmin kuin myöhemmin...
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-

Leon
Viestit: 42
Liittynyt: 01 Helmi 2009, 12:02

Viesti Kirjoittaja Leon »

Ainakin ite oon tehny sellasen ratkaisun, että oon hieman kovemmalla pakkasella kääntänyt rattia melkeen ääriasentoon. Aina kun näin tekee niin Alfan ohjaustehostin ratkeaa jostain kulmasta.

Hyvät öljyt tietysti varattava jo ennakkoon, ettei tartte kovin kauaa ajaa ilman öljyjä.

Itse olen vaihtanut öljyt näin jo kolmesti. Vähintään kerran talvessa tulee vaihdettua.

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

^ :lol: Loistava tapa,

Avatar
JiiTeeÄssä
Viestit: 1175
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

Niin, emmätiiä, kannattaako noita nyt koskaan vaihdella..? :shock: :wink:
Liitteet
teharin_oljyt.png
Vanhaa ja uutta
(372.99 KiB) Tiedosto ladattu 4711 kertaa
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-

Avatar
silverine
Viestit: 2351
Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
Car(s): Mito QV -10
156 3.0 V6 Q2 compr.
ex: 166 3.0 V6
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja silverine »

Kuis pal toi 156:sen ohjaustehostin vetää? Riittääkö litran pönikkä?
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM

Avatar
Terzius
Viestit: 214
Liittynyt: 05 Heinä 2005, 13:41
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Terzius »

Että silleen, oli tehostimen öljynpinta laskenut. Lisäsin öljyä ja ihmettelin, että jonnekin se perhana hukkuu. Aikani tutkailtuani huomasin, että tiputtaa etupuskurin takaa jotain. Lähempi tarkastelu osoitti, että jossain tuolla noissa putkissa jotka kulkevatten sen alapalkin ja syylarin välissä onpi ilmeisestikin reikä kun ei näyttäisi pysyvän öljy koko matkaa sisällä. Heräsi vain ajatus, että onko muilla vastaavia kokemuksia? En vielä alkanut tuota alapalkki irroittelemaan, mutta se lienee seuraava vaihe. Siihen malliin nimittäin ääntä jo tulee (kaikenmaailman sihinää ja kurnutusta) että kauaa tuskin paikat kestävät. Mistähän noita putkia kannattaa kysellä? En tarkkaan katsonut missä noissa liitoskohdat ovatten.

Hyvä puolihan tässä on se, että tulee öljyt vaihdettua ikään kuin luonnon menetelmällä!
Kaikki kuluu mikä hemppuu.

Avatar
toolman
Viestit: 1485
Liittynyt: 31 Tammi 2008, 23:00
Car(s): 156GTA, 156v6
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja toolman »

Terzius kirjoitti:Että silleen, oli tehostimen öljynpinta laskenut. Lisäsin öljyä ja ihmettelin, että jonnekin se perhana hukkuu. Aikani tutkailtuani huomasin, että tiputtaa etupuskurin takaa jotain. Lähempi tarkastelu osoitti, että jossain tuolla noissa putkissa jotka kulkevatten sen alapalkin ja syylarin välissä onpi ilmeisestikin reikä kun ei näyttäisi pysyvän öljy koko matkaa sisällä. Heräsi vain ajatus, että onko muilla vastaavia kokemuksia? En vielä alkanut tuota alapalkki irroittelemaan, mutta se lienee seuraava vaihe. Siihen malliin nimittäin ääntä jo tulee (kaikenmaailman sihinää ja kurnutusta) että kauaa tuskin paikat kestävät. Mistähän noita putkia kannattaa kysellä? En tarkkaan katsonut missä noissa liitoskohdat ovatten.

Hyvä puolihan tässä on se, että tulee öljyt vaihdettua ikään kuin luonnon menetelmällä!
Ohita se koko putkihässäkkä, liitokset löytyy puskurin takaa vasemmalla. Onnistuu muistaakseni irrottamalla pohjamuovi. Itse en ainakaan lähtisi uutta hommaamaan jos hajoaa, tuskin se suomen oloissa liian kuumana käy. Tsekkaa toki eka ettei vuoda just ne liitoskohdat, sieltä usein korkkaa ainakin pakkasella ja letkua on helppo uusia!

Avatar
Terzius
Viestit: 214
Liittynyt: 05 Heinä 2005, 13:41
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Terzius »

Eli siis tuo putkihässäkkä on vain jäähdytystä varten? Saako nuo letkut sitten suoraan kiinni tuonne ohjausvaihteeseen ja sillä tavalla ohitettua nuo putket? Ei ole nimittäin tuota systeemiä kovin tarkkaan tutkittua...
Kaikki kuluu mikä hemppuu.

Avatar
Keltsi
Viestit: 1683
Liittynyt: 14 Kesä 2004, 21:33
Car(s): 155 Q4, 156 2.4 JTD 10V, 156 GTA, 164 TB, B5 Qt
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Keltsi »

Vaihdelaatikon päällä kulkee noi tehostimen alumiini putket ja taipuvat ilmanputsarikotelon ja laatikon välistä alas. Muistaakseni liitoskohta on juurikin tuossa putsarin takana...

Itse korvasin tuon putkihässäkän yleismallisella automaatin öljynjäähdyttimellä jonka sijoitin maskin taakse. Omassa noi putket oli ehjiä, mutta piti saada lisää tilaa etulokarin sisään...

Omalla tuli ajettua radalla, joten katsoin paremmaksi pitää jäähdyttimen ja kyllä se öljy siltikin kättä lämpimämpänä käy.
"No smoke => no power => no hope"

Avatar
michael
Viestit: 704
Liittynyt: 11 Elo 2007, 14:18
Car(s): 159 2.2, ex: 156 V6
Paikkakunta: Pirkkala

Viesti Kirjoittaja michael »

eLearnin mukaan se kiekura estää myös pumpun kavitoimista, tiedä sitten kuinka oleellinen juttu se käytännössä on.

Avatar
Terzius
Viestit: 214
Liittynyt: 05 Heinä 2005, 13:41
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Terzius »

Onko mahdollista saada tänne kuva tai linkki kuvaan tuosta hässäkästä niin voisi vähän etukäteen pähkiä :oops:
Kaikki kuluu mikä hemppuu.

Avatar
JiiTeeÄssä
Viestit: 1175
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

Tuossa kuvassa oleva kippura on se mistä jotku puhuvat, ja ilmeisesti Terziuksella vuotaa tuosta alapalkkia pitkin kulkevasta osasta. Sen liitos löytyy oikealta, varmaankin sieltä ilmanputsarin takaa. Kuvassa näkyy myös vaihtoehtoinen putki numero 9, jossa ei ole jäähdytyskippuraa ollenkaan, joten ei kippuran poistaminen varmaan mitenkään katastrofi ole, ainakaan normaaliajossa suomen oloissa.
Liitteet
naread2.png
Tehostimen lauhdutin
(46.41 KiB) Tiedosto ladattu 4272 kertaa
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Kippura hässäkkä on heti pelkääjän puolen eturenkaan edessä, usko pois, sitä ei voi olla huomaamatta, siitähän on sitten helppo lähteä letkuja seurailemaan
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
Terzius
Viestit: 214
Liittynyt: 05 Heinä 2005, 13:41
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Terzius »

No niin, nyt on putkihässäkkä vaihdettu. Sain edukkaasti tuollaisen ja päätin, että ....kele laitetaan oikein viimeisen päälle alkuperäiseen malliin. Vaan jessus että on nämä Italian insinöörin suunnittelemat laitteet vaikeita.

Kaikesta päätellen suunnittelija on ajatellut, ettei noita putkia normaalin eliniän puitteissa tarvitse vaihtaa. Tuon Kierukkahässäkän kiinnitys on sellainen, että sen räpelöinti onnistuu parhaiten puskuri irti. Mutteritkin tulevat ulospäin niin, että ilman puskuria ne osuvat suoraan hollille. Nyt joutuu puskurin sisällä sihtailemaan umpimähkään, että osuu edes sinne päin. Tosin, tuo remppa selällään sepelillä maaten ei ole muutenkaan lempipuuhaa ergonomisesti oikeista työasennoista puhumattakaan.

Putkia en ainakaan minä saanut pois ja takaisin paikoilleen muutoin kuin irrottamalla tuon alapalkin. Ja tukemalla syylarin ylös niin, ettei se tullut palkin mukana syliin. Jos aikoo käyttää alkuperäisiä klemmareita niin joutuu vielä ottamaan ilmanputsarin kotelon pois. Sen takaa löytyvät juurikin nuo letkut ja liitokset. Itse vaihdoin klemmarit varaosakaupan ruuvattaviin. Ilmeisesti putki oli joskus aiemminkin vaihdettu kun toisen letkun kiristimet olivat valmiiksi tuollaiset harakirimalliset.

Nyt pysyy öljyt sisällä ja homma toimii. Lisäksi tuli vaihdettua öljyt :-D Suurin ihmetyksen aihe oli tosin, etten ainakaan nopealla tutkimisella löytänyt vanhassa putkessakaan mitään reikää muistuttavaa :? No, ehkä sekin vielä löytyy.
Kaikki kuluu mikä hemppuu.

Vastaa Viestiin