156:n alustan uusiminen ilman madallusta

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
santtu
Viestit: 24
Liittynyt: 17 Maalis 2010, 21:01
Paikkakunta: Jyväskylä

156:n alustan uusiminen ilman madallusta

Viesti Kirjoittaja santtu »

Auton alusta alkaa olla jo tiensä päässä. Ajettu 145tkm ja 12 vuotta.
Tarkoitukseni on olla madaltamatta autoa ja ostaa laadukkaat iskarit. Alkuperäisestä vähän jämäkämpi sopisi, mutta madaltaa en halua.
Katsoin tuossa auton alla käydessä, että alkuperäiset jouset ovat aika ruosteiset ja ne menee vaihtoon samalla kun vaihtaa iskarit.

Eli...

Mistä saa 156:een laadukkaat jouset, jotka eivät madalla autoa?
(tai max -10mm)

Mitkä hyvät iskarit toimivat alkuperäisen alustan kanssa (keltaiset konit?)?

Avatar
Giallo Pozzuoli
Viestit: 1930
Liittynyt: 17 Maalis 2007, 19:17
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Giallo Pozzuoli »

Koni FSD:t.

Jönsson
Viestit: 972
Liittynyt: 04 Huhti 2007, 14:46
Paikkakunta: Päijät-Häme

Re: 156:n alustan uusiminen ilman madallusta

Viesti Kirjoittaja Jönsson »

santtu kirjoitti:Auton alusta alkaa olla jo tiensä päässä. Ajettu 145tkm ja 12 vuotta.
Tarkoitukseni on olla madaltamatta autoa ja ostaa laadukkaat iskarit. Alkuperäisestä vähän jämäkämpi sopisi, mutta madaltaa en halua.
Katsoin tuossa auton alla käydessä, että alkuperäiset jouset ovat aika ruosteiset ja ne menee vaihtoon samalla kun vaihtaa iskarit.

Eli...

Mistä saa 156:een laadukkaat jouset, jotka eivät madalla autoa?
(tai max -10mm)

Mitkä hyvät iskarit toimivat alkuperäisen alustan kanssa (keltaiset konit?)?
Mun Selespeediin vaihdettiin joskus 6 vuotta sitten Auto Milanossa Novitecin iskarit, joilla meno muuttui tanakammaksi, mutta maavara säilyi. Niissä oli jotain erikoista... puhuttiinko jotenkin kaksitoimisista iskareista tai jotain sinne päin. Lopputulos oli hyvä sikälikin, että kun alkuperäiset kestivät 60 000 km., niin näillä mentiin 170 000 ja mennään kai jossain vieläkin.

Avatar
hagger16
Viestit: 3071
Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja hagger16 »

Pari vuotta ollut nyt alla Koni FSD:t ja vakio jouset. Erittäin hyvä yhdistelmä, vaikka tänä kesänä autoon tulee myös madallusjouset... Haluan vielä hieman paremman ajettavuuden ja ulkonäön.
Senza cuore saremmo solo macchine

Avatar
Camber
Viestit: 709
Liittynyt: 09 Kesä 2005, 20:39
Car(s): 156 GTA
Paikkakunta: Kerava

Re: 156:n alustan uusiminen ilman madallusta

Viesti Kirjoittaja Camber »

santtu kirjoitti: Mitkä hyvät iskarit toimivat alkuperäisen alustan kanssa (keltaiset konit?)?
Heitetään nyt yhdeksi vaihtoehdoksi Bilstein sportit.

pjotrthegreat
Viestit: 815
Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999
Paikkakunta: Helsinki

Re: 156:n alustan uusiminen ilman madallusta

Viesti Kirjoittaja pjotrthegreat »

santtu kirjoitti:Auton alusta alkaa olla jo tiensä päässä. Ajettu 145tkm ja 12 vuotta.
Tarkoitukseni on olla madaltamatta autoa ja ostaa laadukkaat iskarit. Alkuperäisestä vähän jämäkämpi sopisi, mutta madaltaa en halua.
Katsoin tuossa auton alla käydessä, että alkuperäiset jouset ovat aika ruosteiset ja ne menee vaihtoon samalla kun vaihtaa iskarit.

Eli...

Mistä saa 156:een laadukkaat jouset, jotka eivät madalla autoa?
(tai max -10mm)

Mitkä hyvät iskarit toimivat alkuperäisen alustan kanssa (keltaiset konit?)?
Paha sanoa kun en ole ajanut autollasi että kuinka "paha" tilanne on.
En lähtisi kuitenkaan sinuna vaihtamaan ihan huvin vuoksi. Jousetkin ruostuu ihan parissa vuodessa kuitenkin uudestaan. Kyllä ne konttorilla sitten kertoo jos sieltä jotain on rikki.

Saattaa se jousitus mennä jopa epämiellyttävämpään suuntaan jos hyvin käy...

santtu
Viestit: 24
Liittynyt: 17 Maalis 2010, 21:01
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja santtu »

Ajattelin, että nuo jouset ovat jo lähes 12 vuotta vanhat. Väsyyhän tuo rauta...
Ja samalla kun vaihtaa iskarit vaihtuisi ilman lisätyötä nuo jousetkin. Ettei sitten tarvitsisi heti avata uudestaan jos jousi katkeaa.

Eli saako vakiokorkeutisia jousia muualta kuin Deltasta?

Tällä hetkellä "ykkösautossamme" on muuten alla Koni FSD:t ja Eibach jouset.

FSD:n kanssa kannattaa olla tarkkana madallusten kanssa. Ei välttämättä toimi hyvin, jos auto oikeasti laskee yli 30mm.

Avatar
Camber
Viestit: 709
Liittynyt: 09 Kesä 2005, 20:39
Car(s): 156 GTA
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Camber »

Mulla olis myynnissä Eibachin jouset :wink:
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=18228

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Vakiokorkusia jousia valmistaa esim Monroe, varaosaliikkeistä saa tilaamalla. Niiden toimivuudesta ei ole kokemuksia, mutta tuskinpa alkuperäisille kalpenee.

Iskareista myös täältä ääni Koni FSD:lle, kokemusta on noin kymmenestä eri autosta, madalluksella ja ilman, eikä mitään moitittavaa.

Avatar
Giallo Pozzuoli
Viestit: 1930
Liittynyt: 17 Maalis 2007, 19:17
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Giallo Pozzuoli »

Motonetistä löytyy vakiojousia hyllystä, valmistajasta ei hajuakaan.
Motonet> kirjoitti: ISKARIT JA JOUSET / JOUSET JA JOUSIPALLOT
Etujousi Alfa 156 67-5499 156-1,8/2,0 Eteen [1997 - 2005] 41.90 €
Takajousi Alfa 156 67-5500 156-Sedan Taakse [1997 - 2005] 39.90 €
Takajousi Alfa 156SW 67-5559 156-SportWagon Taakse [1997 - 2005] 47.90 €
EIköhän noilta varaosaketjuilta kaikilta saa jousia 156:een kun kysyy.

Taitaa olla itselläkin jousien vaihto kohta edessä. Takana on ulompi takakulma alkanut niiailemaan moottoriteiden kieppiliittymistä kiihdytellessä. FSD:t voisi samalla päivittää. Madallusjousia en edes harkitse, etuspoileri on jo nyt tarpeeksi matalalla vakiojousilla. Keulaylitystäkin on riittävästi jotta saa olla tarkkana ettei ota asfalttikontaktia. Viime talvena joutui turhan monta kertaa 156 toimimaan lumiaurana auraamattomien teiden ja pihojen takia :crazyeyes: Joutuu maalaaman spoikan uudestaan sen verran ikävästi jäinen lumi raapi maalipintaa.

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Giallo Pozzuoli kirjoitti:FSD:t voisi samalla päivittää.
Jos epäilet että iskarien toiminnassa olisi jotain vikaa, niin oothan huomioinut että ne on mahdollista huoltaa. Huoltoja tekee maahantuojan eli Motoralin Koni-huolto helsingissä.

Avatar
Giallo Pozzuoli
Viestit: 1930
Liittynyt: 17 Maalis 2007, 19:17
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Giallo Pozzuoli »

Thnks vinkistä, mutta mulla on ihan alkuperäiset iskarit vielä alla. FSD:t on vasta hankintalistalla Katsastuksessa ei viime viikolla löytynyt iskareista tai jousista mitään huomautettavaa. Koiranluiden väljyyden huomasi huoltomies joka teki jakopäärempan. Itseä vain häiritsee tuo alustan lepsuus, etenkin mutkissa kiihdyttäessä ja nyökkäilyt kovempaa jarruttaessa. Jos nuo jouset vaihdan niin FSD-päivitys sopisi siihen saumaan. Tietysti olisi mukava tietää etukäteen noista vakiojousista onko niissä millaisia eroja jäykkyyden ja progressiivisuuden suhteen eri valmistajilla. Kuudessa vuodessa tosin ei luulisi jousien vielä nyykähtäneen etenkään kun autolla on vasta 77 tkm ajettu.

Pikkuhiljaa on muuten alkanut noi kaikki 156:n yleisimmät ongelmat realisoitumaan. Katsastuksessa tosin tähän asti ainoa ongelma on ollut katkennut oikean jarrusatulan puoleinen käsijarruvaijeri jota en ollut edes huomannut.

santtu
Viestit: 24
Liittynyt: 17 Maalis 2010, 21:01
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja santtu »

Giallo Pozzuoli kirjoitti: Tietysti olisi mukava tietää etukäteen noista vakiojousista onko niissä millaisia eroja jäykkyyden ja progressiivisuuden suhteen eri valmistajilla. Kuudessa vuodessa tosin ei luulisi jousien vielä nyykähtäneen etenkään kun autolla on vasta 77 tkm ajettu.
Omalla ajettu 155tkm ja 12 vuotta ikää. Mielestäni jouset ovat sen verran halvat, että jos hankkii FSD:n tasoiset iskarit ei ole järkevää jättää vakiojousia alle. Kuudessa vuodessakin jouset voivat väsyä helposti ja FSD:n vaihdon jälkeen on todennäköisesti tarkoitus ajaa useampi vuosi. Muutamassa vuodessa iskareiden parina on 10 vuotta vanhat jouset.

Minuakin kiinnostaa eri valmistajien vakiojousien ominaisuudet. Myös epäilen vahvasti, että osa "vakiokorkuisista" jousista nostaa tai laskee vähän autoa. Mieluummin sellaiset jouset jotka ovat -10mm kuin +10mm alkuperäiseen.
Kokemuksia?

Vastaa Viestiin